Gäller försäkringen på krökta boggieskenor?

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
Hejsan!
Idag var jag ute å hoppade med min renegade backcountry 600 2014, hoopade ca 30m och landade lite för mycket på vändhjulen, så med de så kröktes boggieskenorna upp mot kylaren en bit och det flög av några boggiehjul. Tror ni att en helförsäkring täcker skadorna?
Tacksam för ett snabbt svar!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej din försäkring täcker inte om du medvetet hoppar 30m och böjer boggien.

Ska du ljuga om det till försäkringsbolaget så blir det
försäkringsbredrägeri.

Just saying
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Försäkringen gäller, en olycka händer lätt....men kolla vad delar vs självrisk kostar, så ser du vad som blir billigast.
 

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
Menar du självriskförsäkringen då? Eller tror du det går med helförsäkring också? Tacksam för svar!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Försäkringen gäller, en olycka händer lätt....men kolla vad delar vs självrisk kostar, så ser du vad som blir billigast.
Fast nu var de ju ingen olycka? Om jag skulle medvetet köra på vatten och sänka skotern, då täcker väl inte försäkringen? de är väl lite samma sak om man medvetet hoppar 30m? eller tänker jag fel?
 

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
Fast nu var de ju ingen olycka? Om jag skulle medvetet köra på vatten och sänka skotern, då täcker väl inte försäkringen? de är väl lite samma sak om man medvetet hoppar 30m? eller tänker jag fel?
Men självrisk lär väl gå om de blir billigare?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Klart de va en olycka spelar väl ingen roll att han hoppar 30m. Inte hoppad han 30m för att kröka boggieskenorna? Självrisk lär de bli.
 

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
Klart de va en olycka spelar väl ingen roll att han hoppar 30m. Inte hoppad han 30m för att kröka boggieskenorna? Självrisk lär de bli.
Varför går det inte med helförsäkringen då? Den är det ju vagnskadeförsäkring i, om de nu ändå är en olycka.
Och vad tror du ca priset på självrisken är? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Varför går det inte med helförsäkringen då? Den är det ju vagnskadeförsäkring i, om de nu ändå är en olycka.
Och vad tror du ca priset på självrisken är? :)
Vet du vad försäkring är? Om inte så ta och läs igenom papprerna du har fått hem iochmed att du försäkrade skotern.
Självklart blir det självrisk, då jag misstänker att du inte blev påkörd av någon annan?
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Nog borde du få det på försäkringen, du ville ju inte kröka skenorna.

Vagnskada
Du kan få ersättning för skador på skotern som uppstår på grund av trafikolycka, skadegörelse eller annan yttre olyckshändelse. Försäkringen gäller också om skotern transporteras på släp.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Inte fan är det underligt att försäkringspremierna skjutit i höjden.

Det är ju alla vi som sköter oss som betala alla andras jävla skaderegleringar. En olycka händer och då ska man självklart utnyttja försäkringen men hoppar man 30 meter och pajjar något då ska man fan berätta för bolaget vad och hur man gjort det.

Helt enkelt vara vuxen och stå sitt kast!

Jag vill inte betala en krona till din jävla boggie men ljuger du och får en ny då lägger dom det på min och andras premie.
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Ifrån Länsförsäkringar.
Vagnskada
Med vagnskadeskyddet får du betalt för skador på din egen snöskoter
vid en trafikolycka, även om felet är ditt. Du får också
ersättning vid så kallad annan olyckshändelse och vid skadegörelse.
Till sådana skador räknas bland annat kollision, dikeskörning
och skador när snöskotern transporteras på släpvagn, tåg
eller båt.
Däremot får du inte betalt om skadan skett under en tävling
eller träning inför tävling. Då blir du vid en skada i normalfallet
helt utan ersättning.
För vagnskadeskyddet är självriskerna 3 000 kronor eller
5 000 kronor, beroende på snöskoterns storlek. I vissa fall kan du
även välja 10 000 kronor i självrisk.
Har du vagnskadeskyddet och råkar ut för en kollision behöver
du bara kontakta oss så sköter vi alla kontakter med övriga
inblandade parter. Det gör vi oavsett vem som orsakat olyckan.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Inte fan är det underligt att försäkringspremierna skjutit i höjden.

Det är ju alla vi som sköter oss som betala alla andras jävla skaderegleringar. En olycka händer och då ska man självklart utnyttja försäkringen men hoppar man 30 meter och pajjar något då ska man fan berätta för bolaget vad och hur man gjort det.

Helt enkelt vara vuxen och stå sitt kast!

Jag vill inte betala en krona till din jävla boggie men ljuger du och får en ny då lägger dom det på min och andras premie.
Hur många har inte genom åren fyllekört sin nya helförsäkrade skoter in i ett träd ?
Du betalar redan dyrt för andras dumhet.....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hur många har inte genom åren fyllekört sin nya helförsäkrade skoter in i ett träd ?
Du betalar redan dyrt för andras dumhet.....
Tror du inte jag vet det?????????

Vi vuxna förståndiga människor här inne bör väl fan inte vara med och göra saken värre?
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
klart helförsäkringen täcker skadorna, självrisken borde du väl veta eller? tycker man borde ha så pass koll på sitt eget försäkringsbolag iaf... :p
 

Konrad

Aktiv medlem
25 jan 2014
84
0
6
klart helförsäkringen täcker skadorna, självrisken borde du väl veta eller? tycker man borde ha så pass koll på sitt eget försäkringsbolag iaf... :p
Det är jag som jobbat ihop till skotern å farsan har koll på försäkringarna men han är inte hemma, så jag tänkte kolla bland skoterfolket vilka alternativ det finns! :)