Polaris Axys 850 -18/19

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Fick bort oljudet i min idag när man (bromsar) låser mattan, spände mattan rejält och nu är det endast lite grann det låter när man bromsar.
Snyggt! Jag fick höra att den skulle spännas duktigt jag också, så jag ska prova det :)
Dom sa 4,5kg vikt 41cm från vändhjulet, då ska de va 1,2cm häng där.
Helt sjukt vilket oljud för lite halvlöst gummi :)
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har inte varit så stor snömängd men har haft underbara dagar i slutet av december och början på det nya året.
Störst fokus har varit på att laborera med variatorsetup och få kört in maskinen. Den har nu gått 22h/430km och inkörningen släppt på cirkus 400km. Vart en markant skillnad hur krispare den vart i botten och mellanregister. Nu svartryker den inte när man gasar på från stillestånd o_O

Bjuder på en massa vakra bilder då vi haft MAGISKT väder. Har också hängt med kompisarna på Sledtrax lite och hjälpt dom med lite diverse arbeten/projekt.
Sköna grabbar som fan som e duktiga på åka! Har ni instagram så följ dom!
Har för övrigt blivit en massa nattåka vilket är min nya favorit :D

https://www.instagram.com/henriiknilsson/
https://www.instagram.com/sledtraxtv/
https://www.instagram.com/emilahrling/
https://www.instagram.com/mr_davidandersson/ (min :cool:)












Kollade över skotern och monterade på lite nya saker inför kommande resa till Riksgränsen på Torsdag.
Variatorerna lirar riktigt jädra bra nu! Väldigt viktigt och shimsa in remspelet på primären!!!
Nyrenoverade dämpare från IRR här i Skellefteå. Samt monterade jag på en ny Serie 7 då jag haft en sliten/beggad serie 7 under försäsongen.



 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Längesen de var en update här så de är väl dags ;)

Senaste tidens extremt torra å lätta(helium) puder kan göra att man blir galen. Närmare sagt P2230 galen.....
Snön letar sig in överallt och in i luftburken. Så blir de fukt på mapsensorn och den blir helt kocko!






Operation täta efter 1.5dags torkande i garaget med 23 graders värme...
Silikon och lite gaffatejp löser problemet.






Nya delar på ingång. 163" mattor (Serie 6 & Challenger X2.7), variatorprylar, Pro taper 5" styre som ska modifieras, RP Glasfiber bakbåge och nya 163" Kmod skenor samt dropbrackets och förstärkningar som dom kör med i rmsha hillclimb tävlingarna.







Styret är insmalnat 3cm och de känns rent spontant som de kan vara en jackpot! Gjordes av Johan på Mewell plåt i Skellefteå. Riktigt grymt jobb!
Samt är Kmod boggin monterad och redo att åka in. Hade problem ifjol att dämparna var i mjukaste laget. Så fick skickat samma shimsning som rmsha grabbarna kör med och de känns betydligt bättre! Robin Warg Ignberg på IRR löste servicen på dämparna väldigt smidigt. Duktig kille så behöver ni renovera dämparna kan jag varmt rekommendera honom!






Självklart så händer detta igen.... Andra drevet som går sönder för mig.
Tom på TKI är dock väldigt mån om att jag ska få det och lira. Så han skulle fixa ett drev åt mig som är solid. Bra kundservice!




Efter man märkte detta så passade man på att hoppa på de stora jobbet att byta ut dropbrackets och göra den "race ready"
Nu är den exakt lika kortad som en Lynx BD DS. Dom är 210mm kortare än en summit. Och jag kortade chassit 120mm och skenorna är ju cirkus 90mm längre.
Funderar på se om man kan göra en stänklappslösning som är på Lynx DS'n fast en avtagbar version då!






Passade på att ta mig en tur med Tidy Powersports Indy XC 129 efter helgens puderdump. Kommit riktigt bra med snö runt skellefteåkusten och de spolar konstant över huven. Väldigt svåra problem att se vars man åker :D
Bjuder på ett litet filmklipp hur det ser ut vid kusten här uppe nu. Inge fancypancy åkning/filmning men bra med snö utlovas!


 
Reactions: neden och suregom

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Känner de är dags å prova. Jag är ganska lång/stor så vill känna hur det påverkar för mig.

Jag har ju 155" skenor och någon matta liggandes. Så man har ju lite flexibilitet att välja utifrån snöförhållanden.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tvärtom. Brantare Helix men lite lättare vikter. Känns att de matar på mindre men den blev lite snärtigare. Man känner den klämmer inte åt lika hårt som tidigare.
Håller på laborera med vikter som har rätt spännande profil.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Tvärtom. Brantare Helix men lite lättare vikter. Känns att de matar på mindre men den blev lite snärtigare. Man känner den klämmer inte åt lika hårt som tidigare.
Håller på laborera med vikter som har rätt spännande profil.
Intressant. Vi får lite tvärtom på våra maskiner. Kompensera brant helix med lätta vikter har gett för dåligt remtryck i primären o slir samtidigt som backshiften blir sämre med brantare helix.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Intressant. Vi får lite tvärtom på våra maskiner. Kompensera brant helix med lätta vikter har gett för dåligt remtryck i primären o slir samtidigt som backshiften blir sämre med brantare helix.
Vet inte om du förstod vad jag mena. Men det du nämner är ju exakt de som händer. Ökar du helixvinklarna så minskar remtrycket i sekundären
Har du dock lite för högt remtryck så kan du få slir i primären. Det är en balansgång de där!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var i Merkenes i helgen och bara slappade deluxe. Man är bränd som en tomat 🥵

Ny maskin då gamla blev inlöst. Första delen av inkörningen är nog klart. Satte i "2020" mappen direkt i maskin och den har gått grymt bra! Dag 2 så märkte jag den börja varva cirka 100-200 varv mer ~8500-8600.
Ska prova sänka 30lbs i sluttryck och se om det blir bättre.