Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kanske ska förtydliga, att jag ogillar tanken på en subventionerad skotertrafik betyder inte att jag sympatiserar med tobleronehandlande eller annat onödigt..
:peace:Förstod väl det.
:hmmmm2:
Annars är det en knivsudd att balansera på precis som Stig noterat, motverkas klubbarnas arbete drabbar det oss menligt i det långa loppet, om det inte redan gjort det, Nationella skoterrådets projekttid räcker ju bara till 2012 och snart är vi där med positiva eller negativa resultat.

:hand::hand:
Eventuella kompletteringar i regelverk kommer att baseras på kustregionerna där det finns åtskilliga synpunkter från t ex markägare osv, inte bara på skoteråkare utan även annat, jag TROR att inom min livstid så kommer t ex allemansrätten att ses över och det i begränsande syfte, då Sverige skall vara så rättvist så kommer detta att drabba även inland och fjällkommuner just med inskränkningar.

:blink1::blink1:
Visst, nog kommer det att vara skönt med mindre folk under helger och ledigheter till fjälls men kommunerna måste ju leva också och utveckling av turist/fritidsnäringen är ett sätt så minskar skoteråkningen i kust/inland mht inskränkningar så finns det också färre som kommer upp och bränner pengar på sina ledigheter.

:)
Jag är för den fria åkningen och beredd att betala för den och jag vill att vi själva ska kunna finansiera denna på vettigt sätt och precis som annan verksamhet i kommunerna så ska en del av våra skattepengar gå tillbaka till oss.
Detta så vi dels inte betalar för sådant som vi inte nyttjar och heller inte iom stigande obligatorisk avgift betalar två ggr för samma sak dvs infrastrukturen för skoter vilken är lika berättigad som skidspår, ridhus, hockeyhallar, vatten och VA, energi, vägar........

”Se olla ei paljas noin kuin toruu kun kaksi tapellan”
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Stig Larsson+LynxFun: Mitt första intryck av vad ni pratade om var subventioner vilket jag är emot. Nu är jag inte så säker längre och väljer att inte ha någon åsikt överhuvudtaget i frågan.:D

LynxFun: Inskränkning i allemansrätten? Skulle inte tro det. Någonsin, riktigt märkligt om jag skulle få se det under min livstid och jag är en aning yngre än dig.:)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inskränkning kan vara att dra det för långt men att t ex markägare skyddas från överutnyttjande av sina marker i olika mer eller mindre kommersiella syften , oavsett det är från 4 hjulingar, bärplockare, turistföretag eller skoter är till diskussion.

Om man sedan stärker rätten för markägaren genom att kunna ta betalt av olika näringar, kunna utdöma betydligt högre böter för missbruk av terrängkörningsförordningen så blir det på sätt och vis en inskränkning för de av oss som ibland tänjer på vad denna säger.
Inget större problem på dina breddgrader men i kustlandet och nedre del av inlandet börjar t ex skoterkörningen tidigare innan snön har packat sig och då körs det en hel del ner på backen där det på t ex en tallhed syns spår av detta 10-15 år framåt.

Nu är det ju inte lätt att övervaka men i varvet att olika tjänstemän eller framtida ledvärdar som rör sig i naturen får befogenheter att agera på olika sätt mot överträdelser i form av kännbara kostnader osv så får vi inskränkningar.

Egentligen är det väl då bara en kraftfullare effektuering av gällande lagar och förordningar än av idag då vi människor har en förmåga att tänja på gränserna hela tiden, så även jag för det går ju t ex att köra mer än 70 osv..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fördelningspolitik och annat OT får anses vara avhandlade.

Den enkla frågan var ju från början Ledavgift vs Spåravgift UPP TILL KAMP

Frågan är ju vill vi lösa det med frivilliga avgifter till lokala skoterklubbar kompletterat med ledavgifter inom vissa områden eller vill vi göra det med någon form av obligatorium.

Det bästa för framtida möjligheter till "fri åkning" är, enligt min uppfattning att det skulle lösas på frivillig väg och att många fler inser att input-output med medlemskap i en eller flera skoterklubbar är billigast, främst för att vi då själva bör kunna råda över situationen bättre.

Det gäller bara att skapa intresse runt frågan mer än några få månader per år.

Moderatorer och admin, även snowmobile, var står ni i frågan, ett sätt att hålla den levande vore att "pinna" denna som viktig så den ligger bland de främre på första sidan så de som tillkommer efterhand säsongen startar också tänker till
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det bästa för framtida möjligheter till "fri åkning" är, enligt min uppfattning att det skulle lösas på frivillig väg och att många fler inser att input-output med medlemskap i en eller flera skoterklubbar är billigast.
Håller med i detta, men tyvärr så har det ju visat sig att inte fungera.
Vi har ju kört med den frivilliga modellen i över 30 år på flera håll.
Våran klubb bildades 1992 och det var det året som hyvelstålen sattes ner i organiserad form på lederna här. Med nästan 20 års erfarenhet från vårat arbete och dialog med andra klubbar med motsvarande situation, så har jag ännu inte träffat på någon som säger att det frivillga systemet fungerar !
Visst så kanske just våran klubb har jobbat på fel sätt, men alla kan ju inte jobba fel, någon borde ju ha lyckats ?
Är det någon som känner till där den frivilliga modellen har lyckats ?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vi har ju kört med den frivilliga modellen i över 30 år på flera håll.

Är det någon som känner till där den frivilliga modellen har lyckats ?
Håller helt med att frivilligheten är svår att uppnå och det blir knappast lättare i framtiden, likadant möjligheterna via t ex Skogsstyrelsens ”Gröna Jobb” anlägga och underhålla är väl uttömda i dagsläget.

Klubbar och engagerade människor skall ha all heder över det arbete som görs, både praktiskt och administrativt/opinionsbildande, det är beundransvärt att ni orkar år efter år.

Dock tror jag att någon form av tvångsavgift i förlängningen blir en inkörsport för de motståndare vi har att kunna genomföra inskränkningar av den fria körningen sett till kommande 30 års period.

Hur skall man då göra, ja, det har ju behandlats i tråden så direkt på hårdvaran, man måste synliggöra de organisationer/klubbar vi har betydligt bättre i framtiden via olika slags media, ett av dem är forum typ detta som väl är det mest frekventerade forumet för snöskoter idag (bra jobbat snowmobile).

Ta t ex detta med läs/visningsfrekvens som jag nämnt som exempel tidigare, idag ligger denna på 104 inlägg och 1 827 (60 per dygn) visningar för denna tråd sedan 2009-11-14.

Av eget intresse och som ett test lade jag upp en tråd i fredags gällande Emils framfart i Duluth, på 4 dar var det över 30 inlägg och över 1 000 (250 per dygn) visningar (även en enkel tävling inblandad med sponsring från en skoterintresserad kompis med rätta affären….., tack du Fr… kollega med han TV Stig).

Samtidigt ökade visningsfrekvensen på denna tråd då det säkert fanns de som kollade vad den där Lynxfun var för en …….., hade man varit om sig och kring sig så hade det gått att lägga en länk i racetråden till denna tråd så hade säkert ännu fler läst och begrundat.

Vad jag menar är att SNOFED och klubbar säkert kan söka sig nya vägar på en del håll och så att säga komma ut offensivare och framförallt återförenas med utbrytarna så snart de mer personliga motsatserna städats bort.

Jag tror t ex att många skoterklubbsmedlemmar inte vet/noterat att de faktiskt får rabatt på försäkringen hos flera bolag om de är SNOFED anslutna, lite till också om man har förarbeviset.

Övriga ex
Centralt
SNOFED reklam på startsidan av detta välbesökta forum med en rörlig ”list” som visar alla skoterklubbar och gör dem lätt åtkomliga.

Lokalt (finns säkert många fler moderna vägar att nå ut lokalt)
Event typ skoterlotteri, antingen via medlemsnummer eller via lottköp
Event typ handla för minst XXX kr på lokala matvaruaffären så ingår (hel eller delsponsrat av affären) medlemskap i skoterklubben
Digital annonsering på lokala, välbesökta sidor

Man måste ju få fram lokalt varför man finns även utanför den innersta kretsen.

Sedan kan det ju vara bättre att få 50, 100 eller fler ”prospects” som blir medlemmar pga ett specialerbjudande mitt i säsongen för en 50 eller 100 lapp än att inte få några alls, typ medlem+trisslott för 100 kr eller nu i julhandeln ”ge bort medlemskap” med triss för 200 kr.

Lokalt måste det ju alltid finnas en bärkraftig klubb till skötsel av de lokala påfartslederna, ledavgift eller ej.

:confused::confused:
Finns det ingen modern mediakonsult här på forumet som har mer förslag på aktiv marknadsföring:confused::confused:
:)
För övrigt hänger trådarna om ”är du medlem…..”, ”vad är du villig att betala……..” och denna tråd intimt ihop och det skulle inte vara fel att de skulle klistras högt upp i det allmänna forumet nu när säsongen börjar komma igång och fler och fler besöker forumet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Visst så kan det bli så att på många ställen, framförallt med ett tätt lednät. att förbudsivrarna får luft under vingarna och drämmer till med skoterförbudsområden.
Jag tror dock att det nog blir svårt för förbudsivrarna att få till ett skoterförbud i glesbygdsområdena utanför fjällregionerna.
För det enda argument man har kvar här är ju "Bullerproblemet", "Markskadetramset" har man ju äntligen förstått är att sila mygg och svälja elefanter och är inte relevant för ett skoterförbud.
För där det inte finns några "Skidåkande" människor så finns ju inte heller "Problemet"

Men med en "Icke fungerande" frivillg avgift/medlemskap till skoterklubbarna, så tror jag istället att riskerna är mer överhängande med att det skapas nya "Betalledområden" i takt med att kommunerna får allt sämre ekonomi samtidigt som kravet på skoterlederna ökar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu har naturvårdsverket klubbat igenom att man inte får ta en obligatorisk avgift för längdskidspår.
Det kommer bli mycket skriverier om detta ämne, var så säker...
Det intressanta i Naturvårdsverkets bedömning är att de efter säkerligen djupt juridiskt gnuggande tydligt anger "att det inte är möjligt att införa tvingande avgifterför längdskidåkning (eller annat ("icke-motoriserat" färdsätt som ingår i allemansrätten).

Jag är övertygad om att de redan nu har en lika klar juridisk bedömning för möjligt avgiftsuttag för de olika motoriserade färdsätten då bland andra Naturvårdsverket ingår i Projektet med Nationelllt Snöskoterforum vilket sträcker sig till 2012.

Stötestenen de har att lösa är troligen vem som skall vara "polis" och hur bevakningen skall effektueras.
:confused:
Det kommer att bli mycket intressant att höra budskapet på Nationella Snöskoterforumet till våren, taktiskt placerat i tiden då vi alla i första hand kör skoter, sen kommer vår och sommarens glömska innan den troligen redan mer eller mindre fastlagda agendan börjar gälla.

Jag tror också diskussionen och ev generella avgifter kommer att leda till att en del kommer att söka andra utvägar för friluftsliv, avregistrera maskiner , gå ur lokala skoterklubbar osv och vart hamnar vi då?
_______________________________________________________________________________
Ledavgift för de som nyttjar lederna och ett krav på medlemskap i minst 1 skoterklubb (lokal) för att lösa en "länsledavgift" till lägre pris (annars rejält dyrare) är det bästa för oss på lång sikt, deesutom bör större skoterleder behandlas som infrastruktur i skoterlänen.

Var är SNOFED i debatten, de skall ju företräda huvuddelen av oss skoteråkare men syns inte, deras forum är "livlöst", får en att tänka på strutsen:blink1:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror också diskussionen och ev generella avgifter kommer att leda till att en del kommer att söka andra utvägar för friluftsliv, avregistrera maskiner , gå ur lokala skoterklubbar osv och vart hamnar vi då?
_______________________________________________________________________________
Ledavgift för de som nyttjar lederna och ett krav på medlemskap i minst 1 skoterklubb (lokal) för att lösa en "länsledavgift" till lägre pris (annars rejält dyrare) är det bästa för oss på lång sikt, deesutom bör större skoterleder behandlas som infrastruktur i skoterlänen.

Var är SNOFED i debatten, de skall ju företräda huvuddelen av oss skoteråkare men syns inte, deras forum är "livlöst", får en att tänka på strutsen:blink1:
Vad det än blir för obligatorium ledavgift/skoteravgift/medlemskap så kommer det att bli likadant, många ställer av skotern för att slippa göra rätt för sig.
Det är ju bara att kika på hur det ser ut idag på en snarlik fråga, försäkringen, hur många oregistrerade snöskotrar finns det inte under Mars månad !
Jag tror det beror på att folk tycker det är för dyrt att försäkra snöskotrar.

Snofed tog ju upp detta med skoteravgift på Skoterriksdagen i Luleå.
Forumet som ligger ute på nätet är väl till för i första hand dom klubbar och människor som vill diskutera saken sinsemellan och upp till kansli och styrelsen hos snofed.
Varför det inte är någon större trafik på det forumet, tror jag beror på att många företrädare ute hos klubbarna inte är datamänniskor, utan tycker det känns bättre att träffas på möten.
Men det finns dock ett forum. Men vad sker hos SSCO ?
Där verkar inte ens dom som driver organisationen vara några datamänniskor !

För att hamna lite Off-topic, så tror jag att det i grund och botten är en generationsfråga detta, många äldre som ju i regel sitter i klubbstyrelserna är inte datakunniga helt enkelt. Jag gissar på att dom flesta som skriver här är under 50 år !
Av en händelse, eller inte, så är nog medelåldern på en skoterklubbstyrelse över 50 år gissar jag.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad det än blir för obligatorium ...
snarlik fråga..., försäkringen, hur många oregistrerade snöskotrar finns det inte under Mars månad !
Jag tror det beror på att folk tycker det är för dyrt att försäkra snöskotrar..
Min uppfattning om skoterförsäkringar http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=254287&postcount=138

Sedan när det gäller registrerat eller ej så hänger det tyvärr intimt samman med risken för upptäckt och boten vid upptäckt, samma sak gäller ju flera andra motorfordon då många inte har vetskap om ansvaret vid ev olycka, även om man själv inte är vållande.
:eek:hwell::eek:hwell:
Ja, SNOFED tog upp detta med skoteravgift men i sammanhanget vart det lite missledande då det massmedialt blandades med VÄSEK, Gellivare landsbygdsråds tankar på avgiftsbelagda skoterleder (stöds av SNOFED) mm, gemene mans uppfattning från massmedias rubriker lutar mer åt att de tror det handlar om skatt än nyttjandeavgift.
:):)
De enda som efteråt varit ute och förtydligat detta är Gellivare Landsbygdsråd http://www.kuriren.nu/lokala/gallivare_artikel.aspx?ArticleId=5161823&place=Gällivare

:blink1::blink1:
Jotack, inte alltför många år till ”bäst före datum”, sen blir det bara bättre , oaktat det så är modern informationshantering oerhört viktigt och det finns väldigt många äldre som är duktiga på dator också.

Oavsett det gäller SNOFED http://www.snofed.se/, SSCO http://www.ssco.nu/index.htm eller Scandinavian Freeriders http://www.scandinavianfreeriders.se/cms/index.php så måste alla vara offensiva, att hålla en hög, modern dialog i ”målgruppsorienterade” medier är mycket värt.
Hade vi varit en, stor skoterorganisation under samma hatt skulle det funnits utrymme för en informationsansvarig av bra kaliber som fixat detta.
:eek:hwell:
Bara ett exempel hur fort det går är ju det misslyckade hoppet hos er i Arvidsjaur (visst, extremsport och inte hänförbart med skoteråkningen), innan nyheten finns i tidningarna så ligger det ute på youtube.:eek:hwell:


Som sagt tidigare i tråden i mitt tycke långsiktigt felaktigt för oss skoteråkare att personliga, affärsmässiga och säkert känslomässiga relationer skapat 3 olika organisationer, dock bra för våra belackare då ”divide et impera brukar fungera rätt bra.
____________________________________________
:):):)
Hursomhelst,fick ett mail med länk från en kompis som nu skulle gå med i en skoterklubb (vad ska han och jag käbblas om sen?), en guldstjärna till Kalix Skoterklubb http://skoter.kalix.nu/source/index.htm som raggar medlemmar mot chans till 1 000 kr bensincheck om man blir medlem före 2010-01-01 , återkom med resultat.

:hmmmm2::humble::attention:
Ett förslag för modern medlemsrekrytering:
Många i Norrbotten följer Emil Öhman på hans proffsäventyr borta i Nordamerika, tänk om alla skoterklubbar i Norrbotten gemensamt skulle förära honom ett ”Guldkort” innebärande livslångt medlemskap i Norrbottens skoterklubbar med rättighet att fritt nyttja alla leder, nu och i framtiden.

Han är hemma under julen, säkerligen blir han uppvaktad av lokal massmedia med ett par helsidesreportage och ett foto då han håller i detta ”guldkort” i mellandagarna skulle inte vara fel (men framförallt ska han ju få vara ifred och ladda) .


Det skulle skapa ett bra läge för aktiv medlemsrekrytering bland framförallt yngre där det många gånger handlar om att ”fånga det dagsaktuella” för att skapa intresse typ ”jag är medlem i samma klubb som Emil Ö”.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ja, SNOFED tog upp detta med skoteravgift men i sammanhanget vart det lite missledande då det massmedialt blandades med VÄSEK, Gellivare landsbygdsråds tankar på avgiftsbelagda skoterleder (stöds av SNOFED) mm, gemene mans uppfattning från massmedias rubriker lutar mer åt att de tror det handlar om skatt än nyttjandeavgift.
:):)
Snofed hade som sagt upp detta på skoterriksdagen. Dom har sedan tidigare även bildat en arbetsgrupp där det förutom Kansli- och styrelsefolk från snofeds styrelse, även finns med en del folk från skoterklubbar runt om i sverige, även då VÄSEK.
En representant från VÄSEK fanns på plats och redogjorde hur det fungerar hos dom. Därav så skrevs det i samband med skoterriksdagen, i massmedia om VÄSEKs finansieringssystem.
Förhoppningsvis så har arbetsgruppen ett framarbetat förslag senare i vår, kanske lagom till Nationella skoterådets forum i Luleå.

Ett förslag för modern medlemsrekrytering:
Många i Norrbotten följer Emil Öhman på hans proffsäventyr borta i Nordamerika, tänk om alla skoterklubbar i Norrbotten gemensamt skulle förära honom ett ”Guldkort” innebärande livslångt medlemskap i Norrbottens skoterklubbar med rättighet att fritt nyttja alla leder, nu och i framtiden.

Han är hemma under julen, säkerligen blir han uppvaktad av lokal massmedia med ett par helsidesreportage och ett foto då han håller i detta ”guldkort” i mellandagarna skulle inte vara fel (men framförallt ska han ju få vara ifred och ladda) .


Det skulle skapa ett bra läge för aktiv medlemsrekrytering bland framförallt yngre där det många gånger handlar om att ”fånga det dagsaktuella” för att skapa intresse typ ”jag är medlem i samma klubb som Emil Ö”.
Ett bra förslag, men det lär ju vara för ont om tid för att organisera upp alla Norrbottens klubbarna. Men Älvsbyns lokala skoterklubb "Lodjuret" kanske kan göra något lokalt i alla fall.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snofed hade som sagt upp detta på skoterriksdagen...
Förhoppningsvis så har arbetsgruppen ett framarbetat förslag senare i vår, kanske lagom till Nationella skoterådets forum i Luleå.

Ett förslag för modern medlemsrekrytering
Ett bra förslag, men det lär ju vara för ont om tid för att organisera upp alla Norrbottens klubbarna....
Jamenvisst har de tagit upp det och deltar i arbets/projektgrupper men om arbetet sker i en snäv krets, av som du säger själv huvuddelen +50 så missar man säkerligen på vägen en hel del inflytelser, förslag mm från oss som är eller känner oss yngre, har faktiskt viss förståelse för att ex. vis Scandinavian Freeriders uppstod som en ”dagslända” från älvbottnen.

Det vore ju synd om den bild av "snöskoterriksdagen" som vinklats fram i t ex Berntssons video med kamhöjdprat, vrålande motorer http://www.vimeo.com/2103001 osv från 2008 skulle cementeras hos de tillkommande generationerna, det kan man undvika genom att finnas med i debatten på lämpliga och moderna sätt även om inte alla kan eller vill vara lika ambitiösa föredömliga som du de facto är.

Därav då min egen, högst personliga slutsats att informationssidan i de organisationer som har till uppgift att företräda oss behöver vässas rejält, i dagens läge med största säkerhet en heltidsanställd av rätta virket.


Jag menar absolut inte att de skall vara för öppna i löpande information, en del av processen behöver ske ostört för att kunna nå slutmålet, men nog bör de kunna synas betydligt aktivare nu när det är säsong istället för till eller efter Nationella Skoterrådsforumet, då prioriterar vi alla att köra skoter och inte mycket annat.

Fort är det sedan 2011 och 2012 då övriga "kombattanter" i Nationella Forumet kommer att trycka på rejält, projektet måste ju kunna redovisas som lyckat...:blink1:

Vi får inte hamna i en situation där vi känner oss överkörda oavsett vilken sida om 50 vi är, och att nå ut och kommunicera med samtliga målgrupper är definitivt våra skoterorganisationers uppgift.


Dock känns slutmålen tyvärr redan utstakade, ledande till mer restriktioner i framtiden det är bara vägen dit som saknas och egentligen är det också vad som skiljer oss i uppfattning
  • "Frivillighet" = som idag med aktiv medlemsrekrytering, varför inte ställa krav på m,edlemsskap i skoterklubb för att nyttja allmänna leder
  • "Tvång" =Generell avgift för alla, uttages per skoterägare eller skoter
  • "Frivilligt Tvång"= Krav på medlemsskap i skoterklubb för att kunna köpa ledkort
:car::car:

Apropå förslaget, demokrati och medbestämmande är inte allt alla gånger, ibland måste man smida medans järnet är varmt
.
Är det inte så enkelt att med lite framåtanda skulle t ex informationsansvarige för SNOFED skulle på eget initiativ (skoterklubbarna får gilla läget) tillverka ett snyggt och prydligt inplastat ”Guldkort”, förflytta sig 43 km till det röda garaget och där göra ett 10 minuters ”pressevenemang” av det.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jamenvisst har de tagit upp det och deltar i arbets/projektgrupper men om arbetet sker i en snäv krets, av som du säger själv huvuddelen +50 så missar man säkerligen på vägen en hel del inflytelser, förslag mm från oss som är eller känner oss yngre, har faktiskt viss förståelse för att ex. vis Scandinavian Freeriders uppstod som en ”dagslända” från älvbottnen.
Givetvis så är det bra om även yngre skoteråkare kan ges tillfälle att lämna synpunkter. Nu vet jag inte om några ur snofeds arbetsgrupp är inne här och kikar.
Men det går då att gå in på snofeds site och lämna synpunkter där, eller att maila in synpunkter till kansliet. Förövrigt så tror jag att Micke på kansliet också är med i arbetsgruppen.

Även om nu medelåldern i arbetsgruppen kanske är över 50, så vet jag att några i gruppen är yngre i tanken än vad prästbetyget visar.:eyebrows:
Jag hoppas också att arbetsgruppen kommer med mer än ett förslag.

Sedan så är det väl inte så att det är snofed ensam som jobbar med saken och ska bestämma hur en eventuell ledfinasiering ska ske.
Jag misstänker väl att SSCO också har sina tankar på hur lederna kan/ska finanisieras i framtiden, kanske att Kommunförbundet och Transportstyrelsen också har ideer.
Alla dessa förmodligen både gemensamma och avikande tankar och lösningar, ska man väl kunna tillsammans väga ihop till en fungerande lösning. :)

Saken ska då i vilket fall som helst diskuteras på Skoterrådets forum i Luleå, allt enligt den förhands information som man kommit ut med.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Givetvis så är det bra om även yngre skoteråkare kan ges tillfälle att lämna synpunkter.....
Saken ska då i vilket fall som helst diskuteras på Skoterrådets forum i Luleå, allt enligt den förhands information som man kommit ut med.
JA, så är det men varför är man inte så modern att man möter, diskuterar, debatterar med sina "kunder" dvs oss där de, på ett enkelt sätt kan nå oss, sedan om det är digitalt, debattartiklar eller insändare är egalt, alla vägar är bra och helst ska man nyttja alla dessa vägar i dagens mediasamhälle.
(Jo, jag vet hur svårt det är att få in debattartiklar mm i dagspressen om de inte skapar negativa rubriker eller är politiskt rätt färgade)

Det jag menar är att det blir lite av förvaltande i det tysta istället för den konstanta utvecklingen (för övrigt synonymt men många sk tjänstemannaorganisationer, man är nöjd med det man har och rädd om det bekväma jobbet).

Att de kommer med något, förhoppningsvis tidigare än till rådsforumet är ju solklart, det finns ju i handlingsplanen för 2009 pkt 5 det intressanta är ju vem som lagt "tonläget" i arbetet http://www.snoskoterradet.se/om-oss/handlingsplan/

 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Efter snart 25 års skoter körning och snart 15års arbete med ledunderhåll samt styrelse uppdrag i klubben, kan man konstatera kalla fakta.Att tro att man ska lösa problemet med att skoterägarna frivilligt ska betala medlemskap i klubben än mindre ledkort ser jag som naivt.Är bara att titta hos oss,inte ens en bråkdel löser medlemskort än mindre hjälper till med ledunderhåll.Det är bara vi som sitter i styrelsen som får dra hela lasset,(ca 5-6 man).Misstänker att det är så hos många klubbar,alla förstår nog att fortsätter det så kommer det att självdö.Det är många timmar man lägger ner helt utan ersättning.Som jag ser det är nog enda lösningen att alla skoterägare måste betala någon form av skatt,för frivilligt fungerar det ej.Och hur man löser det kan jag ej svara på. Erik Hedberg Ledansvarig BSSK.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Skoterskatt, visst, helt okej men då ska kostnaderna i andra änden sänkas då vi idag betalar inkomstskatt för att bl a infrastrukturen ska fungera och dessutom bör ju då alla fritidssysselsättningar som idag stöds med kommunala pengar behandlas likartat över hela landet.

Skoterleder är en del i infrastrukturen i våra skoterlän

Har som jag tidigare beskrivit i tråden full respekt för allt det jobb klubbar och alla ideella lägger ner, egentligen har nog många lagt ned alldeles för mycket jobb genom åren.

Men en skatt skulle vara ett feldrag, vad skulle det finnas för anledning för någon att vara med i en lokal klubb och med sjunkande medlemsantal minskar intäkten även från skatten så det är lite som att skjuta sig i tån eller p....a i byxan, varmt och gott men sedan blir det kallt.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Men en skatt skulle vara ett feldrag, vad skulle det finnas för anledning för någon att vara med i en lokal klubb och med sjunkande medlemsantal minskar intäkten även från skatten så det är lite som att skjuta sig i tån eller p....a i byxan, varmt och gott men sedan blir det kallt.
Exakt min tanke oxå, dessutom så är risken väldigt stor att en skoterskatt skulle "ätas upp" av administrativa kostnader
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skoterskatt, visst, helt okej men då ska kostnaderna i andra änden sänkas då vi idag betalar inkomstskatt för att bl a infrastrukturen ska fungera och dessutom bör ju då alla fritidssysselsättningar som idag stöds med kommunala pengar behandlas likartat över hela landet.
Utan att veta säkert, så tror jag att det egentligen är en AVGIFT och inte en skatt, som "HEDBERG" menar.
Det är stor skillnad på en avgift och en skatt.
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Vad finns det för allternativ när inte skoteråkarna betalar?????,eller vill hjälpa till.Jag tänker då inte hålla på med det här så länge till som det känns nu.Man undrar ibland om man är riktigt frisk som lägger ner så mycket tid på detta,både sommar som vinter.Känns som det enklaste vore bara lägga ner och åka med sin egen maskin och inte bry sig.En som tröttnat på parasiter efter leden.........