Mitt Polaris Titan äventyr

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Efter min långlivade nytro turbo äventyr och en kort resa med en m1100t så har det ännu blivit dags för en " ny" skoter. Denna gång har jag trillat in på polaris titan 800. Jag är ju egentligen en 4 takts älskare men ibland måste man ju se om man har rätt eller om det där med 2 takt inte är så tokigt ändå.
Jag hittade en fin titan adventure -18 demomaskin på Eson Maskin i Skellefteå och efter en del velande angående 2 takt så slog jag till tillslut.
 

Attachments

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Ska bli spännande att följa dina äventyr! Ska ni iväg på långresa i vinter också?
 
Reactions: antonbc

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Den går fint men jag har haft problem med att startmotorn inte greppar i startkransen vid ca -20C och vid -11C orkade den inte dra igång på startmotorn men det ska visst inte vara helt ovanligt på dessa maskiner och man kan få start mekanismen utbytt. Bränsleförbrukningen har jag inte kollat än då jag bara tankat från dunk än så länge.
 

Attachments

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ska bli spännande att följa dina äventyr! Ska ni iväg på långresa i vinter också?
Ja i vinter blir det en tur , vi fortsätter där vi slutade sist. Det blir Slussfors- Skellefteå- Haparanda- Rovaniemi- kilpisjärvi- treriksröset- mot Tromsö- Kiruna- Kebnekaise- kvikkjokk- jäckvik- ammarnäs- Slussfors. På ett ungefär .
Vi tänkte åka ett par veckor före påsk. Skulle gissa att det blir runt 240-260 mil på 9-10 dagar om allt går som tänkt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den går fint men jag har haft problem med att startmotorn inte greppar i startkransen vid ca -20C och vid -11C orkade den inte dra igång på startmotorn men det ska visst inte vara helt ovanligt på dessa maskiner och man kan få start mekanismen utbytt. Bränsleförbrukningen har jag inte kollat än då jag bara tankat från dunk än så länge.
Prova spruta mängder av krypolja typ wd40 mot startdrevet. Min tanke är att de är fett på axeln där drevet ska löpa ut på så de går för trögt vid kyla. Spraya och klicka ut drevet in o ut som ett tok och vräk på wd40 för att skölja bort ev fet yta.
Sedan kan man misstänka dåligt batteri om den inte orkar dra runt den kallare än -10c. Prova startkablar från nästa gång den går för sakta och startar den lätt då lär batteriet va dåligt eller snikmärke. Bästa batteri man kan ha är amg Yousa batteri för dem lämnar högst cca vid kyla och de är äkta cca (cold cranking amp) de uppger till skillnad från alla andra batterier
Om du kan läsa på batteriet vad de har för märke och beteckning kan vi kolla om de är ett snikbatteri.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag blev det en familjetur på 3 mil . Titanen drog ca 3l/ mil idag då tempot var runt 10-40 km/h

Vad jag märkte var att hel/halvljusknappen var känslig om det kom lite snö bakom då gick det inte att sätta på helljuset. Är det samma ljusreglage på övriga polarisar? Måste ju hända för fler.
Det var en brokig skara skotrar med idag . Allt ifrån venture tf 480 till viper 270mcx 162" extra allt. Önskar en bra variatorsetup till Titanen men hoppas att jag får hjälp med det av någon kunnig snart.
IMG-20190102-WA0005.jpegIMG-20190102-WA0005.jpegIMG-20190102-WA0005.jpeg
 
Last edited:
Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Mötte er i bolidenkorsningen i går på väg hem, var tvungen att kika en extra gång för jag trodde släpvagnen var knäckt 😆
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Titanen har fått en riktig pulka efter sig så nu kan man åka på bärgningsuppdrag eller tjänstgöra som fraktservice.
Vet någon om det ska följa med något specialverktyg så att man kan spänna fjädern på framdämparen i boggi på något smidigt sätt?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag blev det en trevlig tur i långsamt tempo med 6åriga dottern som tolkade . Den vill ha mycket soppa när man har 10-20 km/h i tempo, den drog 4,60l/mil idag. Hoppas på lite mer snö så att man kan bränna av lite mil och se vad den tar då. Vill helst kunna ta mig 20 mil på en tank.
Den här bra lyse men den får nog lite mer lysen snart.

20190106_113524.jpg
 
Reactions: Basse92

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Polaris har aldrig kunnat göra batterier och elstarter.
Jag har en sprillans ny polaris fyrhjuling och det batteriet tål inte mer än -5c, då måste c-tecen kopplas in... Min förra axys lät exakt som din. Var så sen 0 mil till 300 mil

Och så tror Ski-doo att dem var först med "shot" det konceptet har Polaris haft i alla år, elstart bara när den är varm:) haha...

Slit bort elstarten och ha med 7 kg öl i stället, du kommer bara reta dig på den
 
Reactions: David Mach Z