Inkörning 800 Etec

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Självklart drar det soppa vid fullgas,. Inge konstigt med det. Men vid en inkörning så håller då inte jag full makaron hela tiden.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Nja inte riktigt :) Mycket isigt lite snö i Kebdalen och då kör man inte så fort om man inte har dubb. Det har inte jag. Men vissa partier har jag gasat som faan. en kort rescention av första intrycken XRS 800

Att XRS800 är ett råskinn visste vi då vi har en 600. Råheten accentueras av att den har så mycket mer kraft än 600 och att vi kör den med fabriks satta dämpare dvs stenhård. Det går att köra otroligt fort med denna maskin, dämpningen sväljer allt och går bättre ju hårdare man kör och motor karaktären på 800 uppmanar till hänsynslöshet.

600 från ifjol har jag ställt om till någon slags komfort soffa med en mjuk sättning på kompression och retur dämpningar. När man slö åker så finns det förtjänster med det. Det är dock helt otroligt vilken skillnad det kan vara på samma maskin med olika inställningar. En aha upplevelse var det att köra den hårt satt och ska faktiskt ställa 600an på samma sätt till nästa tur. Jävlar vad XRS800 är rå
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
vet dom som fått upp dom i över 5 l milen. ska alla 150 kusar mata på behövs soppa, man får inte ut 150 hk utan mat oavsett vad för sprut det sitter
För sjuttioelfte gången på detta forum vad vinner man på att fortsätta sprida osanningar!
Sossar, volvoraggare och nu mera även flertalet Polaris ägare ägnar sig åt denna otroligt destruktiva sak som verkar ha blivit en nationalsport.

Här följer fakta:
Ja det spelar roll vad du har för insprutning även om du ligger på fullgas hela dagen.
En direktinsprutad 2T oavsett vilket märke den kan tänkas ha i framtiden kommer alltid dra minst 20% mindre bränsle än en 2T där bränsle tillförs medans avgasporten är öppen.
För det är just ca 20% av bränslet som går ut oförbränt genom avgasporten på en 2T av förgasar eller SDI typ.
Det är just därför miljötalibanerna hatar 2T eftersom de har haft enorma utsläpp av kolväten/HC(bränsle).

Just E-tec motorerna har programmerats extra snålt på mellanregistret vilket gör att de är ännu snålare vid lugn körning.
Så ja det jämnar ut sig lite mellan de olika insprutningarna när man ligger på men samma nej.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Så sant Enpatte :thumb:

En fundering här som inte har med Rotax etec, utan med A-C:s Ctec som ju kallas för DI men egentligen är en SDI...
Hur är det med avgasporten på den, är den fortfarande partiellt öppen när färskgaserna strömmar in i förbränningsrummet?
I så fall är ju inte den motorn något mer revolutionerande än Rotax SDI-motorer som kom för 13 år sedan. :hmmmm:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
För sjuttioelfte gången på detta forum vad vinner man på att fortsätta sprida osanningar!
Sossar, volvoraggare och nu mera även flertalet Polaris ägare ägnar sig åt denna otroligt destruktiva sak som verkar ha blivit en nationalsport.

Här följer fakta:
Ja det spelar roll vad du har för insprutning även om du ligger på fullgas hela dagen.
En direktinsprutad 2T oavsett vilket märke den kan tänkas ha i framtiden kommer alltid dra minst 20% mindre bränsle än en 2T där bränsle tillförs medans avgasporten är öppen.
För det är just ca 20% av bränslet som går ut oförbränt genom avgasporten på en 2T av förgasar eller SDI typ.
Det är just därför miljötalibanerna hatar 2T eftersom de har haft enorma utsläpp av kolväten/HC(bränsle).

Just E-tec motorerna har programmerats extra snålt på mellanregistret vilket gör att de är ännu snålare vid lugn körning.
Så ja det jämnar ut sig lite mellan de olika insprutningarna när man ligger på men samma nej.
Du måste läsa på hur en 2-t fungerar... du har rätt i en endaste grej och det är att e-tec går snålt på lägre varv och mellanregister, och det kan göra rejäl skillnad för snittförbrukningen. Fungerar e-tecen som du tror så skulle den fungera i princip lika bra utan pipan...
Det finnes en bänkning i en snowmobile tidning från 2011 tror jag det var där man bänkade samtliga motorer och mätte bränsleflödet, leta gärna rätt på den så ser du hur bra e-tec funkar när man plockar ut all effekt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
För sjuttioelfte gången på detta forum vad vinner man på att fortsätta sprida osanningar!
Sossar, volvoraggare och nu mera även flertalet Polaris ägare ägnar sig åt denna otroligt destruktiva sak som verkar ha blivit en nationalsport.

Här följer fakta:
Ja det spelar roll vad du har för insprutning även om du ligger på fullgas hela dagen.
En direktinsprutad 2T oavsett vilket märke den kan tänkas ha i framtiden kommer alltid dra minst 20% mindre bränsle än en 2T där bränsle tillförs medans avgasporten är öppen.
För det är just ca 20% av bränslet som går ut oförbränt genom avgasporten på en 2T av förgasar eller SDI typ.
Det är just därför miljötalibanerna hatar 2T eftersom de har haft enorma utsläpp av kolväten/HC(bränsle).

Just E-tec motorerna har programmerats extra snålt på mellanregistret vilket gör att de är ännu snålare vid lugn körning.
Så ja det jämnar ut sig lite mellan de olika insprutningarna när man ligger på men samma nej.
Men om jag som kör polaris nu, och kör tillsammans med e-tec ägare, vid hård körning har dom tagit ganska lika, svårt att säga exakt eftersom vi inte kört jämsides hela tiden och gett stumt exakt samtidigt. Men då har det inte varit någon stor skillnad, vissa dagar har rotax tagit mer och vissa tvärt om. Vars är då osanningen? Sen att du inte tål att man kommer med fakta som inte hyllar din brp upp till himlen med precis allt så blir du arg. Har inte klagat alls nå på brp, men däremot sagt att dom inte går så billigt som vissa menar då man ska ha ut hk ur dom. Nej är inte sosse, hatar politik och tycker allt nedanför Norrbottensgränsen bara är att skänka till danmark, förstår inte hur folk kan köra Volvo dynga samt japanska plast raketer
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Å andra sidan hur mäter ni ? Surrar lite vid extra dunken som är med. Efterlyste seriös mätning. I trådstarten. Hittills har ingen kommit med det och därför är det inget värt med påståenden om att vi körde tillsammans �� i övrigt finns ingen skoterkörning värt namnet i Norrbotten. Där finns bara blåbärskullar myrar & kalhyggen
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som asker säger så drar e-tec jämförbart med bränsle mot övriga 800:eek:r vid maxeffekt.
Vid maxvarv så jobbar pipan i sitt avstämda område, då har man inte så stora färskgasförluster eftersom returpulsen pressar tillbaka det som smitit ut genom avgasporten.
Är inte heller säker på att 800 e-tec sprutar in bränslet efter att avgasporten är stängd på högvarv...

Har kört 800 e-tec ett antal år.
Det går att få dom å ta 5 l/mil vid hård körning
Går dock väldigt billigt när man finåker.
Vill dock ha mycket olja, gärna 4% vid skogsbus...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kan diskuteras i all evinnerlighet.

Etec drar mindre än allt annat med liknande hk. Skillnaden är mindre nu iom axys. Skillnaden finns dock och den är enligt mig och dom jag kör med ganska uppenbar. Däremot tar 800 etec mer olja och det kompenserar tyvärr allt jag sparat i soppa.

Jag har aldrig fått min 800 etec att dra snitt 5l/mil. Jag har å andra sidan alltid någon mils transport till lekställena och på led kör jag som den gubbe jag är.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
:pop2:Någon som minns KingBongo från ett annat svenskt skotertidningsforum? Tror tråden hette 4takt vs 2takt. Han hävdade bestämt att det skulle komma direktinsprutade tvåtaktsmotorer med bättre bensinförbrukning än 4takt och med liknade eller bättre emissioner. Inte många trodde honom.... tråden var väl på så där en 400 sidor. Vet inte varför jag kom att tänka på honom...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Etec är väldigt snål så länge man inte gasar på. Dvs de stora förluster en tvåtaktare dras med på lågbelastning har nästan eliminerats. Det är ju skitbra.
Däremot, om man ger järnet så drar den som alla andra högtrimmade tvåtaktare, dvs det GÅR åt bränsle för att hindra härdsmälta i kolvarna. Skillnaden är att etec optimerar efter belastning/höjd/lufttryck osv så den gör inte av med mer soppa än nödvändigt. Att KUNNA köra snålt samtidigt som man har effekt när man behöver har faktiskt blivit möjligt även i tvåtaktsvärlden (På fyrtaktssidan har det förstås varit möjligt länge).

För oss som var med på den gamla onda tiden är det rena fantasisiffrorna att kunna köra en 150hk tvåtaktare på under 2 liter/mil. Då fick man räkna med dubbla siffran eller mer... ZRT800 eller ZR900 någon? :)

Oljan kommer man inte ifrån, därav svårigheter med miljökrav OCH effekt. Men jag håller med dem som menar att etec är snålare än allt annat i tvåtaktsvärlden, för det är den så länge man inte använder alla hästkrafter.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fuel is injected as the piston is closing the exhaust port.

https://youtu.be/8Og0JCGKmQ4?t=1m23s



Jag är ju båtdåre också och som lite kul jämförelse kan nämnas att min Mercury optimax 225hk som också är DI vill ha 80 liter per timme på fullt och enligt tester ligger en Evinrude G2 300hk på strax över 60.
Intressant, dock har Evinrudes modernare utombordare ungefär det sämsta rykte som går att uppbringa. Trots låg trimningsgrad osv. Skotermotorerna är nog faktiskt bättre.

http://www.dootalk.com/forums/topic/856618-evinrude-g2-outboards/
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Intressant, dock har Evinrudes modernare utombordare ungefär det sämsta rykte som går att uppbringa. Trots låg trimningsgrad osv. Skotermotorerna är nog faktiskt bättre.

http://www.dootalk.com/forums/topic/856618-evinrude-g2-outboards/
G1/G2 verkar inte vara sämre än nått annat, jag hade gärna haft en själv om dom inte varit tyngre än den jag har nu. Jag har pratat med en bekant långt söderöver som säljer Evin och han säger tyvärr att just här i Skandinavien så har G2 haft en hel del strul iaf precis när dom kom, problem man haft här ska alltså inte finnas i tex USA. "men det var ett jävla as till å gå" sa han också :D Evin tänkte en hel del utanför "the box" så det är mycket nytt på G2, inte bara spridarna som är generation två. Jag tror det är som det brukar allt kan gå sönder, min Mercury väntar på en "ny" ECM, den gamla vart snurrig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Just oljeförbrukningen på Etec 800 verkar vara något som Rotax jobbat på.
Min -16 drar nog hälften så mycket olja som min -12:a gjorde, bränsleförbrukningen upplever jag som densamma.