Hjälp mappar cfi4 powercommander!!

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Har varit och provkört min lite nu.
Har 10-66 vikter och varvar kring 8100-8200 ospårat. (Max enligt mätaren 8300)
Går inte 100% rent vid 4-5000 men går verkligen inte dåligt!

Provkörde en polares som är likadan förutom att han kör 10-70 vikter. den varvade lika mycket men kändes lite rappare.
Ska ta och läsa ur min mapp och se vad jag har för något och se om jag kanske kan få läsa ur honom också, den mappen han har är en mapp som polaris i Vilhelmina har lagt in.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Har varit och provkört min lite nu.
Har 10-66 vikter och varvar kring 8100-8200 ospårat. (Max enligt mätaren 8300)
Går inte 100% rent vid 4-5000 men går verkligen inte dåligt!

Provkörde en polares som är likadan förutom att han kör 10-70 vikter. den varvade lika mycket men kändes lite rappare.
Ska ta och läsa ur min mapp och se vad jag har för något och se om jag kanske kan få läsa ur honom också, den mappen han har är en mapp som polaris i Vilhelmina har lagt in.
10-70 vikter??? Är det hela sanningen? Inga fjädrar eller helix bytta?
Kan ju omöjligt vara rappare med så tunga vikter. Tyngre vikter = slöare skoter om man inte har påtok för lätta vikter från början. Har du 8100-8200 har du ju rätt växlingsvarv. Du kan ju optimera hur snabbt du vill nå växlingsvarvet men upplever själv att motorn är grymt stark i botten varför bättre backshift inte behövs.
För mig kör Assault 2010 Slp single, jan mappen PCV med chadomappen och helt orginal i variatorn förutom mtx vikter 71g +1g. Mtx 71 vikter kan jämföras med Polaris 11-66 vikter som växlar på lite mer i början. Min varvar runt 8050 o vill få lite mer varv. Kan plocka av 1g alt byta fjäder med högre sluttryck alt sekfjäder med lite hårdare sluttryck.
Kör hårt
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Vi har båda andra fjädrar i primären, jag har en Blå/Rosa SLP-fjäder.
Polarn har nått liknande, vi har mer eller mindre samma inslagsvarv.

Vem har gjort Chado-mappen?
Nån sådan har jag inte hört om vad jag vet.

Dom här mapparna är dom jag har fått med:
DTRD810StockStoutnerJan157hpWOT
DTRD810SLPStoutnerJan162hpWOT
70-216A

Som de lät på säljaren så vare nån hemmatunad version av 70-216A som ligger i nu.
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Har varit ute en sväng nu och kört, jämförde med en annan assault med samma utrustning som min men som körde med en annan mapp.
Som vanligt så kändes min sämre av dom två, att det alltid ska vara så...
Hur som helst, ska ta och kolla upp vilken mapp han har samt vad som är i min.

Någon av er som provat att lägga in 2 mappar och switcha imellan?
Jag tänker testa att lägga in SLP-mappen på position 1 och 162hp stoutnermappen på position 2 så går det jämföra mellan dom...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Med senaste mappen ska väl mellan vara ok så ta bara topp värdena från stoutner 157, den mappen är en tokfet map på mellan!
Annas maila dtr så får du chado men den kommer gå fett på mellan med den. Alltså nolla allt på låg o mellan, kör lite och känner du att den vill små missa lite så ge den lite accpump, typ 10% 35 varv och 4 i trigger förslagsvis? Hade pipa och kombinerad slp chado map med jan flash, den gick mkt bra!
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Nu ska vi se om jag förstod dig rätt, senaste mappen, menar du den från polaris som kom nån gång i mars/april?

Jag har januarimappen i ECUn, det jag funderar på att lägga in i PC5an är både DTRDSLP162 samt SLPs egna mapp och jämföra dessa två.
( montera en brytare och aktivera dubbla mappar i PC5an. så kan man prova en repa med ena mappen, slå om brytaren och prova igen, borde gå att utse vad som kändes bäst så :) )

Säger du att jag borde prova DTRDSTOCK157 på min maskin med januariflashen och slpsystem?

Du körde med polaris januariflash i din ECU, samt Chado-mapp i PC5an?
vad är chadomappen för något?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
E de nån som kör med en helt original maskin av er? Ej slp rör.. jag har helt original maskin med Polaris april i ecun. Jag kör med powercommander och med en mapp som jag fick av Jim på dtr och den är "nollad" upp till 5200 rpm sen fetar den på i mellanregistret sen drar ner på toppen..

jag vill ha som original på toppen.
Hur gör jag då? Kan jag bara göra nollor från där den har fetat klart? Då går den som original? Ganska fett alltså?
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Eftersom pc5an är ett piggyback så är de bara att 0a så går den på orginalmappen då.
Du kan ju lägga in två mappar, en som är fylld med nollor och en dtrmapp så kan du byta mapp utan att ha datorn till hands, om du vill köra en safemapp :)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hur gör man då? hur switchar man map då? kör du original markus?

skulle vilja gjort något åt variatorerna men vet inte vad.. tycker den varvar mycket vid vanlig körning precis som att man vill typ vikta på mer om ni förstår..

kom gärna med tips ang fjädrar, vikter mm skotern e helt original, nyrenoverad och delrin washers i sekundären..

hur har ni gjort när ni synka tpsen till powercommandern? tps på skotern nyligen justerad efeter renovering!
 
Reactions: SevenEight

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Jag har ett slp-system på min.
För att ha två mappar i pc5an måste du koppla in två kablar i den med en brytare i mellan, sen aktivera funktionen i datorn. Allt står i manualen.

Har inte provat nått än i powercommandern men gissar att de är som all annan motostyrning, full gas, skriva in värdet. Ingen gas, skriva in värdet.
Gissar att skotern måste va igång då den saknar batteri.

Variatorvikter har ja ingen erfarenhet av, men folk rekommenderar ju Polaris 10 och 11 vikter, dom är visst lite tyngre längst in närmast axeln.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja men inte vilka kablar de va.. men nu har jag gjort det.. strömsatt skotern med 12 v och synka in tpsen.. gick bra!! för dem som vill veta kablarna PMa
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Såg att det ser inte ut som i PDFen på min maskin med kablarna där framme vid noskonen. däremot är dom ju samma färg så ja gissar att det är dom du ska koppla ström på.
Hur som helst, jag har då byggt ihop en liten kabel idag så jag kan växla mellan två mappar.
Har lagt in SLP och den där DTRD162 hästarsmappen, ska bli skoj att jämföra!
La in rekommenderade accpumpsinställningar från SLP, de som var i min box var rätt långt från dom värdena.
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Nu har jag provkört och jämfört lite.
Slp: toppvarv 8300 ospelat i riktigt djup lössens.
Stoutner: toppvarv 8250 i samma före.
Doessutom går slpmappen mycket renare.
Hur har ni Erik accpump inställd? Jag har slps rekommendation nu men den fetar på för mycket. Surar när man smyger i snårskogen.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Jag kör en moddad variant av ChadO mappen...lite snålare på topp. Har dock lite bluddertendens oavsett temperatur/väder när jag kör mellan 500-1000möh. Detta uppstår efter att jag legat o pumpgasat ospårat. Dvs först pumpgasat i typ 1min i skogen, ger jag sedan fullt har jag lite småbludder i typ 5sek. Ligger jag o matar led i ett högt tempo får jag aldrig bludder.
Skotern känns sjukt rapp när man pumpgasar, känns inte pånågot sett fet där även om mappen är skapligt påfetad i låg o mellanregistret. Har nu testat att snåla ner 2% i låg o mellanregistret...se om det hjälper.

Assault 10 SLP helsystem Aprilflash, PCV Chadomappen
Mtx 71+1g, limegrön primärfjäder 150/340
Sek är orginal förutom delrinring.

Nu har jag provkört och jämfört lite.
Slp: toppvarv 8300 ospelat i riktigt djup lössens.
Stoutner: toppvarv 8250 i samma före.
Doessutom går slpmappen mycket renare.
Hur har ni Erik accpump inställd? Jag har slps rekommendation nu men den fetar på för mycket. Surar när man smyger i snårskogen.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag har Powercommander 5 i min D8 -09a

Ingen pipa, bara omgjorda variatorer.
April 2010 mappen i ecun..

Jag har svårt att hitta vettiga mappar till Powercommandern..!

E de bättre att ha januari 2010 mappen i ecun och en stockstoutner157hk mappen i Powercommandern?

Jag har problem med "buggningar" när jag tar om på gasen..
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Men borde inte "buggningarna" gå att få bort med att man antingen fetar på eller lägger på med accpump? För den buggar väl för att den inte får nog med soppa?
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Jag kör en moddad variant av ChadO mappen...lite snålare på topp. Har dock lite bluddertendens oavsett temperatur/väder när jag kör mellan 500-1000möh. Detta uppstår efter att jag legat o pumpgasat ospårat. Dvs först pumpgasat i typ 1min i skogen, ger jag sedan fullt har jag lite småbludder i typ 5sek. Ligger jag o matar led i ett högt tempo får jag aldrig bludder.
Skotern känns sjukt rapp när man pumpgasar, känns inte pånågot sett fet där även om mappen är skapligt påfetad i låg o mellanregistret. Har nu testat att snåla ner 2% i låg o mellanregistret...se om det hjälper.

Assault 10 SLP helsystem Aprilflash, PCV Chadomappen
Mtx 71+1g, limegrön primärfjäder 150/340
Sek är orginal förutom delrinring.
Skulle man kunna få se vad den där Chadomappen innehåller för något?

Nu kör ja med SLPs mapp med januariflashen.
Har stängt av accpumpen och blev mycket bättre.
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Skulle man kunna få se vad den där Chadomappen innehåller för något?

Nu kör ja med SLPs mapp med januariflashen.
Har stängt av accpumpen och blev mycket bättre.
Stänger man av pumpen med en PC5? Eller går det att göra ändå?

Har precis samma bekymmer som ostnor..