Hjälp mappar cfi4 powercommander!!

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag har en original rmk 800 -09a som går som en påse skit med original mjukvaran.. (fick den sista mjukvaran på sen vintern) det är rengjorda avgasventiler, spridare, spjällhus och justerad TPS

Nu har jag köpt en powercommander V som jag pluggat i och först provat slps mapp.
Den går inge bra på tomgång men på högre varv går den bättre inte provat de så mycket...
Om jag kopplar bort "axel pump" som man ska göra om man kör över 3000 ft så går den bättre på tomgång men sämre på högre varv.

Blev medlem på dynojet research.. laddade hem 2 st mappar som heter

DTRD810SLPStoutnerJan162hpWOT --- denna gick den inte alls bra på..

DTRD810StockStoutnerJan157hpWOT --- denna går den inte heller bra på

vad ska man ha för mapp och vart ska jag hitta??
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Jag hade SLPs mappning för standardmotor större delen av förra vinter, vet dock inte vilken mjukvara det var då. Varvade exakt 8200 oavsett underlag, alltid. Uppdaterade till samma mjukvara som du i slutet av säsongen och jag inbillade mig att den gick lite bättre men tappade samtidigt varven ner till 8000-8050 ungefär. Nu har jag köpt mig SLP pipa, slutburk och grenrör så jag söker också en ny mappning. Ska eventuellt testa på Autotune.

Märkte inte av några större problem på låga varv utom att om jag lekte runt väldigt mycket, pumpgasade osv, och sen stannade av maskinen så gick den lite surt första 500 meterna man körde sen. Om man pumpgasade på väldigt låga varv kunde den också sura ner sig kändes det som, men det hände kanske...3 gånger.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Vad kör du på för höjd? Hade du accelerator pump i eller urkopplad?

Imorse gjorde jag om slp mappen så det står 0or ändå upp till 4000 rpm (tillslag) då sura den inte ner sig på tomgång.. jag har inte kollat nå stift än..
När man skriver 0or i diagrammet går den på original styrboxen då? Hade ju varit löjligt bra gjort då!?

Vad ska man inhandla för stift?

Nån som vet nå bra fjädrar både primär och sekundär?


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Vet inte om accpumpen är i eller ur, men det ska jag kolla snart då den ska mappas om för pipa. 3-400 meter över havet tror jag. Kan kolla vad jag har för stift i min.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Satt Championstift i min nu men blev rekommenderad att använda "NGK BPR9ES". Återkommer om hur den funkar men Stoutners map för SLPpipa. Det är "DTRD810SLPStoutnerJan162hpWOT ".
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ronny du kör med slp pipa? Jag har tagit reda att det ska vara januari mappen 2010 och sen stoutner mappen 157hk Map i powercommandern. Då funkar det med original pipa och topp.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Ja jag tyckte inte att mjukvaran som kom ut till våren gjorde något till det bättre, tappade varv med den faktiskt. Prova med januarimjukvaran och Stoutner157hp-mappen. Tyckte min gick riktigt fint med originalpipa, januarimjukvaran och SLPs standardmappning i PC5an.


Den här säsongen kör jag med SLP pipa ja. Har senaste mjukvaran och DTRD810SLPStoutnerJan162hpWOT just nu, då varvar den ca 8100 i ~ 30 cm snö med vatten under, dock inte riktigt stabilt. Pendlar mellan 8000-8150. Men den känns gå riktigt bra, inga tveksamheter eller så. Ska sätta dit SLPs grenrör senare i veckan, har bara pipa & burk just nu.
Variatorgrejer kan jag inte tipsa dig om då min är 144".
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
du körde med en original pipa januari mjukvaran (standard boxen) och slps mapp i powercommandern? gick den bra då?

du har inte provat original map som kom nu på sen vintern förra säsongen och original pipa och stoutner stock mappen i powercommandern?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
vad gör man om man tappar varv?? är det ingen som kan räkna ut vad det beror på??? en powercommander är ju en bränslebox där du kan styra bränslet mkt exakt precis som du själv vill och ändå är det ingen som gör det????. Ingen som minns förgasartiden? man fick alltid gå ner flera steg på huvudmunstycket för att hitta varven och effekten. Man utgår ju från en map och modifierar den till maskinen går bra. Jag var tvungen att köra minus 10% på toppen då jag hade en cfi4 och detta med slprör och slps egna mapp.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
ut och och testa, läs kolvtoppar och tändstift och ta ner den eftersom..dom är dyngfeta på över 7500 varv
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Det är ju just sånt här vi pratar om! Och vi vill veta mer! Jag har hört att dem går snålt på mellanregistret och fett på topp..

Stoutnermap för original grejer fetar på i mellanregistret och snålar på toppen!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
du körde med en original pipa januari mjukvaran (standard boxen) och slps mapp i powercommandern? gick den bra då?

du har inte provat original map som kom nu på sen vintern förra säsongen och original pipa och stoutner stock mappen i powercommandern?
Japp, då gick den bra.
Har inte provat andra kombinationer med originalpipa, SLP pipan åkte på under sommaren.

Förövrigt så minns jag inte "förgasartiden", tyvärr. Jag vet att dom får mycket bränsle på toppen men Stoutnermappen är ju snålare på toppen. Jag vet också vad jag kan göra med powercommandern men det känns lite för riskabelt, min ekonomi pallar nog inte ett motorras.
Kan dock inte förneka att det är både kul och intressant, kan hända att man får prova snåla ner den lite till.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
I helgen ska jag prova original mjukvara som kom sist och stoutner mappen för standard och ny renoverad motor haha!

Stoutnermappen snålar ju ner på toppen de står alltså -10 tex men då kan man kanske tryck dit 0or så går den som standard mappen?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Precis som TheWayOut skriver så är det betydligt lättare att testa göra en egen mapp än att drunkna i alla beroenden mellan org-mapp resp PCV-mappen. Då dessutom alla CFI8 beteer sig lite olika (Enligt Jim på Dynotech har han 5 olika mappar till std CFI8) så blir det fort fel. Stoutner-mapparna på dynotech förutsätter alla Jan 2010-mappen vill jag minnas. ALLA Polaris-mappar jag testat har varit mager i mellanregistret och fet på topp. Följdaktligen har PCV-mappen fetat på mellanreg och magrat ner på topp, MEN det svåra är att veta hur mycket.

Ni som har april-2011 (den sista som kom i våras) behöver nog göra egen mappning i PCV:n. Jag kan gissa att april-2011 har fetats på i mellanreg så pass att de flesta CFI8 borde fungera utan tvekningar och utan PCV öht. Däremot lär man ha lite att vinna med PCV genom att dra ner lite på bränslet på toppvarven fortfarande. Har dock sålt min CFI8 så jag "slipper" mappa något mera. Lite synd, för lite kul var det. :)

Sen alla PCV-mappare där ute. Se till att maskinen är iordning i övrigt, nya stift, BYT bränslefilter, rengjorda avgasventiler, TPS injusterad så att inget sådant ligger och jävlas...
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Det här låter ju intressant!
Har en 09as assault med SLP helsystem och en Powercommander 5.
Har januarimappen i boxen och är lite oklart vad jag har i powercommandern.
Hur som helst så kastade jag iväg ett mail till SLP och frågade dom vad jag skulle ha för mappning, detta fick jag till svar:
http://markuseriksson.com/annat/Powe... 5 Map.pdf
samt en fil som hette 70-216A.pvm

Har som inget att jämföra med om den går bra som det är nu. men tjuvdog för mig en gång när jag körde den första gången, var som den skulle ha surat ner sig. kan ha varit en del pumpgasande på låga varv.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Nu har jag fått en mapp av Jim på dynotech och den e döpt april 2010 ska funka till alla originala 800 dragon -09.
Den e 0ad ändå upp till 5250 rpm sen fetar den på upp till 72000 då börjar den dra ner...
Låter vettigt?!

Hur calibrerar man powercommandern med tpsn?
Har provat att göra som de står.. alltså varm maskin sen stänga av, trycka reset knappen, sen full gas sen släppa gasen, sen trycka ok knappen! Fattar inte de.. står ju nollor överallt?!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Nu har jag kollat igenom vad ja fick med för grejer när ja löpte maskinen, har både SLP, 157hästaren och 162hästarsmappen. Ska ut och prova skotern imorrn sen ska jag börja labba lite.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Imorgon ska jag till fjälls och prova med en ny sorts stoutner mapp som han gjort till mig..

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Hur går det för dig, har du fått ordning på mapparna renegadex?

Själv kör jag med slp-helsystem och pcv med 70-216A.pvm, upplever att det fungerar bättre när jag är i fjällen och sämre här i låglandet kring gällivare. Någon som har lust att skicka mapparna som ni har, så jag kan jämnföra?

PMa ifall lusten till att hjälpa en broder finns.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ok använder telefon men kan prova skicka nån mapp till dig sen.. pma mejladress.

Min går klockrent nu, min e ju original.. men med en lite omgjord stoutner map så går den skitbra inga tvekningar alls!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk