min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Måste vara från en annan 600sdi om du inte vill byta bägge cylindrarna och konvertera till förgasare.

600 ho -03 passar rent fysiskt men funkar inte med ditt insprut.

Om jag förstått det rätt.

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Nu har jag rivit motorn, veven och lagren hade klara säg bra men kolvarna var ju självklart slut. Jag hade även en jätte liten repa ovanför kanalerna och undrar nu om det gör någonting eller om det är kört med den cyllen eller går den att använda, den var alltså minimal så man känner den lite med nageln, går den att använda?

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Går repan ända upp i topp eller är det bara en liten bit? Gör iaf som vidgren säger, hona och se om du får bort det. Om repan inte går i topp eller mot någon kanal har det inte så stor betydelse om du inte får bort den till 100%.

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Okej, hur mycket vågar man hona innan man nöter bort nikasilet? Kan man komptesta den sen å se så de är ok? Alltså om man har 10 i båda cylindrar borde de inte vara nå problem eller?

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Okej, hur mycket vågar man hona innan man nöter bort nikasilet? Kan man komptesta den sen å se så de är ok? Alltså om man har 10 i båda cylindrar borde de inte vara nå problem eller?
Nikasil är hårt så du får hålla på ett bra tag om du ska hona bort nikasilet. Ja komptesta sedan, det viktigaste är att du har jämnt komp(lika mycket i båda cylindrarna) :)

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Sv: Re: Sv: min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

Hade jag varit i ditt läge så hade jag rivit och kollat veven`´delat den och bytt lager ballanserat det osv´kolla cylindrar om det finns ev, skador byt kolvar och ringar och nållager och p.sats kanske något dyrt man det brukar löna sej i längden.

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Sv: Re: Sv: min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

Hade jag varit i ditt läge så hade jag rivit och kollat veven`´delat den och bytt lager ballanserat det osv´kolla cylindrar om det finns ev, skador byt kolvar och ringar och nållager och p.sats kanske något dyrt man det brukar löna sej i längden.
veven verkar vara ok, inga glapp någonstans. cylindrarna verkar också vara okej föutom ena som det är en liten repa i men ej hål i nikasilet. kolvar och packningar är beställt så det kommer till veckan. monterar ihop den då och kollar kompet som borde vara bra då.