min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Har som sagt problem med min rev och ska åka till fjällen snart.. :(. Det började med att den "nöp" så jag tog hem den med släpvagn, när jag kom hem märker jag att jag inte har någon 2-taktsolja,(dum som man är litar man på lampan) oljan väl smörjer väl "bara" veven + lager? så antar ju att det är nå lager som är slut.. men vad är det jag behöver och vart får jag tag i delarna? vad kan det vara som fått stryk? den knackar som sagt på tomgången.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
oljan smörjer väl även kolv å cylinder... Bara att ta isär motorn och kolla vad som har fått stryk.
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Ajdå.. du vet inte vart man kan köpa/beställa lager? och vilka lager som behövs? är väl lika bra att byta alla om man river
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
hos din åf finns lager.
Och om du ska byta alla lager på veven som du dessutom måste pressa lös så kan du lämna in veven på riktning också.

Men ett tips är att skruva isär motorn och kolla hur stor förödelsen har blivit , du kanske inte ens behöver byta lager om du nu har riktigt tur.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

Troligen kolvbyte, lagren klarar sig längre än kolvarna utan olja
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Ja okej ska riva den till helgen så får se, men borde det inte vara nå lager eftersom den knackar? Nå tips på kolvar man kan sätta i eller är de original som gäller?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ja okej ska riva den till helgen så får se, men borde det inte vara nå lager eftersom den knackar? Nå tips på kolvar man kan sätta i eller är de original som gäller?
Kör själv med SPI kolvar. Rekomenderas varmt.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

Behöver inte vara veven,kolvarna kan knacka rätt friskt oxå.
Mitt tips är att lyfta toppen och kolla, sen av med cylindrarna då kan du känna hur veven känns.
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Ja okej, tack så mycket för hjälpen. återkommer till helgen då jag har rivit den. är det något annat jag ska passa på å kolla samtidigt? har som sagt kört utan olja. veven, kolvar och cylinder, är det något mer jag bör kolla upp?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
När min 600 gick torr på olja, pga. att lampan inte funkade så räckte det med att byta en kolv och göra rent cylindern med syra. Den värmenöp efter leden sen fyllde jag på olja och körde tillbaka den till stugan. Hade tappat lite ork och knackade lite.
Så du kan ju hoppas att det räcker med nya kolvar/kolvbultar och nållager. samt rengöring av cylindrarna.
Ps åkte då minst 300 mil utan problem efter det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Åk till närmaste mekaniska verkstad och be dom hjälpa dig. Brukar gå fort och kosta någon hundralapp
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Sv: Re: Sv: min rev 600 sdi -04 knackar i motorn hjälp!!

jag undrar också om det är möjligt att ta en cylinder från en 03:a om det är HO? någon som vet vilka årsmodeller som passar?