För sjuttioelfte gången på detta forum vad vinner man på att fortsätta sprida osanningar!vet dom som fått upp dom i över 5 l milen. ska alla 150 kusar mata på behövs soppa, man får inte ut 150 hk utan mat oavsett vad för sprut det sitter
Du måste läsa på hur en 2-t fungerar... du har rätt i en endaste grej och det är att e-tec går snålt på lägre varv och mellanregister, och det kan göra rejäl skillnad för snittförbrukningen. Fungerar e-tecen som du tror så skulle den fungera i princip lika bra utan pipan...För sjuttioelfte gången på detta forum vad vinner man på att fortsätta sprida osanningar!
Sossar, volvoraggare och nu mera även flertalet Polaris ägare ägnar sig åt denna otroligt destruktiva sak som verkar ha blivit en nationalsport.
Här följer fakta:
Ja det spelar roll vad du har för insprutning även om du ligger på fullgas hela dagen.
En direktinsprutad 2T oavsett vilket märke den kan tänkas ha i framtiden kommer alltid dra minst 20% mindre bränsle än en 2T där bränsle tillförs medans avgasporten är öppen.
För det är just ca 20% av bränslet som går ut oförbränt genom avgasporten på en 2T av förgasar eller SDI typ.
Det är just därför miljötalibanerna hatar 2T eftersom de har haft enorma utsläpp av kolväten/HC(bränsle).
Just E-tec motorerna har programmerats extra snålt på mellanregistret vilket gör att de är ännu snålare vid lugn körning.
Så ja det jämnar ut sig lite mellan de olika insprutningarna när man ligger på men samma nej.
Men om jag som kör polaris nu, och kör tillsammans med e-tec ägare, vid hård körning har dom tagit ganska lika, svårt att säga exakt eftersom vi inte kört jämsides hela tiden och gett stumt exakt samtidigt. Men då har det inte varit någon stor skillnad, vissa dagar har rotax tagit mer och vissa tvärt om. Vars är då osanningen? Sen att du inte tål att man kommer med fakta som inte hyllar din brp upp till himlen med precis allt så blir du arg. Har inte klagat alls nå på brp, men däremot sagt att dom inte går så billigt som vissa menar då man ska ha ut hk ur dom. Nej är inte sosse, hatar politik och tycker allt nedanför Norrbottensgränsen bara är att skänka till danmark, förstår inte hur folk kan köra Volvo dynga samt japanska plast raketerFör sjuttioelfte gången på detta forum vad vinner man på att fortsätta sprida osanningar!
Sossar, volvoraggare och nu mera även flertalet Polaris ägare ägnar sig åt denna otroligt destruktiva sak som verkar ha blivit en nationalsport.
Här följer fakta:
Ja det spelar roll vad du har för insprutning även om du ligger på fullgas hela dagen.
En direktinsprutad 2T oavsett vilket märke den kan tänkas ha i framtiden kommer alltid dra minst 20% mindre bränsle än en 2T där bränsle tillförs medans avgasporten är öppen.
För det är just ca 20% av bränslet som går ut oförbränt genom avgasporten på en 2T av förgasar eller SDI typ.
Det är just därför miljötalibanerna hatar 2T eftersom de har haft enorma utsläpp av kolväten/HC(bränsle).
Just E-tec motorerna har programmerats extra snålt på mellanregistret vilket gör att de är ännu snålare vid lugn körning.
Så ja det jämnar ut sig lite mellan de olika insprutningarna när man ligger på men samma nej.
Intressant, dock har Evinrudes modernare utombordare ungefär det sämsta rykte som går att uppbringa. Trots låg trimningsgrad osv. Skotermotorerna är nog faktiskt bättre.Fuel is injected as the piston is closing the exhaust port.
https://youtu.be/8Og0JCGKmQ4?t=1m23s
Jag är ju båtdåre också och som lite kul jämförelse kan nämnas att min Mercury optimax 225hk som också är DI vill ha 80 liter per timme på fullt och enligt tester ligger en Evinrude G2 300hk på strax över 60.
G1/G2 verkar inte vara sämre än nått annat, jag hade gärna haft en själv om dom inte varit tyngre än den jag har nu. Jag har pratat med en bekant långt söderöver som säljer Evin och han säger tyvärr att just här i Skandinavien så har G2 haft en hel del strul iaf precis när dom kom, problem man haft här ska alltså inte finnas i tex USA. "men det var ett jävla as till å gå" sa han också Evin tänkte en hel del utanför "the box" så det är mycket nytt på G2, inte bara spridarna som är generation två. Jag tror det är som det brukar allt kan gå sönder, min Mercury väntar på en "ny" ECM, den gamla vart snurrig.Intressant, dock har Evinrudes modernare utombordare ungefär det sämsta rykte som går att uppbringa. Trots låg trimningsgrad osv. Skotermotorerna är nog faktiskt bättre.
http://www.dootalk.com/forums/topic/856618-evinrude-g2-outboards/