Köpråd Skoterpulka!

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ett test av pulkor tror jag vore något för tidningen, tror aldrig jag ens sett ett sådant.
Har faktiskt pm norland om det men inte fått svar.. Tycker de är jätte viktigt för att ofta ska sambo/fru godkänna skoterköp och då är de viktigt att de får åka mjukt och skönt där bakom.

Vill gärna se en riktigt utförlig pulk test i tidningen.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Har information angående Läjfen.

Var på pulkbacken igår i byn och då kom de en familj med en Läjfen pulka dit, så jag började fråga en massa frågor.

Han hade köpt den begagnad för 2 år sedan och efter någon månad så sprack ena glidplasten på skidan, och så har även rutan spruckit. Så han ringde till importlagret utan att ha ett kvitto och förklarade vad som hänt och vad han kunde göra åt saken. De frågade om han hade fått den nya glidplasten och nya rutan? Nej svarade han. Kom hit då så får du hämta ut 2 nya glidplaster och en ny ruta, de har numera fixat svenska leverantörer på rutan och glidplasten så att de ska hålla.

Så nu har pulkan i över ett år gått helt klanderfritt, han var otroligt nöjd med den. Väldigt bred sittyta, lite större än i Nilan. Han hade då inget att klaga på, samt att han blev bemött så väl på importlagret utan att ha något kvitto.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Någon som är sugen på en liten bump? :)

Är ute efter pulka nu, och ny ska den vara!

Dom nominerade är:
- Brännapulkan Royal Air
- Nila 2-sits ITS
- Nila 4-sits X-tra

Ja, som ni ser så är jag kluven i storlek.
Det är ju synd om man köper för litet och jag tänker lite att om man ändå ska ha en klump släpandes där bak så kan den ändå vara lite större.
Någon som erfarenhet av 4-sits? Duger fjädringen? Behöver man så stor på 2+2 personer (endast en på skotern)? Känns den tyngre/större?

Däremot så ser jag här i tråden att det tipsas om Nila-pulka på Gofort-underrede.
En vän har den konfigurationen, men inför detta inlägg så har jag inte hunnit prata med honom om det.
Är detta något som VERKLIGEN rekommenderas, över ex. ITS?
Fördelen med detta är kanske att man kan få 4-sits på Gofort, och då kanske få lite bättre komfort än vad x-tra ger? (4-sits finns ju inte med ITS).

Det här med Royal Air, är det bara en "grej"?
Den har väl dock en något bättre konfiguratin med bagageutrymmet, kan jag tycka. Har man väl stuvat det fullt så vill man ju inte riskera att det bara väller ut när man lyfter på kapellet. Nya Nila verkar ju ha gode lägre kanter än tidigare - då ryggstödet ej var fällbart.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ang. Brännapulkan.
Ska man ha riktigt bra komfort så måste det nog till en Royal air då deras comfort-modell inte har dämpare som ens är värda namnet.
Kör själv en comfort ombyggd med Fox float.
Går förjävla fint.
En Royal bör gå ungefär lika, dock så tror jag inte den har individuell fjädring mellan höger och vänster sida, utan båda medarna fjädrar ihop lika mycket samtidigt.
Obs! Detta är vad jag tror, baserat på att det sitter 1st luftbälg som sköter hela fjädringen.
Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har också halvt konstaterat att Royal Air har "stel bakaxel" med då endast en bälg och en gasdämpare.

Floatare blir det nog oavsett underrede. Jag får lite rethosta av blotta åsynen av dom där moppedämparna.
Är det 320 mm dämpare på Comforten? Var hittar man så korta Floatare..?