Lynx Adventure 800 -05 får en andra chans.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Rastlös som man lätt blir den här årstiden innan snön kommit så bestämde jag mig för att köpa ett litet projekt som man kan pyssla med. Haft tre Polaris projekt förra vintern men alla utom en är nu såld som komplett fungerande skotrar, dock känner jag att den här Adventuren kommer jag behöva lite hjälp med för att få ihop.
Så därför tänkte jag att en projekttråd om detta är kanske inte så dumt då ni både får följa jobbet samt hjälpa mig med det :)

Köpte den i veckan här utan motor, utplockat elsystem och allmänt nedgången. Men istället 51mm matta, uppborrade förgasare, v-kittad sekundär, nerdrevad, sprickfritt chassi och fräsch i plaster och huv, gav 10 000:- för det här sen motorn ser ut att landa på runt 13 000:-

Om allt går som tänkt hämtar jag en komplett motor samt massa annat småplock från en Mxz 800 -01 på måndag som jag tänkt använda mig av. Största problem nu är hur jag ska få ihop den gamla motorn utan RER till mitt nya elsystem med RER.

Så har endel frågor kring detta :

Nån som byggt om till RER på liknade motor ? Går det överhuvudtaget ?
Isåfall hur mycket innanför magnapullen måste bytas ?
Passa zx pipa samt burk rätt ner i mitt chassi ?


Precis insläpad i garaget, här kommer den spendera ex antal timmar innan den får känna på snö igen.


Grisigt kan man lungt säga, silicon och tejp lite överallt så verkar vart ut på vattnet med.


Betydligt bättre efter avfettat två gånger.


Rev bort "allt" och tvättade samt kollade till tunnel osv.


Rent och härligt :) Även fått tillbaka elsystem, tank, dyna, plast runt styret, oljebehållare samt voltregulator.


Ett av mina problem, då dom plockat bort konsolen på styret för handtagsvärmare, rer och lyse så har dom löst det såhär.
Tänkte höra med Åf på måndag om dom kan ordna fram elschema så får det bli vippbrytare på plasten vid dess sen :)


Ihopplockad efter avslutat skift (05.10) Nymålat styre, riktade handtagsskydd, indragen el i både buk och huv, även lödd allt som var KLIPPT upp till lyse och mätare :weird:, thinner tvättade plaster osv :)

Kom gärna med kommentarer nu då samt om ni har svar på nån av mina frågor blir jag väldigt tacksam :amuse:
Så vad tror ni, kan det komma att bli en härlig allround maskin till vinter :) ? Nån som har erfarenhet av dessa maskiner ?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Äger en ranger mountain -04 och har för mig att det är mer eller mindre samma maskin :) tycker den funkar helt ok men nu har sambon fått ärva den då jag ville ha ngt nyare
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Stämmer bra, bytte namn till Adventure -05 vilket blev sista året med 800 tror ja !? Har även en Fusion -06 så blir kul att för första gången pröva något över 307 :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Var ut en sväng och tog tag i expansion, fästet till burken hade nämligen gått av.




Funktion före form, men vart i rostfritt iaf :)


Någon som vet vad fästet på burken hör till egentligen ??


Nån som direkt kan säga vad denna burk tillhör för skoter ? Fick med den men långt ifrån att den ska passa. Till salu med andra ord ;)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Vilket fäste menar du? :) kan gå ut o kolla på min om det sitter fast ngt på den
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Vilket fäste menar du? :) kan gå ut o kolla på min om det sitter fast ngt på den
Fästet på oljeburken som jag skruvade plattjärnet i. Kollat på brp nr men skiljer på en siffra, på min burk står de 054442.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
kan det vara tändspolen som ska sitta där? såg ut som det på min när ja slängde ett getöga lite snabbt.. :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
De kan kanske stämma, har inte någon just nu att pröva med. Finns de inget ställa man kan söka på art nr ? Står som sagt 054442 på konan mot pipan.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jo visst kan man sitta och leta efter brp nr på varje modell alla årsmodeller samt både skidoo och lynx bara inte haft ro än :amuse:

Var ut en sväng till ikväll här och satt tillbaka bränslepumpen, tryckte i nytt fett i framvagn, boggie samt drivaxeln. Sen vart de till och städa undan lite efter golvet då de ska bli oljebyte på bil imorgon.


Såg även över boggien i samma veva.


Vissa lager lät lite torr så lös med dom, sprätt bort tätningen, bort med gamla fettet, blås rent sen i med nytt hjullagerfett. Byter sällan ut lager i boggien längre så länge dom inte är glapp äre oftas bara dyngan och avsaknaden av fett som gör att dom låter slut.

Men nu blire sova då man ska upp och preparera skoterleder med grävaren imorgon :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jo har fått reda på de i efterhand här, får se om det ev blir en annan oljebehållare med helt fäste senare :)


Var ute på skoterleden och la ner några trummor samt plocka bort "lite" sten. Så mycket behändigare med trummor så man slipper broar som ruttnar bort.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Var ut ikväll och gick igenom förgasarna, uppborrade till 42mm invändigt av någon i östersund sägs de. 440 main 30 lågfart :nuts: Bestyckad med 17.5 lågfart original står de på brp.

Bara att se hur de lirar med icke ho motorn.


Inte mycket gods kvar där inte :bigsmile:



Hämta motor imorgon hoppas jag :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Motor införskaffad, visade sig dock att jag behöver en ny kolv utöver plastdrevet till olje/vattenpump som jag var medveten om. Hur vet man om de är original kolvar eller pirat ? Går de att se skillnad ?

Stort tack till henke_n92 här på forumet som hjälpt mig med rer bekymret, visade sig vara så enkelt som att skruva dit nyare stator, svänghjul samt triggerspolar så ska allt funka :)