Projekt Snowbike "Bergshästen"

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bilden ovan visar exemplariskt varför en matta eller boggi ej ska flexa i sidled.
Spelar ingen roll om det är skoter eller snowbike.

Kanten på mattan ska ner i snön, inte lägga sig uppepå så mattan kan glida...
Säger sig självt när man ser bilden...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Designen av boggiskenorna har visat sig inte vara optimala. Mattspänningen leder till ogynnsamma tryckbelastningar i den övre delen av skenan. Svetsat vid brottet. Som tillfällig lösning har jag bultat dit en diagonal som överför kraften till bottendelen. Kommer tillverka nya skenor med en bättre fackverksdesign. Hopbindande staget kommer att flyttas bakåt, precis framför vändhjulen.

 

agazza

Medlem
13 jan 2015
14
0
1
Västernorrland
Designen av boggiskenorna har visat sig inte vara optimala. Mattspänningen leder till ogynnsamma tryckbelastningar i den övre delen av skenan. Svetsat vid brottet. Som tillfällig lösning har jag bultat dit en diagonal som överför kraften till bottendelen. Kommer tillverka nya skenor med en bättre fackverksdesign. Hopbindande staget kommer att flyttas bakåt, precis framför vändhjulen.
[IM]//uploads.tapatalk-cdn.com/20180331/e9135bde4cba0f203920f8c58d71f09b.jpg[/IMG]
//uploads.tapatalk-cdn.com/20180331/bb9ab529187e243913cc0238eccb3b06.jpg[/IG][/QUOTE]

Du bör vända riktning på stagen också. Elle helt enkelt köra X hela vägen. Tror inte det blir nämånga extra gram. Kostnaden för nya skenor hela tiden är inte kul
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nya skenor är en smal sak på prototypbyggen. Nya omarbetade kommer...
Enda sättet att veta om grejerna funkar är att testa.
Vi delar alla våra erfarenheter här för att alla ska lära av våra misstag.
Hoppas ni fattar vad jag menar.. ;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
2AAC1E6D-2089-4D59-9634-EB9EDCD59558.jpeg
Fortfarande lite strul men turbosetupen på 2017-hojen.
På mellanregistret särskilt vid gaspådrag eller gassläpp missar den och dör.
Har försökt felsöka genom att byta diverse komponenter för att hitta felet utan resultat. Slutsatsen landade i att det är något fel i bränslemapen.

Har testat att koppla upp lambda och display. Felet visade sig vara att den läser fel varvtal. Piggybackboxen är kopplad till originalspridaren men p.g.a att accpump numera inte moduleras med öppningstid utan istället antalet pulser läser den helt plötsligt 15.000 varv. Detta ger vid vissa tillfällen så fet blandning att motorn dör.

Provade koppla på någon annan kabel för att kunna mäta korrekta varv. Med ett occoloskop kan man se kvalitén på pulserna. Vevagelgivaren visade en sinuskurva vilket tydligen inte är en bra signal utan måste vara en fyrkantsvåg för att den ska gå att använda.
F2F8AA57-A17E-47E0-B3B8-2865CEA341C1.jpeg
Testade koppla på en kabel till voltregulatorn. Denna lämnade en bra fyrkantsvåg men p.g.a antalet spolar i statorn indikerade den 16.000 pulser redan vid tomgång vilket omöjliggör att kunna mappa ända upp till 10.000 varv. Koppla direkt mot tändspolen visade sig heller inte funka.
84A6DF61-F0CB-496C-AD3D-941C86E3A889.jpeg
Planen är att byta piggybackboxen till en som isället modulerar öppningstiden på spridaren i spjällhuset och slopa extraspridaren. Mest troligt kommer originalspridaren inte kunna leverera tillräcklig bränslemängd. I det fallet kommer jag att testa byta till en större spridare.
Föret är okörbart så det blir att montera på bakhjulet för att bättre kunna testa detta i en bromsbänk.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bandkittet ersatt med bakdäck för att testa i bromsbänken.
498B505F-79F8-42CC-A4CE-49B14AE55CF5.jpeg
Monterat ett stag som ersätter stötdämparen.
Inte mycket fjädringsväg tillåts innan däcket tar i turbon...
05F3634F-E07E-40F3-B6BB-CECAA5BBD818.jpeg

Kommer först testa med originalspridaren.
Sannolikt kommer den inte leverera tillräckligt bränsle men värt ett försök.
Förbereder dock en större spridare så den är klar att montera direkt när den står på bromsbänken.
Den större spridaren till vänster i bild fordrar en del anpassning för att passa men har lite idéer hur det ska lösas....
03F9C067-B995-4BA7-942C-963DCA0BA092.jpeg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kommer byta 2016-hojen nästa säsong och mitt turbokitt passar inte den nya. För dig som är sugen att köra turbo nästa vinter har du ett utmärkt tillfälle. Passar KTM 500 2014-2016. Laddar med standardkompression 0,5 bar och lämnar då drygt 90 bakhjulshästar.
Allt som behövs ingår, bara bulta dit och köra.
23.000 kr för allt. Självklart finns prutmån. Jag är inte omöjlig.
 

MrPlow

Ny medlem
2 maj 2018
3
1
1
59
Husum
Halloj!
Hittade precis det här projektet. Spännande! Tänkte att man kanske kunde göra en liten modell på 3d skrivaren så man fattar hur det funkar innan man går fullscale. Finns det .Stl filer på bygget eller är det någon som vet hur man enkelt och gratis konverterar dwg filerna?
 
Reactions: Henka023

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Eftersom dwg är ett 2d format så går det inte bara att konvertera om dom till ett annat 3d format.

Det man kan göra om det är plåtdetaljer är att lägga dwg:n som en sketch i ett 3D-program, sedan extrudera till rätt tjocklek, då har du 3D-modellen.
Utifrån den så kan man säkert göra om modellen till ett format som passar 3D-skrivaren.

Men det är ju inte gjort i en handvändning.
 

MrPlow

Ny medlem
2 maj 2018
3
1
1
59
Husum
Eftersom dwg är ett 2d format så går det inte bara att konvertera om dom till ett annat 3d format.

Det man kan göra om det är plåtdetaljer är att lägga dwg:n som en sketch i ett 3D-program, sedan extrudera till rätt tjocklek, då har du 3D-modellen.
Utifrån den så kan man säkert göra om modellen till ett format som passar 3D-skrivaren.

Men det är ju inte gjort i en handvändning.
Jag har försökt göra det men jag hittar inget bra sätt att läsa in en .dwg fil. Jag använder Autodesk 123D Design. Det går bra att läsa in filerna men de flesta går inte att "extruda" eftersom det bara är "hålen" i plåten som är 2d och ytterkonturerna inte sitter ihop till en 2d enhet. Har någon nåt tips hur jag ska göra??Bergehästen 3D.jpg
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Hmm.
Kör själv med Autodesk Inventor.
Där verkar det funka.
Jag öppnade dwg-filen i vanliga Autocad.
Markerade och kopierade konturen.
Gjorde en ny part i Inventor, klistrade in konturen i en sketch.
Fick lov att skala ner den då den var 25.4 gånger för stor.
Sen var det bara att extrudera.
Kan exportera till .stl från Inventor.
Kan hjälpa dig att exportera till .stl om du själv inte får till det.
Skicka PM isåfall så vi slipper spamma sönder tråden.
 

Attachments

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Äntligen går den perfekt! Blev en del trixande med både spridarna och mappning innan allt lirade. Resultatet visar samma toppefekt som tidigare bromsning, 93 hk vid 0,5 bars laddtryck vilket är fantastiskt bra men denna gång med utmärkt körbarhet.
285DFDB0-E5B2-432E-A6BA-EDC51D58E378.jpeg

Vi började med att byta efi-boxen till en öppningstidsmodulerad box.
Laddade in en grov map och körde. Den lirade riktigt bra men som förväntat tog bränslet slut vid så pass mycket som 0,3 bar. Tydligen sitter det en ganska stor spridare original i en 500:a kapabel att leverera bränsle upp till uppskattningsvis 75 hk.

Hade redan i förhand modifierat infästningen till den större 420 cc-spridaren klar att bulta på originalspjällhuset.
Det krävde lite planering, svarvade, svetsande och fräsande för att konstruera färstet för att den skulle passa.
FED8F82B-5748-4A7F-8CC7-DA0675B77F4F.jpeg

3AA1EB61-345C-4101-AFA6-AF9441E0068F.jpeg
P.g.a. den större spridaren satte vi öppningstiden kortare utan laddtryck för att den skulle funka utan laddtryck, och längre öppningstid vid laddtryck. Rimligen skulle detta vara lösningen. Tyvärr uppvisade den samma stul och misständningar som jag tidigare upplevt. En större spridare var tydligen inte lösningen.
348F841D-9A82-4B7F-9D95-E58B4DB7EC79.jpeg

Monterade tillbaka originalspridaren då den gick så bra med den men samtidigt med vetskapen om att den inte levererar tillräckligt bränsleflöde. Denna skulle kräva en extraspridare att toppa upp för att det ska funka upp till 0,5 bar.
Lyckligtvis finns en extra utgång i den nya boxen att styra en spridare för exempelvis vatten/metanolinsprutning.
Vi valde att nyttja denna kanal att driva extraspridaren.
Mappade så att vi först maxar ut originalspridaren och därefter toppar upp med extraspridaren. Detta visade sig funka utmärkt! Helt klart en udda lösning som saknar rimlig förklaring men den funkar!
Riktigt kul och känns som att vi har en riktigt bra setup inför kommande säsong.
Kvar är att få fram en kraftigare vevstake. Idéer på detta är på gång men inget klart. Tror att vi har lösningar på detta så det kommer förhoppningsvis komma på plats snart.
47567F59-0837-4E44-A9CD-BB2EBB52E2AE.jpeg
F2AFE235-7AD6-4450-9BE2-4B59F570FFAC.jpeg
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bandkitt, turbokitt av och hjul på. Kommer köra lite enduro i sommar med denna hoj. Eftersom denna hoj aldrig sett grus kommer den se ut som ny när allt är klart :)
Det är hel en del arbete att återställa den eftersom motorn måste ur för att byta lågkompskolven till standardkolv. Koppling, pinnbultar, vattenpump gaffeljädrar m.m. är också modifierade och kommer återställas till original.
För den som söker ett turbokitt till en KTM 500 2014-2016 är detta turbokitt till salu. Klart att montera inklusive färdigmappad EFI, intercooler, lågkompkolv och alla detaljer som behövs för att montera allt.
Till vintern kommer denna hoj fortsättningsvis gå utan turbo med mitt gamla GEN2 bandkitt.
Ny hoj är beställd och kommer att bygga ett nytt turbokitt med samma stetup som turbokittet på 2017-hojen.

8971AC84-9CD8-47C0-A6DE-4EABA629B1AD.jpeg
9FEF59CE-1329-4B35-88C2-F1C978C052A5.jpeg
Här testade vi GEN2-kittet på en SX125. Det är detta bandkitt som kommer monteras på denna hoj
707C051D-5F6D-4AA5-9F1C-A3F464621C4A.jpeg
Carillostakarna till båda turbohojarna är beställda men det är mycket lång leveranstid. Hoppas att vi har dessa klara innan början av november.
Efter att vi tillfrågat flera var enda leverantören som kunde hjälpa oss med customstakar Motospeed i Västerås. Beställde en ny originalstake som dom kunde använda som mall för uppmätning.
E2CDD661-26BB-445E-8BA9-1E8281E93719.jpeg
 
Reactions: Pocca88

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här lite bilder på turbokittet som är till salu. 20.000 kr.
Komplett med färdigmappad EFI, intercooler pinnbultar, lågkompskolv o.s.v. ready to run! Ett utmärkt tillfälle för den som söker ett väl utprovat turbokitt.
Passar KTM500 2014-2016.
Har beställt en ny hoj där tyvärr detta inte passar och måste bygga ett nytt.
DB9C9CB6-4FC3-463E-B18D-84EECFC92F8E.jpeg
ED6EBF48-FB80-4E67-9B12-04C0BA494983.jpeg
C713BD66-3EB0-4F0B-9AA1-41B9DB65319B.jpeg
449CF257-E4EC-4DA5-9D6F-E5583F8E59C8.jpeg
 
Last edited:
Reactions: Pocca88