hur ska ja övertyga morsan om att jag ska få köpa skoter?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Förmodar att du är under 18 då morsan bestämmer. Antingen får du vänta tills du fyllt 18 och skaffat ett arbete. Annars får du väl försöka övertala henne på nått bra sätt. Du har väl startat 100 trådar om köpa olika skotrar och och ditten och datten.men verkar aldrig komma till skott. Så mitt tips blir vänta in åldern skaffa jobb flytta hemifrån och köp en skoter.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Du får nog utveckla hur din mamma kan fälla ett avgörande om hurvida du ska få köpa skoter eller inte om du är 34år. Hon har ju ingen laglig rätt att hindra dig. Hon kan avråda dig, kanske på bra grunder men inte hindra dig. Såvida hon inte måste stå som medsökande på ett eventuellt lån, men om det är så kan det vara en bra ide att avstå köp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ska mor din betala skotern eller stå på ev lån så förstår jag att du inte ska ha någon skoter. Annars kanske det är dags att skaffa ett jobb, flytta hemifrån och sen köpa en skoter om du har möjlighet. Skoter är ju ingen mänsklig rättighet :) (även om det kanske borde vara det...)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hahaha såhär några dagar innan nyår drar twister till med 2016års bästa tråd.
Skrattade så jag fick ont i magen.
Elakt men sant.

Om du behöver morsan för finansiering håller jag med Asker, du får leva med den sura sanningen att du inte har råd att äga en skoter. Då är det "bara" fixa så du har råd med det i framtiden.
Handlar det om att hon är av den oroliga typen så får du väl försöka övertyga hon om att ett långt liv utan att leva inte är mkt bättre än ett kort liv där man levt. (Inom rimliga gränser då)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Du åkte väll turbo nytro förr, hur övertyga du morsan din då??
Klarade du övertyga henne då så kan de vell inte vara några problem nu??
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Är du 34 så tar du dina egna pengar och köper skotern utan att fråga mamma.

Svårare än så är det inte, om det inte är något förmyndarskap som står i vägen.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Blir lite fundersam ändå, vilka mer eller mindre dåliga argument har ni använt för att övertyga er fru, sambo, mamma att ni behöver en ny skoter.

Jag har inte använt några själv, men de jag hört är

- Mina knän börjar bli dåliga så jag kan inte sitta på en gammal låg skoter längre.
- Nya skotrar har så mycket lägre bränsleförbrukning så vi kommer spara pengar i längden.
- Den gamla skotern kommer kosta så mycket i service så det är bättre att vi byter säljer den och köper något nyare som inte behöver service.
- Vi måste ha en nyare och mer pålitlig skoter om vi ska ut med barnen i pulkan, gärna en lång med höga kammar så vi inte kör fast :)