Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... vad skulle det finnas för anledning för någon att vara med i en lokal klubb och med sjunkande medlemsantal minskar intäkten även från skatten så det är lite som att skjuta sig i tån eller p....a i byxan, varmt och gott men sedan blir det kallt.
Jag tror inte att det skall vara medlemsantalet i en klubb som ska vara det avgörande, för hur stor del ledskötaren skall få från en "Led/SkoterAVGIFT.

Sedan så anser jag att det inte skall vara självklart att just snöskoterklubbarna ska få uppdraget till att sköta om ledunderhållet.
Det kan ju finnas en mängd andra aktörer som har bättre förutsättningar att utföra detta och kan göra det bättre och billigare
Men i dom flesta fallen så är det sannolikt så att det blir snöskoterklubbar som får uppdraget.

Visst så kan medlemsantalet i klubbar minska om den enda, elller största verksamhetsdelen var att jaga medel till, och utföra ledunderhåll.
Men samtidigt så frigörs det ju tid till all annan medlemsvård.
Om vi tittar på MC-sidan så finns det ju en mängd med MC-klubbar, och dom flesta sysslar faktiskt med allt annat än organiserad brottslighet.
Istället så jobbar dom med MC-träffar, myndighetskontakter, mm. mm.
Men vad som dock är gemensamt med alla MC-klubbar är att ingen sysslar med vägunderhåll !
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad finns det för allternativ när inte skoteråkarna betalar?????,eller vill hjälpa till.Jag tänker då inte hålla på med det här så länge till som det känns nu.Man undrar ibland om man är riktigt frisk som lägger ner så mycket tid på detta,både sommar som vinter.Känns som det enklaste vore bara lägga ner och åka med sin egen maskin och inte bry sig.En som tröttnat på parasiter efter leden.........
En bild som du delar med många klubbstyrelsefolk som jag pratat med !
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vad finns det för allternativ när inte skoteråkarna betalar?????,eller vill hjälpa till.Jag tänker då inte hålla på med det här så länge till som det känns nu.Man undrar ibland om man är riktigt frisk som lägger ner så mycket tid på detta,både sommar som vinter.Känns som det enklaste vore bara lägga ner och åka med sin egen maskin och inte bry sig.En som tröttnat på parasiter efter leden.........
Förstår dig helt och visst, man sladdar, röjer, jä*las, svär och ekipage efter epipage passerar och många av dessa är för snåla eller för korkade eller både ock för att betala en medlemsavgift och ännu mindre kunna tänka sig att hjälpa till någon gång. Det är ju faktiskt för bla. deras skull vi håller på

Problemet som jag ser det är hur man på ett vettigt sätt ska lösa detta

Fivilligt medlemsskap = klart bäst, om det fungerade

Kommunen tar ut en ledavgift (via fordonsregistret) som oavkortat går till klubbar inom kommunen, problemet med detta är väl att hitta ett enkelt kontrollsystem
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Exakt min tanke oxå, dessutom så är risken väldigt stor att en skoterskatt skulle "ätas upp" av administrativa kostnader
Avgift eller skatt är ju ibland en definitionsfråga men det är viktigt att den inte uppfattas som en skatt

Utan att veta säkert, så tror jag att det egentligen är en AVGIFT och inte en skatt, som "HEDBERG" menar.
Det är stor skillnad på en avgift och en skatt.
X2

Känns som det enklaste vore bara lägga ner och åka med sin egen maskin och inte bry sig....
Egentligen helt rätt, varför gör inte alla det nu på en gång, då skulle herrrar politiker få något att tänka på.
Gällivare blir intressant att följa men troligen blir det principer som styr och den verkliga (höga) kostnaden i kommunens sköte kan ju döljas.:bigsmile:


.Men vad som dock är gemensamt med alla MC-klubbar är att ingen sysslar med vägunderhåll !
:nod::nod:
Precis, de har en med allmänna medel finansierad infrastruktur att köra på och skoterleder av "transitmodell" bör tillhöra infrastrukturen också.

Frivilligt medlemsskap = klart bäst, om det fungerade

Kommunen tar ut en ledavgift (via fordonsregistret) som oavkortat går till klubbar inom kommunen, problemet med detta är väl att hitta ett enkelt kontrollsystem
:hmmmm:
Stig, eller någon annan med vetskap:
Ni som vart med i 20 år, varför kan det inte i kommunernas anvisningar/regler för skotertrafiken krävas medlemskap i skoterklubb samt förarbevis för att få nyttja allmänna leder och stråk inom kommunen?

Undantar man markägare och veteranskotrar på vettigt sätt skulle det ju bli mer rätt än fel.


Skulle det vara möjligt så vore ju en stor del av problemet och finansieringen löst och kanske t o m klubbarna skulle ha möjlighet att avlasta idealiteten med delvis köpta tjänster då medlemsantalet borde mer än fördubblas direkt.


Visst, man måste lösa detta med bemyndigande för kontroll och tillsyn men det bör gå, 20 h utbildning i juridik mm och botblock (medlemsblock 1:a året) i näven på de 6 största och hårigaste i klubben så;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Avgift eller skatt är ju ibland en definitionsfråga men det är viktigt att den inte uppfattas som en skatt
Det är en stor skillnad på en skatt och avgift.
En skatt går aldrig att "Öronmärka", den försvinner bara rakt ner i statens stora svarta hål.
En avgift går däremot att "Öronmärka" till vad den är avsedd för.

:hmmmm:
Stig, eller någon annan med vetskap:
Ni som vart med i 20 år, varför kan det inte i kommunernas anvisningar/regler för skotertrafiken krävas medlemskap i skoterklubb samt förarbevis för att få nyttja allmänna leder och stråk inom kommunen?
Det är väl fullt möjligt att en skoterklubb kan arrendera skoterlederna av t.ex. kommmunen i en tätort.
Då det för det mesta redan är skoterförbud, så kan klubben sedan bilda ett "Mini-Betalledområde" just där.
Då är det väl fullt möjligt att klubben då kan bestäma att medlemskap i klubben krävs för att få köra där. Ett medlemskap som kanske kostar 200:- för en privatperson och 200:-/skoter för ett uthyrningsföretag.
Gäster från andra kommuner kan man väl tänka sig får åka gratis, bara man visar upp ett medlemskap i sin "Hemmaklubb"

Men hur gör man när man ska stoppa en som inte har betalt förutsatt man inte själv är polis eller tullare ?
Hur gör man efter tex. 3 år när arrende kontraktet går ut, är det inte då risk att någon företagsam person "Vaknat" och ser sin utkomst i detta.
För vad jag förstått så får en kommun inte särbehandla någon förening eller person, alla har samma möjlighet att arrendera mark/leder, eller ... ?

Kanske att en kommun själv kan bilda ett "Betalledområde" enligt liknande modell.

Men samtidigt tycker jag att det känns som att som skoterklubb är ute i lite grumligt vatten, när man förespråkar om ett betalledområde, när man samtidigt jobbar för att motverka att dom bildas.:wacko:

Undantar man markägare och veteranskotrar på vettigt sätt skulle det ju bli mer rätt än fel.
Varför undanta någon markägare, alla nöter ju på leden.
Tycker istället att om man har en utkomst från t.ex. skogen och man använder snöskotern för detta, så ska man fä göra avdrag för avgiften i deklarationen. Men jag förstår fullt och fast dilemmat med en redan tjurig marägare som inte har någon utkomst från skogen, han lär inte bli mindre tjurig.
Men dom flesta markägare ser redan idag fördelen med en fin och bra underhållen skoterled över sina marker.
Till skillnad om motsatsen, ingen led alls och folk kör över allt istället.


Visst, man måste lösa detta med bemyndigande för kontroll och tillsyn men det bör gå, 20 h utbildning i juridik mm och botblock (medlemsblock 1:a året) i näven på de 6 största och hårigaste i klubben så;)
Det räcker ju inte med en kurs på 20 h för att kunna stoppa någon på lagligt sätt, efter t.ex. en skoterled.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är väl fullt möjligt att en skoterklubb kan arrendera skoterlederna av t.ex. kommmunen i en tätort.
Då det för det mesta redan är skoterförbud, så kan klubben sedan bilda ett "Mini-Betalledområde" just där.....
Men, behövs det arrende, om kommunen med utgångpunkt i 8-11 paragrafen i Terrängkörningsförordningen http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19780594.htm i sina riktlinjer skulle ställa krav på medlemsskap skulle inte klubben behöva arrendera med allt som därtill hör?


Gäster från andra kommuner kan man väl tänka sig får åka gratis, bara man visar upp ett medlemskap i sin "Hemmaklubb".
Självklart, ingen ide att jaga dessa, bättre att de finner bra och positiv service, väganvisningar osv

Men hur gör man när man ska stoppa en som inte har betalt förutsatt man inte själv är polis eller tullare ?.
Finns kravet i en kommunal reglering och stödd av LST är det ordningsmaktens sak, har de viljan att vara ute de dagar då skotertrafiken är omfattande slår de många flugor på en smäll.
En enkel empirisk test ( då sms kontroll var gratis) om man har tråkigt på "pimpelisen" är att ta regnummer på passerande skotrar visar att många kör avställt på "hemmaorten", fanns risken för upptäckt skulle många ställa på.

quote=Stig Larsson;255617]Kanske att en kommun själv kan bilda ett "Betalledområde" enligt liknande modell..[/quote]

Gud bevare konungen och fosterlandet men inte kommunal inblandning mer än runt regelverket

quote=Stig Larsson;255617]Varför undanta någon markägare, alla nöter ju på leden.
Men dom flesta markägare ser redan idag fördelen med en fin och bra underhållen skoterled över sina marker.
Till skillnad om motsatsen, ingen led alls och folk kör över allt istället.

.[/quote]

Den +bilden är viktig att lyfta fram i takt med att den "tjurige markägaren" blir färre och färre och byts ut efterhand arvsskiften avgör men oavsett det så måste man ge något för att få något.

Vilket epitet man än sätter på uttaget av pengar från skoterägaren så bör lokala markägare smörjas, de ska ju inte behöva söka ett medlemskort för att fara ut och hämta en julgran (om nu bevakningen fanns)

Veteranskotrar , kanske som i Canada, årsmodell 95 och äldre (dvs 15 år eller äldre) är ju också en självklarhet att vara undantagna så länge det är 30 år för bilar (sen att det principiellt fel att undanta föråldrad och miljöbelastande teknik är en annan sak)

quote=Stig Larsson;255617] Det räcker ju inte med en kurs på 20 h för att kunna stoppa någon på lagligt sätt, efter t.ex. en skoterled.[/quote]

Just därför ska man hålla detta till de som redan har en grundbehörighet och utöva kontrollen vid sidan av den ordinarie fart/nykterhetskontrollen som ju kan utökas mycket mer, tyvärr sitter det ju fast i arbetstidsregler mm.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fick denna länk i ett mail från en bekant skoterförare i Vermont.
http://www.snowmobile-ed.com/vt/index.htm
"This is our way to maintain safety on our trails", via länken kan man utbilda sig på ett pedagogiskt sätt mot förarbevis osv.

Finns faktiskt några tänkvärda delar i denna om egenansvar innan man ger sig ut, vilka pryttlar man bör ha med och hur man bör uppträda efter leder för den som är intresserad.

Faktiskt riktigt pedagogisk också för den delen
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ytterligare bidrag till tankar och slutsatser, i en debattartikel i Dagens Norrbottenskuriren
Finns här: http://www.kuriren.nu/debatt/artikel.aspx?articleid=5202679
I debattartikeln pekar några ur FP Kiruna föredömligt på brister dvs bl a avsaknad av tankar på skoter och skoterleder i regionala utvecklingsprogram .

Citat ur artikeln
"- Ordet skoter eller företeelsen skoteråkning eller skoterleder som infrastruktur åtgärd finns inte med"

Varför kan man fråga sig, är det inte våra skoterorganisationers uppgift att bevaka och aktivt påverka detta över HELA landet.


Man pekar också på sin syn på detta med skoterleder och verksamheten runt dem vilken enligt min uppfattning är rätt tänk :thumb:

Citat ur artikeln
"Detta är en infrastrukturåtgärd som kanske borde hanteras på olika nivåer i samhällsorganisationen på samma sätt som vägarna eller järnvägarna.
Då skulle finansiering, säkerhet och underhållsfrågor få en kontinuitet som är viktig ur de olika perspektiven; attraktiv livsmiljö, konkurrenskraftig entreprenörskap och god folkhälsa. "

Verkligen bra att de tar upp detta och lyckats få in den i en morgontidning då det är någonting som vi skoterentusiaster bör fundera över var och en för oss själva och sedan göra vår röst hörd på olika sätt.
_________________________________________________________
Trenden att hacka och se ned på skoteråkningen måste brytas, den kommer också att göra det i slutändan , se bara på synen på t ex skateboardåkare en gång i tiden, eller brädåkare osv, det är ju heller inte länge sedan Beatles och Rolling Stones pekades ut som ........,just det!
Idag är det tvärtom, allt detta är kult eller ett naturligt inslag i gatubild och skidbackar.

Med kontinuerliga bidrag och ställningstaganden från oss skoteråkare påverkas opinionen och processen går snabbare, för en sak är säker, utveckling och olika typer av modern "livsstilsåkning" med skoter och andra typer av motorfordon (recreational vehicles with or without engines)går inte att stoppa

Att betrakta leder som infrastruktur är ett sätt, då blir det naturligt att ta med detta i både samhällsplanering och utvecklingsprogram i olika nivåer lokalt och regionalt.

Den här är bra!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför kan man fråga sig, är det inte våra skoterorganisationers uppgift att bevaka och aktivt påverka detta över HELA landet.
Jag tror nog att det måste vara den lokala skoterklubben/arna som driver saken lokalt.
Skoterorganisationerna skall nog i första hand driva saken på riksplanet, mot regering, riksdag och övriga myndigheter


Citat ur artikeln
"Detta är en infrastrukturåtgärd som kanske borde hanteras på olika nivåer i samhällsorganisationen på samma sätt som vägarna eller järnvägarna.
Då skulle finansiering, säkerhet och underhållsfrågor få en kontinuitet som är viktig ur de olika perspektiven; attraktiv livsmiljö, konkurrenskraftig entreprenörskap och god folkhälsa. "
Låter ju precis som det är från just snofed som texten kommit.
Byt bara ut orden "kanske borde" till "Skall",då stämmer det exakt med dom krav snofed ställde bland annat på rikspolitikerna inför förra valet.

Verkligen bra att de tar upp detta och lyckats få in den i en morgontidning då det är någonting som vi skoterentusiaster bör fundera över var och en för oss själva och sedan göra vår röst hörd på olika sätt.
_________________________________________________________
Trenden att hacka och se ned på skoteråkningen måste brytas, den kommer också att göra det i slutändan , se bara på synen på t ex skateboardåkare en gång i tiden, eller brädåkare osv, det är ju heller inte länge sedan Beatles och Rolling Stones pekades ut som ........,just det!
Idag är det tvärtom, allt detta är kult eller ett naturligt inslag i gatubild och skidbackar.

Med kontinuerliga bidrag och ställningstaganden från oss skoteråkare påverkas opinionen och processen går snabbare, för en sak är säker, utveckling och olika typer av modern "livsstilsåkning" med skoter och andra typer av motorfordon (recreational vehicles with or without engines)går inte att stoppa

Att betrakta leder som infrastruktur är ett sätt, då blir det naturligt att ta med detta i både samhällsplanering och utvecklingsprogram i olika nivåer lokalt och regionalt.

Den här är bra!
Håller helt med, snöskotern har en framtid.

Men det är ju samtidigt detta som lokala klubbar skall jobba med.
Att jobba aktivt med leder och utflyktsmål, att skapa medlemsrabatter, eller sätta upp skyltar på lederna att man finns, att är ju också bra för att knyta till sig nya medlemar.
Men det är lika viktigt, om inte det viktigaste, att man jobbar lokalt med att skapa en opinoin mot nya skoterförbudsområden, belysa nödvändigheten med en fungerande lokal infrastruktur (skoterleder) mm.
Man är och upplevs av alla som en enkel och naturlig lokal länk, mellan skoteråkarna och myndigheterna. Då är man en viktig resurs för kommunen, när skoterfrågor skall lösas.

Syns man i lokal tidningar och massmedia med dessa budskap, så upplevs det som att man finns till för skoteråkaren, vilket egentligen borde räcka för att få till sig nya medlemar
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Syns man i lokal tidningar och massmedia med dessa budskap, så upplevs det som att man finns till för skoteråkaren, vilket egentligen borde räcka för att få till sig nya medlemar
Precis, och en hel del Wallenbergare också dvs se men inte synas i vissa fall utan verka!.

En annan sak som jag tror hämmar medlemsanslutningen är att många tror att om man går med i en klubb så läggs det på en massa måsten på den redan fyllda vardagen som många har.

Har diskuterat detta med ett antal kompisar som inte är med med då och då nyttjar lederna, de har synen att inte fn ska jag gå med där!, vid vidare bastudiskussion kryper det i alla fall fram att de är villiga att betala för att köra, t ex i form av "frivilligt bidrag" som en del klubbar har.

Kanske skulle tydliggöra detta på många håll och ha aktivt eller passivt medlemsskap, bra att få in pengar alltså.
Aktiva kan få förmånen att bränna några hundra liter bränsle i en 59:a och medans de passiva bara betalar ett par hundra , får ett klubbmärke att sätta på skotern och kan köra med gott samvete.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tror nog att det måste vara den lokala skoterklubben/arna som driver saken lokalt.
Skoterorganisationerna skall nog i första hand driva saken på riksplanet, mot regering, riksdag och övriga myndigheter
Visst men jag tror inte många lokala klubbar har den tid eller kunskap att tidigt vara med i dylika processer typ RUP och RTP utan stort stöd från huvudorganisationen.
Det är ju de som skall ha insikten hur de olika processerna fungerar i både näringsliv och politik och incitamenten kommer ju från nationellt håll, även landshövdingarna har ju en stor frihet men måste arbeta efter de årliga regleringsbreven.
Men , organisationerna kanske inte är insnöade som det verkar, de kanske har ett finger med i gryan både här och där så vi i slutändan kommer att se skoterleder betraktas som infrastruktur.
Hoppet är ju det sista som överger en!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Visst men jag tror inte många lokala klubbar har den tid eller kunskap att tidigt vara med i dylika processer typ RUP och RTP utan stort stöd från huvudorganisationen.
Det är ju de som skall ha insikten hur de olika processerna fungerar i både näringsliv och politik och incitamenten kommer ju från nationellt håll, även landshövdingarna har ju en stor frihet men måste arbeta efter de årliga regleringsbreven.
Men , organisationerna kanske inte är insnöade som det verkar, de kanske har ett finger med i gryan både här och där så vi i slutändan kommer att se skoterleder betraktas som infrastruktur.
Hoppet är ju det sista som överger en!
Jag tror att dom lokala klubbarna skall jobba underifrån, genom bearbeta kommunerna och lokalpolitiker, och att riksorganisationerna skall jobba mot myndigheter och politiker uppifrån på region- och riksplanet, för att alla tillsammans ska få en hållbar politik för snöskoteråkningen. Jag tror inte att riksorganisationerna har dom resurser som krävs för att verka ända ner på komunalnivå.

Varför så få känner till vad riksorganisationerna jobbar med, är nog för att det dels är lätt att försvinna i det övriga nyhetsbruset, samt att det är svårt att komma ut i rikspressen och tv, i samband med tex. snöskoterriksdagar och riksträffar. Som det är nu så är det för det mesta bara i lokaltidningarna man får utrymme. skulle man få utrymme i riksmedia är nog bara i samband med "Död och elände" som någon skoteråkare förorsakat.
Men i år så hördes det faktiskt ganska så mycket i lokalradion (Radio Norrbotten) om just snöskoterriksdagen.
I övrigt så blir man hänvisad till (det lilla) som skrivs i skotertidningar, samt att man måste leta på internet. Även vi medlemsklubbar i riksorganisationerna, kan säkert vara bättre på att sprida det info alla t.ex. får efter riksdagarna.

När våran klubb var med och arrangerade snöskoterriksdagen för några år sedan, så hade vi faktiskt planer på att filma riksdagen och sedan lägga ut dom olika "Blocken", så att alla nyfikna själva kunde klicka in sig på det man själv är intresserad av, för att själva se och lyssna på vad som sades om just detta. Men varken vi eller snofed har hade dom resurser som krävdes för att få till något sådant, men förhoppningsvis så är det någon klubb i framtiden som kanske kan fixa detta. För då tror jag att intresset kan öka bland skoterfolket till att engagera sig.
I dag så är det tyvärr bara en mycket snäv krets som känner till hur och vad som det jobbas med inom skoterorganisationerna.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tror att dom lokala klubbarna skall jobba underifrån, genom bearbeta kommunerna och lokalpolitiker, och att riksorganisationerna skall jobba mot myndigheter och politiker uppifrån på region- och riksplanet,


I dag så är det tyvärr bara en mycket snäv krets som känner till hur och vad som det jobbas med inom skoterorganisationerna.
Att det är en snäv krets märks, för att få en sammanfattande bild måste man botanisera bland en mängd hemsidor och inte ens då blir det vettigt.

Aktivitet, och öppenhet anser jag vi kan kräva av dem, inte bara då man håller skoterriksdag på något hotell nära en flygplats istället för någonstans i skotereldoradona som ju finns i de olika skoterlänen och då skulle de verkligen synas, frågan är om de vill?.

Här har de en stor brist att åtgärda, i dagens samhälle är information viktig, inte ständigt och jämt men när i vårt fall skoteråkaren eller våra belackare vill ha information så skall den vara aktuell, heltäckande och enkelt tillgänglig från en och samma webplats

Arbetar de efter en långtidsplan om 5 år vilket inte är orimligt så bör i alla fall en populärversion av denna finnas tillgänglig om någon en regning sommardag vill ta reda på läget.
Enda formen av offentlig långtidsplan jag sett tillgänglig är Nationella skoterrådets som dessutom omformas till en årlig handlingplan, bra sätt att jobba men organisationerna är väl inte bara lakejer och sällskap i bastun där, de bör ju ha egna planer att arbeta efter.


Lobbying och påverkan lokalt, regionalt och nationellt:
Lokalt handlar det nog i de flesta fall om "doers" vilka kämpar med ledunderhåll och annat praktiskt, säkerligen finns det en och annan som iom sitt arbete har möjlighet att påverka men det går ju inte heller att sitta på 2 stolar för tydligt.

Visst är det så att Riksorganisationerna skall jobba på region och riksplan, lobbar och remissvarar man på regionsnivå så ramlar det nedåt på det lokala planet och då kan man i ett tidigt skede vara ett gott stöd till dem på lokal nivå.

Men, att det är så bör väl gå att utläsa ur SNOFEDS årsberättelser där det i stort bör framgå vad man gjort under året och där arbetet på regional nivå i skoterlänen bör vara av tillräcklig tyngd för att redovisas.

Okej i en ekonomisk/ideell förening som "Nya Snofed" är har vi tyvärr inte samma insyn i som ett AB men styrelse och ägarna dvs skoterklubbarna har tillgång till dessa årsberättelser för de är ju inte bara till för den "snäva" kretsen
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Aktivitet, och öppenhet anser jag vi kan kräva av dem, inte bara då man håller skoterriksdag på något hotell nära en flygplats istället för någonstans i skotereldoradona som ju finns i de olika skoterlänen och då skulle de verkligen synas, frågan är om de vill?.
Vilka "De" vill inte synas :hmmmm:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vilka "De" vill inte synas :hmmmm:
Visst, en utmanande frågeställning, även om jag personligen tycker det är trist att Snofed för några år sedan delades upp/det skapades en till organisation samt att Freeriders bildades förra året så anser jag att Berndtson har mer rätt än fel då han menar att t ex en skoterriksdag skall hållas som ett "event in the middle of "Skotereldorado någonstans.

Sen finns det många andra sätt att synas, forum likt detta är ett och skulle nog må gott om "medelåldern" höjdes en aning.

Det jag menar är, att för att få respons för vad som görs och arbetas fram under året så måste processerna vara så transparanta som möjligt och man måste ut och möta den "nya "generationens skoteråkare på deras arenor.
De behöver inte arbeta för mig eller troligen inte dig heller, vi kommer i vår livstid att köra skoter när vi vill och vart vi vill men de måste få med sig de yngre på ett eller annat sätt och då måste de synas för dem också.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Visst så är det ett bra förslag att man förlägger en skoterriksdag mitt ute i ett skoterldorado någonstans.
Men viktigt är att det inte är så långt från en flygplats om man även skall lyckas få dit några "tunga" rikspolitiker.

Men en annan sak som också togs upp på årsmötet, var att försöka få till en typ "Webcam-riksdag", som gör att man kan träffas på en mängd olika platser runt om i Sverige, för att följa och deltaga riksdagen närmare hemifrån. Då kanske fler kan ha möjlighet att ställa sin "Egen lilla fråga" direkt till någon deltagande politiker eller myndighet.

Och det ena av dessa 2 föreslag utesluter ju inte det andra, så varför inte bägge ?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Och det ena av dessa 2 föreslag utesluter ju inte det andra, så varför inte bägge ?
Absolut inte utan det är ju något som ska genomföras, helt rätt och modern anda, gäller bara att se till att agendan är intressant för så bred målgrupp som möjligt.
T ex genom att mixa teori och praktik på ett smakfullt sätt och ja några dragplåster som fånger den nya generationen typ Askers o bamsegrills projekt i detta forum, där kan man snacka om intresse från många håll.

Skulle detta med medlemskap i skoterklubb (passivt/aktivt), ledavgifter, "code of conduct" på skoter osv fånga samma breda intressegrupper under längre tid skulle mycket vara vunnet.

Tyvärr är det som du nämnt tidigare i denna tråd få som engagerar sig just nu , det som kommer att hända när vi väl står inför fakta med mer eller mindre tvingande avgifter av olika slag är att det blir en massiv opinion om/när det inkräktar på friheten vi har idag.
Då kommer det också att vara lättare för olika typer av intressegrupper att bryta sig ut.

En helt annan sak, jag har tidigare eftersökt om det i Sverige finns någon uppfattnign vad det kostar per km skoterled årligen för att hålla dem i bra skick alla dagar på säsongen.

Finns det några sådana uppskattningar eller fakta någonstans?

Då jag brúkar roa mig med lite kalkyler så ser man ganska snabbt att det inte blir billigt per km i alla fall, räknar man dessutom in ideella krafter så blir det fort vacker slant, okej, inte mot nivån Ontario har på ca 500 Cad (3500 SEK)per km men ändock.

En normal skoterklubb med säg 50 mil led, kostnad per ledkm på säg 2000 kr blir ju 1,5 mille, finns det 4 000 skotrar i en kommun så kanske 2 000 nyttjas/är reggade, vid en avgift sjunker detta så 1 500 000 kanske delas på 1 400 maskiner dvs då är vi fort på tusenlappen initialt.

Det kommer att ta tid att få folk att acceptera och betala kostnaderna som ju också kan öka ännu mer för betalar vi så skall lederna vara tip top varje dag hela säsongen och det i sig blir kostnadsdrivande.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En helt annan sak, jag har tidigare eftersökt om det i Sverige finns någon uppfattnign vad det kostar per km skoterled årligen för att hålla dem i bra skick alla dagar på säsongen.

Finns det några sådana uppskattningar eller fakta någonstans?

.
Jag har läst det någonstans, men minns varken summor eller vart det var jag läste det.
Men jag tror att det är svårt, om inte säga omöjligt att ta fram en sådan kostnad som är relevant och passar in överallt.



För det är ju så många olika variabler som spelar in. Några är ju bland annat :
  • Längd på säsong.
  • Snömängd
  • Trafikintensitet.
  • Ledskick (barmark)
  • Typ av led, myrar, sjöar, skogsmark, fjällterräng etc.
  • Utrustning.
  • Och inte minst ambitionsnivå !
Men våran klubb har 37 mil skoterled.
På dessa mil körde vi ifjol med 2 snöskotrar upp bensin för 45 000:-
Med pistmaskin och bandvagn körde vi upp diesel för 20 000:-
Sedan tillkommer Underhåll och Värdeminskning dessa maskiner och sladdar. Grovt och lågt räknat ca. 70 000:-.
Så vi blåste väl iväg ca. 135 000:- på 370 km. leder !
Vilket är 365:-/km

Observera att vi även hade 2 bidraganställda i 4 mån.
Detta kostade ju inte klubben någonting, men ändock en kostnad som nog bör räknas in, samt allt frivilligt arbete utöver detta, så lågt räknat kan man nog lägga till 250 000:- till i nerlagt arbete.
Då är vi plötsligt uppe i ytterliggare 675:-/km

Så 1 040:-/km = 10 400:-/mil = ca. 385 000:- totalt, har våran klubb varit med och bränt på lederna, vilket iofs känns skönt, då dessa pengar annars kanske gått till något "Kulturhus" eller liknande.

Till detta så ska man även räkna in värdet av att vi sköter om och ser till en skoterstuga (vedanskaffning) och 7 vindskydd ute efter lederna.

Till detta sedan all övrig verksamhet en skoterklubb jobbar med, men det har ju mindre med själva ledunderhållet att göra.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Så 1 040:-/km
Inte orimligt exkluderat ideellt arbete, ideellt tillhandhållen materiel osv men då är avskrivningarna låga/över lång tid och t ex verkstadsarbete vid rep, sladdbyggnation osv lågt värderat.

Värderar man ideellt arbete rätt, prissätter barmarksarbete som röjning, stubbrytning osv enligt skogstariff per ha, har marknadsmässiga avskrivningar och repkostnader mm blir det dyrare.

Skillnaden kust/inland är nog liten, inlandet kräver stubb och stenbrytning och liten röjningsinsats sett över en 10 års period, kusten å andra sidan kräver på många platser röjning varje eller vartannat år om ambitionen är hög vilket den bör vara.
Sett över längre period blir det ungefär lika, fjällregionen är billigare förutom momentant över sport, påsk o ev 1:a maj och då främst i närheten av turistanläggningarna.

Då man inte vet får man anta och summerat skulle nog inkludering av punkter som ovan och säkert några fler också innebära en km kostnad på upp mot 3000 kr eller mer per km om ambitionen ska vara hög och man ska sköta underhållet med modern , effektiv materiel.

Kostnadsförhållanden borde vid hög ambitionsnivå ligga på 30-35 % bränsleandel (ni hade 16%), 30% personal och resten fördelat på rep och underhåll, avskrivningar osv samt i slutändan en marginal på 8-10 % för framtiden.

Skulle tro om man räknar om OFSC:s kostnader blir det ungefär samma förhållanden och de har ju inte bara autostrador av E 4 modell utan också en hel del leder likt våra snirklande mellan olika skogsvägar, sjö o myrsystem osv.

Snabb jämförelse på bränsleförbrukning enbart
OFSC 30 l/ledkm<> Arvidsjaur 15l/ledkm (då räknade jag att ni betalat 12kr/l i snitt)

Vid en hög ambitions/kvalitetsnivå räkna med 25 l/ledkm, enbart bränslet skulle då bli 300 kr istället för 175 kr per led km.

Sedan kan man fortsätta med övriga kostnadsdrivande faktorer på samma sätt.

Citat:
"OFSC snowmobilers often wonder where their
permit dollars go. According to operations reports
filed by OFSC clubs for 2008/09, clubs logged
102,394 hours of grooming last winter, using 339
industrial groomers with a fleet value of about $22
million. The amount of fuel used was 1.2 million
litres – a big cost that balloons even more when
other expenses like insurance, maintenance, repairs,
trail prep and repairs, and wages are added on.
With all operating costs factored in, including
the value of volunteer contributions, the average
investment to open and operate OFSC Prescribed


Snowmobile Trails is
$496 per kilometre, per year.

Multiply that by the OFSC’s 39,742 kilometres
of trails and the annual operating tally was


almost

$20 million last winter alone!"



 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skillnaden kust/inland är nog liten, inlandet kräver stubb och stenbrytning och liten röjningsinsats sett över en 10 års period, kusten å andra sidan kräver på många platser röjning varje eller vartannat år om ambitionen är hög vilket den bör vara.
Sett över längre period blir det ungefär lika, fjällregionen är billigare förutom momentant över sport, påsk o ev 1:a maj och då främst i närheten av turistanläggningarna.
Skillnaden mellan kust/inland är nog ingen egentligen, vad det gäller "Tillverkning" skoterled. För det finns ju även stubbar och stenar vid kusten, ett av Sveriges stenigaste marker är kanske just Höga kusten.
Och det finns ju även sandhedar på i kust och inland.
Däremot är väl fjällen lite speciella. Där finns det inte kanske så mycket stubbar, men i regel enormt med sten. samtidigt som det kan vara svårt att få tillstånd att gå in med grävmaskiner för att fixa till grunden för lederna.

Att längden på Sverige, har betydelse på längden av säsongen är nog ingen som kan påstå annat.
Dom två ytterligheterna är kanske Kiruna och Älvkarleby, kan tänka mig att säsongen i bägge ändarna är minst 2 månader längre i Kiruna, samtidigt som det finns så mycket fler skotrar i Kiruna, vilket antagligen gör att underhållsbehovet också är större i Kiruna
 
Last edited: