Hjälp mappar cfi4 powercommander!!

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Skulle man kunna få se vad den där Chadomappen innehåller för något?

Nu kör ja med SLPs mapp med januariflashen.
Har stängt av accpumpen och blev mycket bättre.
Stänger man av pumpen med en PC5? Eller går det att göra ändå?

Har precis samma bekymmer som ostnor..
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
SLP rekommenderar ju att man har EXTRA accpump jämfört med original.
Det jag har gjort är att jag stängt av PowerCommanderns accpump, däremot kanske det finns lite i originalECUn, den kan man inte göra något åt.

Jag upplever inte det problemet ni beskriver, min bluddrade när man höll på att pumpgasa direkt, inte som ni säger efteråt.

Har ni testat en original SLP mapp?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ingen som kör med aprilflashen och pc5?

och vad har ni då för mapp i PC5an?

skotern är original ej pipa dyl..

problem med buggningar.
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Nu har vi varit och gjort ett litet test ikväll.
följande skotrar:
1. Assault 2009 med SLPsystem och pc5a januariflash.
2. Assault 2009 med SLPsystem och pc5a januariflash.
3. Assault 2009 orginal med aprilflash.

Jag kör skoter 1, provade både SLP och ChadO mappen i min, där jag tyckte SLP mappen kändes bättre.
Skoter 2 kör med SLP mapp, tror vi (den går nämligen renare och finare än skoter 1).

Alla kör på helt olika variatorsetup:
Skoter 1, 10-68 vikter? SLP Blue/Pink Drive Spring? 140/340
Skoter 2, 10-70 vikter och okänd fjäder
Skoter 3, 11-66 vikter, okänd fjäder och nån annan helix.

2an och 3an varvade kring 7900 medan 1an varvade 8100 nånting.

I kvällens före äre hårfint vilken som går bäst. dock märks det skillnad i gassvaret på skotrarna med PC5an, den är rappare på gasen än stock.

Jag tittade över min lite innan vi for ut, misstänker att tpsen står fel.
I min PC står det att 0.938v för 0% tps, ska de inte vara 0.950V?
Visst borde jag kunna använda voltmätaren i PC5an för att justera in tpsen? helt enkelt koppla på ström och justera skruven tills jag kan se 0.950V på datorn?

gjorde en liten jämförelse mellan dom mappar jag provat.
ni som är intresserade kan ju ta en titt här.
http://markuseriksson.com/annat/PC5mappar.pdf
(Har medvetet inte med namnen, vet inte hur det är med att sprida dessa)
Mapp 1 är min favorit i varje fall, går bäst på den- varvar mest och går renast.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Testade du inte min nedsnålade chado mapp? Man kan lätt köra med -6- -8 över 7000 varv. Om man nu inte håller stumt väldigt länge.
Tps skall nog vara 0,94...så du ligger nog bra.
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Nej jag provade inte den.
SLP mappen ligger ju rätt snålt ändå:
7500 -7
7750 -7
8000 -5
8250 -4

Ska kontrollmäta tpsen för skojsskull och se hur den står.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Grymt skrivet!
Men jag har fortfarande problem med min Ang buggningar..
April flash.
Original system.
Primär slp mtx vikter 71gr och 150-340 fjäder.
Delrin brickor i sekundären.
Bytt bränslefilter.
nya kolvar.
Justerad tps.
Rengjorda spjällhus.
Bytt reedblad.
Pc5 med synkad tps.

Tillslag på 3800 rpm och max rpm 8250 och går som piiiip!

MEN problem när man tex burkar med full gas och släpper för att ta om då liksom dööör den, får pumpa på gasen för att få igång den..

Har även samma symptom om jag kör med jämn gas i ca 40-60 km/h och sen trycker på, då buggar den också.

Nån som kan översätta till engelska ordet buggar, tvekningar? så jag kan skicka ett mejl till dynotech research och förklara!
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
har för mej de skriver typ "bog" på de amerikanska forumen om "boggningar"
Tvekningar; hesitate, hesitation.

Gick det justera TPSen med PC.n eller måste man använda verktyget?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ok, vad jag menade var att då kanske det skulle bli annorlunda resultat då du tyckte att Slp mappen gick bättre. Slp mappen är lite fetare än chado i mellanregistret men snålare på topp.
Körde ni med accpump med Slp mappen?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bra skrivet Markus.
Då jag varit sugen på Pc och slp till min maskin (Skoter 3) länge nu så var det roligt att få testa mot maskiner med pc/slp.
Gassvaret blir bättre. Men bevisligen ingen större skillnad på hur dom går mot varandra.

Åter till problemet. Du skriver att du kör med April flash?
Mappen du kör med i Pc5. Vilken mapp är den gjort åt?
Vet att slp mapparna som många kör med kräver ju att man kör på den äldre januariflashen.
Har du provat feta på den på mellan?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag kör april flash och en mapp som ej har något namn i pc5.
Den fetar på på mellan och upp till -12 på toppen.
Och den buggar och har sig..
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Ok, vad jag menade var att då kanske det skulle bli annorlunda resultat då du tyckte att Slp mappen gick bättre. Slp mappen är lite fetare än chado i mellanregistret men snålare på topp.
Körde ni med accpump med Slp mappen?
Ingen accpump påslagen, kör du med det?
Jag provade med SLPs rekommendationer men det var på tok för mycket.

Personligen tycker jag att det verkar konstigt att man skulle behöva mer accpump än vad orginalboxen ger bara för att man har hängt dit ett slpsystem.

Jag ska provmäta min tps och se hur den står innan jag gör något mer.

Sen förstår jag inte varför jag bara inte bokar en tid i en bromsbänk, nån tusenlapp där är det ju värt för att slippa att hålla på.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ingen accpump påslagen, kör du med det?
Jag provade med SLPs rekommendationer men det var på tok för mycket.

Personligen tycker jag att det verkar konstigt att man skulle behöva mer accpump än vad orginalboxen ger bara för att man har hängt dit ett slpsystem.

Jag ska provmäta min tps och se hur den står innan jag gör något mer.

Sen förstår jag inte varför jag bara inte bokar en tid i en bromsbänk, nån tusenlapp där är det ju värt för att slippa att hålla på.
Tror inte du blir klokare av att bromsa skotern och bygga en egen mapp efter bromsningen. Tex chado mappen är ju gjord i bromsbänk och baserad på ett antal maskiner som de testat. Den "ska" funka till jan flashen från havsnivå upp till "kommer inte ihåg".
Problemet är att jag upplever att ecun inte kompencerar nåt vidare för höjd skillnad samt temperatur. Körde i +15 förra påsken i fjällen och skotern gick grymt snålt. Dvs ecun snålade för mycket efter rådande temperatur. Har läst allt Jim (Dynotech) har skrivit och han skrev tex att om man skall köra dragrace på sommaren skall man feta på pcv mappen extra just för att ecun inte funkar riktigt. Upplever att min går fetare (lite bluddertendens) på högre höjd också..dvs kompenserar dåligt.
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
lånar tråden lite...har en likadan skoter som renegadexx men min varvar inte fullt, den vill bara varva till cirka 7900 och sen tappa sakta ner till 7600, vad gör jag för att få upp varven och vad är enklast?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
du bör kolla upp variatorerna riktigt vikter, fjädrar (kan va läge för byte, förbrukningsgrejer), bussningar i primären.
vad har du för grejer i variatorerna?

jag kör med slp mtx 71 gr och 150-340 limefärgad primärfjäder och original sekundär förutom delrinbrickor.
min varvar 8250 + - 100 rpm tungt vs lätt före..
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Någon som har koll på om det lanserats fler "flashar" i Sverige vs USA.
Enligt Jim på dynotech är april 2010 den senaste flashen men det låter som att det kommit ytterligare en eller två i Sverige?
Jag har då bara mappar för jan 2010 o april 2010 flash.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Mappade ju om min mars -11.
Och då hade dom nyligen släppt en ny Polaris mapp. Om det nu är det du menade?