Inkörning 800 Etec

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har noterat att vår nya 800 Etec är lite som en ångmaskin under inkörningen. Jösses vilken oljerök, har inte sett något liknande sedan 70talet. Noterat i trådarna att det klagas på oljeförbrukning av mountain gubbarna som håller full plugg hela tiden.

Har förstått att detta går ner med tiden men finns några seriösa mätningar av oljeförbrukningar vid olika typer av körningar. De Etec 600 vi haft har klarat sig med i stort sett en oljeburk per säsong.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nu får du nog, lite beroende av körstil, fylla på varannan var tredje gång du tankar. Det har väl blivit bättre med åren, min -11 drog ca 5-7%, min -13 3,5-5%.
-11an rök så det gick inte vara i närheten av den ibland i början, Körde man fast var det bara stänga av så fort som möjligt annars så stack det i ögon och luftvägar så man inte kunde göra nånting, men det blev lite bättre senare.

Tydligen ger oljepumpen max i ett antal sekunder varje gång du har gett full gas. Så pumpar man mycket, vilket man tenderar göra i skogen, så kan oljepumpen i princip gå på max hela tiden.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min -16 levererades med full oljebehållare.
Vid första servicen hade den gått 45mil och jag hade inte fyllt på olja en enda gång. Det var dock mest ledkörning på hårt underlag pga snöbrist.
Men helt klart drar den mindre olja än min förra Freeride -12.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har haft 2 st nya -12 och -14.
Båda har dragit oroväckande mycket under inkörningen för att sedan lugna ned sig rejält.
Tidigare hade oljan också ett brunt färgmedel som gjorde stanken ännu värre, man höll på att kräkas om man körde fast under inkörningen med den.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Tror jag sagt det förr, men jag tycker en 2 taktare får dra så mycket den vill bara den går fint, 800 e-tec drar mycket vid pumpgas och i stort sett inget vid touring, helt ok för mej!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Är som det skrivs drar mycket vlid pumpgasning både vad gäller olja och bensin. Annars var det inga större problem, inkörning tar bara kring 25+mil så går ganska fort.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jo en kall start med Yamha 4takt är mycket värre i garaget än Etec
Du måste ha nån specialmodell av e-tec i såna fall... jag skulle hjälpa en kompis förra helgen att lasta deras två ski-doos i kåpsläpet för vidare transport till deras husvagn inför säsongen. När vi skulle lasta 800an baklänges in i släpet så höll jag då på att avlida från avgaserna inne i kåpan innan den var på plats. Så nog fan är e-tec också en luktbomb.
 

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Mja, fulla spjäll så drar den runt 4 l/m. Iaf gör min det. Men en inkörning ska ju vara varierande körning. Jag landade på 48 mil på inkörningen iaf.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Mja, fulla spjäll så drar den runt 4 l/m. Iaf gör min det. Men en inkörning ska ju vara varierande körning. Jag landade på 48 mil på inkörningen iaf.
vet dom som fått upp dom i över 5 l milen. ska alla 150 kusar mata på behövs soppa, man får inte ut 150 hk utan mat oavsett vad för sprut det sitter