Polaris 2019

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Förr i tiden gick justerskruvarna av med jämna mellanrum, vet inte hur många jag bytt på mins TEAM-sekundärer genom åren. Att dom bara släpper är väl snarare ett steg i rätt riktning =)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Det är ju såklart hela skruven som gängar upp sig, jag var lite otydlig kanske. Det är som sagt ett individuellt problem. På dom flesta sitter den fast med normal låsning av en sådan liten skruv. Men på några så spelar det ingen roll om man så drar till skruven nästan går av, den lossnar ändå.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tyvärr kan jag konfirmera att en 850 i helgen skurit på veven ganska troligen så som Indy dan förutspått.. På 10.5 motor timmar
Han förutsåg väl dock problem med PTO lagret? Äre det lagret som skurit? Vad jag fattat av jänke trådarna så är det center lagren som dött där borta. Alternativt kolvhaveri. (Vilket han faktiskt förutsåg)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Det är väl absolut ingen som vet något konkret ännu, alla 850 i kompisgänget verkar fungera klockrent så man får nog ta rykten som dessa med en nypa salt.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det som hänt på ett antal i USA är att PTO yttre lagerbana (finns ingen inre lagerbana, går direkt mot vevaxeln) vandrat i vevhuset och kontaktat vevaxeln. Detta är i första hand ett monteringsfel, kan även hända senare i motorns liv säger Dan.
Indydan förespråkar att yttre lagerbanan skall fixeras axiellt med låsring eller stift.
(vilket Rotax och Cat gör enligt Indydan.)
Om ni är medlemmar, kolla på bilderna i länken;
PTO lager mot vev 1
PTO lager mot vev 2
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Det som hänt på ett antal i USA är att PTO yttre lagerbana (finns ingen inre lagerbana, går direkt mot vevaxeln) vandrat i vevhuset och kontaktat vevaxeln. Detta är i första hand ett monteringsfel, kan även hända senare i motorns liv säger Dan.
Indydan förespråkar att yttre lagerbanan skall fixeras axiellt med låsring eller stift.
(vilket Rotax och Cat gör enligt Indydan.)
Om ni är medlemmar, kolla på bilderna i länken;
PTO lager mot vev 1
PTO lager mot vev 2
har hänt här med, i tråden nämner dom att drabbade ersätts med en "longblock" motor, vad menar dom med det? finns det en uppdaterad version av motorn ?
 

Hellsledder

Medlem
4 apr 2013
18
2
3
har hänt här med, i tråden nämner dom att drabbade ersätts med en "longblock" motor, vad menar dom med det? finns det en uppdaterad version av motorn ?
"Longblock" är väl hela motorn medans "shortblock" bara är topp, kolvar å cylinder/ar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Longblock" är väl hela motorn medans "shortblock" bara är topp, kolvar å cylinder/ar.

Longblock är hela motorn, vevhus med vevaxel, cylindrar med kolvar samt topplock.
Short block är endast vevhus och vevaxel med vevstakar.
US engelska "top end" är cylindrar med kolvar.
 
Reactions: Hellsledder

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Angående att de smäller å låter när man motorbromsar utan broms/gas, så har jag en teori.

Jag hade aldrig detta ljud tidigare då jag kört med en sliten serie 7 matta som hade clipsen mellan kammarna.

Nu när jag monterat nya serie 7 mattan med clipsen på kammarna så smäller det vid motorbroms.

Tror helt enkelt de är clipsen som gör det.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Angående att de smäller å låter när man motorbromsar utan broms/gas, så har jag en teori.

Jag hade aldrig detta ljud tidigare då jag kört med en sliten serie 7 matta som hade clipsen mellan kammarna.

Nu när jag monterat nya serie 7 mattan med clipsen på kammarna så smäller det vid motorbroms.

Tror helt enkelt de är clipsen som gör det.
Min smäller aldrig vid motorbroms utan när jag låser mattan med bromsen men det är när mattan är så spänd som det står i boken, spänn den mer så slutar det. Series 6 matta.