Polaris 2019

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Assault 850 215 mil. Inga stift, inga fel. Går som ett skott. Varvar 8200-8300. Gjorde ommappning fast den gick perfekt. Märkte av lite renare gång på lägre varvtal, annars lika grym som tidigare. Ruggigt snål på soppa när vi var på långtur. Visserligen optimalt före men tre tankningar med 1,41 1,37 och sista tankningen 1,51 då det kommit en decimeter nysnö är riktigt bra. Lägst förbrukning var när vi hade högst tempo. Däremot lite högre oljeförbrukning än tidigare Polarisar. Lite under 1:40 / 2,5%. Kan nämnas att den tog mindre soppa än en 600E-TEC som var med. Visserligen en Lynx Commander men dom brukar vara riktigt snåla trots matta och vikt. Finns ingen skoter i nuläget som matchar denna till min typ av blandad led och enklare friåkning. Tror precis som andra att det måste vara någon felaktig (billig) komponent som gör att gången varierar så mycket mellan olika exemplar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Assault 850 215 mil. Inga stift, inga fel. Går som ett skott. Varvar 8200-8300. Gjorde ommappning fast den gick perfekt. Märkte av lite renare gång på lägre varvtal, annars lika grym som tidigare. Tror precis som andra att det måste vara någon felaktig (billig) komponent som gör att gången varierar så mycket mellan olika exemplar.
Då det uppenbarligen finns några maskiner som går perfekt och om det bara är någon sensor som är felande (har för stor % skillnad mot referens) så borde de felande maskinerna redan vara fixade.
Men det måste nästan vara det då vissa maskiner går bra och andra riktigt dåligt, borde isåfall finnas större intresse från polaris att identifiera vilken givare det är stört channs som är fel och ÅF få korrekta givare och montera på maskiner som inte fungerar. Är ju riktigt enkel felsökning, man tar 2st maskiner en som går dåligt och en som går bra då båda har samma mjukvara så måste det vara något som skiljer. Mät upp givarna för bövelen... :)
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Då det uppenbarligen finns några maskiner som går perfekt och om det bara är någon sensor som är felande (har för stor % skillnad mot referens) så borde de felande maskinerna redan vara fixade.
Men det måste nästan vara det då vissa maskiner går bra och andra riktigt dåligt, borde isåfall finnas större intresse från polaris att identifiera vilken givare det är stört channs som är fel och ÅF få korrekta givare och montera på maskiner som inte fungerar. Är ju riktigt enkel felsökning, man tar 2st maskiner en som går dåligt och en som går bra då båda har samma mjukvara så måste det vara något som skiljer. Mät upp givarna för bövelen... :)
Exakt!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det har testats med att byta elektroniken mellan en frisk och en som går dåligt. Och de blev ingen skillnad. Så de är nog inte så lätt tyvärr.
Och då snackar vi ecu, givare, spridare m.m

De som man däremot märkt är att dom maskiner som gått bra innan inte går sämre med nya programvaran. Samt dom som gått dåligt har blivit "perfekta".
Är väl nått enstaka fall där de inte hjälpt.
Kanske något internt i motorn som diffar dom åt.

Skumt....
 
Reactions: Bola

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har man bytt allt utom själva motorn kanske det är det man får göra då helt enkelt?

Att det är sån oerhörd skillnad mellan vissa maskiner tyder på kvalités brister i något led. Om det inte är elektronik lär det vara nån annan hårdvara.
Dom som går dåligt, har dom öppnat motorn och kollat så man inte har en kolv antastad av Freddy Krueger?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
De kanske har snålat in på kvalitetskontrollen rejält för att spara pengar ?
Man tycker ju att år 2019 borde tillverkarna ha lärt sig sin läxa och slutat använda kunderna som försökskaniner....
På snowtrax påstod dom att Polaris har pytsat in 20 miljoner $ på utveklingen av 850. Hmm...nånstans brast det.....🤔
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ny motor och helt körklar på 8 dagar, måste ju ändå ge polaris bra cred för det! Ska bli intressant och se hur den går nu

Edit: Tillbaks till ruta 1, ny inkörningsperiod....
 
Last edited:
Reactions: Bola och FOX rider

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
8 dagar tycker jag lät mycket dock. Men kul att du fick snurr på maskin iaf. Får hoppas på en fin vårsäsong till fjälls nu bara.

Slog dom verkligen igång inkörningsperioden igen? Tror ju verkligen inte dom gjort de. Då blir jag förvånad!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
8 dagar tycker jag lät mycket dock. Men kul att du fick snurr på maskin iaf. Får hoppas på en fin vårsäsong till fjälls nu bara.

Slog dom verkligen igång inkörningsperioden igen? Tror ju verkligen inte dom gjort de. Då blir jag förvånad!
En ny motor bör väl köras in eller?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Yes, inkörningsperioden slogs in på nytt. Är väl ett måste för garantin antar jag, men lite surt.. Hoppas verkligen den kortas ner i 2020 programvaran som kommer läggas in sen annars blir jag less.. Självklart ska en ny motor köras in, men efter 5 mil så är en tvåtaktare så gott som fullt inkörd om du frågar mig. Tar ju nästan en hel säsong att ta sig igenom nuvarande inkörning för mig.

8 veckodagar = drygt 5 arbetsdagar så det klagar jag inte på. Garantin ska utredas å prylar ska fås hem plus arbetstid osv osv.
Blir troligtvis ingen mer fjällresa nu när vi väntar en till liten terrorist hemma, så jag funderar starkt på att spänna upp släden på en rulle med lämpligt motstånd å låta den gå på 6500 varv i ett dygn, vattenslang in i kylarn så e han inkörd å klar till nästa år 🆒🆒
 
Reactions: Bola

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Pitabroed till nästa säsong så kan du lasta in programvara som har lite annan inkörningsprogram. Lät som de skulle vara rakt av motortimmar och inte motortimmar över ett visst varvtal som de varit nu. Vilket då gör att de går betydligt fortare.
Polaris har ju fått en jädra kritik för deras inkörningsprogram varit på tok för långt. Därav jag vart förvånad att dom kasta in samma program en gång till.

Sen kan man diskutera huruvida inkörningsprogrammet hjälper eller ej... Jag är av förespråkare att skiten kan vara avslagen för en 2takts motor ska köras in hårt. Men men.

Tror förresten du fick en 2020 motor nu om dom böt allt. Så de är ju jädrigt nice!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ja jag hoppas det ändras med inkörningen, den är rent ut sagt bedrövlig nu. Tror inte heller det är bra att låta dom köras in såhär, ställ ner varvstoppet första 3-5 milen bara så är det klart sen.
Allt bytt utom blocket, av en händelse var blocken restade :rolleyes: Men iom att det aldrig tog tvärstopp så klarade det sig
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Ja jag hoppas det ändras med inkörningen, den är rent ut sagt bedrövlig nu. Tror inte heller det är bra att låta dom köras in såhär, ställ ner varvstoppet första 3-5 milen bara så är det klart sen.
Allt bytt utom blocket, av en händelse var blocken restade :rolleyes: Men iom att det aldrig tog tvärstopp så klarade det sig
Märkte ingen skillnad under inkörningsprogrammet mot efteråt egentligen förutom att den tog mer olja och soppa.
Har aldrig haft något problem med min 840cc :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Märkte ingen skillnad under inkörningsprogrammet mot efteråt egentligen förutom att den tog mer olja och soppa.
Har aldrig haft något problem med min 840cc :)
Skönt de verkar finnas några som gått felfritt, -12’ans Pro jag köpte ny gick klockrent i 600 mil tills jag sålde den så hade hoppats på något liknande..
Nu har jag tappat cirka 2-300 varv på toppen jämfört med 2 veckor sedan, men det blir säkert rätt markant skillnad när man går från en i princip inkörd maskin till en med 0 mil.
I överlag känns denna motor bättre i registret, förutom några tvekningar och lägre toppvarv som jag hoppas går till sig.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Skönt de verkar finnas några som gått felfritt, -12’ans Pro jag köpte ny gick klockrent i 600 mil tills jag sålde den så hade hoppats på något liknande..
Nu har jag tappat cirka 2-300 varv på toppen jämfört med 2 veckor sedan, men det blir säkert rätt markant skillnad när man går från en i princip inkörd maskin till en med 0 mil.
I överlag känns denna motor bättre i registret, förutom några tvekningar och lägre toppvarv som jag hoppas går till sig.
Ja toppvarven kan jag förstå men hoppas den går som den ska nu.
Enda som inte har med saken att göra men som jag ska klaga på är att skidorna vill stå rakt upp i vissa fören (Hård yta mjukt under), kan ta tvärstopp :mad: måste vara skidgummit?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Skotern min går riktigt bra nu. Fick byta rem i lördags på 90 mil. Låter som den slirar om jag tar om fullgas när jag typ ligger på skrå. Sen verkar bromshandtaget har svårt att gå tillbaka.. Eller så är kontakten överkänslig. Ångrar också att jag inte köpte en båge med förstärkning kring kanten på tunneln.. Har knövlats illa där..
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Uppdaterat programvaran i min -19 pro men vette fan om ja tycker det blev bättre. Visst den tvekar kanske något mindre men tvekar på lägre varv gör den fortfarande, tappade även 200 varv på toppen efter programvarubytet..