Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Detta är ju något som kommmer allt mer, det är ju stora kostnader i att, som på en del ställen konstbespruta snö och annlägga spår med pistmaskiner.http://norran.se/nyheter/nara/orter/fritidsnamnden/article360001.ece
Blir intressant att se hur det går, då den första som inte betalt sin spåravgift och vägrar betala en eventuell straffavgift, och istället går vidare juridiskt.
Tror att det blir svårt att sätta dit en skidåkare att röra sig fritt i naturen, för denna intressegrupp kan ju, till skillnad från oss skoteråkare, med allemannsrätten i ryggen, hävda att den sedvanerätten gör det möjligt.
Men länstyrelsen kan väl vad jag förstått, besluta om "Beträdandeförbud" för allmänheten på vissa områden, men då måste det väl vara synnerliga skäl, typ Häckningsplatser, hemliga militära annläggningar osv.
Men saken lär ju till slut hamna hos regeringsrätten (Eller vad det nu heter) om nu någon går vidare.

Det verkar tyvärr vara betydligt enklare att göra ett "Betalledområde" för snöskotrar, för då är det ju bara för länstyrelsen att göra området till ett skoterförbudsområde, där man bara får köra på leder, då är det klappat och klart.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
här i kiruna så ska de sparas in pengar nu..vilket drabbar oss skoteråkare ganska hårt..de verkar ligga mkt pengar i de där med hålla leder fina och fräscha..detta kommer resultera till att vi kommer få köra på kratrar i vinter då lederna inte kommer att pistas nånting..
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Är det bara i vår klubb som medlemsavgifter räcker mer än gott och väl till bensin, service och inköp av maskiner och sladdning av skoterled? Sen har vi händiga killar som fixar grejena mycket själv men i stora hela.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Är det bara i vår klubb som medlemsavgifter räcker mer än gott och väl till bensin, service och inköp av maskiner och sladdning av skoterled? Sen har vi händiga killar som fixar grejena mycket själv men i stora hela.


Finns fler klubbar pengarna räcker till....bara ett stenkast österut;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det bara i vår klubb som medlemsavgifter räcker mer än gott och väl till bensin, service och inköp av maskiner och sladdning av skoterled? Sen har vi händiga killar som fixar grejena mycket själv men i stora hela.
Lite Off-topic från själva ämnet:
Givetvis så är grunden till all skoterklubbsverksamhet frivilligt och framförallt oavlönat arbete. Men skoterklubbarna runt om i Sverige har så otroligt olika förutsättningar för att bedriva sin verksamhet.

En del klubbar är så lyckligt lottade att man kan stå för kostnaderna som detta idiella arbete drabbar den enskilde, samt att man har medlemmar som har olika praktiska och teoretiska kunskaper att bidra med.

På orter med många skoteråkande ortsbor, men med just ingen skoterturism, brukar i regel inte heller få några större resurser från kommun och näringsliv, fastän man har idiellt byggt upp ett fint lednät. Då räcker inte enbart medlemsavgifter så långt, trots en stor uppslutning till den lokala klubben, när ett lednät på kanske 30 mil och som trafikeras hårt måste prepareras minst 1 gång/veckan.
En del andra klubbar på framför allt mindre orter, med ringa skotertrafik, behöver ju följdaktligen inte så mycket resurser för att upprätthålla en acceptabel ledstandard.

I andra kommuner har näringsliv och kommun sett potentialen i skoterturismen och vill satsa på denna näring och skjuter därför till resurser för att kunna skapa möjligheter för denna nya näringsgren. Resurserna behöver nödvöndigtvis inte heller bara vara kapital alltid, det kan ju också vara lån av skotrar och maskiner av olika slag, gratis bränsle osv.

Och i dom kommuner som redan har en betydande skoterturism så har näringslivet och kommun insett betydelsen av en fungerande skoterklubb, för att på billigaste möjligaste vis få till släta skoterleder. Och skjuter därför till nödvändiga resurser.
Eller så har man skapat betalledområden för att styra skoteråkarna till lederna så att man kan tvinga av varenda skoteråkare en ledavgift, som går till ledunderhållet.

Men för att återgå till själva ämnet så tycker då jag att det är bra för oss skoteråkare att även skidåkare får upp ögona för att det inte bjuds på några "Gratis luncher" från kommunerna om man inte själv kan vara med och finasiera spåren med framförallt eget idellt arbete. som det nu är så är det bara valla som är kostnaden, när man väl skaffat sig skidor och övrig utrustning, sedan så har man även telefon nummret till ansvarig spårhållare hos kommunen, så att man kan ringa och klaga när spåren inte är fixade efter exempelvis ett snöfall. Men visst så vore det bra att det fanns resurser till att hålla båda skid- och skoterspår välpreparerade helt gratis att använda för alla, men denna tid kommer då inte jag att få uppleva.

För några år sedan så fixade vi till lederna runt samhället med grävmaskiner, hjullastare osv, för att dölja dom markskador som detta förorsakade, så tiggde vi "Brunnen bark" av sågverken, för att täcka lederna med, vilket gjorde att dom såg ut som kommunens övriga barkspår. Då var det en del (icke skoteråkare) som klagade hos kommunen på det vannsinniga i att kommunen var ut och barkade skoterleder !
Men grejen var att kommunen inte hade ett enda finger med i detta, utan det var skoterklubben och näringslivet som fixade till det tillsammans.
då var det en del skidåkare som började inse att "Söte brödsdagarna" började se sitt slut...
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Det verka vara många som vill ha fina leder att åka på, men det får F¤N inte kosta något. Det är lite av ett problem här nere hos oss iaf. Finns trots allt väldigt många skotrar här nere men väldigt få medlemmar i de lokala klubbarna. När man påtalar vikten av att vara med och bidra ekonomisk säger en del: Jag kan betala när lederna blir bra. Ganska idiotiskt tänkt, men det är ett faktum att folk inte tänker längre än så.
Många klubbar sliter ideelt med att vårda lederna bäst de kan med de små medel de har, medan en massa nötter kör sönder lederna och därefter klagar att de är så dåliga. Men det är på tok för dyrt att betala 200kr i årsavgift till den lokala klubben.
Ibland kan man fundera hur folk tänker.

En liten tanke jag har är att det borde vara lite som bilskatt på skotrar med en obligatorisk ledavgift på säg 500kr/år som går oavkortat till skoterklubbarna.
Skulle nog räcka väldigt långt, längre än man tror.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
En liten tanke jag har är att det borde vara lite som bilskatt på skotrar med en obligatorisk ledavgift på säg 500kr/år som går oavkortat till skoterklubbarna.
Skulle nog räcka väldigt långt, längre än man tror.

Skulle inte räcka med 500:- på långa vägar.....för är det en obligatorisk avgift måste lederna va bra, då räcker det inte längre med idellt arbete.

Däremot så måste nog skoterklubbarna försöka göra mer reklam om sig, för naturligtvis ska vara medlem i den klubb som har hand om dom leder man använder sig mest av.(jag vet att inte alla tycker så, men det är lite av klubbens uppgift att få andra att fatta att det är för ens egen skull man är medlem)
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Jag skulle med lätthet betala 1000 per skoter (som inte är veteran eller arbetsmaskin) för att få åka fritt på leder överallt. På någorlunda leder, behöver inte vara super klass som tex åre och funäs på lederna men iaf uppmärkta och pistade senaste veckan...
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Skulle inte räcka med 500:- på långa vägar.....för är det en obligatorisk avgift måste lederna va bra, då räcker det inte längre med idellt arbete.

Däremot så måste nog skoterklubbarna försöka göra mer reklam om sig, för naturligtvis ska vara medlem i den klubb som har hand om dom leder man använder sig mest av.(jag vet att inte alla tycker så, men det är lite av klubbens uppgift att få andra att fatta att det är för ens egen skull man är medlem)
Nä kanske inte, men vart tog de gigantiska summorna i bidrag från EU vägen som delades ut för något år sedan? De togs väl till något kulturprojekt istället säkert.

Men låt säga att alla som brukar lederna är med i sin lokala klubb och är beredd att betala 500kr i årsavgift samt en obligatorisk avgift på 1000kr då som du säger. <Då borde det knappast vara några probs att hålla efter lederna.

Sen håller jag med dig till fullo att klubbarna är alldeles för anonyma. Borde synas mer även i Svenssonmedia och kanske ordna någon aktivitetsdag med prova på samt lite mer info om hur de jobbar. Kanske synas mer vid andra evenemang och tävlingar t ex. Men där har vi ju tyvärr den biten att det redan saknas kapital pga den onda cirkel som jag syftade på i det tidigare inlägget.

Det är synd bara att det ska vara så svårt att få folk lite engagerade. Många går och köper relativt dyra skotrar med tillhörande utrustning, men kan absolut inte ens bemöda sig att stödja en lokal klubb.
Så hur gör man för att få dessa individer intresserade tro? De som bara tycker att allt bara ska finnas där utan att behöva hjälpa till. Det är lite av ett allmänt problem i dagens samhälle känns det som. Man ska bara ha av kakan men vägrar att ge något själv.

Fan det blir mycket text, men det är skönt att skriva av sig lite när man är frustrerad. Funderar faktiskt på att skriva en insändare i den lokala tidningen. Kanske får någon att få upp ögonen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sen håller jag med dig till fullo att klubbarna är alldeles för anonyma. Borde synas mer även i Svenssonmedia och kanske ordna någon aktivitetsdag med prova på samt lite mer info om hur de jobbar. Kanske synas mer vid andra evenemang och tävlingar t ex. Men där har vi ju tyvärr den biten att det redan saknas kapital pga den onda cirkel som jag syftade på i det tidigare inlägget.
Det är synd bara att det ska vara så svårt att få folk lite engagerade.
Du är inne på rätt linje här, men jag tror inte att det är brist på kapital som är orsaken till varför många skoterklubbar är så anonyma.
Utan jag misstänker att det är tidsbrist som är största orsaken.
Dom personer som engagerar sig i klubbarbeten, har i regel också ett jobb att sköta vid sidan av, eller rättare sagt, sköta om klubbarbetet vid sidan av ordinarie jobb. Och klubbarbetet kan vara alltifrån att fixa en bro till att vara ute och sladda skoterleder.
+ att även en massa andra "Måsten" där hemma som ska göras på fritiden, efter jobbet. Därför behövs det fler som kan hjälpa till.
Det är ibland folk som lovar att ställa upp, bara man ringer. Men när man ringer och behöver hjälp, så har i regel katten blivit sjuk, eller så finns det andra liknande orsaker varför det inte går att ställa upp.

Många går och köper relativt dyra skotrar med tillhörande utrustning, men kan absolut inte ens bemöda sig att stödja en lokal klubb.
Så hur gör man för att få dessa individer intresserade tro? De som bara tycker att allt bara ska finnas där utan att behöva hjälpa till. Det är lite av ett allmänt problem i dagens samhälle känns det som. Man ska bara ha av kakan men vägrar att ge något själv.
Håller med dig, vi lever i ett samhälle där egoistiskt tänkande sprider ut sig allt mer.

Funderar faktiskt på att skriva en insändare i den lokala tidningen. Kanske får någon att få upp ögonen.
Är du inte redan engagerad i din klubbs styrelsearbete, så ta kontakt med din klubb och erbjud dig att hjälpa till med ditan och datan. Dom tar emot dig med öppna armar, var så säker.
Det behövs att folk skriver insändare, påverkar politiker, visar upp föreningens verksamhet och samhällsnyttan man gör.
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Vi har vägskatt och jag vill väl inte påstå att vägarna är bra så den regeln existerar inte.
Det är väl aningens dyrare att underhålla ett vägnät kontra skoterleder. Jag menar, det snöar ju knappast ner asfalt som sedan bara är att platta till ;-) Krävs ju lite mer förarbete om man säger så. Ursäkta, men kunde inte låta bli med lite ironi :)
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Är du inte redan engagerad i din klubbs styrelsearbete, så ta kontakt med din klubb och erbjud dig att hjälpa till med ditan och datan. Dom tar emot dig med öppna armar, var så säker.
Det behövs att folk skriver insändare, påverkar politiker, visar upp föreningens verksamhet och samhällsnyttan man gör.
Jag har precis börjat engagera mig igen då jag varit borta från skoteråkandet i snart 10år. Har rullat runt på 2hjul ett tag och kan säga att uppslutningen i de kretsarna är betydligt bättre än i skoterkretsarna.

Men så gick jag precis och köpte mig en skoter nu när äldsta grabben börjar bli så stor att han kan åka med. Samt att jag har saknat skoteråkandet bra mycket.
Men så börjar man prata med kolleger och annat folk som kör skoter och det har inte hänt ett skit i inställning hos folk på dessa år trots att skoteråkandet har ökat markant de senaste åren.

Så då tänkte jag att jag ska då dra mitt strå till stacken och göra det jag kan och har tid med. Därför tänkte jag ta tag i mediabiten, då jag tycker det är rätt kul och kan formulera mig hyffsat. Sen ska jag självklart ut i lederna och hjälpa till med.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag har precis börjat engagera mig igen då jag varit borta från skoteråkandet i snart 10år. Har rullat runt på 2hjul ett tag och kan säga att uppslutningen i de kretsarna är betydligt bättre än i skoterkretsarna.

Men så gick jag precis och köpte mig en skoter nu när äldsta grabben börjar bli så stor att han kan åka med. Samt att jag har saknat skoteråkandet bra mycket.
Men så börjar man prata med kolleger och annat folk som kör skoter och det har inte hänt ett skit i inställning hos folk på dessa år trots att skoteråkandet har ökat markant de senaste åren.

Så då tänkte jag att jag ska då dra mitt strå till stacken och göra det jag kan och har tid med. Därför tänkte jag ta tag i mediabiten, då jag tycker det är rätt kul och kan formulera mig hyffsat. Sen ska jag självklart ut i lederna och hjälpa till med.
Snyggt !
Du blir en fin tillgång för eran klubb, lycka till :ciao:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skidavgifterna kan tas ut

MORA
Länsrätten har inte bifallit Arne Petterssons begäran om verkställighetsförbud för skidavgifter i Hemusterrängen i avvaktan på att hans överklagan behandlats.

Läs mer på http://www.dt.se/nyheter/mora/article518529.ece
Men det intressanta vore ju om någon som eventuellt åkte fast, och blir bötfälld, driver saken vidare. Och då till högre instanser.
Allemannsrätten kan man ju inte åsidosätta, när det gäller att "Per fot" röra sig fritt i terrängen.
Länstyrelsen kan dock besluta om beträdandeförbud, på t.ex. fågelhäckningsplatser, militära installationer osv.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Detta med ledavgifter kom ju upp under sistlidna helgs "skoterriksdag" och har under ett par dagar behandlats i några olika artiklar av Norrbottenstidningarna.

Till att börja med vill jag säga att jag är för ledavgifter då jag är övertygad om att det är den framtid vi gemensamt måste följa för att skapa en mer värdebeständig och mindre debatterad skotertrafik, dessutom uppnå vettiga ekonomiska ramar för klubbar och organisationer.

Visst, jag håller med att skall vi betala mer i ena änden (av nettoinkomsten )skall vi betala mindre i den andra (skatt på bruttoinkomsten) men pro och con runt det går ju inte att reda ut utan oändlig politikdiskussion så den bör vi lämna därhän så länge:nono:

Dessutom så borde det ge bättre leder, både kör och säkerhetsmässigt att under en och samma "hatt" tydliggöra ansvar och begränsningar, kanske rent av klassificera underhållsbehovet av skoterleder i en skala typ VV har för våra allmänna vägar:hmmmm2:

SNOFED står bakom detta givetvis men det jag anser saknas i de artiklar jag sett där man tittar på organisationer i bl a Canada som förebild är att de inte bara vänder sig till skoteråkarna utan till alla ledutnyttjare.

Eastern Ontario Trails Alliance (EOTA) som nämnts som förebild vänder sig ju till all typ av turist/rekreations verksamhet och är en sammanslutning mot kommersiell bakgrund för att vidmakthålla och utveckla naturnära rekreationsmöjligheter för alla dvs 4 hjulingar, skotrar, cyklister, vandrare, ryttare osv.

Det jag anser måste lyftas fram är att inte bara snöskotern skall hängas ut som orsak till att en satsning på leder behövs utan turist/rekreations näringen som helhet gynnas av detta, följdaktligen är det viktigt att dessa redan nu är med aktivt.

Rätt upplagt enligt de förebilder som finns i Nordamerika är alla vinnare på detta men då bör alla också vara med och betala.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Detta med ledavgifter kom ju upp under sistlidna helgs "skoterriksdag" och har under ett par dagar behandlats i några olika artiklar av Norrbottenstidningarna.

Till att börja med vill jag säga att jag är för ledavgifter då jag är övertygad om att det är den framtid vi gemensamt måste följa för att skapa en mer värdebeständig och mindre debatterad skotertrafik, dessutom uppnå vettiga ekonomiska ramar för klubbar och organisationer ...
Håller med dig i allt du skriver här.

Intressant att man från VÄSEK säger sig ha prejdukat, på dömda skoteråkare som inte ha betalt ledavgiften, när dom kört på leder utanför skoterförbudsområden, men som ingår i betalledsområdet.

Men vad jag ännu inte riktigt har förstått riktigt, är ju hur man ändå löser det juridiska, alltså kontrollen av skoteråkare som vägrar stanna på tecken av "Spårpatruller".
För vad jag förstått så har man väl som skoteråkare ingen skyldighet att stanna om man blir stoppad på t.ex skoterled, annat än av Polis, Tull och Naturbevakare :confused:

Så om det ska bli en massa spårpatruller som är ute och kontrollerar skoteråkarna, så måste det väl egentligen till en lagändring, så att dessa även har en polisiär befogenhet, för att kunna "Tvinga" skoteråkarna att stanna.

Sedan så måste det väl gå bort en massa pengar i "Onödan" för att ha en massa skotrar och folk ute på lederna som har till uppgift att kolla om skotrarna har "Behörighet" att köra på lederna :confused:
Visst måste det finnas en viss "Kontrollapparat", men kanske att detta kunde skötas av redan ovan nämnda yrkesgrupper. Förutsatt att dom får något mer resurser, vilket jag ändå kan tro vara billigare, än att ha speciella "Spårpatruller" ute på lederna
Känns som att man då får mer "Pang för pengarna", som militären brukar säga.

Om det med spår- eller skoteravgift, på lång sikt ska bli hållbart, så tror jag att det måste ändå vara rikstäckande, med enhetliga regler och inbetalningssystem.

Men visst, man måste ju börja någonstans, så det är ju ändå ett lovvärt initativ som man kör i Västjämtland, då man försöker att få till ett fungerande betalledsområde, utan att för den delen införa ett skoterförbudsområde, för att tvinga skotrarna till att färdas enbart på led.