Pumpgasa? (i låga hastigheter)

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Sv: Pumpgasa?

Ett bra exempel på Pumpgasning.....han kanske kan förklara varför han gör det.
Exakt det betende jag menar!

Om någon som läser detta har problem med variator och rem,
om du vet du med dig att du pumpgasar, där har du förklaringen.
(ingen behöver i ett forum bekänna ett så oförklarligt betende.)

//
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Sv: Pumpgasa?

Vid inkörning ska man väl gärna pumpgasa..? Sen är det jädrans kul också att känna hur det suger tag då man trycker in gasen ;)
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Sv: Pumpgasa?

dom kanske har kvar vanan sen moppetiden att det blir täta växlingar och således tycker att det ska köras så.. om man nu inte kör vespa, eller pumpgasar dom också? :hmmmm::yo:
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Sv: Pumpgasa?

Kolla lite skoterfilmer så ser ni nog att det kan vara lite kul att pumpa ibland :blink1:

Hade ja velat köra jämn gas efter en fin bred pistad led i 40 km/h så hade jag köpt en gammal touring eller nå som duger åt det!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Pumpgasa?

Varför skulle man inte pumpgasa ?
Håller du jämn gas för länge så skär den.
Sen så beror de ju på vad för skoter du har. Har du en 440 eller trimmad skoter gillar den verkligen inte jämn gas.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Sv: Pumpgasa?

Varför skulle man inte pumpgasa ?
Håller du jämn gas för länge så skär den.
Sen så beror de ju på vad för skoter du har. Har du en 440 eller trimmad skoter gillar den verkligen inte jämn gas.
Nu börjar det spåra ur... jag hade en MYCKET trimmad 440, en 454 från en -78 isracer och den skar aldrig... hur mycket jag än gasade eller varvade över nån sjö och släppte gasen, men pumpgasade jag? nää! en trimmad eller standard motor ska tåla fulla varv om bara bestyckningen är riktig! :hmmmm:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: Pumpgasa?

Pumpgasa, det gör jag i nuläget för att köra in mina nya kolvar riktigt. Väldigt opraktiskt när man skjutsar, dock. Sen finns det såklart gränser, där såna där ledmarodörer kommer in i bilden som bygger sina fina små högar i onödan.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sv: Pumpgasa?

Alltså jag måste ju säga att det faktiskt känns helt mongo och totalt onaturligt att köra med svag jämn bas när man ska flytta skotern kortare sträckor, säg från släpet och parkera några meter bort. Även om det rent teoretiskt låter helt logiskt att köra så...
Att ligga strax ovanför tillslag känns inte alls som att det är särskilt optimalt.
Vet inte hur mycket det skiljer i slitage men det känns ju inte direkt bra att ligga och halvslira på remmen även om det givetvis inte är bra att ligga och hugga fram och tillbaka heller...
För mig känns ju själva uppbyggnaden och den tekniska principen bakom variatorer inte alls anpassad för just det här mellanläget i varv och känns inte alls tänkt att ligga i det här dragläget som blir när man inte varvar variatorn tillräckligt.
Så måhända att man e fjortis då men att pumpgasa känns klart mer naturligt än att lägga sig strax ovanför tillslag med jämn gas...
 
Last edited:

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Sv: Pumpgasa?

vad har den här tråden i "tekniksnack" att göra? offtopic, om den nu ens har ett existensberättigande.
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Sv: Pumpgasa?

Hur skall man köra skotern i ett igen drivat dike, när man surfar från sida till sida??har ganska svårt att tro att nån gör det med jämngas..

pumpgas och jämngas körning beror väll helt på terrängen där maskinen används..
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Sv: Pumpgasa?

du har rätt i att i viss terräng måste man i bland pumpa men som film länken någon skickade är lite väl overkill inte så mycket snö man kan köra fast i o gör inte som en kamrat åt mig gjorde för någon dag sedan skulle korsa en gata o han pumpgasade över o givetvis fastnade han mitt på gatan:hahaha: om man ska korsa en gata med lite snö hål jämn gas som sagt terrängen bestämer hur man ska framföra skotern
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Sv: Pumpgasa?

joo, okejj..ha följt den killens tråd om IQ som strula..tror den filmen e bara en testkörning efter att han har fått den å gå..

Tycker inte det är shysst att agga ner på folk sådär..om man ska ha en jävla pumpgas tråd tycker jag man kan ha den på en vettig nivå..

Folk får väll köra som dom vill sålänge dom inte kör över nån el. dylikt..

det är väll deras maskiner, remmar, soppa, etc..
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Sv: Pumpgasa?

om något i mitt inlägg var nedlåtande ber jag om ursäkt både till dig o honom med skoter trubbel ville bara få fram min erfarenhet i terräng körning o som du sa hans maskin bara o köra så länge man följer reglerna
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Sv: Pumpgasa?

Inget illa menat mot dig..mena mest överlag me denhär tråden..

om något i mitt inlägg var nedlåtande ber jag om ursäkt både till dig o honom med skoter trubbel ville bara få fram min erfarenhet i terräng körning o som du sa hans maskin bara o köra så länge man följer reglerna
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sv: Pumpgasa?

joo, okejj..ha följt den killens tråd om IQ som strula..tror den filmen e bara en testkörning efter att han har fått den å gå..

Tycker inte det är shysst att agga ner på folk sådär..om man ska ha en jävla pumpgas tråd tycker jag man kan ha den på en vettig nivå..

Folk får väll köra som dom vill sålänge dom inte kör över nån el. dylikt..

det är väll deras maskiner, remmar, soppa, etc..
jaja nu lugnar vi ner oss lite....gillar man inte tråden så skriver man inte i den, så enkelt är det. Jag förstår mycket väl trådstartarens fråga eller påstående....fattar inte heller varför så många ska fara och smårunka med tummen när dom är ute och kör efter leden(blir så jävla gropigt) sånt kan man göra hemma framför dataskärmen.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Sv: Pumpgasa?

vem fan lägger ut en film om dom ska visa hur skotern går å sen bara far och smyger med jämn gas?:hmmmm2:
Klart han gasar lite å visar att den svarar när man använder den:biggrin1:

ska vi inte starta en "varför växlar dom så mycket i rally, de sliter på växellådorna:confused:" tråd också eller :stupid:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sv: Pumpgasa?

vem fan lägger ut en film om dom ska visa hur skotern går å sen bara far och smyger med jämn gas?:hmmmm2:
Klart han gasar lite å visar att den svarar när man använder den:biggrin1:

ska vi inte starta en "varför växlar dom så mycket i rally, de sliter på växellådorna:confused:" tråd också eller :stupid:
Nä inte samma sak....växelåda har man för att ändra fart. motorn arbetar ju bäst på visst varvtal. det är j u variatorn som ska växla på en skoter...inte tummen. Och det räcker med att man gasar till 1gång för att man ska höra att den svarar. Men man behöver inte skämmas för att man tycker det går för fort om man skulle hålla in gasen mer än 2sekunder;)
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Sv: Pumpgasa?

alla gillar inte samma typer av körning :fencing:

EDIT: De där med växla för att ändra fart och varvtal håller jag med om men inte far jag och pumpgasar över en sjö utan gör det bara där det behövs vilket är rätt ofta om man inte bara gör led och sjöar! :p
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Pumpgasa?

Vad ska man med ett rappt gassvar till om man nu ändå bara ska åka på jämn gas ?? :huh:

Visst behöver man inte pumpgasa efter led men annars efter kört 440 i två år så tycker jag att motorn tappar så mycket effekt så fort man håller den på jämn gas i ett par sekunder.

Och som bamsegrill säger, ska jag iväg eller flytta kortare bit inte slirar jag iväg försiktigt :hmmmm2: