Lynx Adventure 800 -05 får en andra chans.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sitter en bricka där vanligtvis men på bilden gängade jag bara in bulten så den satt där för bildens skull :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Mest kört men hämtare aluminiumklacken i fredags så ska monteras på adventuren i veckan :) Så tog in Rave 800an och började med den :D


Precis intagen för behandling ;)


Vore väl f*n om de inte håller nu.


Riktigt fäscha kolvar och cylindrar, förbränningen kan man heller inte klaga på :)


Rent och snyggt, vilken skillnad kan jag lova.


Klar för den här helgen, måste hämta insugsgummin till boyesen reedsen i veckan sen så :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nu har Adventuren vart med bra många mil och går som en dröm :bigsmile: Men.. var i blåsjön 7-10 februari här och då händer detta påväg hem sista dagen. Undrar då varför drivaxeln ska behöva gå av helt plötsligt ? Vet inte av att jag landat på något hårt eller så då det var riktigt mycket snö där vi åkte.



Drivaxel av samt sprucket hus.



Satt slirdrev i den till min förvåning, detta borde väl skona drivlinan endel ? Står slirdrev pall för 800cc samt 365x51 matta ? Drevningen var 21-46 i den nu vilket har funkat bra så ändrar inte den något.

Så det som måste bytas nu då är drivaxel, kedjehus inkl lager samt kedja. Fått tag i drivaxel samt kedja som det ser ut så har ni ett tomt kedjehus liggande så hojta till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Du har för mycket effekt:blink1:

En anledning till att drivaxlar går av brukar vara taskigt lager på variatorsidan.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hmm plocka bort en cylinder och åka 400cc kanske :hmmmm2:

Nedå, fick höra av 2stroke att det var ett servicemeddelande om just drivaxlarna runt den här årsmodellen. Tänkte passa på att byta till nonslip hjul nu när de rasade men så hade mattan min inte alla luckor öppna (nytt "inte alla hästar hemma" uttryck nästan)
Lagerna var bra förutom de i kedjehuset som fick lite stryk påväg hem med halv drivaxel.

Så förhoppningsvis får jag delarna i veckan här så den går till helgen ;)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nedå Summiten har några timmar garagetid innan den får känna på snö var däremot ut med Adventuren idag och så fort man fixat ett fel kommer nästa :wacko: Gick perfekt tills jag stannade och tankade fullt då han börja sura som fan på lägre varv och parkerade man inte uppför fick man dra bra innan han hoppa igång.

Blir att riva bort gasarna och se över nålventiler, när vi var i blåsjön så tömde jag flotörhuset på soppa så för att kunna köra resten av helgen rev jag soppapumpen och tog bort den långa fjädern inuti då den kärvade och inte öppnade riktigt. Gick perfekt hela dagen efter utan fjäder så varför ska den jävlas nu !?

Nån som vet om man verkligen behöver den här fjädern som funkar som backventil i soppapumpen ?




Bild från dagen som började med nysnö :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tänkte ta och uppdatera lite här då sista turen till blåsjön slutade med ett rasat vevstakslager så det blev till att riva motorn igen, men den här gången skulle den inte bara fixas utan även förbättras.

Så det som har blivit gjort är :

- Oljesmorda vevlager på mag sidan och förbättrad smörjning på dom inre lagren.
- Matchportat block och cylindrar, borttaget gjutskägg, kapad cylinderkjol, tillsnyggad avgasport och höjd runt 1mm (HO har ca 2mm högre)
- Oljepump borttagen
- Motorn ihopskruvad

Det som är kvar är tätning av chassit, och lite annan förberedning inför kommande äventyr :bigsmile:



Skaplig missmatch :tsk:



Hål borrade till båda lager + att inre lagret är bytt till ett öppet såklart



Hål även till dom inre lagren för bättre genomströmning



Hålen hamnade bra till och matchportad port



Cylinderkjol bakåtflyttad för bättre flöde



Gjutskägg gillar vi inte


Så nu står som sagt motorn färdig i garaget och väntar på att chassit ska tätas mm :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Var ut idag mellan regndropparna och tog bort dyna, slangade ur soppa och olja, drog upp framvagn, bytte huv mm. Fick ge mig där då det började ösregna vilket det gjort halva veckan typ :eek:hwell:





Ni som kört endel på vattnet, hur gör man med tanken ? Köra med original sen riva lös och tömma efter varje sänkning eller 5l dunk istället för tank ?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tyvärr har man haft alldeles för lite tid till skoter i sommar men for och prövade den en snabbsväng på vattnet iallefall :bigsmile:
Gick riktigt bra maskinellt, svårt att vad portningen gav men kändes väldigt stark i botten och tvekade aldrig trots mycket matta och vatten :)



 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jodå det gjorde den faktiskt :) Två dunkar bakom den tomma tanken + en på varje skida så flöt den också.

Var i sandslån jag prövade, nån mil utanför kramfors.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Legendarisk mark.
Henrik Lodin startade på samma ställe när han tog Europa och världsrekord i vattenkörning :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Så motorn rev ur än en gång efter vattenåkningen, mest för översikt och uppfräschning inför vintern :)

men... det ballade ur som vanligt haha :bigsmile: (lite boostIII fel då man bor för nära)

Setup inför vintern nu blir :

- Portat och plastat vevhus
- Portade avgas och vingportat med racelogic SuperStock mallar och höjda spolportar
- Topp med smalt squisch och 13.52 kompf
- AAEN singelpipa
- Boyesen reeds som tidigare
- TM42 förgasar som tidigare
- Ev känna hur den reagerar på flyttat tändläge

Och sist men inte minst ska variatorerna bestyckas om endel med hjälp av IamFredrik :)




Portat och plastat i hopp om att få tillbaka lite vevhuskomp och få lite flakare vinkel på spolport



"Försiktigt upptaget"



Betydlig bättre vinkel känns det som



Avgas blir mer fyrkantigt och höjs endel och vingport blir hutlöst större samt tas upp invändigt för bättre flöde



Upptaget så långt in mot cylinder man kommer åt



Spolportar upptagen till beskedligare mått



En spännade topp, tyckte t om boostIII som mätte upp och svarvade om förbränningsrummen då ett var skadat. Ska bara planas 0.3 så den hamnar på rätt kompförhållande 13.52 om benny räknat rätt :)