problem med mxz sdi

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
Jämtland :D
nä har inte hunnit skruva någe än, men funderar på att ta upp och se över variatorerna och rengöra dem, men min är nerdrevad så tycker inte den ska kunna bli svag, men kan ju ha att göra med motorn också, eftersom den smäller och inte har nån tommgång,

R

RevMan

har du varit och fingrat å på spjällhuset? om TPS ger helt fel signal så kan tomgången bli konstig.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mr_skoter: Ett gott råd.... Parkera skotern tills du har fått felet åtgärdat, låter helt vansinnigt att du kör omkring med den.

Antingen ids du skruva eller så lämnar du in den.

Varningslampor och misständer...

metalrules

Ny medlem
30 sept 2005
2
0
1
Ursviken
har ingen aning varför lampan lyser men orsaken till lite ork i snö, dålig tommgång och avgassmällar skulle kunna vara att spridarna kladdat igen, isånnafall måste du lämna in dom å få dom urblåsta med ultraljud. har hänt mej 2-3ggr, läste på ett annat forum för ett tag sen att det kan bero på vad man använder för olja. sdin ska visst vara kännslig vad det gäller oljetyp, nått om att den inte får avge för mycket kol, som då fastnar i spridarna.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
ska kika lite nästa helg tänkte jag, ska kolla oljepumpen (så den går tillbaka), försöka fiska upp bränslefiltret och se hur det ser ut, se över spjällhuset och givaren som sitter där, kanske köpa en sån där spridarrengörning och slänga i tanken, kolla komp, kanske kika reedventilerna en gång till, se över batteriet. och så ska jag fixa släpvagnen och besikta den så jag kan ta med skotern på felsökning
något jag har glömt???

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
det är väll avgastempen som sitter i ljuddämparen? hade en slutburk och då for den och lampan tändes, en kompis hade en 2 år nyare och hade också slutburk och den for på hans med! men sen byte jag,tror de var ganska dyrt, så blev de bra =)

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
okey men kan man se på den om den är felande? provad lite grann med en speedtech burk men väldigt lite. har ingen lust att löpa ny för 2000 om den är felfri....

frunilsson

Välkänd medlem
5 feb 2010
116
0
6
Lambdan som sitter i burken är väldigt känslig, hälst ska man inte ta ur den de räcker med att man stuttar i den i något. En kompis böt burk och då tändes den lampan. Han böt då lambdan (ca2000kr) och sedan funkade den fint.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
var och försökte kolla kompet nu, och är inge vidare lycklig.
om jag gjorde rätt och om grejorna fungerar som dom ska så har jag ca 4,5-5 på ena sidan och 6 på andra :(
men vart lite brydd för mätaren steg långsammt upp dit och stannade, på de filmer jag kikat på youtube så far mätarnålen upp väldigt snabbt och stannar där, och mätaren är för övrigt ny, första gången jag använde den.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
provade lillebrors skoter (97as yamaha xtc500) den var det 5 på cyllarna
vad tror ni? kan prova 3 skotrar till i morgon och se om det kan va mätaren som e mup,p men som sagt den e ju ny så tycker den ska fungera bra det första gångerna iaf

R

RevMan

är inte direkt ovanligt med dåliga kolvringar på din årsmodell.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
var och kollade lite noggrannare idag 5 på variator sidan och 6,5 på andra sidan, kollade farsans gammla trapper också och den visa 6 på bägge så tror att mätarn är okey

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
kan avgasportarna eller reed ventiler något påverka kompet?? eller e det bara konstatera att kolvringar,kolvar, topp eller nått är åt hellvete???

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
vet inte om jag läst och förstått rätt men på min sdi så började skotern gå som skiit efter typ 1km och den gick som värst i lössnön. felet var givaren i dämparen, kontakten till den hade ruckat ur, tryckte dit det igen sen funkade den som den skulle.
symptomen var att skotern knappt ville varva upp, sen om man väntade ett tag kunde mn köra en bit sen vart dog skotern av igen och så fortsatte det, fullgas gick som mest i en tiondels sekund.
eftersom den gick sämre i lössnö kanske har att göra med att vissa skotrar e känsliga för att snö blockerar dämparen?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
var och kollade lite noggrannare idag 5 på variator sidan och 6,5 på andra sidan, kollade farsans gammla trapper också och den visa 6 på bägge så tror att mätarn är okey
Värdet är ju riktigt lågt, det spelar ingen roll i detta fall då dom var så jämna men gjorde du verkligen rätt?

1: Skruva ut tändstiften.
2: Skruva i mätaren
3: Dra för kung och fosterland 4-5 ggr samtidigt som du håller full gas (ta med en kompis eller eltejp)
4: gör om på bägge cylindrarna.
5: Varmkör skotern och repetera p1-p4

Skiljer det något?

Är värdet lågt = under 7, prova spilla i en matsked 2-taktsolja i cylinderloppet.
Stiger värdet efter oljan = ringarna håller inte tätt = byt kolvar.

Är värdet ojämnt mellan cylindrarna (tror det är mer än 10%) = byt kolvar.

Är värdet jämnt och påverkas inte av 2-taktsolja (som tätar helt) så får du felsöka något annat.

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
36
Har konstaterat vad felet var iaf, jag hade lyckats sätta en kabelhållare på fel sida reed ventilen alltså mellan ventilen och motorn så det vart en glipa där den har dragit tjuvluft, och fråga mig inte hur jag har lyckats med det, måste ha varit jävligt stressad och körkåt ;P
Men har skruvat ur motorn idag iaf, ska se över kolvar och de nu sen försöka få dit alla jävla kablar slangar och bultar på rätt ställen, det kan ju bli spännande :S

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Lånar tråden lite, på min sdi så lyser "broms, motorlampan?" hela tiden, alltså den längst till höger med ett utropstecken, visst ska den lysa när jag bromsar ?
tror det är något glapp i bromskontakten, bör bromslyset funkar inte och ser ut som det ligger på hela tiden, = lampa i panelen lyser ochkså