Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Stämmer, vi brukar köra en del i Vuogga.
Nu börjar det dra ihop sig för den årliga säsongsavslutningen vecka 19 i Pjeskehaure.
Vi har de senaste 4 åren haft mycket bra snötillgång men tyvärr extrem otur med vädret med flatsikt och regn. Väderprognosen ser numera riktigt lovande ut. Håller tummarna!
Vid den här tiden på året är det en del skoterförbud i området. Trots det brukar det vara riktigt bra körning där uppe!
Det brukar finnas parkering precis intill gränsen men har man otur är det ett gäng norrmän som ställt upp och lossar för att köra dagsturer på den svenska sidan...
Boende finns närmast i Vuoggatjålme eller Sandviken.

Vi är ett gäng som har hyrt Pjeskeskestugan. Eftersom stugan ligger nära 5 mil från bilväg väljer vi att lasta hästarna på kälkar och dra med skotern. Kan kanske verka märkligt eftersom vi likväl kunde kört hela vägen med dom. Problemet är att vi ska bo där nästan en hel vecka. Svårt att få med sig allt bakom hojen såsom bränsle, packning, elverk, spabad, ved, bärsa, mat m.m. Kräver en bra kälke men värt besväret har vi kommit fram till.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Monterat större fotpinnar på 2017-hojen.
Till 2016 passade de större pinnarna från KTM Adventure vilket funkat bra och är hyffsat prisvärt.
Tyvärr är infästningarna annorlunda på 2017. Beställde istället Fastways överprissatta pinnar i eloxerad billet. Dyrt men snyggt och förhoppningsvis bra.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Den årliga säsongsavslutningen vecka 19 i Pjeskehaure nära norska gränsen i Arjeplogsfjällen. Fantastiskt väder och gott om snö. Tyvärr lite hårt före men vi klagar inte 😜 Blev drygt 11 mil idag.
Körde först men GEN3:an men drabbades av enorma slidesproblem. Överhettning och helt slut slides efter en kort tur. Kör med en Maxtrac1 halvclippad matta medans Jonas har en helclippad Maxtac2. Visade sig vara stor skillnad på slidesslitage på hårt före. Tur att jag tog med mig reservhojen. Bytte till Yetin vilken har helclippad matta. Funkade fantastiskt bra!
Yetiskidan är skarp och kanske inte optimal på så hårt före dom detta. Tror att Timbersleds skida är bättre. Packade med mig den skidan också men tyvärr glömde jag skidgummit så jag kunde inte testa den.
Skissar på en lösning med extra boggiehjul som förhoppningsvis löser problemen på hårt före. Möjligen byta matta eller komplettera att fullclippa nuvarande matta.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Spännande med nya idéer från Timbersled med deras nya gaffeltillbehör Trio.


Vi vet av erfarenhet att en snowbike kräver hårdare gaffelfjädrar och dämpning.
Vanligtvis löser man detta med hårdare fjädrar och ibland omchimsning av dämparen. Jag tror man kommer ganska nära den optimala setupen på gaffeln om man får prova sig fram lite.

Idén med Trio tror jag har mest att göra med att den erbjuder större inställningsmöjligheter. Särskilt ute när man kör om förhållanden eller föret förändras.
Mjukt före kräver hårdare fjädring och det omvända vid hårt. En vanlig gaffel har inte särskilt många inställningsmöjligheter när man är ute och kör. Den extra luftdämparen ser ut att ha några variabler att spela med.

Har läst att prislappen ligger på $900 så rimligen landar det på ca 11 000 kr här hemma. En ganska kostsam pryl som dessutom adderar en del vikt.
Argumentet att man kan slipper bygga om gaffeln varje vår och höst när man byter mellan matta och hjul, är knappast ett stort argument. Särskilt då fler snowbikeåkare bygger en vinterhoj fullt ut och struntar i att konvertera mellan säsongerna.

Blir Timbersled Trio den nästa stora innovationen? Nja, jag är nog skeptisk men man kan förstås ha fel.

Om jag var en Timbersledåkare skulle jag istället lägga pengarna på en bättre skida. Yetis skida har visat sig hittills vara den i särklass bästa…
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
CMX har lanserat en ny snowbikematta.
Den påstås vara utvecklad speciellt för CMX men tillverkas av Camso eller någon annan mattillverkare
Är lite sugen på att testa denna matta.
Mönstret påminner en hel om Peakmattan.
Den är svagt rundad men med förstärkningar i ytterkammarna som ska ge goda skråkörningsegenskaper.
Glädjande är den fullclippad vilket är ett stort plus. Maxtrac 1 som jag kör med nu är halvclippad vilket gav ett stort slidesslitage, särskilt på hårt före.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Debatten om 2 eller 4-takt är identisk inom snowbikevärlden såsom skoter.
Tillverkningen av 500 2T upphörde under början av 2000-talet. Idag är den största 2-taktarn KTM:s 300 kubikare. Enda 500 2T är antingen Honda eller Kawazaki men båda drygt 15 år gamla konstruktioner.
BRC racing har tagit fram ett kit där man bygger om en KTM 300 till 500 kubik.
Ett intressant koncept men tyvärr ganska mycket pengar. Det är som bekant mycket kostsamt att utveckla och tillverka en motor i små serier.
Här några bilder på deras koncept. Alla delar på bilderna är deras 3D-printade prototypdelar som utgör gjutformar till aluminiumdelarna.
Om jag fattat rätt kostar ett ombyggnadskit $7500, canadian dock... Kostar att ligga på topp! Turbo 4T känns mer prisvärt om du frågar mig....




 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hur mycket effekt uppger dom i 500cc 2T då? 450cc 4T crossar idag är väl nästan i nivå med gamla 2T 500? Så antar att dom kan kräma ur mer idag?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag är okunnig om vilka effekter man kan förvänta sig av en 500 2T. Kanske någon här har bättre info?
Som du säger är effektskillnaderna mindre än man kan tro men helt klart, en 2T med likvärdig slagvolym lämnar högre effekt.
Det enda jag vet är att en 500 4T ger strax över 55 hk på bakhjulet.

Min uppfattning är att effekt är inte allt. Ännu viktigare är vridmoment.
Med en växellåda och inte variator, spelar vridmomentet och motorkaraktären större roll. Det är ju inte alltid man har rätt växel när det börjar gå tungt....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det går att få ut rätt bra med effekt ur en 500 2t men har nog valt att ha dom rätt tama, så att dom ska gå att köra med ett väldigt brett register.
Har själv flera 500 2t motorer i både cross och quad.
Och i crossen behövs inte mer effekt än vad dom ger.. kan nog vara annat om det sitter ett band efter :)
Men i quaden där är det mer som en skoter att man kan nästan inte ha för mycket effekt, för man ha ett helt annat körsätt än på cross. Så den i quaden är portad och har en pipa som drar till ca 7500varv istället för drygt 5000 som är standard, så den ligger säkert på runt 80hk. Men tyvärr håller inte kolvarna vid dom varven :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nöjd blir man nog aldrig ;-)
Generellt känns Gen3:an mycket bra!
Visst stöter vi på mindre problem såsom ett brott i axeln i den bakre boggieinfästningen men det är sånt man kan förvänta sig på prototypbyggen. Vi testade där med en aluminiumaxel med visade sig vara för klen. Man vill ju både ha låg vikt och hållbart vilket är en evig balansgång.

Fjädringen känns riktigt bra, särskilt tack vare den tredje dämparen.
Funktionen med att låsa dämparen är i teorin bra men funkar inte i praktiken.
Idén med att använda en MTB-dämpare funkar men möjligen så fordrar den större utväxling på länkaget för att bli tillräckligt hård. Jag kör själv med nära maxtryck i dämparen och kanske är det tillräckligt. Det hade varit bra med lite marginal i detta...

Jonas har därför testat bygga ett omarbetat länkage och med annan dämpare. Detta ger större utväxling och mer inställningsmöjligheter. Då utväxlingen ökas minskar fjädringsvägen vilket dock inte är något problem eftersom denna dämpare jobbar förhållandevis lite. Den huvudsakliga fjädringsvägen tas nämligen ut i boggin.
Den här lösningen fordrar lite mer jämförande tester för att se om det gett önskad effekt.



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
ok, skall bygga en gen2 då, och bygga med liknande lösning istället för rörramen, när jag har tillgång till laserskärare men inte rörbockare
Kolla först med Ryssen vad de tar för ett kitt de kan ju vara så billigt att de inte bär sig bygga själv.