Köpråd Skoterpulka!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag vet en som gör pulkor med rejäl o hållbar kvalitet typ bamsemodell med valfritt underrede.
har för mig att det brukar vara rätt bra pris också men jag vet inte om han är igång eller vilka kanaler han säljer via, han kan tyvär vara lite seg att få fram grejorna i tid ibland.
den jag har här hemma fick jag vänta skitlänge på fast då var det iofs bytesaffär mot en gammal skoter.

kan kolla om intresse finns
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
jag vet en som gör pulkor med rejäl o hållbar kvalitet typ bamsemodell med valfritt underrede.
har för mig att det brukar vara rätt bra pris också men jag vet inte om han är igång eller vilka kanaler han säljer via, han kan tyvär vara lite seg att få fram grejorna i tid ibland.
den jag har här hemma fick jag vänta skitlänge på fast då var det iofs bytesaffär mot en gammal skoter.

kan kolla om intresse finns
Låter juh inte så dumt!
Men det dära med lång leveranstid lät mindre bra!
du har ingen bild på din? skulle vara intressant att se!
Hörs
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ska kolla exakt pris o leta bilder, den enda packkälke han gör är den klassiska flakkälken.
vet att han gör 2 olika modeler av pulka.
min är egentligen en prototyp på ett mellanting på dom båda fast den har inte fått ak än.
tror det går snabbare att få pulka om han vädrar cash än i min bytesaffär.
har också för mig att man kan välja mellan några olika färger.
typ svart,vit,blå,röd o gul.
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Vi är också på jakt efter pulka. Var och tittade på Brännapulkans två olika modeller; Standard och Royal.

Tycker funktionerna känns genomtänkta och dom har ju trots allt hållit på tiotals år med utveckling och tillverkning av Brännapulkan.

Kapellet känns välgjort i ett stabilt och tåligt tyg/duk. Och svetsarna och materialval är bra gjort.

Det lutar åt att vi tar en Royal pulka, ska i sådana fall bli intressant och utvärdera den under kommande säsong.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Låter riktigt nice! vi har också funderat på en Royal!
ingen som sett nya Comfort pulkan i verkligheten, det står på hemsidan att dom omarbetat underredet i fyrkantsprofiler och att dom ska uppdatera bild på den inom kort! Men jag har haft koll ett bra tag och ingen bild har det blivit!
står nog mellan en Comfort och en Royal!
Frågan är om det är så mycket bättre komfort i Royal att det är värt typ 5000kr.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Låter riktigt nice! vi har också funderat på en Royal!
ingen som sett nya Comfort pulkan i verkligheten, det står på hemsidan att dom omarbetat underredet i fyrkantsprofiler och att dom ska uppdatera bild på den inom kort! Men jag har haft koll ett bra tag och ingen bild har det blivit!
står nog mellan en Comfort och en Royal!
Frågan är om det är så mycket bättre komfort i Royal att det är värt typ 5000kr.
En annan fråga: för vår del lutar det mest åt en nila pulka men jag undrar om nån kan nämna för/nackdelar hos dom båda, alltså bränna vs nila? :hmmmm2:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Just Nila har jag hört så mycket gott om, men har provat för lite själv för att kunna rapportera hur den är.

Är också sugen på en pulka till familjen.

Fler som har köpråd angående pulka?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Allt som gör livet därbak i pulkan lite mindre odrägligt är värt pengarna. Eftersom det får familjen att vilja följa med ut på tur.
Jag kan varmt rekommendera TH-draget, sjukt bra grej.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Precis! TH-draget är väl ett måste! :hmmmm:

I nila-pulkan kan man väl fälla ryggstödet har jag för mig! Ni som vet kan rätta mig om jag har fel!
Det tror jag inte går i Bränna-pulkan!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Personligen faller min röst på Nilan dåjag haft den bakom olika maskiner senaste 10 åren o ett par tusen mil, överdelen räcker för sambo, barn o hundar samt övrig packning.
När man själv är till fjälls på vårvinterjakt går det t o m att sova i den då man har ett par fågelhundar som värmare, en bakom ryggen o en framför magen, bättre sked än hemma.

Att tänka på med dagens maskiner är att kälkar/pulkor inte utvecklats i samma takt så noggrann besiktning av underredet och eventuella kompletteringssvetsning ungefär var 500:mil kan behövas om man inte har det extraförstärkta boggiebenen (40*40 profil).

Sen finns Gofortunderedet som gör att de därbak åker ännu bekvämare dvs man kan höja medelhastigheten utan att de märker det...

Visst, det går med övriga märken också men åtskilliga tål inte hårt bruk (tungt och fort) utan håller gott och väl för att puttra ned på fiskesjön osv med.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har provat att dra GoFort-underredet under några fjällresor då vi hyrt en sån - flakkälke iofs - och är mycket imponerad av den. Vi har lastat 200-300 kg på den och den går väldigt mjukt och skönt efter skotern.

Eftersom jag inte ÅKT på den så kan jag inte uttala mig om komforten på den men den verkar vara väldigt välbyggd och hållbar i förhållande till sin relativt låga vikt.
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Låter riktigt nice! vi har också funderat på en Royal!
ingen som sett nya Comfort pulkan i verkligheten, det står på hemsidan att dom omarbetat underredet i fyrkantsprofiler och att dom ska uppdatera bild på den inom kort! Men jag har haft koll ett bra tag och ingen bild har det blivit!
står nog mellan en Comfort och en Royal!
Frågan är om det är så mycket bättre komfort i Royal att det är värt typ 5000kr.
Jag var faktiskt helt inne på Comfort (Standard) pulkan från början. Men det skiljer en hel del modellerna emelllan faktiskt. Till exempel så görs den dyrare modellen i fyrkantsprofil som galvaniserats och den billigare modellen är gjord utav rör-profil som lackerats. Jag tilltalades mer utav det mer "solida" utseendet som den dyrare har. Dessutom har ju den dyrare hela "karossen/hytten" upphängd på gummikuddar vilket reducerar ljudnivån en hel del. Om man då tex åker mycket pulka så är den bättre komforten väl värd den extra investeringen. Sen har ju den dyrare även stötdämpare vilket standard inte har.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har Brännanpulkan Comfort själv. En 07'a. Funkar fint dock så har kapellet spruckit på den. Irriterande. Bulten som sjuterar nivån på den fram har också gått av. Komforten är dock bra.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Om nu inte jag har förstått det hela fel så borde det vara så här, Rätta mig om jag har fel!

Standard och Comfort pulkorna var likadana FÖRUT förutom att Comfort har fjädring.
Nu står det att Comfort har ett omarbetat underrede i varmgalvat fyrkantsprofil för i år.
Alltså är det endast Standardpulkan som har kvar "rör-underrede".

På Royal får man med ett överdragskappel, det följer inte med Comfort.

Borde inte Comfort och Royal va ganska lika?
Jag har mailat dom för över en vecka sedan men har inte fått något svar om när dom ska uppdatera bilderna på Comfortpulkan!

Comfort kostar 13750kr inkl frakt. 650kr för ett överdragskappel.
Royal kostar 19950kr inkl frakt.

Tror ni det är värt det med 5550kr extra för Royal?

http://www.brannapulkan.nu/brannapulkan/index.htm