Klen F3

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Har en F3-96.
Den är klen på låga varv,har kollat följande:förgasare,komp.stift,tjuvluft.
Vart ska tomgången ligga på på dessa motorer?
Ska man justera tomgången med skruven eller trottlarna?
Går bra från 4500rpm och uppåt.
Trodde först att den bara gick på två cylindrar men det gör den inte.
Måste få den att gå bra till v.3

Tacksam för svar.:beer:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Skruvar lös dem och kollar genom dem om de håller tätt eller inte, om det fattas bitar av något reedblad eller liknande.

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Ok
Har en anna fundering,det ryker innanför primären efter att jag kört,så nu sprutade jag startgas där och det hörs att den tänder till lite extra när jag sprutar runt veven.
Den rusar även av sig själv om jag gasar till några gånger.
Hur mycket måste rivas om det är något lager som gått runt veven?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ok
Har en anna fundering,det ryker innanför primären efter att jag kört,så nu sprutade jag startgas där och det hörs att den tänder till lite extra när jag sprutar runt veven.
Den rusar även av sig själv om jag gasar till några gånger.
Hur mycket måste rivas om det är något lager som gått runt veven?
Det är väll packboxen som gått då skulle jag tippa på, vilket leder till att motorn drar tjuvluft och skär så småningom.

Bara plocka ur och dela motorn det.

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Ok
Kan det leckaget även göra så att den brölar på låga varv också?
Krävs det specialverktyg för att byta packboxen?
Tack
Anders

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Inslagsvarvet på dom ska ju ligga på 4500 varv så att din går bra därifrån kan ju vara normalt.

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Men det borde väl inte ryka avgaser innanför primären när man stänger av den,eller finns det alltid en liten läcka där?
Tar isär den i morgon så hör gärna av er med erfarenheter.
Finns det någon åf som har packbox hemma på lager till dessa motorer,eller var köper man på nätet?

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Har bestämt mig för att lyfta ur hela motorn till att börja med,hör gärna av er för bästa sätt att byta packboxen på denna maskin.
Tack

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Går det inte att lyfta ur motorn vända den upp och ner och endast ta lös nedre delen av vevhuset? Hade ju vart det enklaste. Passa på att trycka in nytt fett i lagrena när du ändå har allt isär =)

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Just det jag undrade,på en bilmotor går det ju att ta det underifrån,ska prova om det går att öppna den underifrån i morgon.:beer:
GOTT NYTT ÅR!!

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Sök på: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=18850 Där fick jag lite hjälp.

Min Mach1 gick bara på två cylindrar under 6tusen varv och det berodde på packboxen bakom primären.

Jag tog bara bort primären, drog ut gammla packningen och använde en klubba och slog på ett rör som var lika stort som packningen för att få in den.

Tror inte det är rätt sätt, men funkade kalas för mig:ciao:

Last edited: