Jag undrar hur långt ett snöre är? Allt Ang försäkring finns att läsa på respektive bolag!
Å höjda premier beror väl på att bolagen gillar att tjäna pengar? Å inte pga av att Allan 56 skickar sin skoter i en tall för å få en ny!? Eller att Janne 17 hoppar å bryter sönder bogie skenorna?
Kasta pajjer kan ni väl göra ngn annan stans än på detta trevliga forum?
Prova ngt miljöaktivist forum isf! Tycker jag iaf...,
Premieberäkning görs bl.a efter följande kriterier:
1. Hur skadedrabbad märket/modellen är.
2. Hur dyr den är att reparera.
3. Var man bor.
4. Hur gammal man är.
Varför tror du annars att det skiljer på premier mellan olika skotermodeller, mellan olika ägare/åldrar.
Premierna ökar för att det blir fler och fler skador helt enkelt.
Och tyvärr är det allt vanligare att, speciellt ungdomar, begår eller försöker begå försäkringsbedrägeri.
Vissa lyckas TYVÄRR lura skadeteknikerna vilket sedan speglar sig i höjd premie för alla.
Och det här är inget jag svamlar om eller tror. Jag VET, då jag hanterat många skotrar som kommit in där försäkringsbolagen misstänker och ibland kan bevisa bedägeri.
En gång har man t.om hittat tejprester på gasen efter att den unge ägaren påstått sig kolliderat med ett träd efter leden. -Den ägaren fick ingen ersättning och blev i stället polisanmäld för bedrägeri!
Det är också ganska genomskinligt när det på vårkanten helt plötsligt börjar dyka upp totalkvaddade maskiner, ibland med helt sopsluta motorer. Ägare? Yngre personer som med stor sannolikhet inte själva har råd att renovera motor, alternativt inte blir av med maskinen på blocket. Lösningen är att sätta den i ett träd eller elda upp den och försöka lura försäkringsbolaget.
Som sagt, yngre personer är klart överrepresenterade i dessa mysko fall, vilket sedan ju speglar sig i höga premier för den gruppen.
Jag kan ju tillägga att jag njutit i fulla drag när jag till ett försäkringsbolag har kunnat påvisa bevis på försök till bedrägeri.
Det är inte underligt att Svedea tydligen inte vill teckna försäkring om man är under 30. Vilket tyvärr drabbar de skötsamma och ärliga.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk