Polaris 2019

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har följt den där tråden. Dan har väldigt höga krav. Kanske lite extremt i många fall men han gör å andra sidan väldigt bra produkter. Speciell.. ja, det kan man väl säga. Nog om det!

Lite kan jag dela med mig. Vissa vevlager har monterats fel av en montör. Tror inte detta kommer vara någon fara då lagrerna inte vandrar så lätt som Dan vill få det att låta på dom motorer som är monterade rätt.

Felgraden på patriot motorerna kommer vara lägre än Axys 800HO.

Gasa hårt i vinter när snön dumpar och njuuut! :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Angående ytfinnishen på nicasilen så har Polaris släppt detta meddelande.
Med det sagt så säger jag inte att Dan har fel. Men han kanske dragit lite för stora växlar.... Dock skulle jag inte tacka nej till att ha en cylinder som varit genomgången av han heller... Orginalet kommer dock hålla för oss så de är bara gasa! :)

Polaris-team-tip-coating-cylinders.jpg
 
Reactions: Bola och neden

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Garanterat pga dessa vilda forumspekulationer som dom släpper det meddelandet, trist!

Vad har ni för motortemperatur på era 850?
Fick hem min idag och den verkar ligga på 35 grader. Sitter dock en 5 fot kylare, men det ska ju termostaten sköta.
På webbsidan står set 100F, dvs 37 grader. Manualen säger att termostaten är på 49 grader.
Visst, 35-37 känns lite kallt tycker jag? Gamla motorn låg ju på 52 ganska hela tiden.
 
Reactions: Freddson

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Garanterat pga dessa vilda forumspekulationer som dom släpper det meddelandet, trist!

Vad har ni för motortemperatur på era 850?
Fick hem min idag och den verkar ligga på 35 grader. Sitter dock en 5 fot kylare, men det ska ju termostaten sköta.
På webbsidan står set 100F, dvs 37 grader. Manualen säger att termostaten är på 49 grader.
Visst, 35-37 känns lite kallt tycker jag? Gamla motorn låg ju på 52 ganska hela tiden.
Det är en normaltemperatur på 800an från 2018 och framåt, de satte i en kallare termostat.
Manualen verkar vara gjort av ”återvunnet papper”...
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
när jag tog min premis tur så låg jag runt 35 men första 2 km på leden stack den upp i om det var 68 grader tror jag eller 58 hade glömt rivarna uppe ;(, inga varningar eller så och den sjönk sedan och höll sig på kring 35-42
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Angående ytfinnishen på nicasilen så har Polaris släppt detta meddelande.
Med det sagt så säger jag inte att Dan har fel. Men han kanske dragit lite för stora växlar.... Dock skulle jag inte tacka nej till att ha en cylinder som varit genomgången av han heller... Orginalet kommer dock hålla för oss så de är bara gasa! :)

Visa bifogad bild 27706
Dan har valt att inte kommentera det där heller spännande nog.
Jag tror han tog eventuella svagheter och uppgraderade till katastrofer.
Inte helt otroligt har det skett p.g.a. att det gynnar honom. :)

Nånting måste ju Polaris lärt sig genom åren. Det har väl varit olika fel på konstruktionerna man haft genom åren, om det är nån tröst. Återstår väl att se om det är en ny 900 eller Dragon 800. :)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Någon som vet om det stämmer att olje slangarna brukar lossna? Är det någon speciell nippel nånstans? Edit, läste att denna dan säger att dessa tillfällen där slangar lossnat beror på att vev lagret som sägs vandra lägger sig för injektorn och skjuter lös slangen. Måste vara bra tryck i pumpen då..
 
Last edited:
Reactions: antonbc

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja jag får inte heller ihop det helt och hållet heller med lossnande oljeslangar.
Det konstigaste i hela kråksången är att det är PTO lagret som döms ut som felkonstruerat och att det riskerar täcka oljeporten. Men på de maskiner som vevlagret gått på är det hittills bara mitten som rykt vad jag förstår. Tilltäppt oljekanal borde drabba PTO lagret hårdast tycker jag? Då det är där den sitter...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ingen annan som haft oljeslangar till vevsmörjningen som låssnat förut?

Haft det på både min axys 600 och 800

Skönt att höra att det håller i sig iaf
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det indy spec Dan klagar på är inte lagret i sig. Utan saknaden av mekanisk låsning. Antingen av ändstoppar i blockets gods eller låsring/stift i lagret. Han tror att lagrerna rör på sig och antingen så rör dom sig in mot veven, eller ut å täpper oljekanalen.
Time will tell i detta läge. Jag är väl godtrogen av mig att Polaris har en lösning som är bra nog i detta fall.
Jag ligger definitivt inte sömlös om nätterna och funderar om jag ska våga köra skotern eller ej....

Att mittersta vevlagret farit kan bero felmontering. Vilket också kan vara i fallet med PTO lagret!

Som sagt. Gasa när snön kommer å njut!
 
Reactions: neden och ersdahl

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Ja, precis! Om man åker runt och oroar sig hela tiden så bör man inte hålla på med skoterkörning, alls.. Eller något maskinellt över huvud taget.

Av det lilla jag har hunnit köra så är jag då grymt imponerad, över hela maskinen!
 
Reactions: aeqvist

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ett tips för er som faktiskt tänkt göra något åt variatorerna (finns mycket å hämta). Så det första ni gör är att ta lös sekundären och mät remspelet i primären. Går lite lättare när sekundären är borta.

Verkar som Polaris tummat rejält på shimsningen... Eller snarare sagt tagit i rejält!!!

Lite synd. Fördelen är väl att man kan dunka i MTX vikter utan att vara rädd att remspelet blir för tight.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
nån fler som haft problemet att bulten till remmspänningen rallat? vi var 3 850 som fick problem med remmen började tjuta o då hade skruven rallat en av dom fick vi dra åt 2 gånger är litte störande :p
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
nån fler som haft problemet att bulten till remmspänningen rallat? vi var 3 850 som fick problem med remmen började tjuta o då hade skruven rallat en av dom fick vi dra åt 2 gånger är litte störande :p
Det var hemskt stort problem hehr, och jag har inte haft problemet då jag justerade remspänningen på en gång jag fick skotern.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
nån fler som haft problemet att bulten till remmspänningen rallat? vi var 3 850 som fick problem med remmen började tjuta o då hade skruven rallat en av dom fick vi dra åt 2 gånger är litte störande :p
Flertalet som haft samma problem på 800an också. Spelar ingen roll hur hårt man drar låsmuttern heller, helt sjukt men på vissa gängar den upp sig ändå. Jag har satt en liten droppe blå loctite, det har funkat och man kan fortfarande justera men med lite motstånd. Annars kan man prova med fjäderbricka eller nordlock.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
precis som snötoken säger, detta har vart ett bekymmer länge. jag har alltid med en extra skruv och mutter sen ja tappade en helt under en längre klättring
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har alltid dragit åt min så hårt jag vågar på muttern. Ännu aldrig dragit gängpajj och jag har aldrig fått den och ralla upp som följd.

Men att ha med sig en extra är inte alls dumt! Dom väger ju inte direkt mycket eller otymplig.

Men som de nämnts här så är en liten droppe loctite smart så de går tyngre. Men inte så mycket att de blir omöjligt och justera.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Lastade min på nyårs morgon lät den tuffa upp lite värme i garaget. Körde upp tog ett litet varv på parkering skulle backa upp på vagn då tog motorn när den skulle vända. Hände 2 gånger kanske väl vid stugan starta jag den tyckte den gick som vanligt lät även då stå några få minuter, när jag skulle börja puttra mot skjulet gick den visst bara på en cylinder.. Bytte stift så gick den. Mag stiftet hade svart gummi liknande flisor på sig antar det är coating från kolven?
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
På min SKS 850 går låsmuttern jätte tungt, aldrig i livet att den skulle gänga upp sig.
Har AC samma problem? Samma märke på sekundären iaf.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
På min SKS 850 går låsmuttern jätte tungt, aldrig i livet att den skulle gänga upp sig.
Har AC samma problem? Samma märke på sekundären iaf.
Det är väl inte muttern som gängar upp sig, måste vara hela skruven? Aldrig hänt mig heller iallafall