Köpråd Skoterpulka!

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Nu när familjen växer ska det investeras i en pulka!
Tänkte höra mig för här innan jag bestämmer mig!
Dela med er av era erfarenheter och vad man ska tänka på!

Mvh / Torbjörn
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1) Vi köpte först en beg pulka med plåtskidor.
En sån här:
http://www.*******.se/lulea/Skoterpulka__Polar__23972444.htm?ca=2&w=3
Rekommenderas inte!
Komforten var helt värdelös, det smällde, slog och var rent obehagligt för familjen.

Så jag lade nån tusing emellan och köpte en beg pulka med mjuka plastskidor.
Typ en sån här, men vår heter Bamse, Björne, Bompa eller nåt sånt:
http://www.brannapulkan.nu/brannapulkan/bilder/standard.jpg

Kan säga att det var den största skillnad i komfort du nånsin kan få för så lite pengar emellan. Nu åker familjen mjukt och fint. Och en glad familj = fler skoterturer. :)

2) Kan även varmt rekommendera drag av typ TH-draget. Då slipper familjen - och du på skotern - de små ryck som uppstår i ett vanligt drag. Enda nackdelen är iofs att du skruvar en del på skoterns drag, så det blir lite skruvande om du ska dra nåt annat. Men för komforten vid pulkdragning funkar de kanon.

3) Förlängning av avgasröret under skotern och pulkan är bra, för det drar lätt in avgaser i pulkan. Jag tillverkade ett eget, men satte det i en sten på leden. Så nu tankar jag alkylatbensin i stället. Och skotern är nu i princip luktfri. Rekommenderas, om det finns på pump på en mack nära dig.

4) Avslutningsvis: säkerhetslina!!! Ett måste. Kostar runt en 50-lapp, minskar risken för tragedi om pulkan skulle lossna.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Tack för tipsen!
Jag har faktiskt kollat på Brännapulkorna en del, Royal ser juh fin ut! Hur tror ni hållbarheten står sig på Royal och Comfort konstruktionen mot standard?

Sen hittade jag en Pulka som heter Läjfen tror jag det var! verkar svensktillverkad om man ska tolka loggotypen iaf!
Någon som prövat denna pulka?

TH-draget blir det, och givetvis säkerhetslina!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vår pulka har chassie typ "Standard". Jag skulle gärna ha stötdämpare också.
För plastskidorna är fantastiska på att ta hand om långa djupa gropar, men inte lika bra att ta hand om korta "tvättbrädegupp".
Andra saker att tänka på:
+ Det är bra om pakethållaren är i scanback-storlek. Vilket Brännas modeller verkar vara.
+ Kolla kvaliteten på svetsarna, särskilt om du skulle köpa "tjingtjong".
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har iofs bara provat Nila-pulkan men är otroligt nöjd med den. Till i år krävs en ordentlig genomgång av skidor/belag då dessa hakade fast i ett vägräcke vid en passage förra vintern.

Dock är ju dessa rätt så dyra i inköp.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Importlagret.com säljer Läjfen!

vad tror ni om denna?
Svårt att se kvalitén på bilden dock!
 
Last edited:

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Köpte Polarpulkan i fjol. Frun, barnet och hunden åker gladeligen i pulkan eftersom den går mjukt och fint efter leder. Har även ett ryckfritt drag som är att rekommendera.
Ring till Jims sol och cykel i Haparanada. Det var där jag köpte min. Jag tror jag gav ca 8 papp för den. :hmmmm2:
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Är inte det en kinakopia av brännapulkan?
Jepp. Skulle inte köpa den efter jag pratat med folk som köpt den. Den håller tydligen inte. Plasten och golvet spricker. Bränna-, polar- och nilapulkan är tror jag de kändaste pulkorna idag. Dom känns rejäla.. inget j...a kinakopia :D
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Varför skulle det va falsk marknadsföring med svensk flagga? den säljs kanske för den svenksa marknaden, vad kan vara mer passande än en svensk flagga.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Varför skulle det va falsk marknadsföring med svensk flagga? den säljs kanske för den svenksa marknaden, vad kan vara mer passande än en svensk flagga.
Pratade med en försäljare som säljer bränna pulkan och han berättade om den där "läifen"...tillverkas i kina och tunn,tunn plast osv...:boring:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har en Läjfen-pulka som jag förlängt till en 4-sitsig.
Håller med om att det är tunn plast!!
Packade in familjen i den och mat för en helg i bagageutrymmet bak. Blåste iväg till stugan, ca 6 mil.

Döm om min förvåning när vi kom fram till stugan och maten var borta!!! Gått hål i plasten, så vi hade spridit ut allt efter vägen. Som tur var hade vinflaskan inte ramlat ut, men det var typ det enda som var kvar... 2-t oljan hade också dragit iväg genom hålet, så det blev inte så mycket körning den helgen... :eviltongue: Inte så mycket ätning heller... :mad:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Skidorna på Läjfen-pulkan tål inte kyla heller.. Dom blir spröda och går av. (i alla fall förra årets modell)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
är iofs inte alls nå insatt på "pulkmarknaden", men ajg rekomenderar en med "4 skidor" (ledat på mitten)

En sådan modell som jag och familjen kommer använda i år, och har aldrig haft problem med den då man åkt förut heller. Klart bättre än "2 långa plåt" skidor.