NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vänstra sidan.


Kåpan över bromsoket, monterade en bit galler där.



Högra kåpan, kapade upp en bit och monterade galler för att släppa ut lite värme från turboaggregatet.



Tyvärr började munstycket på sprayburken att spotta när jag lackade så det blev inte riktigt bra men det får duga.
Kvar att popnita fast kåporna med svart popnit som jag har införskaffat.
Hela garaget och allt i det är nu täckt i ett härligt lager slipdamm så det blir en trevlig uppstädning när den sista tankkåpan är klar.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fan vad jag älskar dekalen med texten "limited edition", få skotrar det passar bättre på! :)
Läste för nåt år sedan i nån tidning om en tjej som också hade plockat ihop en Rmk med Nytromotor, men annars är dom ju inte speciellt vanliga.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Man lär ju inte stöta på en likadan maskin så ofta :)
Följde det bygget på Snowest, det var en norrman som byggde den åt sin tjej.


Fan vad jag älskar dekalen med texten "limited edition", få skotrar det passar bättre på! :)
Läste för nåt år sedan i nån tidning om en tjej som också hade plockat ihop en Rmk med Nytromotor, men annars är dom ju inte speciellt vanliga.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har inte riktig haft tid att skruva dom senaste dagarna men en snabb insats blev det idag.
Jag har äntligen fått fingrarna ur och skaffat det röda relät till soppapumpen, utöver det så har jag fixat självhäftande avstängningslist som man använder vid flytspackling.





Relät på plats



På BRP har man ju kylaren som sticker upp ur tunneln så jag har en öppning under tanken hela vägen fram, så här kommer avstängninslisten till användning.



Klippte till listen och klistrade den på plats.

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tips: Åk till Bygma och fixa ett Uni-Tätband för plåttak, samma funktion som avstängarlisten, fast svart till färgen. Om du vill slippa det blåa skumgummit... :)

Bra jobbat, för övrigt! Proffsigt att göra kåp-delar själv!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tips: Åk till Bygma och fixa ett Uni-Tätband för plåttak, samma funktion som avstängarlisten, fast svart till färgen. Om du vill slippa det blåa skumgummit... :)

Bra jobbat, för övrigt! Proffsigt att göra kåp-delar själv!
Kikade på nån variant av tätband till plåttak men det här får duga.
Kommer att ha en hållare för soppadunk och väska på tunneln så det blir not inte allt för synligt med det blåa skumgummit.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortsatte med panelen framför tanklocket, borrade hål för nitarna.



Borrat hål och filat upp för tempmätaren samt lackat panelen.



Monterad.



Maskerat och sprayat på svart färg på avstängarlisten, kunde inte låta den vara blå efter Bcool:s kommentar ☺



Den uppmärksamme ser att jag flyttat dödmansgreppet till panelen... varför ?.... jag kunde inte hålla mig.. så jag har en justerbar höjare på väg så min mätarpanel jag tillverkade blir skrotad och jag kommer montera AFR mätaren på huven och tryckmätaren på framsidan av höjaren.
Den justerbara höjaren kommer i maxläge vara ca. 1.5 cm lägre än vad jag har nu (dvs. Samma höjd som Axys SKS) samt kunna sänkas 5cm, tror det blir bra.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Flyttat AFR-mätaren till huven och monterat ett galler med en kantlist i urkapningen för mitt förra styrfäste (Gallret är som vanligt Biltemas papperskorg för 49:- :blink1:).

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Monterade den justerbara höjaren som landade idag, sen tog jag beslutet att montera tryckmätaren på huven också.
Det blir lite bökigare att plocka av huven men det skulle bli lite svårt att få till det bra med mätaren på höjaren, när vajer, bromsslang och kablar ska kunna löpa vid höj och sänkning.
Tyvärr ligger photobucket nere så bilder kommer senare.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gjorde färdigt lite smågrejer igår kväll då vi körde en sväng idag (första turen denna säsongen !).

En vajerlåsning på gasvajern.



Lite skumgummi runt kablar från styret.



En enklare modell av blockoff i fotholkarna.





Sen kollade jag olja, glykol, fettade boggien, kände på lite bultar här och där samt blåste rent och torkade av värsta dammet.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Blev en 10mila sväng under Lördag (sen säsongspremiär)
Runt stan var det dålig sikt, kallt och kassa leder men nån mil inåt landet blev det bättre väder och mer snö, helt ok myrsurfning.









Första intrycken av moddarna inför denna säsong, dynan och styrningen kändes riktigt bra och en justerbar höjare var inte dumt alls.
Nackdelen med vertikal styrstång är att ledkörning blir jobbigare men det är det värt när man bryter och leker.
Det högre tillslagsvarvet tyckte jag också var bättre.
Det blev lite dålig vinkel på tryckmätaren så den var svår att se, så det kanske blir att ändra det (AFR mätaren ser man bättre tack vare dom digitala siffrorna).
Den börjar kännas rätt färdig i stora drag, ska bygga en dunkhållare samt mixtra lite med varatorer och fjädring.
Framöver ska jag nog snickra ihop en 36" framvagn och sen har jag varit inne på att skruva upp effekten lite men är inte helt säker på det.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En liten sammanfattning av helgens bravader.

Skaffade mig ett 19t övre drev under förra veckan och hade tänkt köpa en bult till nedre drevet för säkerhets skull men dom var tyvärr slut.
Sent på fredag gick jag ut och skulle fixa lite inför lördagens körning bla. gjorde jag en framvagnsinställning då jag hade lite mycket toe out på vänster skida samt lite mer camber på den sidan.
Efter det rev jag iallafall växellådan för att dreva ner och mycket riktigt så var nedre bulten av...
Nåväl det funkar ju utan bult, men det var ett h-vete att få tillbaks locket mycket pga. Att jag inte tog bort nedre plasten utan bara böjde ner den, sneglade på klockan och såg att den var 02.00 !! Och jag stog med växellådan i delar och skulle upp vid 07.00.
Fick till slut ihop allt och det funkade och kom väl i säng vid 03.30...

Var som en zombie när kollegan väckte mig men vi tog oss iväg.
Bilade några mil inåt landet och lastade av.
Surfade lite på en myr och la skotern på sidan och fick en felkod men tänkte inte mer på det
eftersom det den startade efter en stund på rätt köl. Körde vidare och fick felkod en gång till när jag skulle starta,
Tänkte att lite olja runnit ur så jag fyllde på och då startade den direkt.

Efter lite mer körning så lyckas jag pricka en sten precis när jag släppte ner maskinen så det blev tvärstopp
Och jag åker in i styret med högra sidan av bröskorgen och flyger över maskinen.
Resultatet blev en krokig höger undre a-arm.



Maskinen gick att köra iallafall så vi tog det rätt lugnt tills vi kom tillbaks till bil och släp
Men när jag skulle lasta på startade den inte och jag hade felkod igen! Då kollade jag på felkoden och
Såg att det var ju ström till soppapumpen som larmade !!! (Och förmodligen gjort det tidigare under dagen)
Tusan också, jag som bytt till det röda relät för att förebygga detta fel...
Tog bort det röda relät och satte dit fläktrelät och då startade den direkt.
Lastade åkte hem och rev framvagnen.



Resultatet av stenkänningen blev en krokig undre a-arm, övre kulled och rejält värkande revben.

Någon som har en övre kulled att sälja så hör av er !
Ska fundera lite på hur jag gör med a-armen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
När jag demonterade framvagnen såg jag att även det främre fästet till a-armen var krokigt
Men jag hade ett extra sådant liggandes som tur var.



Fick tag på en beggad övre kulled.



NTC hade en röd a-arm på lager, funderade på att lacka den svart men lägger jag ner arbetet på att måla om den kommer jag kröka den direkt men låter jag den vara röd kommer den säkert hålla hur länge som helst :)



Kvar att göra en framvagnsinställning och läka revbenen som är riktigt dåliga, kan nog inte köra på minst 14 dagar iaf. känner jag...