Glykolen Magiskt Försvinner!!

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Hejsan!

Jag har en Skidoo TNT -08.

Problemet är att den läker glykol, då jag kör. Då jag stänger av den så ändras inte nivån någonting, kan ha den ståendes ute utan läckage.
Har försökt hitta nån läcka men hittar ingen... den varken trycker ut glykolen eller läker nån slang (vad jag kan se).
Jag har haft igång den och varmkört den men utan nått resultat. Så jag parkerar den (utomhus) och låter den stå över natten. kollar under för att se om det läkt nån stans, där även också utan reslutat. För borde synas gode bra om det har kommit nått på snön.

Jag kan köra ca 7-10 mil innan behållaren är tom innan jag måste fylla på igen. Har kört så här i ca 60 mil.
Jag tycker om den tagit in i motorn så borde den ju ha skurit eller nått liknade. Men eftersom det är en sån liten mängd (ca 2dl på 7mil) så borde ju inte motorn ta stryk.

Någon som har varit med om nått liknade på era maskiner eller vet vad det kan vara????

MVH
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Kan ju ev. vara en lite spricka i kylaren som öppnar sig när kylaren blir varm?
Kört på en sten eller liknande någon gång?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Kan bara vara i motorn de läker, riv puffran snarast innan du får en dyr renovering!
Edit; Ännu dyrare renovering!

Borddi Ajfååne
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
om nivån inte sjunker under min strecket i behållaren (vet att du skrev att behållaren blir tom men syftar på dina 2dl) så kan det helt enkelt vara så att övertrycket i kylsystemet trycker ur en viss mängd ur expansionskärlet. Dvs. att nivån är stabil om du tar ner den till låg i expansionskärlet.

Behöver inte alls vara detta som är relaterat till din skoter men så här är det i vissa maskiner.
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
om nivån inte sjunker under min strecket i behållaren (vet att du skrev att behållaren blir tom men syftar på dina 2dl) så kan det helt enkelt vara så att övertrycket i kylsystemet trycker ur en viss mängd ur expansionskärlet. Dvs. att nivån är stabil om du tar ner den till låg i expansionskärlet.

Behöver inte alls vara detta som är relaterat till din skoter men så här är det i vissa maskiner.
Behåller blir snustorr efter några mils körning. Finns inte en enda droppe kvar i behållaren.
Tycker inte heller att den ska trycka ut glykol då man ex åker led. Hård körning kan jag förstå
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Behåller blir snustorr efter några mils körning. Finns inte en enda droppe kvar i behållaren.
Tycker inte heller att den ska trycka ut glykol då man ex åker led. Hård körning kan jag förstå
ojdå :( Skulle då lägga mina kort på pumpen är jag rädd, kostar nog en slant att fixa. Lycka till i alla fall.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Glykolen Magiskt Försvinner!!

Vet en som läckt i främre kylaren men det syndes på backen. Samt min -09a som läckte i bakre kylaren och droppade ner på mattan, syndes aldrig i snön men läckte heller inte lika nycket som din.
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Nu har jag konstaterat att kylaren är intakt! det läker inte heller från nån kylarslang. Så ska prova och hälla i lite motorblockstätning å se om det gör nån skillnad.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men lugn nu....

Det var den sämsta iden jag hört på länge. Du måste åtgärda vad som är fel! Inte kladda på med kanel och eller motorblocktätning.

Börja med att trycksätta kylsystemet och lyssna / kolla om det läker.
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Innan du börjar hälla massa skit i kylsystemet, kolla oringarna i toppen, det tar MAX en timma att plocka bort och sätta dit igen. Sen kan toppen bli sned utan att du ser det, så testa med en annan topp om en polare eller nå har en!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Glykolen Magiskt Försvinner!!

Nu har jag konstaterat att kylaren är intakt! det läker inte heller från nån kylarslang. Så ska prova och hälla i lite motorblockstätning å se om det gör nån skillnad.
Häll aldrig i sånt skit i en motor om du inte ska skrota den efter säsongen. Täpper igen både kylare och kanaler......
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ja, som föregående talare, trycksätt systemet så kommer du se vart det läker. Inte hålla på med något medel i systemet

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Jannebo1

Medlem
1 jan 2013
36
0
1
Pajala
Hade samma problem som dig, allt försvan och den börjar ryka vitt när den är varm, dock inte så mycket att alla bryr sig men tyckte de var konstigt. sen blev den mer seg startad... för mig var det cylinderfots packningen som hade rykt.. Om du tar lös stiftet så ser du om de är "rent" o så smakar den glykol. tog min 2 timmar o riva i sär allt. (väntar just nu på packningarna) Samtidigt kan du ju kolla reedsen och rengöra avgasportarna och så ser du ju om insugs gummina är spruckna, byta kolvar what ever :)
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Stiften har jag redan tagit lös, och dom var bruna och fina. Som sagt så körde jag ner motorblockstätning i systemet. Varmkörde ordentligt sen en lugn 3 milars sväng så det riktigt fick gå runt i kylarsystemet.
Resultatet blev då lyckat!
Det slutade läka och nivån är kvar på där jag fyllde den sist! :)
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
Stiften har jag redan tagit lös, och dom var bruna och fina. Som sagt så körde jag ner motorblockstätning i systemet. Varmkörde ordentligt sen en lugn 3 milars sväng så det riktigt fick gå runt i kylarsystemet.
Resultatet blev då lyckat!
Det slutade läka och nivån är kvar på där jag fyllde den sist! :)
kan säga att jag aldrig skulle hällt massa skit i skotern^^
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Öppna och kolla packningarna! kan vara omtänksamt att ge motorn nya ibland! kostar 700kr för en sotsats!