Lynx Adventure 800 -05 får en andra chans.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har motorn i delar på bänken nu verkar okej förutom plastdrevet på olje/vattenpumpsaxeln som ska byta. Däremot verkar axel snurra på lagerbanorna, misstänker kassa lager nere där och därför plastdrevet farit.

Bilder kommer :)

Hur får man ur axlen ut blocket ? Har fått bort vattenpumens impeller men törs inte knacka massa så man sabbar nån tätning (lätt på polaris).
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Axeln är ganska lätt att få ut. När du tagit bort själva "impellern" så ser du två skruvar som du måste ta lös för att få ut axeln. sedan är det bara att försiktigt knacka ut axeln.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kom på de gick ur lätt, men få axeln ur aluminiumklumpen då ? Så man får bort de andra laget ?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Okej, var bara att sätta mutter där impellern ska sitta sen knacka ur den :) Blir nya lager på axeln som kommer i veckan.


Rätt slut drev, kan du rasa utan vidare eller är det oftast lagren som går tungt så drevet far ?


Ett stycke felfri vevaxel, alla lager kändes bra så blir att fetta om yttre lagret bara.


Så blocket är förberett för oljesmörjning till alla lager ändå !?


Hit man ska lyckas borra om man ska få oljesmort kan jag tänka mig ? Förberett även här alltså.


Kunde inte hålla fingrarna i styr då man ser alla dessa gjutmissar ^^

Sitter och funderar på det här fettade lagret, är ju endast ett på denna motor och vore ju inte helt fel att få hela vevaxeln oljesmord, ska kika igenom serie III tråden än en gång imorgon och se vad som sägs :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skruvat bil hela kvällen här så vart inget gjort på skoter, dock beställt lager och grejer som behövdes till motorn :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Fått alla grejer utom kolvar så ikväll var jag ut och rengjorde vevaxel, fettade om lagret på pto sidan, montera nya olje/vattenpumpsaxel med nya lager sedan skruvade jag ihop halvorna och satt tillbaka vattenpumpskåpan.

Var även och hämtade en Rave 800 -02 igår med lite småfix :)

Vart inga bilder då telefon var stendö men kommer på både motorn och nyförvärvet :D
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har vart mycket nu på slutet och skotern har fått väntat men igår gjorde jag ett ryck och plocka ihop motorn helt, fixa bränslepump, bytte oljebehållare mm.


Borde stoppa packboxen från att kunna fara ut.


Sprickor i insugsgummin är nu historia :amuse:


Gängat och klart för dubbla triggerspolar :)


Rer statorn samt dubbla trigger, tack än en gång henke för hjälpen :)


Nån som vet vad detta är för kontakt ? Kommer ut ur kabelstammen kring oljebehållaren.

Ska ut nu och försöka få till nån plast mellan mätare då tidigare ägare som skulle montera -08 mätarhus har kapat bort all plast mellan mätarna.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Börjar likna något nu :D Motorn i, vatten fyllt, alla slangar på plats, förgasare där, linjerade variatorer, el upp till styret fixat, mätare på plats och sist men inte minst PROVSTARTAD :D:D:D

Dock ett jävla skrammel ur primär så rev den och såg att klackar samt oringar måste bytas.



Nyrepad magnapull samt utflyttad korg 2mm, läste att bla värmen bidrog till haveri så det problemt borde vara löst nu :) Skyddar samtidigt kabelstammen.


Kändes så svårt att få järnet att ligga bra mellan skivorna så varför inte baksidan :)


Var lite pyssel innan man kapat till så biten passade bra mot det utskurna men vart rätt bra tillslut :)


Startade även upp Fusion och de här med 307 funkar ju inte alls ser vi :blink:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Var ut igår och plockade ihop den så de gick att provköra, endel el kvar samt att jag måste ha tag i en nyare tempgivaren med fyra kablar ist för min som har två stift. Drog ut den ur garaget och skulle rycka igång efter andra rycket hörs ett rassel och jag får handtaget i handen :mmph:

Bara dra in i garaget igen och riva bort pipa, burk och magnapull, märker då att fjädern på något vis gått av i samband med att repet for in. Som tur va fick jag med en extra fjäder när jag köpte chassit så i med den och knöt en rejälare knut sen ihop med allt igen. Och den här gången small den igång :bigsmile:
Drog några försiktiga repor efter vägen för att se att allt funka sen gatt jag ge mig på backen bakom huset där Fusion gick bet, kan säga att skidorna inte kom till användning för j*vlar va den matar på :madgrin: Förvånad över hur bra variatorerna lirar med olika "kitt" i sig :amuse:



Kändes grymt att få provköra efter så många timmar i garaget men lite göra kvar med el som sagt, bestyckning och känna efter riktigt hur variatorerna lirar. Men helnöjd just nu iaf :D



Märkte även att varvräknare stod still så "rev" den och de såg ut som den varit under vatten någon gång pga all rost. Allt kärvade inuti så rekade igång den och lödde fast tråden på spolen som rostat av så nu rör den sig men lite oroligt så får se om den går till sig eller om man byter.

Så kom med lite kommentarer kring projektet nu :)

Behöver som sagt tempgivare som har 4 kablar, 2 går till mpep kontakt och 2 till en trekanting kontakt. Samt en choke vajer. Pm'a direkt om ni har något av dessa :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Man tackar :) Jo jag hatar då det är snabbfixat/bondmekat för oftas håller det bara en stund sen måste man göra om de. Ne jag gör de riktigt första gången så vet man att det håller :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Då har man vart ute i princip hela dagen med Adventuren, grymt nöjd med den, 307'orna hamnade långt bakom i det lösa :D Variatorer lirar bra, lite svarta stift men får vara så länge tills kolvarna gått några mil.

Enda som inte höll måttet var magnapullen, visade sig att man absolut INTE ska schimsa ut korgen på svänghjulet 2mm, låg då emot den röda plastklacken så den snurrade tillslut runt runt när stiften i den gått av. Blir att beställa Mach z klack imorgon :)


Ska nämnas att skotern som står framför och hindrade min framfart är en Switchback 144" :blink1:


De svarta är inte fett utan utsmetad plast utav den röda plastklacken som snurrat.


Massa skrot ;)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tack så mycket :) Glömt nämna ett lite kul fakta som henke_92 upplyste mig om, skotern är Kristian Munters gamla maskin som han använde på vattnet.

Visst det var silikon och tejp lite överallt men dämpare, boggie, framvagn osv är väldigt fräscht då det förmodligen gått lite och mestadels på vatten. Såg även att den vart avställd sedan 08 så har nog mest stått dom senare åren.

[video=youtube;jKbPiAe0ULs]http://www.youtube.com/watch?v=jKbPiAe0ULs[/video]

Ett klipp där den går på vatten :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som jag skrev tidigare så blire klack till en Mach z 1000, ska vara gjord i aluminium eller dylikt :) men nu kanske fler räddas av ditt tips :)
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Fint bygge! Har en fråga dock, varför har du ingen bricka på bulten som sitter på "axeln" i magnapullen? Är ju tydligen vanligt att låsbrickan, som är av engånstyp, lossnar och då glider innehållet ut och kan paja statorn. Om du har en bricka under bultskallen så håller ju bulten fast allt. Det är väl hela poängen med den där "modden" av magnapullen? :)