Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Byggsäsongen har ännu inte kommit igång. Hojarna står redo. Nyhojen kommer snart plockas isär för turbobygget. Alla jiggar från 2017-hojen är klara så det blir enkelt...

Såg en bild på en ”Snowrider”, en Rysktillverkad kopia av en Timbersled. 280.000 rubel eller 39.000 kr.
962F8077-9E14-4D72-ADC0-CC4647AA7BBD.jpeg
Kul med fler tillverkare! En kopia av Timbersled vilket är helt OK. Man måste dock lägga till frakt och multiplicera med 1,3. Priset hemma landar på nästan 60k vilket i.o.f.s är klart billigare än TS. Problemet handlar nog mer om reservdelar och andrahandsvärde. Ungefär som en ny Kinatraktor mot en 20 år gammal Volvo L50? Billig men samtidigt dyr...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kommit en bra bit på bygget med den nya hojen. Kommer köra med Yetikittet på denna.
Tyvärr passade inte det tidigare turbokittet från 2016-hojen.
Inte mycket av delarna passade. Bara turboladdaren och halva intercoolern gick att återanvända. Allt övrigt såsom plenum, infästningar och rördragningar fick byggas nytt. Årsmodellerna 2016 och 2018 är nämligen helt olika hojar även om dom utseendemässigt ser ut att vara identiska.
Kommer köra med den nya piggybacksprutet och mappen som jag provade ut i våras.
Lite kvar att montera men till jul ska den vara klar.
Yetin.jpg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Timbersled har nyligen släppt sitt nya kitt Riot!

Det marknadsförs för sina goda fjädringsegenskaper med klickbara dämpare och en helt ny boggiegeometri. Ena dämparläget för mer lekfull körning med skidlyft och det andra för lössnö.

Ny matta med 3” kammar.

28069

Jag är kanske lite tveksam till lössnöegenskaperna med den branta attackvinkeln men säkerligen grymt bra fjädringsväg. Skidlyft är ju fränt men knappast bra om man eftersträvar bra framkomlighet.

Ser ut att vara ganska långt avstånd mellan skenspetsarna och drivhjulen. Detta är en direkt konsekvens när man ökar den totala fjädringsvägen. Frågan är väl om det finns risk att mattan böjs in och ökar på attackvinkeln ytterligare?

Intressant se att dom lånat vår idé med en enkel svingarm. Bra jobbat!
28070
28071
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vintern hägrar, Härligt!
Haft enorma problem med sprutet på nyhojen.
Misständningar, dör på gaspådrag och allt emellan...
2016-hojen har funkat kanonbra men med samma setup har den nya hojen inte funkat. Märkligt minst sagt.
Frågat mig vad detta kan bero på?

Fick en intressant info om detta:
”Split injection was put into KTMs fuel injection system in 2019. It is similar to Hondas Dual-Timing injection system from 2014. Split Injection breaks the long burst of fuel spraying out of the injector nozzles into two halves. The first short-duration spray cools the back of the intake valves, so the following long-duration spritz has a denser air/fuel mixture to work in. This results in more usable power across the midrange.”

Detta förklarar mina problem med att piggybacksprutet som fullkomligt missuppfattat hur bränslet ska levereras då det läser dubbelpulser. Dränker motorn så snart laddet kommer.
Lösningen visade sig att byta till en Vortexbox, en eftermarknadsbox som inte använder dual timing. Denna levererar bränslet på det sätt som piggybacksprutet behöver.
Vortexboxen erbjuder möjligheten att ändra bränsle och tändning men i detta fall kör jag med standardinställningen. Äntligen har jag hittat lösningen, byta till Vortex!
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De va bra jobbat för de va ingen lätt nöt att knäcka. Vortexbox på förgasarcrossar (enbart tändkurvor såklart) och de har gett bra effekt eller tvärtom om man nu ville ha den slöare.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Snålt med uppdateringar i denna tråd.

Uppräckte brister i designen av boggiskenorna. Designen av lättningshålen visade sig vara mindre optimal. Övre delen längst bak gick av. Testade svetsa men skenorna är tillverkade av 7075 vilket inte är svetsbart.





Ur med boggin för att tillverka nya bättre skenor







Nya skenor med en bättre design jämfört med den tidigare. Passade på att montera antistab för säkerhets skull. Pulverlacken får vänta tillsvidare...



 
Reactions: Ådne95

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Trådlyft!!!

Fick testa en Kawasaki 450 i helgen med Brutaltekniks bandsats och det var ett av det roligaste fordon jag testat så nu har det ju såtts ett frö i min skalle tyvärr och man sitter och kollar hur man skulle kunna komma undan så billigt som möjligt och bygga en sån tingest. Den här tråden har jag följt sen den skapades men tiden har aldrig funnits och jag hade ju aldrig testat någon innan så det blev aldrig aktuellt men nu villhöver jag nog en Snowbike...

Är det 450 4t med insprut som gäller och i så fall vilken är lämpligast? Hur hållbara är de i längden speciellt i snöiga förhållanden där den går kallare än tänkt mm? Känns inte som att jag vill ha mindre effekt än vad Kawan presterade och jag tror han sa den gav runt 60hk.
 
Reactions: suregom

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Trådlyft!!!

Fick testa en Kawasaki 450 i helgen med Brutaltekniks bandsats och det var ett av det roligaste fordon jag testat så nu har det ju såtts ett frö i min skalle tyvärr och man sitter och kollar hur man skulle kunna komma undan så billigt som möjligt och bygga en sån tingest. Den här tråden har jag följt sen den skapades men tiden har aldrig funnits och jag hade ju aldrig testat någon innan så det blev aldrig aktuellt men nu villhöver jag nog en Snowbike...

Är det 450 4t med insprut som gäller och i så fall vilken är lämpligast? Hur hållbara är de i längden speciellt i snöiga förhållanden där den går kallare än tänkt mm? Känns inte som att jag vill ha mindre effekt än vad Kawan presterade och jag tror han sa den gav runt 60hk.
Kul att du gillar tråden!
Klent med uppdateringar här. Känns som att facebook ersatt de traditionella forumen…

Roligt att du testat häst!
Bygga ett kitt själv handlar knappast om att det är billigare att köpa ett färdigt produktionskitt. Hembyggen är mer för att det är kul att utveckla och bygga. Att köpa ett billigt hembyggt kitt kan förstås vara ett alternativ men kvalitén på dessa varierar enormt. Har du otur kommer det krångla och körupplevelsen blir lidande.
Har utvecklat och byggt nu i mer än 10 år och jag har lärt mig mycket genom åren vilket känns riktigt kul!

En enduroregistrerad hoj är att rekommendera. Bra utväxling, lyse, elstart, termostat, kylarfläkt och trafikregistrerad är fördelarna jämfört med en cross.
Diskussionen om 2T eller 4T är samma som i skotervärlden. Vi tycker olika. 300cc 2T eller 450 4T är att rekommendera.
Insprutning är en fördel då förgasare har problem med att frysa. Finns vattenburna förgasarvärmare men det är krångligt att installera. Insprutning är problemfritt i det sammanhanget.
En KTM 500 lämnar 56 hk på bakhjulet i bromsbänken.
450 har gissningsvis liknande effekt men skillnaden är vridmomentet.
Ett högt vrid är mer förlåtande om man kör på för hög växel.
Testat köra en 125 2T häst.
Vid full mutter levererade den imponerande bra men hoppade man ut i en snödriva måste man kugga ner två växlar innan man landade så den kunde fånga upp landningen utan att bogga ner.
Motorerna har hållit riktigt bra. Även om belastningen är högre i snö jämfört med hjul så är medelbelastningen liten jämfört med en cross som kör fullt på en crossbana.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Trafikregistrerad säger du? Så det är lagligt att med mc kort köra en mc-reggad snowbike ute i snön? Varför gör då brutalteknik omaket att snöskoterregga sina?
 
Reactions: arjeplogarn

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Diskussionen om registrering har diskuterats tidigare i tråden

Det är olagligt att köra en fyrhjuling med band.
Bandförsedda fyrhjulingar strider mot helfordonsgodkännandet vilket är olagligt.

Brutalteknik har gjort ett bra jobb för att få dessa maskiner godkända som snöskotrar. Här finns inga otvetydigheter. Betraktas som en skoter och inget annat.

Oregistrerade crosshojar kan inte trafikförsäkras. Krockar du in i en i medtrafikant är du fucked!
Vägregistrerade endurohojar kan däremot trafikförsäkras. Föraren måste ha MC-körkort. Ombesiktning kan krävas om man bedömer att fordonet modifierats från vad som framgår av helfordonsgodkännandet.
 

Bert-Jörgen

Ny medlem
19 mar 2023
2
0
1
66
Lycksele
Hej.
En fråga till er med erfarenhet, från en nybörjare i detta med att bygga dessa roliga maskiner..
Varför används inte 38 cm bred matta?
Jag ser att de fabriksbyggda kitten har ca 31 cm.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det stämmer att mattorna är smalare än en skoter.
Vi kör med antingen nedkapade skotermattor eller fabrikstillverkade mattor med den bredden.
Generellt handlar det om att göra hästen mer lättlkörd och smidig, särskilt på hårt underlag.

En nyhet är att det numera finns specialtillverkade mattor där hålen är ihopdragna så att slidesskenorna sitter närmare varandra.
Fördelarna är bättre styrka och hållbarhet då det är mer gummi kvar mellan hålen och mattkanten. Dessutom blir boggin lättare då man kan ha kortare förbindningsaxlar mellan skenorna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Diskussionen om registrering har diskuterats tidigare i tråden

Det är olagligt att köra en fyrhjuling med band.
Bandförsedda fyrhjulingar strider mot helfordonsgodkännandet vilket är olagligt.

Brutalteknik har gjort ett bra jobb för att få dessa maskiner godkända som snöskotrar. Här finns inga otvetydigheter. Betraktas som en skoter och inget annat.

Oregistrerade crosshojar kan inte trafikförsäkras. Krockar du in i en i medtrafikant är du fucked!
Vägregistrerade endurohojar kan däremot trafikförsäkras. Föraren måste ha MC-körkort. Ombesiktning kan krävas om man bedömer att fordonet modifierats från vad som framgår av helfordonsgodkännandet.
Så teoretiskt sett så skulle en 90-tals endurohoj kunna köras lagligt med mc-kort då dessa knappast faller under något helfordonsgodkännande (kom på bilar 2001 om jag minns rätt, motorcyklar har jag ingen aning om). Kansle inte så optimalt att utgå ifrån en så gammal maskin.

Suget ökade lite till då polaren taktiskt lånade ut sin till mig i någon timma...de är ju kul i snårskogen. Han vill få mig att skaffa en så han har någon att åka med.
 

Bert-Jörgen

Ny medlem
19 mar 2023
2
0
1
66
Lycksele
Det stämmer att mattorna är smalare än en skoter.
Vi kör med antingen nedkapade skotermattor eller fabrikstillverkade mattor med den bredden.
Generellt handlar det om att göra hästen mer lättlkörd och smidig, särskilt på hårt underlag.

En nyhet är att det numera finns specialtillverkade mattor där hålen är ihopdragna så att slidesskenorna sitter närmare varandra.
Fördelarna är bättre styrka och hållbarhet då det är mer gummi kvar mellan hålen och mattkanten. Dessutom blir boggin lättare då man kan ha kortare förbindningsaxlar mellan skenorna.
Hej.
Vart finns de specialtillverkade mattorna ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Mattorna finns som "reservdel" från bandkitt såsom Yeti 129SS och Mountain Top så det är nog inte lätta att få tag på.
Möjligen kommer det att gå att beställa dessa mattor från fristående handlare, dock bara i USA eller Canada och inte här i Sverige
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Då var man ett steg närmre då det hamnade en Honda crf450r 2018 på gården igår så nu snurrar hjärnan för fullt hur man enklast/billigast löser det med en bandsats. Blir mycket googlande framöver.

Lyse hade varit kul att ha. Är det någon som har koll på hur stor insats det är på en sån här. Den har tyvärr inte elstart så frågan är ju om den laddar tillräckligt för att bara skarva in någonstans eller om man måste byta ut lite mer.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Då var man ett steg närmre då det hamnade en Honda crf450r 2018 på gården igår så nu snurrar hjärnan för fullt hur man enklast/billigast löser det med en bandsats. Blir mycket googlande framöver.

Lyse hade varit kul att ha. Är det någon som har koll på hur stor insats det är på en sån här. Den har tyvärr inte elstart så frågan är ju om den laddar tillräckligt för att bara skarva in någonstans eller om man måste byta ut lite mer.
Undrar om jag inte såg en begad bandsats på marketplace på "Ansiktsboken" för ett par dagar sen....

Lyse blir svårt misstänker jag. Crosshojarna brukar inte ha större laddsystem än absolut nödvändigt. Endurocyklar har i regel större laddsystem och inte ens dom har onödigt många A över.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Undrar om jag inte såg en begad bandsats på marketplace på "Ansiktsboken" för ett par dagar sen....

Lyse blir svårt misstänker jag. Crosshojarna brukar inte ha större laddsystem än absolut nödvändigt. Endurocyklar har i regel större laddsystem och inte ens dom har onödigt många A över.
Jo det ligger ett beggat hembygge på FB men jag tyckte det var lite i längsta laget...141". Jag har bara kört en 120", blir det inte druligt med 141"?

Angående elsystemet så verkar man kunna eftermontera tex elstart men jag ser inte att de byter stator för det så laddningen kanske är tillräcklig. Ska googla lite till.