Polaris Axys 850 -18/19

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.807
92
48
Skellefteå
www.instagram.com
#1
Tänkte faktiskt inte ha någon projekttråd för iår. Men det är kul att samla alla bilder man tar på ett och samma ställe, så va faaan ;)

Samt har jag ju som vana att dissekera alla maskiner man köper och kolla hur dom är uppbyggda, svagheter, förbättringar m.m!
Så de är väl lika bra man börjar.

Detta är maskin 1 av 2 som jag har iår. Sambons skoter som kommer vara "stock".











Kommer mer bilder senare. Finns mycket små förfinade saker som jag ger många tummar upp. Lägger man ihop allting så har vi ett recept för en väldigt lyckad facelift. Och de verkar ju också finnas kraft i den nya motorn om man ska lita på dom dynokörningar som gjorts!


Elsystemet har fått sig en rejäl uppshining. Verkar också som dom lagt krut på förbättra härva och kontakter samt gjort bra dragningar där saker inte kan ligga och skava sönder med tiden.
Reläbox & säkringsbox!!! Jippie :D

Motorstöden är GRYMMA!!!!!!!!!! Enligt Joel N på Eson så har han prova belasta lite med ett brytjärn. Och den rör sig väldigt lite! Mycket stadigare konstruktion än axys/pro-ride.
Och jämför man med BRP's 850 så är ju deras ett skämt.
Detta i kombination med att de nästan inte är vibrationer i motorn på tomgång visar ju att motorn är grymt bra välbyggd (balanserad)!

Det är lite förstärkningar på chassit runtom på utvalda ställen. Vissa ställen på tunneln har dubbla plåtar. T.ex bak vid dropbracket så är de lite förstärkt.

Rent spontant känns de som Polaris kan ha fått till en riktigt grym maskin nu. Kanske inte något banbrytande i sig. Men många små förbättringar på ett redan grymt bra chassi.


Dock är det ju jänkesetup i variatorerna. 10-72 och nu en 42S helix. Så här blir det å byta.
Tänker man kan prova en pro-ride helix, svart/lila i sekundären och 170-300 primärfjäder med org 10-72 vikter. Drar den 72 vikterna på 300(310) sluttryck så är det bra med kräm i den.

Voyager bågen upp och ner kan vara en väldigt billig och enkel lösning för en stöddig bakbåge! :)

 

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.553
144
63
Stora Blåsjön
#2
Annars så finns Voyager bågen i ett rakt utförande nummer: 2635156-309 så slipper man få någon uppåt muppvinkel på bågen :) Så håller stänkan och infästningen också...
Ang variatorerna så sätt i 80 grams vikter på en gång :)
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.614
7
38
Grängesberg
#5
Avgastempgivare mitt uppe på slutburken...
Skit...

Då får ju inte Hotpoten plats... :confused:

Låter bra med motorkuddarna!
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
860
8
18
Skell
#6
En till sak som är ändrad är bussningar och brickor i framvagnen, så kanske man slipper ha ett 10mm glapp i slutat av säsongen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.044
89
48
Kramfors
#8
Kollade in Dynotech Research som jag premmar på och där gav en orörd 850 patriot 167.3 hk vid pik 8150v .Dock snålt bsfc värde 0.579 men afr låga 12.39. Jag vet inte hur mycket de går hämta från de sifrorna med annan mapp men DynoRes tror 173 hk är möjligt absolut 170 tror dem. Men de är såklart med ev annan pipa y-rör ev dämpare ev annan topp ,,ja vi får vänta o se vad de hittar på.
Ski doo 850 i samma bänk orörd hade finare effektkurva med pikeffekt redan vid 7850 varv samma effekt som patrioten 167hk. Effektkurvan va lika som patriot men den låg stadigt 300varv lägre i hela registret. De är mycket effektivare genom att variatorerna jobbar på lägre varvtal så Skidoon ska ha möjlighet till mer matteffekt om de har lika effektiva variatorer som polaris.
Skidoon har de redan testat olika pipor och Y-rör pipor och mappat därefter rel safe arf 13,41fullt körbart med andra ord. Hela 174hk fick de ut med SLP pipa ceramic coated pipe and Y pipe, stock muffler! Och de på bara 8000 varv i ett brett register.
Blir kul att se vad de kan få ur polaris 850 med de blir inte lätt slå Rotax lägre effektkurva troligast omöjligt.

Ang balansen som ska vara så bra på tomg på polaris 850 så beror ju det på vart i registret de pikat bästa balans! Jag menar de kan ha satsat på lägre vibbar på lägre varv därav kan de köra hårdare motorkuddar men de blir automatiskt mer vibbar på högre varv. Så länge polaris inte har extra balansaxel så kan de inte ändra fysikens lagar då de gäller balansfaktor i motorn bara flytta om den till olika varvtal är möjligt. Risk finns att den förintar sig själv på högre varvtal om de sänkt balansfaktorvarvtalen tur att de förstärkt vevaxeln o lagren. Skidoo har förmodligen satt sin balansfaktor till högre varv de är skonsammare för hela motorn och man får lös mer effekt. Gamla zrt800 och Thundercat 900/1000 är mig veterligt de enda skotertvåtaktare som har extra balansaxel men så går dem som symaskiner också speciellt 900an blev bäst för de kör med samma balanaxel på alla tre (sniket nog).
 
Last edited:
4 apr 2013
2
0
1
#9
Kollade in Dynotech Research som jag premmar på och där gav en orörd 850 patriot 167.3 hk vid pik 8150v .Dock snålt bsfc värde 0.579 men afr låga 12.39. Jag vet inte hur mycket de går hämta från de sifrorna med annan mapp men DynoRes tror 173 hk är möjligt absolut 170 tror dem. Men de är såklart med ev annan pipa y-rör ev dämpare ev annan topp ,,ja vi får vänta o se vad de hittar på.
Som jag läste Jim's text tyckte han inte att den gick speciellt snålt, han kommenterar dessutom att:
"Note that as pipe and muffler temperature climbs, airflow is reduced a bit while fuel flow remains constant. This results in gradually enrichening mixture, which makes things even safer, but drops HP slightly. "
sett till dom tre dynokörningarna han gör efter varandra med den enda skillnaden att piptempen i början på testet är stegvis högre.

Första testet med "kall" pipa gav 167.6 @8100 med bscf på 0.562 och AF på 12.84
Andra testet gav som du säger 167.3 @8150 med bsfc på 0.579 och AF på 12.39
Tredjetestet gav 166.2 @8150 med bsfc på 0.586 och AF på 12.21

Sen tweekar dom ENDAST bränslemängden till vad dom tycker är "safe" (tydligen närmare 13 i AF, enligt texten) och då landar effekten på 173hk enl. Jim.
(han har inte lagt upp någon dynograf eller data på detta)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.044
89
48
Kramfors
#10
Som jag läste Jim's text tyckte han inte att den gick speciellt snålt, han kommenterar dessutom att:
"Note that as pipe and muffler temperature climbs, airflow is reduced a bit while fuel flow remains constant. This results in gradually enrichening mixture, which makes things even safer, but drops HP slightly. "
sett till dom tre dynokörningarna han gör efter varandra med den enda skillnaden att piptempen i början på testet är stegvis högre.

Första testet med "kall" pipa gav 167.6 @8100 med bscf på 0.562 och AF på 12.84
Andra testet gav som du säger 167.3 @8150 med bsfc på 0.579 och AF på 12.39
Tredjetestet gav 166.2 @8150 med bsfc på 0.586 och AF på 12.21

Sen tweekar dom ENDAST bränslemängden till vad dom tycker är "safe" (tydligen närmare 13 i AF, enligt texten) och då landar effekten på 173hk enl. Jim.
(han har inte lagt upp någon dynograf eller data på detta)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag förstår inte vad Jim menar med att den inte går snålt om den har 0,56 bsfc värde de är ju rena rama dragracing siffror. Man vill ju ha närmare eller strax över 0,60 bsfc på en allround släde. Men de kan ha sett några siffror de inte visar.
Ang 2018 maskiner de bromsar så gav en inkörd Arctic cat 800 151hk. Men med Jaws pipa och Y-rör org slutburk pwc mappad gav den
166,5 hk vid 8350v i ett fint långt register.
Säkra 0,604 bsfc värde
Arf också rel lågt säkert 13,19
Arctic cat ligger mindre efter 850cc polarisen och Rotax när man väl plockar på dem eftermarknadspipor och mappar om dem, dvs när både Ac Brp och Polaris får bästa piporna och mappningarna. Då skiljer bara 4 max 7 hk mellan ac och 850 maskinerna! I org utförande är de dock 16 hk skillnad mellan AC och 850 maskinerna.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.807
92
48
Skellefteå
www.instagram.com
#12
Lite info och väldigt bra filmat för att se vissa delar. Spjällhuset och gummit till reedsen var väldigt korta!
Han hade ju dock fel om att den ger mest effekt mellan 8200-8300rpm... Verkar ju som alla dynokörningar visar runt 8-8100 som bästa området att ligga på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.044
89
48
Kramfors
#13
Lite info och väldigt bra filmat för att se vissa delar. Spjällhuset och gummit till reedsen var väldigt korta!
Han hade ju dock fel om att den ger mest effekt mellan 8200-8300rpm... Verkar ju som alla dynokörningar visar runt 8-8100 som bästa området att ligga på.
En sak jag la märke till på filmen är att de inte finns något som helst skydd över packboxen på pto sidan. Den är helt blottad för remsprängningar. Nu har jag inte haft koll på Polaris så de kan ha varit så i alla tider. Brp och AC har bra plåtskydd sedan många år tillbaka.De skulle inte vara så svårt att tillverka en skyddsplåt över den packboxen.
Ang varvtalspiken så låg Dynotech`s alla 3 bromsningar ganska exakt på 8150 rpm.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.807
92
48
Skellefteå
www.instagram.com
#14
En sak jag la märke till på filmen är att de inte finns något som helst skydd över packboxen på pto sidan. Den är helt blottad för remsprängningar.
Ang varvtalspiken så låg Dynotech`s alla 3 bromsningar ganska exakt på 8150 rpm.
Dom hade det på Pro-riden men tog bort det. Jag tycker också det är lite utsatt men det är iaf så dom har gjort det.

Har för mig att det låg på 8050-8100 på bikemans tester. Men kan nog stämma. 50-100rpm hit eller dit känns som att det är å klyva hårstrån :)
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
149
3
18
#15
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag förstår inte vad Jim menar med att den inte går snålt om den har 0,56 bsfc värde de är ju rena rama dragracing siffror. Man vill ju ha närmare eller strax över 0,60 bsfc på en allround släde. Men de kan ha sett några siffror de inte visar.
Ang 2018 maskiner de bromsar så gav en inkörd Arctic cat 800 151hk. Men med Jaws pipa och Y-rör org slutburk pwc mappad gav den
166,5 hk vid 8350v i ett fint långt register.
Säkra 0,604 bsfc värde
Arf också rel lågt säkert 13,19
Arctic cat ligger mindre efter 850cc polarisen och Rotax när man väl plockar på dem eftermarknadspipor och mappar om dem, dvs när både Ac Brp och Polaris får bästa piporna och mappningarna. Då skiljer bara 4 max 7 hk mellan ac och 850 maskinerna! I org utförande är de dock 16 hk skillnad mellan AC och 850 maskinerna.
Nu är inte jag så jätte duktig på det här, men BSFC är väl inte hur snålt/fett en motor går utan hur effektiv den är.

AFR är däremot hur snålt/fett en motor går.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
2.869
20
38
Orsa
#16
Är väl lite hand i hand dedär.
AFR är "Air Fuel Ratio" =luft/bränsle
BSFC är väl ungefär hur mycket bränsle du behöver för att uppnå en viss effekt.
men om man nu leker med tanken att du uppnår 160hk med bsfc 0.55 så bör den gå ganska snålt då motorn behöver en mindre mängd för att uppnå just den effekten.

Men på dessa modernare motorer som då denna i fråga (och även etecen) så går dom snålare (bränslemässigt) än de motorer man är van med från förr ,alltså effektivare förbränning, man kan då få en lägre BSFC vid en viss hk utan att för den delen behöva få den att gå snålt luft/bränsle mässigt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.044
89
48
Kramfors
#17
Nu är inte jag så jätte duktig på det här, men BSFC är väl inte hur snålt/fett en motor går utan hur effektiv den är.

AFR är däremot hur snålt/fett en motor går.
De finns mycket att läsa om vad Bsfc värde är men den kortaste förklaringen är
Bsfc värde = bränsleviktsåtgång.
Innan Afr mätning va så bra som de är nuförtiden bestyckade man motorer efter bsfc värde. Numera kör man både Lambda eller arf samt bsfc i de mest seriösa bänkarna.
Låga bsfc värden typ under 0,56 är farligt snålt men har man rel lågt lamda eller arf kan de gå köra så lågt bsfc värde speciellt med insprutning. Förgasarmotoer sprider inte bränslet lika bra så de kan bli heta fläckar i cylinder så man kan inte köra lika låga bsfc på en förgasarmotor.
I dagracing där man kör bara 200m kan man köra extremt lågt bsfc och även lambda värde typ under 0,54 ,,kör man 300-400m så skär de.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.807
92
48
Skellefteå
www.instagram.com
#18
Fick just reda på att det är samma spridare på 800ho(axys) som 840 patriot. Det innebär att de kommer finnas lägre marginal om man ska öka effekten över det "normala"
Så vid överladdning finns de inte mycket till alternativ. Det är bara att byta spridarna. Tips på några bra?

Har också dragit iväg ett mail till Powercommander och fråga lite när dom kan tänkas släppa deras enhet till 840 motorn.

Har inte fått tagit hem maskinen än. Den står som demomaskin tills deras lagermaskiner kommer. Annars hade jag redan skruvat isär den ;)
 
4 apr 2013
2
0
1
#19
Fick just reda på att det är samma spridare på 800ho(axys) som 840 patriot. Det innebär att de kommer finnas lägre marginal om man ska öka effekten över det "normala"
Så vid överladdning finns de inte mycket till alternativ. Det är bara att byta spridarna. Tips på några bra?

Har också dragit iväg ett mail till Powercommander och fråga lite när dom kan tänkas släppa deras enhet till 840 motorn.

Har inte fått tagit hem maskinen än. Den står som demomaskin tills deras lagermaskiner kommer. Annars hade jag redan skruvat isär den ;)
Vet att Cody Philips Racing, iaf tidigare, hållit på en del med att byta spridare i Pol 800or.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.807
92
48
Skellefteå
www.instagram.com
#20
Du har så rätt så. Hade helst sluppit det men nu äre som de är...

Kan hända man kör stock iår om de inte kommer en bra lösning på justera bränsle å tändning.

Känslan är att dynojet kan ta lång tid på sig å släppa pc5 med tändning :(