Gäller försäkringen på krökta boggieskenor?

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
Kan det stämma att en helårsförsäkring med 10000kr självrisk vagnskada kostar runt 5000kr för en bc 600? Betyder det då att man får stöd med 10000kr för vagnskadade delar?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kan det stämma att en helårsförsäkring med 10000kr självrisk vagnskada kostar runt 5000kr för en bc 600? Betyder det då att man får stöd med 10000kr för vagnskadade delar?
Har du 10000:- i självrisk på vagnskada, då får du betala 10000:- och försäkringsbolaget lagar skotern...så kolla med skidoo vad delarna kostar, kostar dom under 10000:- så är de ju värdelöst att ta de på försäkring.
Men har du använt skotern på ett "vårdslöst sätt" gäller inte försäkringen!

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
Har du 10000:- i självrisk på vagnskada, då får du betala 10000:- och försäkringsbolaget lagar skotern...så kolla med skidoo vad delarna kostar, kostar dom under 10000:- så är de ju värdelöst att ta de på försäkring.
Men har du använt skotern på ett "vårdslöst sätt" gäller inte försäkringen!
Men det finns ju en självrisk vagnskada för 5000kr också, vad blir skillnaden om man väljer den?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Du väljer självrisk när du tecknar försäkringen. Dyrare självrisk ger oftast billigare premie och tvärtom..

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
34
Umeå
Tycker ändå inte att detta är något man bör/borde få ta ut på försäkringen, men de är väl bara jag. Sådan "extremkörning" som att hoppa ca 30m tror jag inte riktigt försäkringen är till för?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nya boggieskenor kostar ca 2500:- per sida. Så det är bara att köpa, inte värt att ta ut detta på försäkringen.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag vet inte hur vissa funderar/tänker på hur det måste gå till, om man ska använda sin försäkring när skotern kraschat, utan att behöva känna sig som en parasit.
Är det lugn ledkörning med olycka, som är ok att ta ut på självrisken?
Tror nog att det flesta som har en ex.vis lössnöare, kör hårt&chansar i skogen, med risk att fara i ett träd, eller rulla ner för en brant&få skotern kraschad...ska man då tycka att "jag får skylla mig själv&stå för allt, fast den är helförsäkrad"?

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Jag vet inte hur vissa funderar/tänker på hur det måste gå till, om man ska använda sin försäkring när skotern kraschat, utan att behöva känna sig som en parasit.
Tror nog att det flesta som har en ex.vis lössnöare, kör hårt&chansar i skogen, med risk att fara i ett träd, eller rulla ner för en brant&få skotern kraschad...ska man då tycka att "jag får skylla mig själv&stå för allt, fast den är helförsäkrad"?
håller med, konstigt resonemang från en del... :s varför i helvete fixar man helförsäkring om man inte nyttjar den vid en olyckshändelse, vårdslöst eller inte?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är inte en olyckshändelse om jag hoppar ut från ett plan utan fallskärm och slår ihjäl mig då jag landar.

Det är en olyckshändelse om du kör du i lössnön och får kast med skotern så att den far in i träd/rullar runt osv. Skillnaden är att du har inte använt skotern till något den inte är gjord för och en olycka händer.

Man ska använda sin försäkring om man är med om en olyckshändelse men hoppar man 30 meter med en renegade backcountry så är det fan ingen olyckshändelse om den går sönder. Det är lika förväntat som att man troligtvis dör om man hoppar utan fallskärm.

Linkan14

Medlem
10 nov 2013
6
0
1
Just pga dessa ärenden så blir det dyrare för oss alla!(så fungerar det, vilket gör att jag inte imponeras av ett ev medvetet 30m hopp).

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
34
Umeå
Jag tänker väl lite så att om man tex burkar runt på en myr o smackar in i en stubbe - försäkring självklart.
Om man kör efter led, kör relativt fort, men innom lagens gränser och man får kast o åker in i ett träd - försäkring självklart.
Om man "chansar" i skogen, och man plockar ett träd, beror väl lite på hurpass mkt man chansade.
Hoppas man medvetet 30m får man fan skylla sig själv.

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
håller du på och hoppar 30 m med skotern och kraschar ska du inte få en krona från försäkringen

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Jag undrar hur långt ett snöre är? Allt Ang försäkring finns att läsa på respektive bolag!
Å höjda premier beror väl på att bolagen gillar att tjäna pengar? Å inte pga av att Allan 56 skickar sin skoter i en tall för å få en ny!? Eller att Janne 17 hoppar å bryter sönder bogie skenorna?

Kasta pajjer kan ni väl göra ngn annan stans än på detta trevliga forum?
Prova ngt miljöaktivist forum isf! Tycker jag iaf...,

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Fullständiga villkor hos Svedea ang. vagnskada: Utöver egendomsförsäkringens allmänna undantag (4.1.2) gäller inte vagnskadeförsäkring för skada: • Som uppstått vid:
1:Tävling.
2: Träning.
3: Uppvisning.
4: Hastighetskörning eller liknande ändamål.

• På del med konstruktions-, fabrikations- eller materialfel, om skadan orsakades av felet.
• Genom köld eller korrosion.
• Orsakade av djur/skadedjur exempelvis möss eller andra gnagare
De flesta försäkringsbolag har likadana/liknande undantag i villkoren.

Det verkar, tycker jag, att punkterna 2-4 skulle gälla i trådskaparens fall. Alltså ingen ersättning.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag undrar hur långt ett snöre är? Allt Ang försäkring finns att läsa på respektive bolag!
Å höjda premier beror väl på att bolagen gillar att tjäna pengar? Å inte pga av att Allan 56 skickar sin skoter i en tall för å få en ny!? Eller att Janne 17 hoppar å bryter sönder bogie skenorna?

Kasta pajjer kan ni väl göra ngn annan stans än på detta trevliga forum?
Prova ngt miljöaktivist forum isf! Tycker jag iaf...,
Premieberäkning görs bl.a efter följande kriterier:
1. Hur skadedrabbad märket/modellen är.
2. Hur dyr den är att reparera.
3. Var man bor.
4. Hur gammal man är.

Varför tror du annars att det skiljer på premier mellan olika skotermodeller, mellan olika ägare/åldrar.

Premierna ökar för att det blir fler och fler skador helt enkelt.

Och tyvärr är det allt vanligare att, speciellt ungdomar, begår eller försöker begå försäkringsbedrägeri.
Vissa lyckas TYVÄRR lura skadeteknikerna vilket sedan speglar sig i höjd premie för alla.

Och det här är inget jag svamlar om eller tror. Jag VET, då jag hanterat många skotrar som kommit in där försäkringsbolagen misstänker och ibland kan bevisa bedägeri.
En gång har man t.om hittat tejprester på gasen efter att den unge ägaren påstått sig kolliderat med ett träd efter leden. -Den ägaren fick ingen ersättning och blev i stället polisanmäld för bedrägeri!

Det är också ganska genomskinligt när det på vårkanten helt plötsligt börjar dyka upp totalkvaddade maskiner, ibland med helt sopsluta motorer. Ägare? Yngre personer som med stor sannolikhet inte själva har råd att renovera motor, alternativt inte blir av med maskinen på blocket. Lösningen är att sätta den i ett träd eller elda upp den och försöka lura försäkringsbolaget.
Som sagt, yngre personer är klart överrepresenterade i dessa mysko fall, vilket sedan ju speglar sig i höga premier för den gruppen.

Jag kan ju tillägga att jag njutit i fulla drag när jag till ett försäkringsbolag har kunnat påvisa bevis på försök till bedrägeri.

Det är inte underligt att Svedea tydligen inte vill teckna försäkring om man är under 30. Vilket tyvärr drabbar de skötsamma och ärliga.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ekvationen är rätt enkel, försäkringsbolagen tar ut premier så de kan hantera den risk de har i portföljen vägt bl a mot den kollektiva betalningsvilja vi som försäkringstagare har.

"Risken" har de senare åren ökat då bl a :
-Maskinerna blivit lättare/klenare
-Brukarna kör mer riskbenäget
-Chassieskador inkl boggie ökar hela tiden.

Så ja! , det har betydelse och påverkan på våra premier hur Allan och Janne kör och/eller tar ut uppkomna skador via försäkringen då en enkel chassieskada på en XP fort kostar 30-40 K via försäkringen!.

Min personliga uppfattning, vilken jag också framfört till försäkringsbolagen är att de har för billiga självrisker samt är undermåliga att rent tekniskt besiktiga och identifiera skador som de egentligen inte ska ge ersättning utan nyttja verktygen med förhöjd självrisk, utebliven ersättning osv.

Den dag de har verktygen för att identifiera Janne, Allans och Kalles skador som uppkomna pga XXXXX och dessa får betala själva dvs det belastar inte kollektivet så bromsas premieökningarna.
Förhöjda självrisker , upp mot 30-50 k vid "onödiga" skador kanske dessutom skulle få en del att tänka före, idag är det alldeles för många som resonerar att "det kostar bara 3 eller 5 k i självrisk".

Förstå mig rätt, jag struntar i om Allan sätter maskinen i ett träd eller Janne hoppas 30 m och landar på rullen men jag anser att de skall betala för det själv!

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag stämmer in i kören.

Ska man leka med storpojkarna och jävuls-hoppa, då får man vara beredd med plånboken då det händer nåt.

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Det är inte en olyckshändelse om jag hoppar ut från ett plan utan fallskärm och slår ihjäl mig då jag landar.

Det är en olyckshändelse om du kör du i lössnön och får kast med skotern så att den far in i träd/rullar runt osv. Skillnaden är att du har inte använt skotern till något den inte är gjord för och en olycka händer.

Man ska använda sin försäkring om man är med om en olyckshändelse men hoppar man 30 meter med en renegade backcountry så är det fan ingen olyckshändelse om den går sönder. Det är lika förväntat som att man troligtvis dör om man hoppar utan fallskärm.
Vilken otrolig moralpanik det kan bli över ett par krokiga boggiskenor då.På vilket sätt skulle det vara bättre om en talanglös Chris Burandtwannabe utnyttjar försäkringen sedan han rullat sönder skotern i en slänt?