Polaris Axys 850 -18/19

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jamen då har man fått den "riktiga" skotern :D
Blev väldigt mycket lime i garaget helt plötsligt...



Och det var man ju tvungen å skåla med en Hernö Gin & Tonic ;)


Hmm dom har runda av gjutskägget och gjort förbättringar som t.ex lagt en glatt yta närmast styrstången!



Väldigt mycket nytt här! Ny kylarvätskebehållare inkl fäste och en rulle för snöret. Där fanns det för övrigt lite vikt och kapa! :p
Rullen är där på grund av en ansamling av kontakter på baksidan av fästet. Känns smart.



Slutburkens vikt 7.21kg, Pipa 5.16kg. Samt är pipan formad lite annorlunda ut från Y-röret. Känns som hela pipan är snäppet grövre överallt.



Här är något polaris verkligen bättrat sig på! Dom har lagt energi(ingenjörer) på att gjuta fram gummi som håller ihop kablar för att inte skava. Samt finns det en ovanför gasspjället som håller ihop kylarslang, gaswire och en kabel. Mycket små förbättringar. Som facelift är detta väldigt bra!


Otroligt smidigt nu när man i stort sett kan dra bort hela oljebehållaren ur vägen. Tidigare gick inte det.


Ny ECU med plats för nya typen av powercommander som är extra slimmad? Vad i helsike... :eek:
Samt nya kontakter till ecun. Känns lite mer påkostade. Har för övrigt letat sig in lite bättre kontakter på andra ställen också!



Nya reeds och insugsgummi. Extra slimmat!


Oljepumpen sitter nu där frontkylaren sitter på en sks. Vet inte om den sitter där på sks modellerna dock.


Nya bränsletryck & bränsletemps givaren. Sitter just framför tanken och under bakre pyramidröret på höger sida.
Detta bör ger bättre kontroll på spridarnas "mängd" vid olika tryck/temp. Mycket bra!


Nya rullen för dragsnöret. Tung jävel! Varav hylsan i mitten var svintung (ej alu) på 50gram!! o_O


Nu var pyramidröret lös. Ska lämnas in för lite modifering samt pulverlack.


En liten bonus.
Jag är mäkta imponerad hur sjukt stabilt motor sitter nu. Den rör sig nästan ingenting när jag bryter i den riktning som den vill slita ihop en rem. Känns bra!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Kul! Skulle få min 3” till veckan lät det som, ser ut som dom förbättrat en hel del! Gillar att dom tänkt några steg till i elsystemet
 
Reactions: ollebullzor

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
44/19 (2.315/0.92=~2.52 final drive) drevning på 3"arn. Samma som tidigare 800or med 3".
Men jag ska dit med min tki beltdrive och köra 58/26 (2.23/0.92=~2.42 final drive)



Vill minnas jag vägt dämparna i nån gammal projekttråd. Men dessa är lätta! Dock mjuka... Går säkert shimsa om och få styva upp dom lite.


Snygg lösning att snygga till dragning av kablar så dom inte ligger fritt och nöter. Finns väldigt många sånna här gummi/silikon höljen som har flera funktioner. Gillas!


Dom där satt då inte bra. 90% av klistret är inte ens använt på dom.
Dock anser jag att dessa ska bort. Dom blir dränkta i snö->vatten efter en stund och tunga! Så här finns det vikt att kapa på släden när den är i fält. En så kallad viktförebyggande åtgärd ;)


Enda som behövs för att demontera motorn är att tömma kylarsystemet och koppla lös slangarna från kylaren.
Efter det så skruvas motorfästena lös, som för övrigt är väldigt lätt nu! Och voilá så kan motorn lyftas ut i ett komplett paket med all elektronik, soppasystem, kylsystem, oljebehållare m.m!! Servicevänligt o_O


Har gjort en order från Kmod på nya "hillclimb" dropbrackets som förstärker upp tunneln ordentligt. Samt får jag rätt geometri utan att borra om org dropbrackets. Känns som win-win.
Utöver det så kommer det en 37" Kmod framvagn så jag kan använda Raptor dämparna. 39" zollinger framvagnen kommer hamna på min 137" baby-rmk.
Boggin ska monteras på 840in. Vet dock inte om jag ska lacka om armarna i boggin till Lime squeeze och köra limesqueeze/blått tema på skotern.
Eller kanske pulverlacka om skenorna till limesqueeze och köra lime/svart tema...
Hjälp mig och välja :cool:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Kedjehuset var ju en av anledningarna att jag valde 3” maskinen :), men det verkar nästan som en uppdrevning kan va på sin plats för lite mer snurr på mattan om nu motorn ger lika mycket pulver som utlovas
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Väldigt vad Polaris har kammat till sig. Är det månne första snöskotern med deutch kontakter? Iallafall dom är både svindyra och svinbra 👍
 
Reactions: Bola

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kedjehuset var ju en av anledningarna att jag valde 3” maskinen :), men det verkar nästan som en uppdrevning kan va på sin plats för lite mer snurr på mattan om nu motorn ger lika mycket pulver som utlovas
Jo jag tror det. Detta är den drevning jag brukar köra med turbo i riktigt jävla tungt puderföre. Har en annan högre drevning för våråkat som jag inte vågar gå på.

Väldigt vad Polaris har kammat till sig. Är det månne första snöskotern med deutch kontakter? Iallafall dom är både svindyra och svinbra 👍
Stämmer bra! På utvalda kontakter har dom satt de på.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Ser bra ut!
Men när dom gjort så mycket annat bra, varför inte hitta på nån bättre lösning till spridarkontakterna.
Lindad gul eltejp ser ju ut som nå folkrace...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Undra om inte de har å göra med hur monteringslinan vet vilken ecu dom ska montera.

Är väl ett antal olika spridare som är färgkodade. Detta är väl ett lätt sätt å särskilja dom utan att de blir en blunder vid monteringen.

De är min teori iaf!
 
Reactions: Edvards och Undie

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Vill minnas jag vägt dämparna i nån gammal projekttråd. Men dessa är lätta! Dock mjuka... Går säkert shimsa om och få styva upp dom lite.
Letade upp vikterna på andra dämpare i en av dina äldre trådar.
Postar dom här ifall någon annan är nyfiken.

Fox Float Evol RC2 2.07kg
Exit 2.66kg
Stock Walker Evans 2.01kg
 
Reactions: Edvards

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Se där ja! Intressant att dom lyckats kapa 300 gram med bara fjädern.

Dessa fjädrar(SLS) används inom mtb/downhill segmentet med väldigt stor framgång. Så jag tror nog dom håller ihop bra ändå.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Då man vart av med diverse lulllull(svets m.m) i ett inbrott så hade man ju inte möjlighet å tig svetsa om fotholkarna.
Dock är de ju bra å ha en bred vännskapskrets :D Så Mewell Plåt i Skellefteå styrde upp modifieringen av dom.
Dom säljer för övrigt jävligt prisvärda extra kylare för dom som kortar chassin eller helt enkelt vill ha utökad kylkapacitet!




Tog och pulverlacka hela pyramidröret m.m. Nu börjar det likna något med plats i holkarna!





Undra om jag måste lägga en beställning på nya drev från tki... Börjar se lite ledsna ut :(
Framsidan är OK men baksidan ser det ut som det glappat lite. Undra om det blir någon snebelastning...




Och nu kommer vi till det absolut bästa som polaris uppgraderat på nya faceliften av axys plattformen. Uppgraderade drivhjul!!!!!!
Centerkuggarna tror jag är i klass med avid no-slip kuggarna i storlek. Känns rejält tilltagna.




Vart en tillfällig "minikortning" av 155an. Tog bort lite över en dm total längd när man flytta in bågen.



Redo att smiska lite snö, när den nu kommer...

 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Fyndade en heliumhuv i våras. Tänkte man kunde ge den ett försök. Vart ändå inte så tokigt. Om än passformen har lite att önska ;)





Gott om plats. Men polaris väskan vid buken får nog ändå plats där också.
Den är ju klockren som utrymme för reserv QD rem & verktyg. Så tror jag ska försöka ge mig på att installera den!


Göra dessa vita pappersbitar i en limesqueeze vinyl?


mspaint skills... Vetteklån om det ens återspeglar en gnutta över hur de kan bli.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Riggar upp förvarningsplatserna. Måste modifiera polaris underhood bagen nu när relä/säkeringslådan kommit till.
Passar perfekt med helium huvens värmepåse för googles/handskar. Den hamnar närmare pipan och blir bra uppvärmd.
Polaris förvaningspåse har jag variatorrem, beltdrive rem och diverse tunga verktyg som jag ej vill ha på mig eller på tunnel.
Försöker åka så mycket som möjligt utan tunnelväska.





De verktyg man behöver för att överleva.




Nightriding med hjälmlampa. 2x Mtigersports Hyperion. Behövs inge lyse på huven då :cool:



Inkörningen är strax klar. Så nu är det variatortuning på G.
Titanfjäder i fräna tryck 180-XXX o_O



TestnTune variatorprylar idag (15:e). Samt lite allmän glassning i det riktigt grymma vädret! -9.5c och blåfågel.






 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror jag har några bilder i min andra projekttråd om 137" maskin.
Ring Johan på Mewell Plåt å prata med han. Har för mig de är rätt bra kurs på dom!
1400:- men kan ha fel.
0706491616
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Riggar upp förvarningsplatserna. Måste modifiera polaris underhood bagen nu när relä/säkeringslådan kommit till.
Passar perfekt med helium huvens värmepåse för googles/handskar. Den hamnar närmare pipan och blir bra uppvärmd.
Polaris förvaningspåse har jag variatorrem, beltdrive rem och diverse tunga verktyg som jag ej vill ha på mig eller på tunnel.
Försöker åka så mycket som möjligt utan tunnelväska.





De verktyg man behöver för att överleva.




Nightriding med hjälmlampa. 2x Mtigersports Hyperion. Behövs inge lyse på huven då :cool:



Inkörningen är strax klar. Så nu är det variatortuning på G.
Titanfjäder i fräna tryck 180-XXX o_O



TestnTune variatorprylar idag (15:e). Samt lite allmän glassning i det riktigt grymma vädret! -9.5c och blåfågel.






Vart använder du tumnyckeln, de andra är jag med på!
 
Reactions: trixa