problem med mxz sdi

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
okey, kan tilllägga också att det är dålig tomgång, men spjällhusen, luftburken,avgasportarna,reedventilerna är nyligen rengjord så borde inte bero på det...
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
kom igen nu för fan och hjälp mig. borde ju inte va nån givare för kopplar man bort nån av givarna så tänds en annan lampa med nån symbol.
vad betyder igentligen (!) lampan????
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
va ut och bytte stift nu ingen större skillnad :( tomgången kan ligga på 1500 varv ett tag, sen kan det sjunka till typ 800 så han nästan dör, det är till och med så lyset slocknar men oftast hoppar han igång igen,
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
näe ha för mig att allt funka bra då? nä inge pip och den går som den ska men segt utan tomgång och känns lite osäkert att köra med varningslampan lysande.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
har du ingen användarmanual? där står det massa olika saker om när skotern varnar. och du ska nog inte alls köra med lampan lysande
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det låter som att den surar/tar stift. Gick den bättre efter att du bytte stift och efter ett tag minskade tomgången och den ville på stanna. Den kan även avgassmälla?

Kolla oljepumparmen så att den inte fastnar i öppet läge. Den sitter under spjällen
 

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
kolvar,ringar insugsgummi kolla de ,hade en -04 som hade låg tomgång, gjorde allt som du sagt men var insugsgummina som tog in luft och bytte kolvarna+ lager så blev det bra!
 
R

RevMan

Utropstecknet är väl felaktig DESS-nyckel, eller tänker jag helt fel nu, hittar ingen bra bild på mätaren, villken lampa är detsom lyser?.
Har du skruvat nått på spjällhuset? Har du varit lös med TPS-givaren på själlhuset?
Om du kommer åt så kan du lossa bränsleslangen på fuerailen och se om det kommer bränsle när du aktiverar skotern med RER-knappen.
Har du testat att höjja tomgången? Det är en liten skruv mellan spjällhusen.
Har du rätt stift? BR8ECS ska det vara
Har du mätt spänningen i batteriet?
Sitter det orginal tändhattar i maskinen? Är dom hela så det blir bra kontakt?
Har du rätt reminställning så den inte är för hårt spännd?
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
det ska vell va br9ecs? iaf enligt ski-doos sprängskisser och åf,
sen varningslampan beror nog på att jag inte har nå bromslyse kom jag på nu för går att köra som vanligt
men är fortf lito orolig över dålig tommgång och avgassmällar på låga varv,
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
kan bero på vilken programvara du har dom första sdi hade br9 (kanske -04?) sen med nyare programvara blev det br8ecs hade det på min -06 iaf.
(!) är bromslampan tänder när man bromsar eller ha trasig lampa.
 

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
min kompis hadde samma fel på sin rev 600 sdi -04 han hade glömt lägga fast kontakten på luftburken. skotern gick skit när den var urkopplad. lamdan som sitter i ljuddämparen går ofta sönder på sdi. skakar troligen sönder men skotern går nog att köra men knappast optimalt. det är en liten plåtremsa ca 4mm bred inanför skydshöljet på lamdan den går av. du ser direkt om den e sönder plåtbiten slipper inte därifrån ligger löst in i skyddsröret
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
kollade givarna på luftburken för trodde först jag hade glömt nått sånt men sår då inge fel på den angående avgas givaren så hade jag på en speedtech burk en kort stund, körde aldrig med den provstartade bara å så, och jag kan inte se nå fel på den men har inte kollat så noga. men om man kopplar ur någon av givarna så tänds ju en annan lampa, men någon krusidull på, så vore någon av givarna trasig så borde den vell lysa?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
På min SDI så upplever jag små avgassmällar och som att den inte får soppa direkt när den startas om jag försöker köra iväg, men bra på tomgång!

Detta försvinner helt om den får stå ett par minuter på tomgång.

Batteriet verkar va lite kasst , om jag laddar det över natten så går skotern klockrent när den startas. (ska bytas inom kort)