Polaris 2019

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
Min rasslar också när jag kör nerför och ”rullar” fast mattan är spänd. Jag har spänt mattan allt vad jag orkar för det var det som ÅF rekommenderade och lite till :D
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Nu blir det en omtvistad fråga. Blir skotern ned eller uppväxlad med större drivhjul? Tänk nu igenom kraftöverföringen innan ni svarar😛
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Någon som vet när 2020 programvaran kommer släppas till 2019 maskinerna ?

Jag har tänkt försöka vänta med att boka ny tills jag vet att barnsjukdomarna med motorn är lösta
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tyvärr är de nog ingen som kan svara på de. Dom ville fintuna in den lite mer hemma i staterna med våran macksoppa. Är ju de som diffar för oss och "over there"
Så de är ju inte säkert de blir denna säsong tyvärr.

Men som maskin min går nu iaf så ser jag då absolut ingen anledning att uppgradera programvaran.

Du får prova min skoter och om du har vägarna förbi Skellefteå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tyvärr är de nog ingen som kan svara på de. Dom ville fintuna in den lite mer hemma i staterna med våran macksoppa. Är ju de som diffar för oss och "over there"
Dock är det väldigt många maskiner som inte går bra där borta också, så att det bara är soppan som skiljer stämmer tyvärr inte... och att vi har liten annan soppa här har knappast varit något problem tidigare år och att det blev en nyhet i år för polaris att vi har en annan soppa låter mindre troligt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Nä, jag tror inte heller det har med våran soppa att göra i slutändan, då är det mer troligt att en slumpgenerator sköter programmeringen av styrboxarna :)
Min skar för övrigt på veven häromdan, 76 mil.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nä, jag tror inte heller det har med våran soppa att göra i slutändan, då är det mer troligt att en slumpgenerator sköter programmeringen av styrboxarna :)
Min skar för övrigt på veven häromdan, 76 mil.
Osis, gu va skönt att jag blev av med min...😉
 
Reactions: Pitabroed

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hur lyckades du med det? 🤔👍
Min maskin fick dom aldrig till så dom tog tillbaks den fick dock stå på mig lite grann, tror nog många tiger och hoppas men dagarna går å säsongen är kort och vanlig försäkring 100 pix om dan i 70 dagar vid stillestånd ..Och jänkarna har utökat till 5 år garanti på motorn .... Vad händer här om några år🤔
Men som sagt jag tror inte jänkarna har en aning annars skulle det vart fixat för länge sen och det är en skam rent ut sagt att inte ha bättre koll.
Men skumt att den gick bra och sen gå dåligt från ena dan till nästa. Sen att vissa går bra så måste dom även bry sig om dom andra stackarna som inte har haft samma tur ...eller tur grejorna ska gå thats it. Min Åf var bra i alla fall..😘
 
Last edited:
Reactions: neden och snötoken

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag kanske formulerade mig jävligt dåligt ser jag 🧐

Självklart har dom problem i US&A också. Dock inte lika mycket och det är därför teknikerna kom hit för att åtgärda det på plats åt oss.
Det är skillnad på bensin och bensin. Märker ju skillnad när jag tankar diesel i norge och här i sverige t.ex.
Vore konstigt om jänkarna som inte bryr sig om miljön skulle ha en massa mumsfilibabba kemikalier i deras bensin 😉

Man kan ju bara spekulera i vad som skett till iår. För på snowshooten 2018 då gick maskinerna klockrent och var väldigt crispa och fina i registret. Har många nära vänner som var över och testade dom.

Jag tror ju att någonstans har dom börjat kapa kostnader i produktionslinan och bytt ut produkter till billigare diton, som sen visat sig vara sämre än det som testats på prototyperna. Typ mapsensorer, vattentempsgivare, vevlager?! etc...
Och när då mappen som dom har arbetat fram på prototyperna blir körd in i dessa maskiner som får ändringar i "sista sekund" på linan, så blir det fiasko!

Indy Speciality hade ju en idé att något sådant kan ha hänt. För tydligen har det rullat huvuden och pensionerat folk som har koll har fått komma tillbaka och städa upp. Han hade väl nån insyn där lät de som.

Vansinnigt dåligt... Dock bra att det åtgärdas och de inte hymlas om de.
Men där tror jag tyvärr olika handlare agerar bättre/sämre...

Min maskin har gått ~250mil och summan för mina stillestånd/haverier är rätt låga.
2 variatorremmar
1 beltdrive drev (TKI)
6 tändstift (3st men bytt parvis)
1 förstärkningsstag i boggin pga attackstubbe.
1 höger nedre a-arm.

Kan tycka de är godkänt i de stora hela 😁
 
Reactions: neden och Bola
7 mar 2019
1
2
3
46
Uppland
Tankat 98okt kört 80mil, går som kulor och krut, inga stift, kallstarter -25° -30°inga bekymmer.Dock har den vid något tillfälle inte svarat på gas när man som mest behövt den.Som nybliven polaris ägare igen så är jag mkt nöjd med maskinen.Dotter på klickdyna och efter har det hängt en brännapulka med kärring å hund,och när inte familjen varit med så har det hoppats och klättrats och fastnats😀👌
 
Reactions: neden och Pitabroed

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Tankat 98okt kört 80mil, går som kulor och krut, inga stift, kallstarter -25° -30°inga bekymmer.Dock har den vid något tillfälle inte svarat på gas när man som mest behövt den.Som nybliven polaris ägare igen så är jag mkt nöjd med maskinen.Dotter på klickdyna och efter har det hängt en brännapulka med kärring å hund,och när inte familjen varit med så har det hoppats och klättrats och fastnats😀👌
Samma här i min 840 RMK SKS 155.

110 mil, inga problem alls, tankar bara 95 okt, inga stift, kallstarter -25° -30°inga bekymmer, samma programvara som som flesta efter om mappningen, det jag inte förstår är hur en mappning kan fungera olika på olika skotrar med likadana motorer?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Samma här i min 840 RMK SKS 155.

110 mil, inga problem alls, tankar bara 95 okt, inga stift, kallstarter -25° -30°inga bekymmer, samma programvara som som flesta efter om mappningen, det jag inte förstår är hur en mappning kan fungera olika på olika skotrar med likadana motorer?
Börjar ju undra om det verkligen är mappningen som är största felet, så individuella ska inte motorerna vara att ena motorn inte alls går bra med samma mapp som en annan motor har som går klockrent. Måste va nåt annat om nu inte dom som mappat om är helt odugliga och kört i samma mapp som var i tidigare som inte fungerat
 
Reactions: Polaris och Lynx

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Börjar ju undra om det verkligen är mappningen som är största felet, så individuella ska inte motorerna vara att ena motorn inte alls går bra med samma mapp som en annan motor har som går klockrent. Måste va nåt annat om nu inte dom som mappat om är helt odugliga och kört i samma mapp som var i tidigare som inte fungerat
Min (ex) har testas med alla mappningar, så jag tror också att det är nåt annat...🤔
 
Reactions: Polaris och Lynx

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag tror inte heller mappningen är grundproblemet eftersom det inte gjort någon skillnad på de maskiner som faktiskt gått riktigt dåligt. Jag tror snarare att det är nån dålig komponent som är problemet och det kan vara extremt svårt att få reda på vilken utan att köra maskinerna med dator uppkopplad då det kan vara vid specifika varvtal/belastning som problemet uppstår och då det är så många saker som kan ställa till det, egentligen allt från insugstemp till avgastemp.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Jag tror inte heller mappningen är grundproblemet eftersom det inte gjort någon skillnad på de maskiner som faktiskt gått riktigt dåligt. Jag tror snarare att det är nån dålig komponent som är problemet och det kan vara extremt svårt att få reda på vilken utan att köra maskinerna med dator uppkopplad då det kan vara vid specifika varvtal/belastning som problemet uppstår och då det är så många saker som kan ställa till det, egentligen allt från insugstemp till avgastemp.
Mysko är det men är mycket nöjd med min och behåller den en säsong till minst.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Min har inte tagit något stift på 3 Åkdagar efter byte av tändspole, uppdatering av pidd och den tredje mappen av ecu. Men lyckades trycka iväg gaswiren runt överfallet på styret så hoppas det var därför den fick gashäng. Den gav felkod p1552.