Hylsnyckelsats, rekomendera en bra serie.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min röst faller lätt på Bahco. Kamasa är skräp. Livstids garanti, men ändå skräp. Då du bytt ditt trasiga Kamasaverktyg får du ett nytt skräpverktyg.

Jag har flera gånger bytt däck på bilarna och släpen med min Bahco 3/8 hylsnyckelsats. Får stampa, hoppa och jävlas på spärrskaftet, och det håller. Har haft både lilla och stora satsen nu i 10-12 år, och inte en enda del har gått sönder NÅGONSIN. Och dom används nästan dagligen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Gillar inte dagens kamasa eller bacho. Berner däremot e fint, älskar deras tänger. Men som komplett sats för en glad amatör så röstar jag(som tidigare skrivet) på biltemas 10
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Jag hatar att meka med skitgrejer. Bacho satsen är av hög kvalite. Biltema håller INTE samma klass, så är det bara. Själv lägger jag hellre pengar på ordentliga grejer än sparar in ett par hundra på slitochsläng verktyg.
De nya Bacho satserna är enligt mig bara skit.. Trilskande spärrskaft är det värsta som finns!
Vill man verkligen ha kvalité till ett bra pris då är det AmPro som gäller.
http://www.lantbutiken.se/butik/hylsnyckelsats-tum-med-sparrnyckel-och-fasta-nycklar/2057-ampro-hylsnyckelsats-for-gardsverkstaden.html
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Bacho är ju riktigt trevliga!

Men att kamasa är ren skit håller då int ja med om, åt minstone inte om deras spärrskaft/hylsor, dom tyck då jag ligger skönt i handen och är allmänt härliga! duger gott o väl, för större verkstadsmek vet jag inte om kamasa är bra. Är väl en smaksak mycket detdär.

Men då jag skaffar nya tänger och skruvmejlsla så äre nästan bara Bacho som jag köper, lite dyra men dom håller och är så jädrans mycket bättre än andra tänger och skruvmejlsar tycker jag. Dom glappar inte, sköna att använda, bra precion och materialval av handtag osv, riktigt bra!

Om bachos hylsnyckelsatser är bättre än kamasas kan jag inte uttala mig om då jag inte äger en bacho hylsnyckel/spärrskaftssats i nuläget. Dom kanske är bättre men har somsagt int testat deras spärrskaft än..

Det är vad jag kan uttala mig om kamasa vs bacho.

Sen finns det mycket mer och garanterat bättre märken ute på dagens marknad!
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Kör med ironside,fungerat bra för mig.Spräckt kamasas hylsor tidigare inga ironside än!
Aldrig testat biltemas satser samt bachos hylsor...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Med bahcosatsen klarar man sig alltid. Det har blivit litet av var mans egendom på sista tiden här i Sverige då man ser dem ganska ofta.

Men vill man ha det bästa så kan man kika lite på vad flygindustrin använder. Och där är det snapon hela vägen. Försvarsmakten använde gammaldags bahco för att skruva, numera är inte kvaliteten lika bra men det finns fortfarande massor av bahcosatser ute i fält. Kamasa har testats av försvarsmakten och det duger men de kom fram till att kvaliteten inte motsvarar priset. Snapon används mycket i försvarsmakten och där är det ungefär lika mycket snapon som bahcogrejer, men i framtiden så verkar bahco tappa.

Internationellt dominerar snapon flygmarknaden, dels därför att snapons inriktning på ett brett sortiment med massor av specialverktyg passar flygindustrin och dels för att snapon har bra kvalitet. Dock till ett pris, men det brukar flygindustrin inte bry sig så mycket om då ett spärrskaft för 2500 ändå är billigare än bulten man ska dra åt(Jag skojar inte heller, en enkel vingbult till en gripen kostar 20k, bulten till rotorfästet på en ecureuil kostar 6k. Men det är bara avancerade grejer, en konisk skruv med m5-gänga till en viggen kostar 1600kr, på 80-talet och för att justera ett höjdinstrument. En skitenkel grej som en vanlig torq-set skruv för att hålla fast en panel på en gripen kostar 200kr och det kan sitta ett hundratal på en panel.)

Ett annat exempel är facom. Fungerande verktyg som har haft en liten marknadsandel i flygbranschen. Airbus använde facom som leverantör av verktyg fram till att stanley köpte upp facom och började lägga ner fabriker i Frankrike och outsourca, samtidigt som kvaliteten sänktes. Det till stora delar franska och tillika nationalromantiska airbus valde att säga upp alla kontrakt med facom och numera för facom en tynande tillvaro i flygindustrin. Airbus måste dock ha verktyg så numera är tyska stahlwille huvudleverantör och de verktyg som inte stahlwille har köps från snapon.

Således, vill du ha bra skit så köp stahlwille, om du kan acceptera priset så får du bra grejer från snapon.
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har haft min Biltema-sats, en sån med 10 års garanti, i uppåt 15 år. Har mekat bil, båt, skoter, mc, hus osv. Inget har gått sönder under denna tid, den funkar fortfarande kanonbra. :)

Blocknycklar: där har jag 3-dubbel uppsättning 7mm-19mm, ett sett Bahco och div lågprisnycklar. Båda sorterna funkar fint att skruva med, men Bahco är lite smäckrare och skönare att hålla i.

Som med allt annat handlar det om vilka pengar man vill spendera. Topoftheline är lite bättre men kostar mkt mer.
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Biltemas 150-delars sats kan jag rekommendera. funkar oerhört bra för vanligt hobbyskruvande och i princip allt man behöver finns med i lådan, både tum och mm.. dessutom 10-års garanti!
klart prisvärt om man inte har lust att lägga ut en halv förmögenhet på verktyg..
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Fick ett Biltema 150delars för 2-3 år sedan, används flitigt och har allt man behöver i det. Bra pris och 10års garanti som det har skrivits om tidigare i tråden. Sen kan jag hålla med om att t.ex Ironside och Bacho är bra verktyg men Biltema duger helt klart för mig och är övertygad om att den gör det för många andra också! :)
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Detta blev ju nästan en bra tråd! :D

ska åka å kika lite på månda va ja skall köpa..
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Jag köpte 150-delars verktygssatsen från biltema för ett år sedan och kan verkligen rekommendera den.

Köpte samtidigt en skruvmejsel sats med fäste att skuva fast på väggen/tavlan, en slagskruvmejsel, en liten och en stor polygrip tång, en 1kg slägga, en gummiklubba och en kulhammare.

Allt kostade i runda slängar 1700:-, det är billigt som tusan. Biltema är rena drömmen för amatör/hobby mekare :)
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Ampro 136 delars sats från swedol med tum och mm.
Lite dyr men den bästa satsen jag haft. Det är bara dom vekaste bitsen jag har lyckats ha sönder, resten bara håller!
Nöjd som bara den :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
På tal om hylsor.

Får en hreeans massa år sedan fick min bror en hylsnyckelsats (kamasa tror jag det är) som är helt suverän, inge blocknycklar och sån skit i den.
MEN, den har långa hylsor med riktigt sexkant (inge splines dynga) och just dessa hylsor har jag funnit ovärderliga.

Vet nån av en sats med sånna här riktiga hylsor m.m.? Helst en sats utan vanliga fasta nycklar då dessa finns i överflöd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kamasa kan jag bara hålla med att dom senaste åren har inte varit speciellt bra, iallafall spärrskaften.
Har en stor kamasassats som jag köpte för kanske 3 år sedan och där har båda spärrskaften gått sönder.
Däremot har jag även ett kamasa spärrskaft som är över 20år gammalt och det tål då allt.
Sen den bästa 1/4 spärrskaftet jag haft hittills är köpt på clas ohlson, kostade typ 150kr för spärrskaftet och det tål också allt!
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jag kör Ironside och det funkar kalasbra!
Vet dock inte vad dem kostar exakt säkert inte så billiga det är Ahlsells som säljer dem iallafall!
Om du utav någon anledning lyckas sabba något är det bara att hämta nytt!