Har Forest Fox gått i graven?

jonmikko

Ny medlem
29 dec 2008
4
0
1
Foxen backar tillbaka och är loss. Summit, rmk, m6 etc gräver ner sig när dom backar :aetsch:

Foxen kör cirklar runt mountainmaskinerna när det är barmark och ingen snö finns till kylning :bootyshake:

120hk är inte till mycket hjälp när man ska passera stenskravel och kalhyggen i 20 cm snötäcke!
 

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
vilken av forest fox är igentligen bäst? är det den nyare med 440 motor eller känns den äldre bättre? är det stor skillnad på dom?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Foxen backar tillbaka och är loss. Summit, rmk, m6 etc gräver ner sig när dom backar :aetsch:

Foxen kör cirklar runt mountainmaskinerna när det är barmark och ingen snö finns till kylning :bootyshake:

120hk är inte till mycket hjälp när man ska passera stenskravel och kalhyggen i 20 cm snötäcke!
Vem kör skoter på barmark? Du vet att det är olagligt och dessutom inte riktigt friskt?
Sen har du rätt. T o m M5:an med sina 80 hk tog sig igenom stenskravlen och kalhyggen utan problem. Stenskravel och kalhyggen som foxen inte har en chans att ta sig igenom. Jag ångrar faktiskt att jag inte har bildbevis från då jag i höstas med 140hk tog mig igenom ett stenskravel där ingen fox klarade sig.
 

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Nu för vi inte glömma att det är helvetes mycket folk förutom renskötare, som också använder sig av Foxen, både i yrket och för annat. Och ska du färdas i riktigt jävlig terräng för att spåra dig fram i besvärlig skog o mark, där saker som LTS etc förordas, så har helt enkelt ingen ny Ranger nån suck, ikke heller en m5a eller summit eller vad ni nu vill nämna för grejor som ikke är stöpta i samma form. Sen kan jag förstå att om du färdas i mycket öppnare terräng för det mesta, att det klagas på komforten och dylikt. Men så är det som så, att det finns vissa användningsområden där det helt enkelt ikke går att använda andra skotrar, där den helt enkelt är oslagbar. End Of Story!
 

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
ååååh vad jag älskade den här läsningen..

men varför kör vissa samer med foxen om den är dålig?? eller är det bara ännu en såndär "märkes grejj" igen?
 
Reactions: unkisen

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Nån som funderat varför ranger 550 inte finns med i år, kan d vara så att foxen kommer igen i ny skepnad (tundra) nästa vinter... Jag är jäävligt lur att den kommer nästa vinter å en sak är säker, den lär sälja!
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
När den först började säljas var den riktigt bra. T o m marknadsledande. Men tiden har för länge sedan kommit i kapp foxen. Mot slutet sålde den mycket enbart på gammal hävd. Men om foxen nu var så bra så hade den väl aldrig slutat tillverkas? Marknaden är det mest överlägsna instrumentet.

Varför är det bra? Om chassit går av så är det ett konstruktionsfel och ska således åtgärdas på garantin och därmed inte av dig. Vad har du då för nytta av att du kan svetsa i den?


Vad är det som gör mattan olämplig? Bästa mattan som finns.

Här håller jag inte med dig.
Tycker inte att foxen på något område kan jämföra sig med rangern. Och det inte sagt i positiv bemärkelse.

Vad är du för klant egentligen?
Var juh ganska tydligt att efterfrågan på en liknande maskin till foxen var stor med tanke på att dom revlutionerade chassit och byggde en ny maskin?!!

Och vadå svetsa om det finns garanti, du tror inte folk har skotrar längre än garantitiden eller köper skotrar begagnade?
Skulle bra jävla gärna vilja se dig lösa problemet med sprucket chassi uppe till fjälls utan en alusvets, ärligt talat.
Har du en bra lösning till det lyssnar jag gärna.

Appropå mattan kan jag påpeka följande med dryga 800mil bakom styret på M6an:
Mattan är för mjuk, även när den var ny - WISE ASS!
Kammarna lossnar betyligt lättare och tidigare än tex Summitens matta, så det så!
Mattlängd och delning är inte av vanligt förekommande längder vilket gör ett mattbyte fruktansvärt dyrt och omständigt!

Och kan du förklara fördelarna med en ranger gentemot en Fox?
Rangern tar mer bensin -
Foxens motor är driftsäker +
Rangern har framvagn -
Foxen har inga utstickande armar eller stag som kan krökas +
Rangern är er komfortabel +
Foxen är en arbetsmaskin +


Kan fortsätta hur länge som helst..
Men en av större fördelarna med att äga en Fox pga renskötsel är åtkomligheten till reservdelar.
Finns hur mkt som helst, vars fan du än befinner dig.
Den förmånen har då ingen Ranger i världen!
 
Reactions: unkisen

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har lite kort om tid såhär på morgonkvisten men ditt författande föranleder att jag ändock bemödar mig att bemöta med ett svar.
Jag börjar med mattan. Jovisst är den i mjukaste laget det kan jag hålla med om men knappast så att den är dålig. Tvärtom är den enormt slitstark och håller för det mesta. En challengermatta med extrememönster med en väldig vanlig standarddimension hittar du lite varstans här i Sverige och föranleder inte ett besök hos återförsäljaren eller ett samtal till stenmarks maskin vilket valfri brp-maskin gör med sina speciallängder.
Dessutom är det oerhört lätt att byta matta på en arctic cat. Dock minns jag inte den exakta proceduren men det var nåt i stil med "lossa de där skruvarna, sen ruckar du lite här och sen lyfter du ur drivaxeln".
Men nu är den ersatt av den likaledes hållbara powerclawmattan. Som är mycket bättre i alla hänseenden.

Såklart att en 550-motor tar mer bränsle än en 440-motor.

Foxens motor har jag aldrig haft några problem med, en ny 550-motor nöp efter 50 mil. Men det är motorrelaterat och inte modellrelaterat och för den delen så är suzuki mycket mer hållbara än rotax.

Jag har aldrig råkat ut för problemet med spruckna chassin på en arctic. Inte heller på en ranger. Samt inte heller med en fox. I tidernas begynnelse när foxen var ny knäckte pappa ett chassi och ett gäng ingenjörer från Finland reste dit och tog sig en titt på problemet. Bra kundkontakt.

På en tidig ranger med den bredare spårbredden samt flera andra konstruktionsmissar så lyckades en kollega knäcka ett kedjehus och han tog helikopter och lyfte hem skotern. Dessutom tror jag inte att det finns några andra typer av svetsar uppe till fjälls heller. Om ett chassi är felkonstruerat så kommer det att gå av innan garantin går ut, annars är sannolikheten låg att chassit kommer att gå av överhuvudtaget.

Åtkomligheten till reservdelar hoppas jag verkligen för brp: s skull är säkerställd. Att bygga en skoter med standardiserade reservdelar från tidigare modeller och dessutom med ett befintligt återförsäljarnät för att inte kunna leverera reservdelar hade varit en stor miss. Nu har vi pratat lite om arctic cat också och jag tror att det finns några ställen där tillgången till arctic cat-delar är bristfällig. Nordnorge är ett sådant exempel. Men häromkring finns det fler reservdelar till arctic cat än till både lynx och ski-doo. Några frågor på det?

edit: Och jag tänker ignorera att du kallade mig wise ass.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag jämför en fox med en sådan:

Där baksätet ser ut såhär:


Sen jämför jag en ranger med en sådan:

Där baksätet ser ut såhär:





Båda gör samma jobb för samma peng. Men ärligt Bonden, i vilket baksäte sitter du helst?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Var juh ganska tydligt att efterfrågan på en liknande maskin till foxen var stor med tanke på att dom revlutionerade chassit och byggde en ny maskin?!!
Tundran säger jag ingenting om. Än är det otestat. De första rapporterna är odelat positiva om detta chassi men eftersom att jag inte har testat så kan jag inte säga något. Fast de positiva rapporterna kan ju helt enkelt ha kommit av att de som testat "nyfoxen" har klivit av en originalfox och med en sådan som referenspunkt så är ganska så precis VARENDA maskin skitbra. Men grundkonstruktionen i sig är ju densamma. Men som sagt. Jag tänker inte uttala mig.

Ska du nu låta mig vänta 9 månader igen innan du svarar på det här?
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
känns som om denna diskussion är rätt meningslös att fortsätta...Ni har olika åsikter..so what?Behöver ju inte övertyga varandra om att ändra åsikter, eller?Alla har olika behov, olika referenser, olika förutsättningar. Gillar någon Foxen, köp den. Gillar man den inte, låt bli. Svårare än så är det väl inte......
I tycke o smak är ni olika, live with it!
 

jakobj

Medlem
4 dec 2009
16
0
1
marsfjäll
Vilken rolig tråd!

Kan ge min syn på det hela:

Jag kör inte alls lika mycket som renskötarna men en hel del iallafall och i väldigt blandad terräng, från inland till fjäll och mycket i värsta tänkbara förhållanden då jag jagar mycket efter lo och sånt. Kör en del med renskötare också men under jakt, inte renskötsel. Det blir ofta tuffare körning under jakt då ringning och sånt ofta blir på ställen dit renarna inte går. Det handlar mest om Vilhelmina kommun och de fjällnära skogar som här är väldigt grandominerade och täta.

Det var förut så att det var Foxen som gällde i alla väder, även de äldre skotrarna Lynx 360 och gamla Lts Rangern samt förstås Lt Tundran klassades som värstingar i skog och lössnö. Dessa och liknande maskiner gick och går grymt bra i snön och är relativt smidiga och mycket lätthanterliga. Fördelar och nackdelar har ju radats upp i tråden redan! När man dessutom sätter en högkamsmatta på dessa så blir de rentav fördjävligt bra i snön!
Den kanske mysigaste smygaren jag haft är TundraII med 396/25,4mm matta. Väger ju ingenting och backar sig lös ur vad som helst! Puttrar fram över stock och sten i alla fören tills dess att det blir varmt och tungt eller lite uppför. Då skär dom..
Men sen kom Rev Summiten och alltfler av renskötarna började köpa dom och även vi andra, det förändrade ju hela synen på vad man kan göra med en skoter och vilken terräng man kan köra i! En Mountain som är smal tar sig i princip alltid längre än skogssmygarna, överlägsna så fort det blir backigt. Enda egentliga nackdelen är väl att förmågan att backa sig lös är sämre men byter man till en flipförlängd boggi och bra plastbelag med rejält brätte bakåt så är den biten löst också.. Inte riktigt lika lätt kanske eftersom man ofta grävt en ganska djup och svårbackad kanal innan man fastnat med dessa men ett lämpligt lyft först så brukar det gå bra!
Överlag så kan ingen skogssmygare följa en mountain i bergig terräng, inte en chans! Men en mountain är ju ofta lite mer ömtålig i konstruktionen och mera svårrepad ute i skogen så för min del står den hemma tills det är rejält med snö..

Det är enklare att laga och skogsmeka med en enkel maskin men nu talar vi väl framkomlighet i och för sig.
Tycker att båda dessa maskintyper har sin funktion och sina fördelar. Därför har jag och många kompisar en av varje. Foxen eller motsvarigheten kör man när det är lite snö då dom är ganska stryktåliga, en rejäl 7mm plast under baljan så tål dom rätt mycket. När det sen är bra med snö använder vi Mountain, märke och modell är väl inte så noga, dom klarar ju ungefär samma saker oavsett vilket märke det står på dom.
 
Last edited:

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
hörrni..hade inte grabben en fråga? att starta en diskussion, okejj men är det bara jag som tycker ni näst intill smutskastar varandra??
 

unkisen

Rookie sledder
1 jan 2018
7
0
1
Gävleborg
Lyfter tråden igen, Jag fick tag i en Forest Fox som gått 220mil. Tyvärr är de lite snö här nu, (Gävleborgs län). Men tanken är att ha kvar den i många år, Min fråga är Vad kör Samerna med nu?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Lyfter tråden igen, Jag fick tag i en Forest Fox som gått 220mil. Tyvärr är de lite snö här nu, (Gävleborgs län). Men tanken är att ha kvar den i många år, Min fråga är Vad kör Samerna med nu?
Tycker majoriteten jag ser har Ski-doo Summit, Lynx Boondocker (enstaka Ranger 49 också), Polaris RMK eller Arctic Cat M. Oftare 600-motor än övriga befolkningen, antagligen pga. lägre bränsleförbrukning och bättre hållbarhet. Breda plastbelag fram. Speciellt 600 Etec är otroligt populära, Lynx och Ski-doo är överlägset mest populära märkena.
 
Last edited:
Reactions: unkisen

unkisen

Rookie sledder
1 jan 2018
7
0
1
Gävleborg
Okej! Ja tycker alla dom maskinerna är för tung, men samerna åker väl fler och kan hjälpa varandra om dom fastnar? Själv kör jag mycket ensam och då blir de jobbigt att lyfta loss... :D
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Den nu tillgängliga maskin mest lik Foxen torde vara en Tundra 600 EFI. Verkar dock ha varit så populär att den kan vara svår få tag på.