Nytt på Leden!

E

ejwbegysv

Ja idag har vi sladdat leder och skidspår hela dagen, ca 10 timmar blev det idag (ink. kaffe ibland).. 2 skotrar och två combisladdar... Har haft Prio på Kungsleden då den trafikerades kraftigt under Jul/nyår.. Tyvärr dåligt med snö...

 
E

ejwbegysv

Tror våran alpine orkar dra hur mycket som hellst egentligen... det är inte problemet... problemet är fästet, nu ska vi sätta i skruvdubb i mattan inom kort för att försöka få mer fäste i de branta lederna vi har...
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Äh, ni har för klena skotrar :evil:

Måste ändå tillägga, ingen skoter jag provat slår dragförmågan i en fyrhjuling med bandsats - saknade bara servostyre, lite tungkörd.....

Drog upp en sträcka i Skellefteå med pistmaskinen ikväll, helt underbart att se vilket jobb den gör bara synd att vi inte har mer snö så vi kan köra den överallt.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Måste ändå tillägga, ingen skoter jag provat slår dragförmågan i en fyrhjuling med bandsats - saknade bara servostyre, lite tungkörd.....

Drog upp en sträcka i Skellefteå med pistmaskinen ikväll, helt underbart att se vilket jobb den gör bara synd att vi inte har mer snö så vi kan köra den överallt.
Exakt, det finns nog bara en snöskoter som möjligen, möjligen kan bjuda en fyrhjuling med band lite motstånd, och det är nog en Alpina Sherpa.

Det är ett isbaneföretag här i A-jaur som har ett sådant as, Har inte provat den själv, men en kompis som har jobbat där, säger att den
drog loss en sladd, som kört fast i 40cm djupt "Åvanevatten" med en Lynx 650, som sedan också drogs därifrån.

Nu i julas krossade den visst en Polaris, som stod i vägen när när gasen hakat upp sig och den stack iväg genom en port och in i en maskinhall där det stod några hyrskotrar (ivägen).:laugh:
 
E

ejwbegysv

:mad:
Vilken lyx, har ni "Elljusleder" ? :)
Japp.. iaf några KM på en led där vi även har skidspår som skoterklubben driver... Tyvärr är det dock ofta sönderkörda skidspår men det går ju ganska fort att dra nya...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fina bilder.

M E R A!

Angånde att dubba mattan..

Är det svårt att skuta in lite dubb i mattan?

Vi har en Viking III som spinner alldeles för mycket i de branta sluttningarna.
 
E

ejwbegysv

Fian bilder.

M E R A!

Angånde att dubba mattan..

Är det svårt att skuta in lite dubb i mattan?

Vi har en Viking III som spinner alldeles för mycket i de branta sluttningarna.
Nja man skruvar in dessa dubb i gummit på mattan, mycket enkelt.. Jag återkommer om några veckor när vi har fixat klart det...
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har faktist kört sträckan Koskullskulle - Malmberget - Gällivare idag. Kan säga att leden är rena helvetet! Fyfan helt matt i kroppen när man kom hem, ska fan köpa medlemskort i skoterklubben så kanske man få se lite skillnad. Dock så har våran snåla kommun inte råd att göra nånting med lederna i år, jadu lär ju fan inte gå att köra på dom senare på säsongen när det börjar bli mer trafik. Tur att man inte kör speciellt mycket i samhället
annat var det förra vintern, då vågade man köra efter lederna här i samhället utan att fara till en kiropraktor sen. Då körde dom med pistmaskinen men i år har dom inte råd med det. Vintern 06/07 var det som det är nu..
Jag var medlem förra året men nu har jag faktiskt ingen stor lust att gå med igen då FSF Nord är kopplade till skoterhatarna SSCO..
 
E

ejwbegysv

Blev ca 7 mil idag.. många stopp blev det tyvärr då det verkar vara fel på skotern, ev. tändspole eller liknande...

Otroligt kallt... 15 m/s och minus 10 grader.. i Bakgrunden kan man se Idre Fjäll och städjan :


Mycket lite snö änn så länge, har aldrig tidigare fastnat i "björkarna" :
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag var ute och drog sladden 4 mil ikväll. Det hade kommit ca 10-15 cm snö under dagen så det gjorde lite nytta när man drog sladden på de sämsta bitarna lederna.

Var ner till macken för att tanka men då var det fel på pumpen :( hoppas bara de får ordning på den innan helgen så att man kan köra skoter då.

Bilden är kanske lite väl mörk men man ser iaf xenon arbetsljusen :D
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Var och hämtade en sladd nu ikväll som ja ska ut å testa i helgen.
Lite svetsjobb på den men det ska fixas imorgon är det meningen

Min maskin för ledjobb


 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fina bilder!

Nu är min kamera på väg hem från reparation.

Sen blir det bilder från oss också :)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
skulle ut i dag eftersom det skulle komma massa snö,men det blev pyttelite så jag fällde ut vingarna på combisladden och höjde den lite för att bygga upp lite i stället, så hyvlar jag en sväng i morron.

tråkigt nog så har en av våre ledvärdar tröttnat så nu fick jag dubbelt så mycket att sladda :(

dock är kanske lite ny hjälp på ingång...kommer nog att ha stort område men dela turerna med en annan.
vi ska testa i morron att dra upp en led som är helt opreppad i år och skitkass.

hur har ni andra delat upp arbetet?
i vår klubb har vi varsina snuttar kring där man bor.
jag har dock funderat på att vara fler och i stället turas om på ett större område.:hmmmm:
ska försöka komma ihåg kameran jag med :ciao:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
skulle ut i dag eftersom det skulle komma massa snö,men det blev pyttelite så jag fällde ut vingarna på combisladden och höjde den lite för att bygga upp lite i stället, så hyvlar jag en sväng i morron.

tråkigt nog så har en av våre ledvärdar tröttnat så nu fick jag dubbelt så mycket att sladda :(

dock är kanske lite ny hjälp på ingång...kommer nog att ha stort område men dela turerna med en annan.
vi ska testa i morron att dra upp en led som är helt opreppad i år och skitkass.

hur har ni andra delat upp arbetet?
i vår klubb har vi varsina snuttar kring där man bor.
jag har dock funderat på att vara fler och i stället turas om på ett större område.:hmmmm:
ska försöka komma ihåg kameran jag med :ciao:
För oss i Sävast som inte har nå enorma längder leder att sladda, så sladdar man när man har tid.

Vi är några entusiaster som turas om.

Jag tycker attd et är ganska avkopplande att vara ute och släta till.

Ikväll blir det några timmar igen.
 
E

ejwbegysv

hur har ni andra delat upp arbetet?
i vår klubb har vi varsina snuttar kring där man bor.
jag har dock funderat på att vara fler och i stället turas om på ett större område.:hmmmm:
ska försöka komma ihåg kameran jag med :ciao:
I Gördalen och byarna runt ikring så kan alla medlemmar komma och hämta klubbskotern och åka ut och sladda, finns även sladdar utställda på strategiska platser så vem som hellst kan ta den och sladda lederna...

Men det är inte många som gör det tyvärr... Värst är det när någon guidad tur på 20-30 skotrar drar runt på lederna... Då blir det snabbt sönderkört och dom sladdar ju knappast lederna eller blir medlemmar...