NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Väntar på att få demonteringsgrejerna till primären frästa så inget nytt har hänt. Däremot var jag förbi NTC/Modshop och återställde en brotsch som jag fick låna när jag skaffade bussningarna till Supertipvikterna (man fick brotscha upp dom efter inpressningen).
Jag fick tjuvkika lite på en Arctic cat med Heliumkittet och den ser riktigt grym ut sen har dom även en Viper turbo och en Axys fullsmetade med eftermarknadsprylar.
Då om ni vill se några riktigt häftiga maskiner och har möjlighet så kika in där i helg under skoterns dag !
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Inte skoterrelaterat men detta har varit sommarens lilla projekt när skotern har varit borta på sommarförvaring.









Blev klar nu ikväll med Engelska hjulet och har fått medelande om att demonteringsverktyget till primären är klart, så nu blir det fokus på att få ihop skotern.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Riktigt nice med hjulet. Är det något kit med rullarna eller har du svarvat själv?
Fick dom cnc svarvade och härdade efter en ritning jag hittade på nätet.
Detta var 2009 (så dom har legat och mognat ett tag) då fanns det att beställa kit från staterna men det var dyrt.
Idag finns det kit med hjul att köpa i Sverige.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag hann smita förbi på lunchen och dra isär primärvariatorn och samtidigt gå igenom vad som skall svarvas på den.
Nu ska jag bara vänta in att han har tid att hjälpa mig med det.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hållare och avdragare.



Olika dorn för montering av bussningar.



Helixen svarvad för att kunna öppna sekundären mer. Här pressade jag in den gamla bussningen längre och monterade den nya innerst så det är dubbla bussningar, på Shockwave helixen finns det yta att göra så.



Ny bussning i rörliga sekundärskivan.



rörliga primärskivan är avsvarvad både skivytan och för overdrive samt ny bussning.



Fasta skivan också svarvad yta samt för overdrive.



Fick bort dikena och vågigheten med 3 tiondelar på ena skivan och 2 tiondelar på den andra.
nu är det lite finputs och justeringar kvar innan dom ska monterad ihop.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Införskaffat en orginal 43 graders helix, dom flesta jag pratat med är överens om att det är den som gäller till lilla turbon och dom vikter jag kör med.

Börjat med att polera glidytorna med gradvis finare våtslip för att sen polera ytan.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Glömde skriva varför jag ska köra en fast helix istället för Shockwave.
Om man ställer Shockwave helixen på 43 grader så bottnar framsidan på ramperna högst upp och det gör att den inte funkar med overdrive, ställer man en brantare vinkel kan den öppna mer.

Så nu blir det att svarva om den fasta 43 graders helixen för overdrive istället.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har inte haft så mycket tid att göra nåt i helgen men jag har polerat upp ytorna som glidklackarna i primären glider mot.
Blir nya klackar där också.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Limmade fast "split collar"/stoppringar eller vad man nu kallar dom på svenska på en alubit för att lättare kunna slipa ner dom.



Nerslipade från 5mm till 3 mm



Monterat fasta skivan i hållaren.



Variatorn ihopmonterad med nya glidklackar



Monterade vikterna med nya bussningar samt nya viktpinnar och plastbrickor.



Monterat dom nya rullarna med nya pinnar och plastbrickor.
Även fjädern med Glide washers är monterad.
Har även dragit av skivorna med putsduk samt rengjort med aceton.



Fick till riktigt bra "belt to sheave clearance" när jag slipade ner stoppringarna.
Kvar att svarva helixen för overdrive sen är variatorerna klara.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
43 graders helixen svarvad för overdrive.



Åkte förbi där jag har sommarförvarat skotern och monterade dit variatorerna och batteriet och startade upp.
Efter varmkörning så provade jag tillslaget och det var stor skillnad, nu greppar den remmen mjukt och fint.
Nu är den redo att förflyttas hem till garaget för lite allmän service.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Med variatorerna på plats kunde jag hämta hem skotern till garaget.



Boggiedämpare.





Dämpare urplockade och fettnipplarna har fått sig en omgång.



Fox float skall monteras.









Jag valde att montera Fox float pga. Att mitt bygge inte riktigt har samma geometri som Pro ride chassiet och därför har mina Assaultdämpare varit alldeles för hårda.
Med fjädern så löst man bara kan ha den utan att fjäderhållaren lossnar och klickern i mjukaste har jag knappt någon "sag" när jag sitter på maskinen, jag har funderat på att byta till en Pro Rmk fjäder men tror inte det räcker så Float kändes som rätt väg att gå då den går att justera enklare.
Det blir intressant att se hur den känns med mjukare boggie.

En liten kladd med viktskillnaden mellan Float och Assaultdämparna (drygt 1.5 kilo lättare totalt).



Härnäst plockade jag bort primärvariatorn igen, varför !?
Jo den ska balanseras då följden av att man slipar "split collars" blir att den fasta skivan hamnar i en annan position mot för hur den satt när den balanserades från fabrik.



I övrigt har jag smort upp framvagnen och härnäst blir det byte av motorolja, filter och kedjehusolja.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
var tidigare på väg och fråga varför ingen balasering, men ser nu att den är på G. Jag antar att det kommer bli en del mil i vinter, du verkar ha fått till maskinen, fint projekt!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
var tidigare på väg och fråga varför ingen balasering, men ser nu att den är på G. Jag antar att det kommer bli en del mil i vinter, du verkar ha fått till maskinen, fint projekt!
Tänkte det skulle komma en kommentar angående balansering :)
Slängde bara dit variatorerna för att kunna köra upp och ner från släpet när jag hämtade hem maskinen.
Jag måste även justera offseten då skivan blivit flyttad.
Det tråkiga är att det blir nog inte så många mil denna säsong heller (förra säsongen knäckte jag ett par revben i kombo med tennisarmbåge i bägge armarna)..
Med en småtting här hemma blir det svårt att komma iväg och jaga snö, får hoppas på lite snö här vid kusten så man kan köra från gården nån sväng iaf.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det där med att svarva för overdrive har jag missat helt! Förklaring tack
/Magnus
Om du kollar bak (2 sidor) ser du att primärvariatorn bottnar så remmen inte kommer högst upp på skivorna.
Man svarvar lite så primären kan stänga mer och sedan helixen i sekundären så den kan öppna mer, om du detaljstuderar bilderna ser du var det är svarvat.
 

Magnus H

Medlem
15 dec 2012
40
0
6
Skellefteå
Ok, tack nu klarnar det endel
Har du hunnit prova resultatet eller har du provat förut?
Känns vettigt att kunna få lite bredare utväxlingsområde, har du räknat på hur mycket det gör
i teorin.
Är det där trixet bara för polarisvariatorena eller gäller det även andra fabrikat?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har Yamaha motor och variatorer..
Har inte provat Overdrivemoddade variatorer men eftersom jag ändå skulle demontera och svarva skivorna var det snabbt gjort. Det finns någon uträkning på skillnaden i utväxling men jag har det inte i huvudet, tror jag läst nåt om ca 7-10 kmh på toppfart. Nu bryr jag mig inte om toppfart men jag kunde inte låta bli att göra det ändå då det inte kostade något.

Ett alternativ är att montera fasta skivan från Viking den har tydligen Overdrive standard.

Ok, tack nu klarnar det endel
Har du hunnit prova resultatet eller har du provat förut?
Känns vettigt att kunna få lite bredare utväxlingsområde, har du räknat på hur mycket det gör
i teorin.
Är det där trixet bara för polarisvariatorena eller gäller det även andra fabrikat?