Enduron värmenöp! Funderingar?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men du måste ju åtgärda anledningen till att den värmenöp....
tjuvdrar luft?
Bestyckning?
Oljepump?


Annars gör den bara om det.
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Jaha, men ja funderar på om de kan bero på att innan igår hade ja inte kört skotern på 3 veckor och då när ja kom hem igen då var den helt snustorr på olja, funderar på om de kan ha blive nå vakum i tanken/slangen som gjorde att den inte fick olja på direkten (körde inte ens 1km med den innan den värmenöp) nu igår när ja fyllde på olja igår igen? :hmmmm: Kanske låter skitdumt men läre bara fråga?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Se alltid till att ha fullt i oljetanken innan ni far ut. Är de lite olja kvar och ni drar ett fint res så kan den bara suga luft om ni har otur sen äre klippt:p
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Det är lika bra att göra de, samtidigt som man häller i oljan kan man snabbt syna lite under huven efter fel.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hade full oljetank i min! Ska ta och kolla igenom kylsystemet i veckan. Lufta ordentligt! Fan man vågar ju knappt köra, funkade igår och i fredags hur fint som helst, och idag så börja han tjorva. Känner att min har mindre komp på ena cylindern, kan vara den kolvringen som har tappat spänst. Men han gick ju att köra utan problem. Såg ingen templampa som lyste heller, han har funkat med samma bestyckning förra säsongen utan problem. Dock kör jag br9es stift istället för br9ecs eftersom jag inte hade några ecs. Kan de ha gjort skillnad?

Snackade med en kompis, han sa att det egentligen inte händer så ***** mycket, ringarna kan tappa spänst. Hans 440 värmenöp 2ggr förra året. Hur fan ska jag felsöka, kände på kylarna dom var normalvarma, öppnade locket till glykolen och den kokade inte.

Vafan kan det vara!?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Men herregud. Det är väll bara skruva av toppen och lyfta cylindrarna och kolla hur kolvar och cylindrar ser ut.

Det ger dig ett så ***** mycket bättre svar än vad kompmätaren gör.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hade full oljetank i min! Ska ta och kolla igenom kylsystemet i veckan. Lufta ordentligt! Fan man vågar ju knappt köra, funkade igår och i fredags hur fint som helst, och idag så börja han tjorva. Känner att min har mindre komp på ena cylindern, kan vara den kolvringen som har tappat spänst. Men han gick ju att köra utan problem. Såg ingen templampa som lyste heller, han har funkat med samma bestyckning förra säsongen utan problem. Dock kör jag br9es stift istället för br9ecs eftersom jag inte hade några ecs. Kan de ha gjort skillnad?

Snackade med en kompis, han sa att det egentligen inte händer så ***** mycket, ringarna kan tappa spänst. Hans 440 värmenöp 2ggr förra året. Hur fan ska jag felsöka, kände på kylarna dom var normalvarma, öppnade locket till glykolen och den kokade inte.

Vafan kan det vara!?
Varmgång på grund av fel bränsleblandning (för lite bensin/mkt luft) får inte förväxlas med tempen på kylarvattnet.

Överskottsbensinen används för att kyla kolvarna. Det kontrolleras genom att kolla färgen på tändstiften.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Varmgång på grund av fel bränsleblandning (för lite bensin/mkt luft) får inte förväxlas med tempen på kylarvattnet.

Överskottsbensinen används för att kyla kolvarna. Det kontrolleras genom att kolla färgen på tändstiften.
Jo, men den tar inte tjuvluft. Har nya insugningsgummin + packboxar på veven.
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Men herregud. Det är väll bara skruva av toppen och lyfta cylindrarna och kolla hur kolvar och cylindrar ser ut.

Det ger dig ett så ***** mycket bättre svar än vad kompmätaren gör.
Ja herregud, de ska ja nog göra å;)
Tänke också höra om de kan va lagrena som nöp om den inte fick olja eller är det vanligare att kolvarna nyper till?
 
Last edited: