Missljud i drivlina - Yamaha

bridgeman86

Medlem
12 okt 2011
16
0
1
Linköping
Hej!
Jag har ett ganska högt metalliskt missljud någonstans i drivlinan, vet inte vad det kan vara, har inte öppnat något än men lär bli tvungen till de. Skotern är en Venture 700 från 01. Ljudet låter som metall bitar som slår mot varann o de hörs mest när man kör sakta, de smäller till typ varje decimeter man kör och när man kommer över typ 20-25 dör de ut eller smäller så ofta att man inte hör de. Jag känner inga vibrationer vid körning vid högre hastigheter men man känner smällarna i skotern när man kör sakta. Låter typ som när man drar sekundärvariatorn i sidled, hur mycket ska den glappa på axeln förresten?
om det är någon som kan ha förslag på vad det kan vara så är jag tacksam så jag inte skruvar i onödag=)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har du provat nåt så enkelt som att byta rem? Kan bli såna fenomen om den har fått det närmaste en osynlig midja på rätt ställe.
Det är ju iallafall enkelt att kolla
 

bridgeman86

Medlem
12 okt 2011
16
0
1
Linköping
tror inte de, har känt på alla axlar och de känns bra. Är lite fundersam på om det kan vara sekundärvariatorn som har för stort glapp i sidled på axeln..?
 

bridgeman86

Medlem
12 okt 2011
16
0
1
Linköping
Ok, erikberg, ska kolla de. Någon som vet hur mycket sekundären ska kunna vandra i sidled, typ 2 mm? eller ska den inte vara "flytande" alls?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Rättar mig, Arctic cats variatorer skall inte kunna vandra i sidled ;) x5 Lägg på ny rem.
Byt till Ski-Doo är du närmare sanningen:)

Fast har dom gjort om det nu på dom nyaste för å slippa remätandet?

Aja on topic: x7 på byta rem. Kan bli mkt ljud om det är fel på den. Lättare å börja med det lättaste så att säga:) Ungefär som alla som har tändningsproblem men inte börjar med att byta tändstift och tändhattar..
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
OT: jo det ska dem

Topic: X6 på remmen
Byt till Ski-Doo är du närmare sanningen:)

Fast har dom gjort om det nu på dom nyaste för å slippa remätandet?

Aja on topic: x7 på byta rem. Kan bli mkt ljud om det är fel på den. Lättare å börja med det lättaste så att säga:) Ungefär som alla som har tändningsproblem men inte börjar med att byta tändstift och tändhattar..
OT: Då har man lärt sig något också då... Har aldrig haft en sekundärvariator som vandrar på axeln. Kanske jag som klantat mig då... Dock inget remätande. Visst menar ni väl att variatorn kan röra sig in/ut på axeln eller?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
OT: Då har man lärt sig något också då... Har aldrig haft en sekundärvariator som vandrar på axeln. Kanske jag som klantat mig då... Dock inget remätande. Visst menar ni väl att variatorn kan röra sig in/ut på axeln eller?
Jo sekundären "glappar" lite in och ut. =)
Jo, när jag såg det på den ZR jag hade blev jag lite fundersam första gången också, men så skulle det ju tydligen vara=)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
OT: Då har man lärt sig något också då... Har aldrig haft en sekundärvariator som vandrar på axeln. Kanske jag som klantat mig då... Dock inget remätande. Visst menar ni väl att variatorn kan röra sig in/ut på axeln eller?
Om det är din ZR du pratar om så har dne mest trolig rostat fast, inte så ovanligt. Om det är enkelt att ta lös den (inte rostat fast), så kan du sakna brickor eller möjligtvis distansen som skall sitta mellan sekaxeln och skruven.