Nytt på Leden!

E

ejwbegysv

Ja lederna i Gördalen har sladdats i några veckor nu, skoterklubbens Skidoo Alpin (60cm matta) har nu lyset gett upp på så det blir messt dagtid :)

Hämtade idag ca 100st frästa "väg"-skylltar som skall sättas upp imorgon, så nu ska det vara lättare att hitta hit och bort härifrån.

Våran högsta dröm är att ha råd att köpa en 4-taktare och slippa allt detta strul med klubbskotrarna, dom lever ett tufft liv och går ca 600mil per år...
 
E

ejwbegysv

Nej då, bara man vevar upp ner dom max så dom inte sticker ner så mycket när man viker upp vingen för det är då dom tar stryk om dom är för nära backen och slår i massa :) på våran har vi bytt ut gängstångarna till m12 om jag inte minns fel och dom har hållit väldigt bra.


Våran dock med infällda vingar.
Vi har även en combi-sladd (har lite olika modeller), vi använder den endast när det är väldigt hårt i lederna, fel person bakom rattarna med en combi-sladd kan förstöra lederna.... Den hyvlar helt enkelt för bra...

Se till att ni inte har den för lågt ställd för då hyvlar ni bara bort snön från leden...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Vi har även en combi-sladd (har lite olika modeller), vi använder den endast när det är väldigt hårt i lederna, fel person bakom rattarna med en combi-sladd kan förstöra lederna.... Den hyvlar helt enkelt för bra...

Se till att ni inte har den för lågt ställd för då hyvlar ni bara bort snön från leden...
Jo det tar väldigt bra :p brukar ställa den så bladen precis går efter leden när det är plant så om det blir gupp tar den och svacka så lägger den i.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har faktist kört sträckan Koskullskulle - Malmberget - Gällivare idag. Kan säga att leden är rena helvetet! Fyfan helt matt i kroppen när man kom hem, ska fan köpa medlemskort i skoterklubben så kanske man få se lite skillnad. Dock så har våran snåla kommun inte råd att göra nånting med lederna i år, jadu lär ju fan inte gå att köra på dom senare på säsongen när det börjar bli mer trafik. Tur att man inte kör speciellt mycket i samhället
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jo det tar väldigt bra :p brukar ställa den så bladen precis går efter leden när det är plant så om det blir gupp tar den och svacka så lägger den i.
precis så gör jag också :D

angående gängstängerna så har vi också m12 men dom kröks ändå lätt.
måste försöka nygga nån konstruktion där man vevar från sidan eller så har man bladen rätt opp så gängstången pekar inåt i stället för neråt, måste få den att stanna där bara. ungefär som på den bakom packkälken:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Har faktist kört sträckan Koskullskulle - Malmberget - Gällivare idag. Kan säga att leden är rena helvetet! Fyfan helt matt i kroppen när man kom hem, ska fan köpa medlemskort i skoterklubben så kanske man få se lite skillnad. Dock så har våran snåla kommun inte råd att göra nånting med lederna i år, jadu lär ju fan inte gå att köra på dom senare på säsongen när det börjar bli mer trafik. Tur att man inte kör speciellt mycket i samhället
Äntligen någon som förstår att det är bra att gå med i sin lokala skoterklubb ifall man vill ha bättre leder!!!

Mera skulle tänka som dig!!! :rock:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Blev c:a 4 timmars sladdade idag. Blev jäkligt nöjd. Slätt och fint som f-n runt Sävast. Tyvärr kunde jag inte köra alla leder fullt ut.

Flera stora träd hade fallit under dagens storm.

Någon motorsåg äger jag inte heller :(

Kunde inte köra mot Gruvberget pga det.

Fastnade bara en gång idag med sladden, två förbipasserande var och hjälpte till.

Dagens trista: mötte en yngre förmåga, på en Ski-Doo, hälsar som vanligt, men han hälsar inte tillbaka, trots att jag vinkar två ggr.

När han har passerat mig så ser jag att han ger full gas så snön jag sladdat tidigare sprutar rent sagt åt h-vete :stupid:

Why?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För att det var en omogen kills om förmodligen skulle vara "cool" men det visar bara att han var barnslig och inte har nått vett i skallen.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Dagens trista: mötte en yngre förmåga, på en Ski-Doo, hälsar som vanligt, men han hälsar inte tillbaka, trots att jag vinkar två ggr.

När han har passerat mig så ser jag att han ger full gas så snön jag sladdat tidigare sprutar rent sagt åt h-vete :stupid:

Why?
Förstår mig inte på dom som åker och det ser ut som dom gasat, bromsat, gasat, bromsat osv :stupid: När man varit ute och sladdat kvällen innan sen när man tar en åktur dagen efter ser det ut som en tvättbräda :eek: visst jag är också gasglad av mig men efter led håller man inte på så utan då svänger man på sidan eller letar en myr eller dylikt.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Börjat köra pistmaskinen i Skellefteå - rekordtidigt även om snön ej fallit sista veckorna....

Mest tid blir med skoter, mycket hårda leder = svårsladdat...
Pistat mellan Innervik och Hundtjärn (prov)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag var vi ute och drog två sladdar på en bit av leden mellan tärnaby och storuman. Otroligt vilken skillnad det blir på leden när man är ute med sladden.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fin bild David M. Z

Extra lysen på Yamman. Najs.

Vi har ett lyse baktill på skotern, funkar kanonbra att lysa upp sladden.

Går inte dessa vätskekylda maskiner varm?

Alltid fått för mig att man bör ha en fläktkyld dragskoter till sladdarna..
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Fin bild David M. Z

Extra lysen på Yamman. Najs.

Vi har ett lyse baktill på skotern, funkar kanonbra att lysa upp sladden.

Går inte dessa vätskekylda maskiner varm?

Alltid fått för mig att man bör ha en fläktkyld dragskoter till sladdarna..
Ja jag har funderat på att sätta ett arbetsljus i bak oxå så att man kan lysa upp sladden men det har inte blivit av. Lysena i fram är 2st 50W Xenon arbetsljus så de lyser upp otroligt bra när man är ute i mörkret och kör :D

Angående att de skulle gå varma, visst kan det gå lite varmare än vid vanlig körning men Nytron har även en fläktkyld vätskekylare bakom lyset så det är inget stort problem för varmgång och 800:a summiten håller sig en bit under det röda på tempmätaren. Idag när vi var ute o sladdade så var det ca 10 cm nysnö på det gammlaföret så då fanns det en hel del snö som kyler tunnelkylarna.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Fin bild David M. Z

Extra lysen på Yamman. Najs.

Vi har ett lyse baktill på skotern, funkar kanonbra att lysa upp sladden.

Går inte dessa vätskekylda maskiner varm?

Alltid fått för mig att man bör ha en fläktkyld dragskoter till sladdarna..
De maskiner vi använder går båda på vätske.
Är inte det stora problemet. Gäller bara att få kylningen till maskinen
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
De maskiner vi använder går båda på vätske.
Är inte det stora problemet. Gäller bara att få kylningen till maskinen
Aha, men får ni inte upp lite snö under bandtunneln där kylslingorna ligger?

Mattan ska ju kasta upp snö där.

Man kör ju ganska sakta med sladden bakom.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Aha, men får ni inte upp lite snö under bandtunneln där kylslingorna ligger?

Mattan ska ju kasta upp snö där.

Man kör ju ganska sakta med sladden bakom.



Beror ju en hel del på vilken matta du har, en minimum kamhöjd på ca: 30mm är ju att föredra, visst kyler en fläktkyld maskin något säkrare vid hårdföre men vi har då aldrig blivit stående med total överhettning.

Det finns ju massor med dragare runt 30000 som har fläktkylning men skulle jag köpa nyare så är det fyrtakt eller insprutning som gäller och då får man ju vätskekylningen på köpet. Många nya är dessutom försedda med fläktkylare.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Beror ju en hel del på vilken matta du har, en minimum kamhöjd på ca: 30mm är ju att föredra, visst kyler en fläktkyld maskin något säkrare vid hårdföre men vi har då aldrig blivit stående med total överhettning.

Det finns ju massor med dragare runt 30000 som har fläktkylning men skulle jag köpa nyare så är det fyrtakt eller insprutning som gäller och då får man ju vätskekylningen på köpet. Många nya är dessutom försedda med fläktkylare.
OK, låter ju kanonbra.

Johnny och Runar har servat vår utrusning idag.

I morrn är jag ledig, kanske man far ut några timmar på leden.

Har några nya killar som är nyfikna på att hjälpa till :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det där med kylning.
Har de senaste dagarna varit och dragit runt 600 kg bakom en m8 -09.
Inga kylningsproblem här inte, och skulle det hända så finns det ju varningslampor.