Polaris 2019

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De är mer att kapa till dom eller böjja isär så att den passar, är ju inga jätte skillnader så nog går det få till med lite knåpande
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hämtade min pro 850 igår =)

Fästena för frontbågen ser helt klart grövre ut. Ska se hur långt jag hinner i helgen så kan jag meddela vad so krävs för att få dit "gammla" bågen.

Det jag bekymrar mej mer för är att få fast matlådan på ljudämparen nu när dom satt dit en tempgivare som sitter i vägen...
Någon fler som är inne på samma spår som har någon bra ide? Tig-svets och bra tålamod finns. behöver bara komma på hur jag löser det smidigast.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Intressant. Jag antar att båda maskinerna som bänkades var original. Man har ju sett bänkningar på BRP 850 som ligger närmre 160-165 hk och inte 170+ som den här verkar visa. De verkar ju bitvis vara ganska jämnbördiga också. Man ser ju tydligt att det är jäkligt viktigt framförallt på BRP att man inte har för högt toppvarv eftersom effektkurvan dyker så tvärt. Hursomhelst så är det mest intressanta här att båda mätningarna är gjorda i samma bänk. Det ska bli intressant att prova nya polarisen. De jag åker med har köpt både en 163:a med 66mm kammar och en 155:a med 3" kammar så man måste ju prova :)
Va?! Kan väl aldrig vara så att det finns en glädjebänk i staterna? ;)
Effektökningen hos brp på etecen följde volymökningen ganska linjärt, verkar vara likadant med Polaris.
Om snowrider gör ett liknande test som 2017 med alla 800+ skotrar så bör polarisen ha 160hästar, som etec hade i mcxpress-bänken. Bara AC som är kvar å harvar på med ~150hp
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ska bli kul att testa den i vinter.

Nu när effekten verkar finnas så saknar jag bara en 146” RMK. 2020 kanske? 😊
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Va?! Kan väl aldrig vara så att det finns en glädjebänk i staterna? ;)
Effektökningen hos brp på etecen följde volymökningen ganska linjärt, verkar vara likadant med Polaris.
Om snowrider gör ett liknande test som 2017 med alla 800+ skotrar så bör polarisen ha 160hästar, som etec hade i mcxpress-bänken. Bara AC som är kvar å harvar på med ~150hp
Haha, ja det där med bromsningar av motorer är ju ett kapitel för sig. Det intressanta här är som sagt att det är gjort i samma bänk. Dock antar jag att det är vid olika tillfällen och jag har förstått att det kan skilja en hel del bara från dag till dag beroende på lufttryck, temp mm men det ger ju en fingervisning.
I och med jag skaffade min 850 så känner jag väl att jag har oftast inte brist på effekt, ibland kan det dock kännas tvärt om. Nu är det bara att lära sig köra. När jag hade min förra summit med 800 e-tec så hade jag inte heller känslan att jag saknade toppeffekt men den var ju slö i jämförelse med den jag har nu och polaris 800. Det blev väldigt påtagligt när man hade lånat en axys en timma och sen satte sig på t3:an...stendöd = skoterbyte någon månad senare men då till en summit 850.

I år har jag dock inte råd att byta och är ganska nöjd med summiten men jag är egentligen en märkesOtrogen människa så nästa maskin kan bli vad som helst.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Haha, ja det där med bromsningar av motorer är ju ett kapitel för sig. Det intressanta här är som sagt att det är gjort i samma bänk. Dock antar jag att det är vid olika tillfällen och jag har förstått att det kan skilja en hel del bara från dag till dag beroende på lufttryck, temp mm men det ger ju en fingervisning.
I och med jag skaffade min 850 så känner jag väl att jag har oftast inte brist på effekt, ibland kan det dock kännas tvärt om. Nu är det bara att lära sig köra. När jag hade min förra summit med 800 e-tec så hade jag inte heller känslan att jag saknade toppeffekt men den var ju slö i jämförelse med den jag har nu och polaris 800. Det blev väldigt påtagligt när man hade lånat en axys en timma och sen satte sig på t3:an...stendöd = skoterbyte någon månad senare men då till en summit 850.

I år har jag dock inte råd att byta och är ganska nöjd med summiten men jag är egentligen en märkesOtrogen människa så nästa maskin kan bli vad som helst.
Det var samma dag dom bänkade 800cc motorerna.
Gissar att Patriot 840 motorn får 162hk här i Sverige om McXpress bänkar den som Rotax 850 som är CE certifierad i Europa på 156hk.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Ska tillägga
Har en Lynx RE 850 och beställt en Polaris RMK 850 så ska bli roligt att jämföra
kör endast original då jag tycker trimpipor och slutburkar ger för lite om ens någonting.
 
Reactions: neden

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Nej. Men vill man förstöra dom gudomliga köregenskaperna så är de bara borra :eek:
Exakt vad händer med köregenskaperna om man gör detta? Bara kört 1 mil med min SKS 850 men märkte på en gång att det är bättre köregenskaper än i min Lynx BD 850, stadigare och smidigare är den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ni som kört Axys tidigare. Har ni borrat upp det nedre hålet fram i boggien?
Du sabbar atackvinkeln, så den blir lika kass som en ledmaskin i djupsnön..
Riktigt så illa blir det inte, största skillnaden är att den går betydligt lättare på res. Blir lite mer åt skidoo hållet kan man säga. Men låt boggin sitta där den är monterad från fabrik för det funkar bäst.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Tack för svar. Sisstb man körde polaris var ju på proride å det har ju hänt en del sen dess. Så jag låter bli efter era rekomendationer. Tack...
 

Dalton

Medlem
14 sept 2015
35
0
6
Stockholm
Någon som beställt en 850 Switchback Assault 2019 och fått den levererad eller hört någon leveranstid?
När man ställer frågan till Abris eller Polaris så är det tyst som i graven
Snowcheck Pro RMK verkar det ha levererats en hel del 2019 av.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Någon som beställt en 850 Switchback Assault 2019 och fått den levererad eller hört någon leveranstid?
När man ställer frågan till Abris eller Polaris så är det tyst som i graven
Snowcheck Pro RMK verkar det ha levererats en hel del 2019 av.
Kalix Maskiner har levererat sådana såg jag på doms FB sida + SKS, Pro osv.
 
Reactions: Dalton

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ett hett tips ni som vill köra in dessa nya 850's. Stoppa in BR9EYA stift medans det är inkörning och spara på BPR9ES stiften tills efter 10h.

Har aldrig varit med om så fett inkörningsprogram som dessa. Nästan okörbart!
Väldigt lätt å släcka org stiften.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Ett hett tips ni som vill köra in dessa nya 850's. Stoppa in BR9EYA stift medans det är inkörning och spara på BPR9ES stiften tills efter 10h.

Har aldrig varit med om så fett inkörningsprogram som dessa. Nästan okörbart!
Väldigt lätt å släcka org stiften.
Har kört 3 mil med min och 2h enligt mätaren (Hur det nu har gått till) och min går inte så fett som du beskriver.
Men köper ändå nya stift och smäller i efter 10h och har dom andra som reserv. Lär inte bli fler mil just nu då det är minus 25.
 
Reactions: neden