Summit-583 ( 1995 ) Förgasarbestyckning efter borttagen HAC... ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inga problem alls

* Du pluggar alla anslutningar på de befintliga förgasarna som hade med HAC'en att göra.
( utom de ordinarie 2 ventilations slangarna. )

* Du bestyckar den sedan som en vanlig 583'a med VM-38 förgasare av liknande årsmodell, tex Formula STX

* Glöm ej att skruva in RAVE skruvarna i botten och montera rätt slidskiva.

....sedan har du en SUMMIT som går som ett skott ! :)
 
Last edited:

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Sv: Inga problem alls

Jag skulle behöva en lista på Vad det är för grejor att byta till strleken på munstycken osv.Hur får jag tag i det?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Bestycka Min Summit

Nu kände jag att jag ville lära mig något här, så vad är HAC?
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Sv: Bestycka Min Summit

High altitude compensator. En liten låda som sitter på luftburken och mäter av höjdskillnader och justerar bränslet efter var du befinner dig om jag inte har blivit helt vilseledd. Den har en förmåga av att inte fungera och då blir skotern som min törstig och trött.3,3 liter milen lätt körning.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Bestycka Min Summit

Aha ok, typ en föregångare till DPM alltså.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Sv: Bestycka Min Summit

Hej, jag gjorde samma sak med min summit i vintras då den drog 5 liter milen:eek: Gick så fett att snön blev missfärgad av bensin...
Jag pluggade alla slangar som hade med HACen att göra och bestyckade om, de var allt, sen går skotern som den ska, har kört på mellan 2,3 och 3 liter milen efter det.
För att få reda på vilka munstycken jag skulle byta till så pratade jag med åf, som i sin tur ringde till bombardier i Umeå. Har tyvärr glömt vilka munstycken de var som man ska byta till, så mitt tips är att prata med åf och ev. ringa till generalagenten i Umeå.

Fick aldrig några instruktioner om att byta slidskiva eller justera rave ventiler, så det tror jag inte du behöver göra...:cool:

Nu går alltså skotern som den ska, visar inga tecken på att gå för fett, bränsle dricker den väl pga. gastummens läge:D och att mattan kanske inte är den mest lättdrivna...

Får väl avsluta med att önska lycka til med modifieringen och hoppas att du inte ångrar dig:D

MVH// Tobbe
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
Sv: Bestycka Min Summit

Min dpm är också pajj, jag pluggade slangarna från den och bytte munstycken och skotern går hur bra som helst med "bara" det.
verkar vara rätt många det händer för eller ? har hört att om man kör på fel stift så knäcker det hjärnan i dpmen kan det verkligen stämma ?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bestyckning..

High Altitude Compensator.
En liten låda som sitter på luftburken och mäter av höjdskillnader och justerar bränslet efter var du befinner dig om jag inte har blivit helt vilseledd.
Den har en förmåga av att inte fungera och då blir skotern som min törstig och trött.3,3 liter milen lätt körning.
Fick aldrig några instruktioner om att byta slidskiva eller justera rave ventiler, så det tror jag inte du behöver göra...:cool:


// Tobbe
HAC'en fungerar alldeles utmärkt om den används där det är tänkt att den skall användas....
nämligen ifrån ca 1500 möh och uppåt ! :rolleyes: därav fungerar de inte så bra i den Skandinaviska fjällvärlden.

Summit modellerna har oftast en något mjukare RAVE fjäder och/eller att RAVE skruvarna är utjusterade något ifrån fabrik för att kompensera den tunnare luften på högre höjd.
Därav så drar man in RAVE skruvarna i botten då maskinerna skall användas på de låga höjder som är aktuella i tex Skandinavien.
( Man kan även kolla om det sitter mjukare fjädrar på den, detta är dock vanligare på de nyare Summit'arna med Serie-III motorer. )
Vad gäller slidskivan så är det samma sak där, att man valt en något annan öppnings och stängnings tid pga den tunnare luften etc på högre höjder.


Vill du att din maskin skall gå som den skall på våra låga höjder så kollar du allting.







.
 
Last edited:

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Sv: Bestyckning..

1995. Stsiften tror jag inte spelar någon roll i det hela för den har då alltid gått på BR 9 ES som den ska ha.Jag har lite svårt att kolla Slidskiva och RAVE skruvar och liknande för det är den första Skidoon jag ägt och jag har köpt den i höstas.
Och jag gillar inte att peta i saker som jag inte riktigt vet hur det funkar.
Men om man byter slidskiva helt till STX så borde det ju stämma?
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Är det någon som vet vad det är för Nålar munstycken o.s.v i STXen
Jag har nämligen ett par 38or i garaget som jag skulle kunna bestycka om om jag bara visste vad jag behöver och åf här är inte speciellt sammarbetsvilliga för dom vill ju göra det så det kostar en förmögenhet.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Här är de rätta grejerna

I och med att du inte har Digital/3D tändning så kan du med fördel använda tändstift utan "R" i beteckningen ! = Bara bättre och billigare :)

NGK : B9ES
Denso : W27ES-U

Glöm ej att justera ner elektrodavståndet till 0,45 - 0,5 mm

- - - - - - - - - - - - - - - -

Vad gäller bestyckningen av förgasarna/slidskiva så komer här en fin fin grundbestyckning av din motor som funkar klockrent :

Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40
Nål : 6DHN44
Nål rör : 480 P-0
Slid skiva : den sk. 502 skivan

Använd med fördel de befintliga Summit förgasarna till denna ombestyckning.

- - - - - - - - - - - - - - -

Vad gäller RAVE skruvarna är det inget hokus pokus alls utan helt enkelt att du tar lämpligt verktyg och skruvar IN de RÖDA plupparna på RAVE locken tills de tar i botten, Klart.

- - - - - - - - -






.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Luftskruvarna...

Starta alltid med 1,5 varv ut , räknat ifrån botten läget.


* Skruvar du in ger det mer bränsle ( Undvik mindre än 0,5 varv )

* Skruvar du ut ger det mindre bränsle ( Max 3,0 varv ut, och undvik mer än 2,5 varv ut )


Om du börjar hamna åt ytterligheterna till så blir det till att byta lågfartsmunstycke istället.


OBS ! Detta gäller endast Mikuni VM förgasare !!!




.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Sv: Bestyckning..

Vad jag har fått höra så finns de nå membran i HACen som brukar ge upp med tiden och det är orsaken till extremt hög förbrukning.
Sen angående RAVE ventilerna och slidskivan så säger jag inte att du har fel, men tycker det låter lite konstigt att Bombardier i Umeå som är generalagent inte nämnde nåt om det till min åf, känns lite som att dom borde ha koll på vad som behöver göras...

MVH// Tobbe
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Jag förlitar nog på 2STROKE han verkar ju veta vad han pratar om.
Inget ont om åf men min åf på stod att man måste byta hela gasaren annars funkar det inte och sa inget om RAVE ventiler eller slidskiva heller.
Men jag följer 2STROKE för det verkar ju vettigt att med STX förgasare bör man ju ha STX slidskiva eller? dessutom så ville åf inte säga vad jag skulle ha för prylar och ha flera tusenlappar för att göra jobbet.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Mitt andra inlägg var väl mest menat som svar åt 2stroke, jag som var otydlig där, sorry:(


Matsa74:
Det låter som du har lite otur med taskig åf, tråkigt! Säger som sagt INTE att 2stroke på något vis har FEL eller något sånt, skrev bara dom uppgifter som jag fått av bombardier...
Och huvudsaken är ju att skotern går som den ska och inte *****s, inte hur du har gjort för att den ska fungera... :cool: Önskar lycka till...

2stroke:
Du verkar veta mycket om det här problemet, får man fråga varifrån du fått allt? :)
Vad är det som skiljer på slidskivan då mot en utan HAC, och hur stor skilnad kan det göra?
Det du säger om RAVE ventilerna, hur stor skillnad gör det egentligen på motorn, är det nåt man märker?
Kan du förklara lite nogrant hur dom fungerar och hur dom styrs? Kan inte förstå sambandet med högre höjd(tunnare luft och mindre lufttryck) och mjukare fjädrar? Vill ha det till att det borde vara tvärtom, hårdare fjädrar på högre höjd, men de beror troligen på att jag missat en del i hur RAVE ventilerna styrs.
Och som sagt, säger inte att du har fel i något, bara att jag inte får det att stämma i huvvet :D

MVH// Tobbe, Summit 583 från 1996 som blänker fint trots 1069 mil :D



ps. Gott Nytt Skoter År, gasa lugnt
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Upp & Ner , Ner & Upp.......

Nu kände jag att jag ville lära mig något här, så vad är HAC ?
Aha ok, typ en föregångare till DPM alltså.

:)
Nja....

DPM är både Temperatur och Höjd reglerande/beroende.


För ca 10-12 år sedan så kom tillverkarna på att man borde försöka kunna reglera bränsle/luftblandningen på de maskiner som rör sig upp och ner i bergen borta i Nordamerika, detta för att de skulle "GÅ" lika bra oavsett vilken höjd de befann sig på.
( EFI ansågs för tungt samt att det inte utan stora ingrepp går att trixa med motorn :cool: )

3 olika system kom fram :

* HAC ( Ski-Doo ) High Altitude Compensator
* MAC ( Arctic Cat ) Mikuni Altitude Compensator
* ACCS ( Polaris ) Altitude Compensating Carburetor System

Gemensamt för dessa 3 system är att de endast är höjdreglerande !


Liknande system men som är mer intilligenta kan man idag köpa ifrån :

http://www.holtzmaneng.com/holtzmaneng_a/page_2.html





.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RAVE party.........

2stroke:
1. Du verkar veta mycket om det här problemet, får man fråga varifrån du fått allt ? :)
2. Vad är det som skiljer på slidskivan då mot en utan HAC, och hur stor skilnad kan det göra ?
3. Det du säger om RAVE ventilerna, hur stor skillnad gör det egentligen på motorn, är det nåt man märker ?
4. Kan du förklara lite nogrant hur dom fungerar och hur dom styrs ?
Kan inte förstå sambandet med högre höjd (tunnare luft och mindre lufttryck) och mjukare fjädrar ?
Vill ha det till att det borde vara tvärtom, hårdare fjädrar på högre höjd, men de beror troligen på att jag missat en del i hur RAVE ventilerna styrs.

MVH // Tobbe ( Summit-583 , 1996 )
1. Efter att ha hållit på med ROTAX sk. "RV" ( slidstyrda ) motorer i snart 20 år så har man fått en viss rutin på vad som funkar och vad som inte funkar... = Erfarenhet.

2. Det fin fina med RV motorer är just att du kan ändra på motorns karaktär och effekt bara genom att ändra slidskivans öppnings/stängnings punkter samt att variera en skivas totala öppning i grader etc
På detta sätt får du en motor med helt annan karaktär än den du nyss hade.
Vad gäller just din specifika fråga kan jag inte på rak arm säga att det ger si eller så mycket mer effekt, utan bara säga att vill du försöka optimera 583'ans karaktär för en viss höjd med ett visst avgassystem och en viss förgasartyp med en viss tändning etc så bör du även byta till rekomenderad "502" skiva.

3. I princip samma svar som ovan fast nu pratar vi om avgas sidan istället..
Jag kan inte på rak arm säga att det ger si eller så mycket mer effekt, utan bara säga att vill du försöka optimera 583'ans karaktär för en viss höjd med ett visst avgassystem, en viss förgasartyp och med en viss tändning etc så bör du även justera/byta RAVE fjädrarna.
Prova själv detta väldigt enkelt genom att fara ut och köra med din maskin och prova att variera din inställning på de RÖDA RAVE skruvarna,
Du kommer att märka skillnad !

4. Alla RAVE är tryckstyrda av avgaspulsernas tryck ( Utom RAVE-E ).
Se på en 2-takts motor som en stor luftpump, desto mer luft volym du kan pumpa desto mera blåser det/högre tryck etc... ;)
På högre höjder där luften är tunnare etc så blåser det helt enkelt mindre/svagare... detta avspeglar sig som svagare pulser ut ur avgasportarna ( där RAVE ventilerna sitter ) och ger således svagare tryck "signal" till RAVE ventilerna. För att de då skall öppna lika mycket som en motor som körs på havsnivå så måste den då varva ex. vis 1500 rpm mera.
Detta är dock något som man inte vill !! :eek: = Man passerar motorns RÖD markering ! = Inte bra, samt att man missar motorns effekt register !
Därför monterar man in svagare RAVE fjäder för att giljotinen skall öppna på samma sätt som en motor som körs på havsnivå.
alt.2 är att man istället/också skruvar UT de RÖDA RAVE skruvarna något för att uppnå samma resultat. Således måste de skruvas IN då man kör på lägre höjder !


:rolleyes: Puuuu.... Lite svårt att skriva ner hur det hänger ihop men hoppas du fattar denna något grova förklaring något så när.... :rolleyes:



.
 
Last edited: