Pumpgasa? (i låga hastigheter)

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag har med stigande förvåning hört många som pumpgasar sina skotrar.

Varför gör någon så?



//
 
Last edited:

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sv: Pumpgasa?

Beror väl kanske på hur lederna ser ut? Deet går ju ganska fort att portionera ut lite extra pulver om det finns utrymme för det.

Sen så handlar det också om motorns fortlevnad, håller du högt varv å sedan släpper gasen så tappar du all kylning och smörjning av cylinderloppen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Sv: Pumpgasa?

Efter långa fullgasrepor kan man gärna pumpa på gasen samtidigt som man bromsar , man skottar då in soppa som smörjer och kyler. När man kör 2 takts motorcyklar ska man ju även undvika motorbromsa längre sträckor pga skär risken.

I dragrace har en del snubbar monterat primer som man trycker på efter ett race eller chokar.
 

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Sv: Pumpgasa?

Beror väl kanske på hur lederna ser ut? Deet går ju ganska fort att portionera ut lite extra pulver om det finns utrymme för det.

Sen så handlar det också om motorns fortlevnad, håller du högt varv å sedan släpper gasen så tappar du all kylning och smörjning av cylinderloppen

Delvis rätt, en modern tvåtaktare är beroende av en motpuls från pipan för att hindra att färsk gasblandning åker ut i pipan dvs. du tappar smörjning och den skär utan den.
Det som händer om du ligger med jämn gas för länge är att pulsen vandrar iväg(finns en massa skrivet om det här på nätet) och stopper inte längre, pumpning av gasen återställer så att säga pulserna där dom ska vara.

Det är därför det brukar bli härdsmällta i slutet av en sjö, när man legat på fullt spätt länge och motorn går på gränsen också släpper man gasen ingen smörjning och poff:)
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sv: Pumpgasa?

Delvis rätt, en modern tvåtaktare är beroende av en motpuls från pipan för att hindra att färsk gasblandning åker ut i pipan dvs. du tappar smörjning och den skär utan den.
Det som händer om du ligger med jämn gas för länge är att pulsen vandrar iväg(finns en massa skrivet om det här på nätet) och stopper inte längre, pumpning av gasen återställer så att säga pulserna där dom ska vara.

Det är därför det brukar bli härdsmällta i slutet av en sjö, när man legat på fullt spätt länge och motorn går på gränsen också släpper man gasen ingen smörjning och poff:)

Näe jag har helt rätt...Pulserna kan du glömma, även om pulserna "flyttar sig" så har du fortfarande kylning å smörjning.
Det är när du släpper gasen å stänger luft/bränsleblandingens tillförsel som "the magic" händer
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sv: Pumpgasa?

Näe jag har helt rätt...Pulserna kan du glömma, även om pulserna "flyttar sig" så har du fortfarande kylning å smörjning.
Det är när du släpper gasen å stänger luft/bränsleblandingens tillförsel som "the magic" händer

Inte stänger....det minskar. Och inte så länge så att det ska påverka kylningen nämnvärt...men däremot kanske smörjningen.
Men oavsett så har det inget med att så många pumpgasar att göra, skulle tro att dom är lite klena i tummen bara så att när det guppar så orkar dom inte hålla in tummen mot styret längre.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Sv: Pumpgasa?

delarna i vevhuset kyls ju till stor del av soppa, så har ju lite med kylning att göra ;)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Sv: Pumpgasa?

Olika smörjteorier åt sidan, på led kan jag förstå att man måste variera gaspådraget,
det gör jag med.

Somliga som skall flytta skotern 10 meter eller köra i 30km/h 200 meter hinner plåga (sönder) variatorn med seknundsnabba tryckningar på gasen typ en gång i sekunden.

Det jag finner märkligt/tragiskt är att det verkar vanligt, OK en person som inte förstår hur mycket stryk variatorn och remen tar.......

Jag har noterat att detta även tycks drabba 4t förare, men oftast 2t med burkar.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sv: Pumpgasa?

Det jag finner märkligt/tragiskt är att det verkar vanligt, OK en person som inte förstår hur mycket stryk variatorn och remen tar.......

Jag har noterat att detta även tycks drabba 4t förare, men oftast 2t med burkar.
Klart det är vanligt.....det är vanligt att tonåringar kör skoter.
 

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Sv: Pumpgasa?

Olika smörjteorier åt sidan, på led kan jag förstå att man måste variera gaspådraget,
det gör jag med.

Somliga som skall flytta skotern 10 meter eller köra i 30km/h 200 meter hinner plåga (sönder) variatorn med seknundsnabba tryckningar på gasen typ en gång i sekunden.

Det jag finner märkligt/tragiskt är att det verkar vanligt, OK en person som inte förstår hur mycket stryk variatorn och remen tar.......

Jag har noterat att detta även tycks drabba 4t förare, men oftast 2t med burkar.
Du kanske har uppmärksammat en hittills oupptäckt biverkning av tvåtaktsoljerök ”ticks” i tummen:)
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sv: Pumpgasa?

Ett bra exempel på Pumpgasning.....han kanske kan förklara varför man gör det.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=9Wk3k59SL90[/ame]