NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Synd du inte hade AI framvagn. En sådan smäll som tar emot skida/spindel vid t.ex stenkänning kröker lr knäcker lederna bara. 10min skruvning sedan är man iväg igen!

Hade en rejäl stenkänning förra lördagen och då böjdes bägge nedre leder.
I söndags tog jag en stubbe så de tog tvärstopp. Knäckte bara en övre led.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Förra helgen var "premiärtur" efter revbensskadan, och det funkade bra att köra däremot spökar båda mina armbågar då jag har fått tennisarmbåge eller nåt liknande... :tsk:

Toksprängde en rem vid en rulleåkning på fullt spjäll och gjorde en lufttur över styret, som tur var slog jag inte emot något :wacko:
Variatorskyddet fick iaf. godkänt.



Igår tog jag tag i bytet av nedre bulten i kedjehuset som jag såg var av när jag drevade ner senast.



Växellådan demonterad.



Lite skydd mot spån med en trasa och sedan borra i centrum på resterna av skruven.



Bort med skrotet.





Ihop med kedjehuset igen.



Senast jag tappade ur oljan hittade jag inte avtappningsbulten så jag fick kapa till en egen i all hast och gradade inte av den nog bra så jag kände att gängorna tog stryk när jag skruvade in den (Hittade ju naturligtvis orginalskruven dagen efter).



Borra bort gängorna.



Gänga upp hålet.



In med en insatsgänga.



klart.



Ikväll ska jag montera ihop resten och sedan se över variatorerna.
 

YamahaMartin

Medlem
15 mar 2014
48
0
1
umeå
ser fint ut alla dina uppdateringar på skotern! :D
ett litet förslag runt att du inte ser ladd-mätaren så bra (som jag anade då jag såg bilden..) är att du kan ju bygga ut med glasfiber där den sitter nu så att vinkeln på plasten blir mer rakt emot föraren, lacka svart, smällt in ba bra sen säkert :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack ska du ha !

Jag har precis som du skriver tänkt plasta en liten "pod" där jag ska montera mätaren i bättre vinkel, men det blir efter säsongen.

Kommer även att renovera upp variatorerna då jag såg att dom flesta bussningar var slitna (dom har snart gått 1000mil så det är dags).


ser fint ut alla dina uppdateringar på skotern! :D
ett litet förslag runt att du inte ser ladd-mätaren så bra (som jag anade då jag såg bilden..) är att du kan ju bygga ut med glasfiber där den sitter nu så att vinkeln på plasten blir mer rakt emot föraren, lacka svart, smällt in ba bra sen säkert :)
 

YamahaMartin

Medlem
15 mar 2014
48
0
1
umeå
Tack ska du ha !

Jag har precis som du skriver tänkt plasta en liten "pod" där jag ska montera mätaren i bättre vinkel, men det blir efter säsongen.

Kommer även att renovera upp variatorerna då jag såg att dom flesta bussningar var slitna (dom har snart gått 1000mil så det är dags).
härligt! jo men det blir nog bra med tanke på dina tidigare byggen med glasfiber :)
de e kul att läsa några dussin sidor nu då man inte vart inne på tråden sedan föra året kanske de va :D
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu har jag faktiskt ställt bort maskinen för sommarförvaring så det blir nog inga uppdateringar under sommaren (första gången sen jag började bygget som den inte kommer stå i garaget under sommaren).

Rätt skönt att ta en liten paus då jag hållit på med bygget mer eller mindre sedan November 2012.
Jag har en del grejer som skall göras innan nästa säsong men det blir framåt hösten då jag hämtar hem den igen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Känner till känslan efter GLS Mountain Edition som jag byggde för några år sen... Känns konstigt på riktigt att komma till garaget och det är tomt... Bra jobbat i år, läst varje uppdatering med glädje!! Meeer!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Snart dags att göra i ordning släden för vintern !
Jag kommer att renovera variatorerna och modda dom för overdrive när jag väl är igång.

I sekundären kommer jag prova en "Arctic cat" fjäder, men 1600:- !! ville handlaren ha för en sådan.
Efter lite googlande hittade jag en SLP fjäder med liknande värden och fick hem den från andra sidan pölen för omkring 300:-



Yamahas fjädrar ligger i riskzonen att "binda" om man ställer dom för hårt så många kör med Arcticfjädrar istället.
Artics fjäder är längre så det påstås kunna ge mer sidotryck.
En annan skillnad är att fjädern bara har 4 varv tråd mot 5 eller kanske 6 på Yammas fjäder så det borde bli mindre risk att den "binder".
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Här ser man skillnaden mellan Yamaha och Arctic sekundärfjäder.
Ändarna på fjädrarna har olika ingrepp därför stämmer inte riktigt siffrorna på variatorn där man adderar ihop siffrorna för vridningen i grader. Med Yammafjädern körde jag 90 grader med den nya fjädern ska jag börja med att prova i hålen 0 och 1 (10 grader)


Bussningar och glidklackar till sekundären.
Bussningar och nya mindre rullar (14,5 istället för 16.5mm) samt glidklackar till primären.


Skruvarna som man justerar in höjde på remmen i sekundären har börjat nötas ner så dom skall bytas ut.


Glidklackarna i sekundären har nötts ner en del, Shockwave helixen har ganska smal anliggningsyta mot för orginalhelixen.



Det har blivit en nötning i skivan i bottenläget som jag ska prova svarva bort. Man känner ett litet spår i skivan högre upp också.


När jag ändå skall riva primären och svarva den är det lika att modda den för "overdrive".
På bilden är variatorn i fullt utväxlat läge, skivorna tar i varandra i botten mot axeln och remmen har en bit kvar för att nyttja hela skivorna, man svarvar skivorna längst ner så variatorn kan stänga lite mer.
Sedan blir det att justera "belt to sheave clearance", i dagsläget uppmätte jag 3.2mm med en hyffsat fräsch rem och omkring 0.4mm är lämpligt, den har varit lite ryckig vid tillslag.
Helixen skall också moddas för att kunna öppna sekundären mer.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag kommer även att köra med "Glide washers" på primärfjädern.
Teorin bakom dom låter vettig, en fjäder som komprimeras vill vrida sig och dessa brickor har en smörjande beläggning som minskar friktionen för den vridningen.
Dom mindre rullarna jag ska montera sänker dessutom tillslaget något och det kan jag kompensera med brickorna.

 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag kommer även att köra med "Glide washers" på primärfjädern.
Teorin bakom dom låter vettig, en fjäder som komprimeras vill vrida sig och dessa brickor har en smörjande beläggning som minskar friktionen för den vridningen.
Dom mindre rullarna jag ska montera sänker dessutom tillslaget något och det kan jag kompensera med brickorna.

Varifrån beställde du dina Glide washers?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
http://www.knracing.se/
(tillfälligt slut men han har fler på väg in så han skickade ett set från sina variatorkit där dom ingår)

Vid närmare inspektion av sätet där fjädern sitter i variatorkorset ser jag ett lite avtryck där fjädern suttit som gör att fjädern hugger tag om man försöker vrida den. tror det blir bra med brickorna.


Varifrån beställde du dina Glide washers?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Bra att veta. Då skall jag hålla koll där för en beställning.
Frågan är om du vinner så mycket på att montera mindra rullar på en mountainmaskin. Du tappar ju lite backshift med att montera mindre rullar.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Men jag får mer remtryck och mindre risk för remslir, Jänkarna gillar dom mindre rullarna iaf.

Bra att veta. Då skall jag hålla koll där för en beställning.
Frågan är om du vinner så mycket på att montera mindra rullar på en mountainmaskin. Du tappar ju lite backshift med att montera mindre rullar.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Passerade Arvidsjaur idag så det innebär naturligtvis ett stop på NTC.
Passade på att införskaffa en ny rem för att kunna måtta in allt korrekt samt nya justerskruvar till sekundären.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Såg att mina bussningar i supertipvikterna var lite snedslitna så det blir att byta dom också, passar även på att byta viktpinnarna samtidigt.
Gjorde ett besök hos min "fräsguru" som ska hjälpa mig med maskinbearbetningen och första steget blir att snida till en hållare och avdragare för att dela på primären.

Kollade först vad Yamaha ville ha för orginalverktygen för ibland blir man överaskad av prissättningen... men inte denna gång, 5800:- kostade variatorhållaren ! Kollade inte ens vad avdragaren kostade efter det beskedet
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Införskaffat nya bussningar till Supertipvikterna och pressat in dom, passade även på att fixa nya viktpinnar så dom nya bussningarna har en ny och fin yta att jobba mot.