Köpråd Skoterpulka!

132191

Medlem
17 apr 2009
46
0
1
Skellefteå
Hej

Har själv en Brännanpulka Royal och måste säga att jag är mycket nöjd med pulkan,
klart den bästa jag haft.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag skulle nog försöka hitta en beggad istället, eller en "gammal" comfort. Tror dom gick för 12-13 nya ifjol.
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Om nu inte jag har förstått det hela fel så borde det vara så här, Rätta mig om jag har fel!

Standard och Comfort pulkorna var likadana FÖRUT förutom att Comfort har fjädring.
Nu står det att Comfort har ett omarbetat underrede i varmgalvat fyrkantsprofil för i år.
Alltså är det endast Standardpulkan som har kvar "rör-underrede".

På Royal får man med ett överdragskappel, det följer inte med Comfort.

Borde inte Comfort och Royal va ganska lika?
Jag har mailat dom för över en vecka sedan men har inte fått något svar om när dom ska uppdatera bilderna på Comfortpulkan!

Comfort kostar 13750kr inkl frakt. 650kr för ett överdragskappel.
Royal kostar 19950kr inkl frakt.

Tror ni det är värt det med 5550kr extra för Royal?

http://www.brannapulkan.nu/brannapulkan/index.htm
Vad menar du med överdragskapell? Nog följer det med vanligt kapell till bägge modellerna som jag förstått det.

Tror du ska ringa och prata med dem istället för snabbt svar, inte alla idag som besvarar email och surfar internetforum som vi skotertokar...Hemsidan är nog inte riktigt "up to date" vad gäller modellerna och skillnader, tex så tror jag det endast finns två modeller idag: Comfort och Standard....men inte säker.

Som jag förstått det ligger skillnaderna till exakt som du beskriver med rörchassi kontra varmgalvat fyrkantschassi idag på Royal modellen.

Om det är värt de extra pengarna är nog väldigt individuellt, dvs om du åker så pass mycket pulka att den bättre komforten är värt det, om du uppskattar det där lilla extra vad gäller kvalitet och xtra hållbarhet...robustheten i Royal-pulkan.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Vad menar du med överdragskapell? Nog följer det med vanligt kapell till bägge modellerna som jag förstått det.

Tror du ska ringa och prata med dem istället för snabbt svar, inte alla idag som besvarar email och surfar internetforum som vi skotertokar...Hemsidan är nog inte riktigt "up to date" vad gäller modellerna och skillnader, tex så tror jag det endast finns två modeller idag: Comfort och Standard....men inte säker.

Som jag förstått det ligger skillnaderna till exakt som du beskriver med rörchassi kontra varmgalvat fyrkantschassi idag på Royal modellen.

Om det är värt de extra pengarna är nog väldigt individuellt, dvs om du åker så pass mycket pulka att den bättre komforten är värt det, om du uppskattar det där lilla extra vad gäller kvalitet och xtra hållbarhet...robustheten i Royal-pulkan.
Överdragskapell=förvarings/parkering/transport kapell som man drar över det ordinarie? så tolkar jag det iaf!

Nej det kan juh vara så att dom inte riktigt har resurser till att kolla mailen och sånt! men då tycker jag inte man ska ha en adress heller, jag fick ett "svarsmail" som bekräftade att det kom fram, sen har jag inte hört nått!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Önskan Produkter hade ju en värstingkälke tidigare.

Såg ut som ett ägg på skidor.

Har någon en bild på den?
 
Reactions: riderone

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
NU har Bränna uppdaterat bilden på Comfort-pulkan!
Nu till en liten jämförelse!
Priserna har ni lite längre upp!

ROYAL:


COMFORT:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag skulle lätt satsa på Comfortpulkan. Jag har "standard"-chassiet utan stötdämpare. Det funkar jättebra i långa djupa gupp, där är skillnaden jämfört med plåtskida enorm. Däremot känns kortare gupp mer, där är det mindre skillnad jämfört med plåtskida.
Jag föreställer mig att stötdämparna i comfortchassiet tar bort mindre gupp på ett bra sätt. Nån som kan bekräfta?

Och, som sagt:

Allt som förbättrar komforten för för stackarna (=familjen!) i pulkan är värt pengarna. Ju bekvämare de åker, desto mer vill de följa med, och desto mer får du köra skoter. :bigsmile:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
om ni tittar på den röda skalman pulkan i mitt inlägg längre upp så ser ni den ledade skidan som tydligen ska funka skitbra komfortmässigt.
denna pulka har till i år fått bättre drag och riktigt flakunderrede ifall man vill använda den bara som lastflak.
svensktillverkad.

den är som en bamsepulka fast med tjockare dyna, bättre kapell och bredare insteg.

valfritt mellan vit, röd och svart.
kostar 21 000 hos yamaha i östersund, adilbris m.fl.


till sommaren kommer även boggiehjulsats att ha efter atv:n och kanske katamaranliknande pontoner och motorfäste så den blir båt.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har beställt redan i Nov en Bränna Royal men nu is jag nog inte vänta nå mera tror jag hämtar en Nila men nån som vet vilken går mjukast och lättast i djupsnö.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Nu vart ute hela dagen och testat vår ny inköpta Nila med extra fjädring sambon och barnen hade bara bra och säga om den hade bränna standard förra året var stor skillnad tycker dom.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jag har fått hem min Brännapulka Comfort, Har dock inte kunnat pröva den då skotern är på rep. Återkommer med synpunkter från familjen senare i vinter. blir iaf att testa den ordentligt i Borgafjäll på påsk.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Tar upp den här tråden igen. De har ju gått nått år med Läjfen, någon som har provat en nyare modell och vet om de har bättre skidor och stadigare plast?
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Har nu hunnit pröva min Bränna Comfort en del med familjen och vi är alla mycket nöjda! Det enda som jag skulle kunna säga är att det drar upp en del snö/is fram på pulkan å "smattrar" men det händer väl kanske med dom flesta! Jag funderar att göra någon form av stänkskydd fram på pulkan!
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Har själv Bränna Comfort med BK system. Lägger i extra kuddar på sits och rygg trots den medföljande dynan, använder "båtkuddar" i kapok, gör det betydligt bekvämare. Familjen är mycket nöjd med pulkan och den går mjukt och skönt samt att jag tycker att det ryckfria draget (TH drget) funkar kanon, både skönt för de i pulkan samt för den somd drar. Stabil och enkel att dra, använder visserligen en Lynx ST 600 att dra med så då blir det mesta lätt baki. Tycker det finns bra med stuv. Lack kvaliten kan vara sisådär när man köper dessa men det fylldes enkelt i med stift till bil, syns inte nu. En pulka jag klart kan rekomendera! Tittade även på deras standard men skippade den rätt fort då den saknar fjädring, några kronor extra för en med fjädring och en gladare familj, kan vara värt många kronor, annars finns risken att man blir hemma vid köksbordet istället.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Bränna har ju 3 olika pulkor, har listat ut att dämpare skiljer standard från de andra. Men vad skiljer comfort mot Royal kan ju inte bara vara överdrag för de skiljer ju 5000 kronor dem emellan.. 14995 för comfort och 19995 för royal