Mitt Polaris Titan äventyr

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag tror ju tyvärr att du aldrig kommer komma ned i nån vettig förbrukning.
Det är helt enkelt fel motor i kombo med stor matta.
Men vissa titaner verkar ligga under 3 l /mil med sladd efter och knappa 2 l vid ledkörning. 2019 går billigare överlag än 2018 som det verkar. Finns en grupp för , vi som kör Polaris Titan, där ser man en tydlig skillnad mellan årsmodelerna.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Det är ju ungefär den förbrukning jag har (3,5 l/mil) när jag sladdar med snowmovern bakom min fyrhjuling med bandsats. Låter i mina öron som lite för mycket för en skoter.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Men vissa titaner verkar ligga under 3 l /mil med sladd efter och knappa 2 l vid ledkörning. 2019 går billigare överlag än 2018 som det verkar. Finns en grupp för , vi som kör Polaris Titan, där ser man en tydlig skillnad mellan årsmodelerna.
Ser att jag läste din post fel, läste att den drog 2,65 utan sladd. Men det var ju milen du skrev...
Ja över 3l/mil vid vanligt crousing känns häftigt trotts tung matta och den motorn. Med sladd måste det ju bero så mycket på hur tungt man kör?
Trodde dock inte dom kunde komma ner under 2l/milen så får ta tillbaka det lite då. =)

Vad skiljer mot 2019 då? Samma spridare m.m? Borde ju gå att få 2019 mapp isf. Fast den kanske du fått redan?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ser att jag läste din post fel, läste att den drog 2,65 utan sladd. Men det var ju milen du skrev...
Ja över 3l/mil vid vanligt crousing känns häftigt trotts tung matta och den motorn. Med sladd måste det ju bero så mycket på hur tungt man kör?
Trodde dock inte dom kunde komma ner under 2l/milen så får ta tillbaka det lite då. =)

Vad skiljer mot 2019 då? Samma spridare m.m? Borde ju gå att få 2019 mapp isf. Fast den kanske du fått redan?
Det ska vara samma mapp enligt återförsäljarna men på 2018 lägger du in en mapp för 2018 och 2019 för 2019 "går " inte att lägga in för en annan skoter än för ditt chassinummer. Jag har fått nya spridare och det gjorde runt 1-1,5l/mil låg på över 6 liter i början.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Bränsleförbrukningen är ju sjukt hög den drar exakt samma som min våldstrimmade Thundercat 1000 och den väger 265kg och har över 200hk varvar 8800varv. Den kör jag på dålig led lugnt 40-80kmt på 3lm och lite hårdare gasning på dålig kurvig led 4lm. Är leden perfekt med högre medelfart får jag ner den under 3lm.
Och då kör jag med 46mm Lectron dragracingförgasare som inte ens är gjord för familjeåkning.
Hur mycket väger en Titan och hur mycket varvar den vid jämn gas i typ 60kmt? Jag funderar på om den skulle orka med maskinen på lägre vartal typ tyngre vikter eller slacka sekundärvariator mer åtminstone. Prova slacka sekundären max de kan sänka varvtalet i hela registret med ca 200 varv och de kommer märkas på förbrukningen.
 
Reactions: David Mach Z

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
De är otroligt mycket....Om vi tar en gammal förgasar Yamaha viking eller Lynx 5900 som är lika tung och lång samt samma mattbredd de tar ju bara 2,5lm max på samma körning.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Känns som att risken är väldigt stor att Titaner kommer att vara svårsålda på begagnatmarknaden p.g.a den höga bränsleförbrukningen.
Sedan så får skotern vara hur bra som helst att använda, men att folk skulle välja en übertörstig begagnad Titan framför t.ex en Commander 800 som gör samma jobb utan att hinka i sig 4 liter milen... nja, tveksamt tror jag.
 
Last edited:
Reactions: David Mach Z

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Känns som att risken är väldigt stor att Titaner kommer att vara svårsålda på begagnatmarknaden p.g.a den höga bränsleförbrukningen.
Sedan så får skotern vara hur bra som helst att använda, men att folk skulle välja en übertörstig begagnad Titan framför t.ex en Commander 800 som gör samma jobb utan att hinka i sig 4 liter milen... nja, tveksamt tror jag.
Vissa verkar gå normalt och ta knappt 3 l/mil med snowmovern och runt 2 liter vid ledkörning men vissa verkar vara som min och tyvärr ta mycket bränsle. I övrigt är skotern riktigt trevlig att köra .
 
Reactions: petrus_j och mas

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
28008Gps monterat. Fick en ny titan på garantin då de inte lyckats få till min gamla trots flera försök av TIDY i Skellefteå och 1245 motor i Storuman, de har hjälpt mig så gott det går.

Nu kommer de på onsdag från Polaris i usa och ska gå igenom min gamla Titan för att försöka klura ut vad som är fel. Verkligen bra jobbat av TIDY som fixade så att jag fick en ny skoter👍
28009

Kan verkligen rekommendera att handla av Robert Berglund på TIDY/ Eson i Skellefteå eller för den delen Jens Peter på 1245 motor i Storuman.
 
Last edited:
Reactions: neden och mas

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
En helg uppe i Västerbottens fjällen28019


Testade att dra snowmovern i sursnön och Titanen drog den bra även om regulator overheat kom upp i displayen och engine shutdown, den dog lagom i en uppförsbacke med sladden bakom. Tog bort båda sidokåpåorna och då gick det bättre. Det var runt +5C. Får prata med min trevliga handlare så får vi se vad man kan göra.
Den tog 4,36 l mil med sladden bakom.
Remmen var bara lite ljummen och motortemp runt 66-70C.
28020

Denna kom även upp efter att jag sprängt remmen vid en del myrsurfande och när jag startade maskinen efter rembytet.
28021

80 mil verkar remmarna hålla när jag kör 😖
Här var variatorerna väldigt heta 🔥
28022


Med pulka och 2 vuxna och 2 barn tog den 2,69 l mil i långsam ledkörning, riktigt nöjd med den förbrukningen.
28023

Träffade på en 850 summit på leden "JK's skoterhörna" och fick testa 850in, vilken larvig skoter 😂 kändes ju dom att ha en kickboard mellan benen. Gasen var som en strömbrytare på/av, när man släppte ner den efter att kört på rulle höll man ju på att flyga över styret då den försvann ner i snön. Näe tacka vet jag Titanen den ger ju iallafall lite motstånd när man bryter runt och kör på rulle. Summiten passar bra för små killar och tjejer.
28024
 
Last edited:
Reactions: Bola och Karlstad

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Nu börjar det närma sig långtur.
Förberedelserna är igång förfullt. Tyvärr så är väderprognosen inte så rolig med en hel del nederbörd och + grader.

Olja och bensin blir väl största kostnaden på denna resa 🙈💸
28108

28109